Zoekwoorden bepalen en gebruiken: zo doe je dat

Zoekwoorden (of liever ‘zoektermen’) bepalen om te gebruiken op jouw webpagina’s, hoe doe je dit nu precies? We hebben het dus niet over zoektermenonderzoek, het gaat om de uitwerking daarvan. Wanneer je het onderzoek hebt gedaan, heb je als het goed is een flinke lijst met zoektermen. Hoe bepaal je nu welke woorden je gebruikt en hoe gebruik  je die dan? Dat leg ik je hier uit vanuit mijn eigen jarenlange ervaring.

 

Bepalen van je zoekwoorden nadat je onderzoek hebt gedaan

Er is bijzonder veel informatie voorhanden op het gebied van zoekmachine-optimalisatie. Toch is er 1 onderwerp waar ik online nog niet veel over terugvind: het werkelijk bepalen en gebruiken van de zoektermen. Natuurlijk, ook ik schreef al over zoektermenonderzoek en hoe je “SEO-teksten” schrijft (en waarom ik een hekel heb aan de term “SEO-teksten”, maar ja, velen gebruiken die term nu eenmaal). Maar wat moet je met die lijst met zoektermen? Hoe kies je jouw focus zoekterm of keyword en wat moet je met al die andere zoektermen die je hebt gevonden?

Van keywords naar zoektermen

Allereerst kort: ‘zoekwoorden’ vind ik een verwarrende term en ik merk dat het leidt tot focus op losse woorden, terwijl woordcombinaties veel kansrijker en interessanter zijn. Helaas is het Engelse ‘keyword’ vrijwel letterlijk vertaald naar ‘zoekwoord’, waardoor de meeste mensen het over zoekwoorden hebben. Ik gebruik liever ‘zoekterm’, omdat dat duidelijker aangeeft dat het over een zoekwoordcombinatie gaat.

Meer hierover in ‘Waarom ik zoekterm zeg in plaats van zoekwoord’.

Zoektermen bepalen op basis van je onderzoek

Je hebt zoektermenonderzoek gedaan en hebt een lijst met zoektermen. Hopelijk is dat een flinke lijst, want er zijn vaak veel zoektermen die in het verlengde van elkaar liggen en daarom samen onder 1 hoofdonderwerp vallen. Dat is waar we ons op gaan toeleggen. Die flinke lijst gaan we opdelen, waarbij je 2 werkwijzen kunt hanteren:

  1. Eerst verdelen op basis van zoekintentie en relevantie
  2. Eerst hoofdonderwerpen bepalen op basis van jouw aanbod aan diensten en/of producten

Kies zelf wat jou het beste past. Of ontdek op basis van de uitleg hieronder waar jij het beste mee uit de voeten kan.

Zoektermen verdelen op basis van zoekintentie en relevantie

Heb je een behoorlijke lijst, dan kun je allereerst de zoektermen die puur informationeel zijn er al uit filteren. Zelf werk ik hiervoor graag in Excel, waarmee je uitstekend kunt filteren en sorteren zoals je zult zien. Waarschijnlijk kan dit ook prima in Google Spreadsheets en andere spreadsheetprogramma’s, de uitleg gaat in ieder geval aan de hand van Excel.

Wie, wat, waar, hoe… maar ook definitie, betekenis en meer

Veel van jouw potentiële klanten zijn nog op zoek naar informatie voor ze met jou in zee gaan. Dat kan puur zijn omdat ze eerst in de oriënterende fase van hun aankoopproces zitten, of omdat ze nog helemaal geen behoefte hebben aan jouw aanbod en vooral nog informatie zoeken. Die laatste groep lijkt niet zo interessant, maar als jij in die vroege fase waarin ze nog niet per se behoefte hebben aan jouw oplossingen wél bekend met jou raken, sta je wel op hun lijstje met vertrouwde partijen zodra het zover is.

Afijn, die informationele zoektermen, daar zitten natuurlijk de welbekende vragen bij die beginnen met:

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Hoe
  • Wanneer
  • Waarom

En daar kun je vast nog wel wat van dat soort woorden aan toevoegen. Top. Want die kun je er fijn uit filteren. Wanneer je jouw spreadsheet hebt voorzien van filters, klik je in de kolom met de zoektermen op ‘Filter op’, waarna je dit soort woorden invoert, om alle zoektermen met die woorden onder elkaar te zien.

Klik op het pijltje in een kolom om te zoeken en filteren op woorden.

Ik geef al die informationele zoektermen zelf een blauwe arcering mee. De andere kleuren komen straks aan bod, kies gerust jouw eigen kleuren, doe wat jij zelf prettig vindt.

Vergeet deze ook niet

Naast de bekende vragende woorden die je hierboven had, zag je ook al dat ik ‘betekenis’ en ‘definitie’ aanhaalde. Het lijkt me overduidelijk dat ook dit relevante zoektermen zijn voor mensen die op zoek zijn naar informatie. Zoektermen met ‘betekenis’ en ‘definitie’ lenen zich uitermate voor een kennisbank of wiki op jouw website. Of je dat doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten, als al jouw concurrenten het al hebben kun je het natuurlijk achterwege laten. Doet vrijwel niemand in de branche het, heb je juist een heel mooie kans te pakken.

Informatieve zoektermen bepalen

Los van de wie, wat, waar, betekenis en definitie zijn er ook zoektermen waarbij niet altijd heel duidelijk is of er achter een zoekterm een informatieve behoefte schuilt. Daar kom je gewoon achter hoor. Ga naar Google en kijk hoe de top 10 voor die zoekterm eruit ziet. Dat geeft een duidelijk beeld van hoe Google deze zoekterm interpreteert, onder andere dankzij RankBrain.

Staan er in die top 10 veel of zelfs alleen maar informatieve pagina’s (blogs, artikelen, Wikipedia etc.), dan is het duidelijk dat het een informationele zoekterm is. Staan er ook gewoon commerciële pagina’s tussen, dan kun jij er ook gerust op inzetten met jouw aanbod.

Hoofdonderwerpen bepalen op basis van jouw aanbod

Wanneer het gaat om de zoektermen die jou direct(er) geld gaan opleveren, gaat het natuurlijk om zoektermen die te maken hebben met jouw aanbod. Bepaal daarom vooral eerst hoe je dat verdeelt. Bij een websitebouwer is dat bijvoorbeeld:

  • Websites
  • Webshops
  • Onderhoud
  • Hosting
  • Optimalisatie

Wanneer je ze duidelijk hebt, maak je per hoofdonderwerp een tabblad aan. Daar zet je straks je zoektermen in, zodat je ze per hoofdonderwerp verdeeld hebt. Maak daarnaast ook een tabblad aan voor de informationele zoektermen.

Bepaal wat onder welk hoofdonderwerp valt

Jouw hele lijst met zoektermen kun je nu verdelen over de verschillende tabbladen. Welke woorden passen er bij welk hoofdonderwerp? Vergeet daarbij niet je goed af te vragen of de zoekterm qua zoekintentie past bij jouw beoogde webpagina. We gaan nu uit van de commerciële pagina’s en dus van commerciële zoekintentie. Dat is in het geval van een websitebouwer dus ‘website laten maken’

Zoektermen uit onderzoek op website laten maken geeft inzicht in interessante zoektermen.

Overweeg dan heel goed wat mensen bedoelen met ‘website’ of ‘website maken’. Zijn dat echt relevante bezoekers? Lijkt me niet. Sterker nog, aan zowel het groene balkje -dat aangeeft hoeveel procent van de Google gebruikers op de zoekresultaten klikt- als het daadwerkelijke aantal klikken geeft een heel duidelijke indicatie van hoe relevant het zoekresultaat is voor de gebruiker en hoe interessant de zoekterm of het zoekwoord dus is voor jou.

Van zoekvolume naar zoekintentie

Je ziet: alleen zoekvolume is niet alles. De zoekintentie is van belang. En bij echte “zoekwoorden” als ‘website’ en ‘websites’ is er geen duidelijke zoekintentie te bepalen. Bij ‘website maken’ en ‘website bouwen’ kun je er wel vanuit gaan dat ze zelf een website willen maken, dus bij alles met ‘laten’ wordt het echt interessant. Voor WordPress-specialisten wordt het echt interessant bij ‘wordpress website laten maken’:

  • 78% van de Google gebruikers klikt door in de zoekresultaten
  • In totaal worden er dan (gemiddeld) 631 zoekresultaten geklikt, ruim 150%
  • Van alle klikken gaat 29% naar betaalde zoekresultaten en dus 71% naar de organische zoekresultaten

Dit betekent dat de 312 mensen die doorklikken gemiddeld ruim 2 websites bezoeken, waarvan een klein deel via Google Ads. Echt een mooie zoekterm om op in te zetten. En: als jou dit enkele tientallen bezoekers per maand oplevert, waarvan uiteindelijk 10 tot 20% een aanvraag bij jou doet, wordt het heel interessant.

Bepaal de relevantie van de zoektermen

Nu je jouw lijst met zoektermen (of ‘zoekwoorden’, als je ze zo wilt noemen) hebt, kun je bepalen welke zoektermen nu echt relevant zijn voor jou. Die relevantie bepaal je op basis van een aantal factoren, waarbij je naar eigen inzicht kiest wat je allemaal wilt meewegen en hoe zwaar. De factoren die ik in ieder geval meeneem zijn:

  • Zoekintentie; is die duidelijk of niet?
  • Klikratio; hoeveel klikken in de SERP’s in verhouding met het zoekvolume?
  • Zoekvolume: afhankelijk van omzet en marge heb je ofwel genoeg aan laag zoekvolume, of juist hoog zoekvolume nodig
  • Concurrentie: is er een gerede kans om de top 10 te halen of staan daar al ijzersterke concurrenten die je niet zomaar verslaat

Verder kun je er zelf nog jouw eigen factoren of voorwaarden op toepassen natuurlijk.

Arceren op prioriteit

Heb je voor jezelf helder welke zoektermen je gaat gebruiken, dan is het zaak om te prioriteren. Door arcering met verschillende kleuren wordt het heel overzichtelijk welke zoektermen je echt kunt gebruiken. Daarbij gebruik ik zelf de volgende kleuren:

  • Donkergroen: allerbelangrijkst, hoofdzoekterm per pagina
  • Lichtgroen: subonderwerpen en aanvullende woorden/woordcombinaties voor context, dan wel veel concurrentie
  • Geel: passend bij het onderwerp, maar te veel concurrentie, te breed (losse woorden, de “echte” ‘zoekwoorden‘) en/of zoekintentie onduidelijk
  • Oranje: wel passend, maar onhaalbaar of veel te breed
  • Rood: zoekintentie niet passend of onduidelijk, veel te zware concurrentie
  • Blauw: informatieve zoekopdracht
  • Paars: zowel informatieve als commerciële zoekresultaten (dubbel kans!)

Uiteindelijk is het aan jou om te bepalen hoe je de zoektermen prioriteert en indeelt, dit is hoe ik het aanpak. Na het bepalen van de zoektermen die voor jou relevant zijn, is het tijd ze te verdelen naar hoofdonderwerp.

Cluster de zoektermen per hoofdonderwerp

Deze zoektermen kun je nu samen in een overzicht per pagina zetten. Kies de belangrijkste zoekterm en maak dat het hoofdonderwerp. In het geval van de websitebouwer wordt het ‘website laten maken’ of ‘wordpress website laten maken’. Je ziet ook dat mensen willen weten wat het kost, dus zou je ook dat mee kunnen nemen:

Aanvullende zoektermen om te bepalen welke woorden je gebruikt op je webpagina.

Je ziet hier dat er veel wordt gezocht op zoekwoorden in combinatie met kosten, dus er is behoefte aan inzicht in kosten. Voor je webpagina over website laten maken is ook ‘professionele website laten maken’ nog een interessante zoekterm. Bepaal dus welke zoekwoordcombinaties voor jou van belang zijn en zet ze in een tabblad, zodat je weet welke woorden je kunt gebruiken op je pagina.

Hoe ga je dit dan gebruiken?

Wanneer je hebt bepaald welke zoektermen er voor jouw webpagina passend zijn, is het tijd om aan de slag te gaan met jouw pagina. Je schrijft je tekst waarbij je waar dat past woorden uit je zoektermen gebruikt. Het feit dat je een lijst met woorden hebt, kan jou helpen om je teksten te schrijven. Het dient als inspiratie voor de inhoud, waarbij je niet te strikt alle exacte woordcombinaties hoeft te gebruiken. Wel wil je dat het hoofdonderwerp ook duidelijk het hoofdonderwerp is en dus hoort dat wel duidelijk te worden op de pagina.

Niet meer 1 pagina per zoekterm

Ooit schreef ik het advies om te focussen op maar 1 zoekterm per pagina en 1 pagina per zoekterm. Voor ‘wordpress website laten maken’ en ‘wordpress website kosten’ maakte je dan 2 eigen pagina’s. Dat hoeft niet per se meer. Als het verhaal over de kosten gewoon op jouw pagina past, kun je dat ook opnemen op de pagina. Je bezoeker is er niet bij gebaat als dat weer op een aparte pagina staat.

Tenzij je in Google ziet dat de top 10 voor de zoekterm met ‘kosten’ echt anders is dan die zonder ‘kosten’ natuurlijk ;-)

Zoektermen gebruiken: houd het natuurlijk

Je hebt vast ooit wel eens adviezen gelezen over het gebruiken van de zoektermen:

  • Altijd je ‘zoekwoord’ in de eerste alinea, liefst zoveel mogelijk aan het begin van de alinea
  • Zoekwoord (of zoekterm) in de H1 koptekst
  • Zoekterm in de paginatitel
  • Zoekterm in tussenkopjes
  • et cetera

Waarbij tools als SEO-plugins vaak ook nog eens moeite hebben met zoektermen die niet exact dezelfde woordvolgorde hebben als de door jou opgegeven ‘focus zoekterm’ (in de plugins ook keyword of keyphrase). Terwijl Google het echt prima vindt als je de de woorden uit je zoekterm wat verdeeld in een zin of zelfs alinea hebt staan. Zolang het maar duidelijk is waar een pagina over gaat.

Lengte van een pagina en verdeling zoekwoorden

Een van de onderwerpen van discussie in de wereld van SEO is de lengte van een pagina. Qua aantal woorden. Wat mij betreft mag je dat lekker vergeten. Je schrijft wat je moet schrijven om te voldoen aan de informatiebehoefte van je lezer, niet meer en niet minder. Ook de verdeling van de woorden uit je zoekterm (laten we die vanaf nu ‘zoekwoorden’ noemen) is niet zo zwart-wit als velen denken. Gebruik als stelregel dat het gewoon gedurende de pagina duidelijk moet zijn en blijven waar de tekst over gaat.

Wat is jouw belangrijkste inzicht uit dit blog? Wat ga jij gebruiken om je zoektermen te bepalen? Heb je misschien aanvullingen, kanttekeningen of vragen, laat het hieronder weten. Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.