Hoog zoekvolume: niet (meer) het belangrijkst voor SEO

Het lijkt heel logisch om te kiezen voor het hoogste zoekvolume in Google wanneer je met SEO aan de slag gaat. Een hoog zoekvolume betekent meer bezoekers en dat kan toch alleen maar goed zijn? Nou, niet dus. Zoekvolume alleen zegt niks en daarnaast is het de vraag of je er wel echt de juiste bezoekers mee bereikt. Laten we eens kijken hoe jij de beste beslissingen neemt op basis van zoekvolume. En meer …

-Dit artikel werd voor het eerst gepubliceerd op 23 juli 2015 en is grondig herzien en opnieuw gepubliceerd op 24 juni 2021-

Wat is zoekvolume?

We beginnen met de definitie van zoekvolume. Zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand op een zoekwoord of zoekterm (zoekwoordcombinatie) in Google. Als je Google Ads inzet krijg je die via de Adwords zoekwoordplanner. Deze gegevens zijn niet statisch, het gaat om een gemiddelde  over de afgelopen 12 maanden, wat een vrij beperkte periode is en niet alles zegt over de toekomst. Voor sommige zoektermen is het zoekvolume redelijk stabiel, voor nieuws- of seizoengebonden termen kunnen ze enorm wisselen. En zelfs seizoengebonden termen zullen per jaar verschillen, zeker als bijvoorbeeld het weer een rol speelt in het zoekgedrag.

Het hoogste zoekvolume is niet per se het belangrijkst

Toen ik in 2015 schreef over zoekvolume, was ik er zelf nog van overtuigd dat je zoveel mogelijk zoektermen met een zo hoog mogelijk zoekvolume moest kiezen. Daar kijk ik inmiddels heel anders tegenaan. Natuurlijk is het wel belangrijk dat je zoektermen wat potentie hebben, maar alleen het zoekvolume zegt niet alles. Om je een beeld te geven duiken we in de zoekterm ‘iphone’:

Wat is de zoekintentie?

Waar is iemand naar op zoek wanneer die googelt op bijvoorbeeld ‘iphone’? Is dat informatie over het nieuwste model, de geschiedenis van deze smartphone of wil die een iPhone kopen? Dat haal je niet uit deze zoekterm. Dan kan er 82.000 keer per maand op gezocht worden, maar als je iPhones verkoopt en het gros van deze duizenden mensen totaal niet de intentie heeft om te kopen, heb je weinig aan dat zoekvolume. Als de zoekintentie niet aansluit op jouw doel (verkopen, informeren), kan er nog zoveel op gezocht worden, je hebt er weinig aan.

Wie klikken er door?

Of het een effect is van de zoekintentie zul je per zoekterm moeten onderzoeken, maar het komt nogal eens voor dat er fors minder wordt geklikt in de zoekresultaten dan er op een zoekterm gezocht wordt. Dat zie je ook terug bij het voorbeeld van de iPhone, waarbij de 82.000 zoekopdrachten per maand zo’n 48.000 websitebezoeken opleveren. En dan zijn dat ook nog niet eens per se 48.000 bezoekers, omdat mensen ook op meerdere zoekresultaten klikken:

Screenshot uit Ahrefs Keywords Explorer met zoekvolume voor zoekterm iphone dat op 82.000 uitkomt. 52% van de zoekopdrachten resulteert niet in klikken, 35% in klikken op alleen organische resultaten, 10% op betaalde zoekresultaten en 3% op betaalde en organische zoekresultaten.

Je ziet dat 35% van de zoekmachinegebruikers alleen op de organische zoekresultaten klikt, wat 28.700 bezoekers betekent. In totaal klikt 48% van de gebruikers door, wat op ongeveer 39.400 bezoekers van de 82.000 zoekenden oplevert. En dan is de vraag nog of jij past in die top 10 en of je kans maakt om daar tussen te komen:

Zoekresultatenpagina voor zoekopdracht iphone, met hier de top 7. In die top 7 vinden we de volgende websites: apple.com, coolblue.nl, refurbished.nl, dan 'Top stories', wat nieuwsitems zijn, en daarna t-mobile.nl en mediamarkt.nl.

Ten eerste heb je dan te maken met de vraag of je aansluit op wat de gebruiker zoekt (relevantie) en of je net zoveel te bieden hebt op je pagina als de andere webpagina’s in die top 10. Ten tweede speelt autoriteit dan een rol, omdat backlinks nog altijd een heel belangrijke rol spelen en een autoriteit zijn in je vakgebied ook nog eens steeds belangrijker wordt. En dát zijn deze partijen natuurlijk wel.

Wanneer hoog zoekvolume wel van belang is

Wanneer je een webhop hebt, zul je het waarschijnlijk wel van hoog zoekvolume moeten hebben. Tenzij je producten verkoopt met flinke marge, is volume noodzaak om er wat aan over te houden. En dan is het zoals hiervoor ook al aangegeven wel zaak dat je kans maakt om in de top 10 terecht te komen. Anders gaat het je alsnog niks opleveren natuurlijk. Een hoog zoekvolume is dus vooral belangrijk bij:

  • Lage marges op verkoopprijs en/of;
  • Lage verkoopprijs

Bij lage verkoopprijzen zijn de marges vaak ook al laag, in ieder geval in absolute zin. Je kunt dus ook stellen dat je bij een bepaald bedrag aan brutowinst een hoog zoekvolume nodig hebt. En daarbij heb je natuurlijk ook nog eens rekening te houden met je overheadkosten.

Ja, SEO heeft ook gewoon te maken met bedrijfsvoering. Je marketing én verkoop zijn vervlochten met SEO.

Op productniveau of categorieniveau?

Nu kan het natuurlijk ook zijn dat de zoekvolumes op productniveau relatief laag zijn. Als er dan veel verschillende producten zijn in een bepaalde categorie, verandert dat de zaak weer. Stel dat je accessoires voor mobiele telefoons verkoopt, dan heb je per verkoop over het algemeen niet veel omzet en/of marge. Dus heb je wel volume nodig, maar dat zal vaak niet op productniveau zitten.

Kijk maar eens hoe vaak er gezocht wordt naar iPhonehoesjes voor Spigen, toch een gerenommeerd merk:

Screenshot met zoekvolumes uit Ahrefs Keywords Explorer voor de iPhonehoesjes van Spigen. Dat levert zo rond de 60 zoekopdrachten per maand op.

Daar ga je het dus niet mee redden, qua volume. Of je gaat volop inzetten op alle merken in combinatie met smartphonemodellen om zo op zijn minst wat volume te halen. Beter zou zijn om in te zetten op categorieën, dus ‘iphone hoesje’ in combinatie met de diverse modellen, zoals je hieronder ziet:

Screenshot met zoekvolumes uit Ahrefs Keywords Explorer voor verschillende iPhonehoesjes. In juni 2021 wordt er vooral gezocht naar hoesjes voor de iPhone 11, iPhone XR en iPhone 12.

De woordcombinaties met ‘iphone’, ’11’ en ‘hoesje’ leveren in totaal al bijna 31.000 zoekopdrachten op. Dat is inclusief varianten die je niet in de screenshot ziet, waar ook ‘apple’ nog eens bij komt in sommige combinaties. Dat is wel wat anders dan die tientallen voor de Spigen hè?

Oh en de juiste spelling is zonder spatie, daar trekken veel Google-gebruikers zich niets van aan zoals je ziet ;-) )

Wanneer laag zoekvolume voldoende is

Laag zoekvolume hoeft absoluut geen probleem te zijn. Wanneer je met 1 klant zoveel verdient dat je daarmee je jaaromzet of een belangrijk deel daarvan binnenhaalt, is een gemiddeld maandelijks zoekvolume van 10 helemaal niet zo gek. Kom je met die zoekterm met grote zekerheid op 1 in de zoekmachines en levert dat je door een goede webpagina 1 of meer klanten per jaar op, dan zit je gebeiteld. Als je zo enkele zoektermen hebt waar enkele tientallen keren per maand op wordt gezocht, zeg ik: zeker doen. Als het natuurlijk een zoekterm is waarmee je ook werkelijk potentiële klanten naar je webpagina trekt. Kies je zoektermen daarom ook zorgvuldig.

Hoe kies je dan je zoektermen?

Om je zoektermen te kiezen, kijk je dus naar zoekvolume in combinatie met wat het je oplevert. Daarna kijk je naar de concurrentie in de top 10 van de zoekmachines. Is deze sterk, dan heeft het weinig zin, want een positie op pagina 1 is noodzaak. Waarbij de top 5 al gauw zo’n 75% van de klikken oplevert. Althans, zover we kunnen afgaan op deze gemiddelden voor het organisch verkeer voor de top 10-pagina’s:

Posities 1-10 in Google en het percentage kliks op deze posities

Percentages kliks op top 10 Google (gemiddeld, gemeten over 2013). Bron: https://chitika.com/google-positioning-value

De gegevens in deze tabel zijn uit 2013, er zijn andere data die nogal uiteenlopen. Gebruik het in ieder geval als een indicatie van de verschillen, die in de loop der jaren niet zoveel uiteen zullen lopen. Je ziet in ieder geval dat positie 10 nog geen 10% van de klikken krijgt die de nummer 1 krijgt. Een zoekvolume van rond de 100 levert je dus tussen de 2 en 3 bezoekers naar je webpagina op. Een positie in de top 5 is bij een zoekvolume van 100 in de meeste gevallen wel het streven.

Is er een minimaal zoekvolume?

Het is heel belangrijk om je te realiseren dat het zoekvolume per bedrijf verschilt. Wat voor de een weinig is, is voor de ander voldoende. Het heeft vooral te maken met niche en marge, zoals je hiervoor ook al hebt kunnen lezen. Wanneer je een ultra-niche te pakken hebt, zal de concurrentie vaak laag zijn en is je kans om hoog in de zoekmachines te komen al snel groter. Daarmee zijn je inspanningen en investeringen al snel de moeite waard. Tenzij je marge heel mager is natuurlijk, in dat geval is een hoger zoekvolume wel noodzakelijk.

Kies je zoektermen zorgvuldig

Alle belangrijke overwegingen ken je nu. Maak hier gebruik van tijdens je eigen zoektermenonderzoek. Het zoekvolume is een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie en hoort bij het zoektermenonderzoek. Meer weten over het zoektermen-onderzoek? Ik schreef er een praktische handleiding voor.

Heb je wat aan dit artikel gehad? Deel hieronder jouw inzichten, zodat anderen daarover kunnen leren. Of vul dit artikel aan met jouw kennis, wie weet heb ik iets gemist. Plaats jouw reactie, ik reageer altijd.

3 antwoorden
  1. Erwin Roks
    Erwin Roks zegt:

    Beste Nathan,

    Goed, uitgebreid artikel!
    Merk jij ook dat er verschillen zitten in maandelijkse zoekvolumes en daadwerkelijke bezoekers via die termen op je website? Ik heb dit een aantal keer gecheckt via Search Console en kwam op andere getallen uit. Natuurlijk zijn het gemiddeldes over de afgelopen 12 maanden, maar soms heb ik het idee dat de cijfers niet 100% kloppend zijn. Merk jij dit ook?

    Met vriendelijke groet,

    Erwin Roks

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Zo’n compliment van een vakgenoot doet altijd goed, dank Erwin! :-)

      De verschillen zijn er zeker, en die zijn aan zo enorm veel details te wijten. Zo is er natuurlijk je titel, die de zoeker moet aanspreken, daarna speelt je tekst in de meta-omschrijving een rol en die twee moeten weer aansluiten op de zoekintentie van de zoeker.

      Maar wat je zegt, klopt helemaal. Zowel het aantal vertoningen van zoektermen waarmee ik weet dat ik op 1 sta, als de klikpercentages, zijn sterk afwijkend van de bekende data als zoekvolume en klikpercentages. Ik moet zeggen dat ik het ook niet per se voor die punten doe. Zeker mijn blogs zijn niet gericht op SEO en conversie, maar vooral op kennis delen. En dan maken de posities en zoekvolumes me wat minder uit.

    • Erwin Roks
      Erwin Roks zegt:

      Bedankt voor de reactie :).

      Ja ik merk het inderdaad ook en soms is het lastig om op basis van deze data een goede inschatting te maken. Want als je gaat rekenen met de click-through-rates en het zoekvolume, maar het zoekvolume blijkt niet te kloppen ga je de boot in. Positief of negatief natuurlijk.
      Maar, het is me duidelijk :).

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.