Zo plaats je meta descriptions in je WordPress website
Je wilt invloed hebben op hoe jouw webpagina’s in de zoekresultaten komen te staan. Daarom wil je dus ook zelf je meta-omschrijvingen in Google bepalen. Hoe voeg je nu een meta description toe in je WordPress website? Dat zit namelijk niet standaard in WordPress. Meta-descriptions toevoegen kan alleen met een plugin. Welke en hoe, dat lees je hier natuurlijk.
Waarom zelf een meta description toevoegen?
Je zichtbaarheid in de zoekresultaten van Google heeft niet alleen te maken met je vindbaarheid. Het gaat ook over hoe jouw website wordt weergeveven met de zogenaamde snippets. Deze snippets bestaan allereerst uit de standaard snippets:
- URL
- SEO-titel
- Meta-omschrijving (of meta description)
Verder zijn er nog rich snippets, zoals reviewsterren of FAQ-resultaten. Al die snippets helpen om bezoekers naar je website te krijgen. Van de standaard snippets geeft de meta-omschrijving je de meeste ruimte om informatie in kwijt te kunnen. En als je die niet zelf invult, gaat de zoekmachine die bedenken. Dus wil je die meta description-tag zelf toevoegen, wat in WordPress standaard dus niet kan.
Metatag of meta description?
Is het een metatag, een meta description, hoe zit het nu? We beginnen bij de metatag, dat is een HTML-tag in de broncode van je website. Er zijn weinig metatags in gebruik, de title en description metatags zijn daarvan de belangrijkste en eigenlijk zelfs de enige relevante. Er is nog een meta keywords tag, maar die doet niks meer, zeker niet voor SEO.
En verder maak ik zelf onderscheid tussen de meta description als de eigenlijke tag in je broncode en de meta-omschrijving die Google zelf weergeeft in de zoekresultaten. Google neemt jouw tekst namelijk niet gegarandeerd over. Dus:
- meta description (tag): de metatag die je zelf plaatst in de code van je pagina zodat de zoekmachine die kan weergeven in de zoekresultaten
- meta-omschrijving (of meta-beschrijving): de daadwerkelijke snippet die de zoekmachine vertoont in de zoekresultaten
Vooral wanneer de (belangrijkste) woorden uit de zoekopdracht niet in de meta description staan, zal een zoekmachine zelf een omschrijving samenstellen uit de zinnen die op jouw webpagina voorkomen.
Eerder legde ik al uit hoe het zit met de meta-omschrijving en SEO.
In de broncode van je webpagina
Zo’n meta description staat dus in de broncode van je webpagina. Specifiek in de header, dat is de code die vooraf gaat aan de daadwerkelijke inhoud van de pagina. Dat klinkt allemaal heel ingewikkeld en technisch, dat snap ik. Gelukkig hoef je daar niet echt technisch voor te zijn, of je nu WordPress gebruikt of een ander CMS, omdat er altijd wel een manier is waarop je dit zelf in je CMS kunt invoeren. Zonder zelf te hoeven programmeren dus. Lang leve het CMS. Voor WordPress heb je daar dus een plugin voor nodig. Ergens wel frappant dat dit niet standaard in het CMS zit, dit zijn wat mij betreft basis-onderdelen die elk CMS gewoon mogelijk moet maken.
Een plugin dus in WordPress
Die tekst voor de meta description-tag zet je dus alleen maar in je WordPress website met een plugin. Nu zijn er plugins puur voor je meta description, die zou ik alleen niet gebruiken omdat je zo weinig mogelijk plugins wilt installeren. Kies daarom voor een SEO-plugin. In de SEO-plugins zit namelijk meer functionaliteit die bruikbaar is voor jouw website.
Maak je meta description niet te lang
Let wel op, want de meeste plugins geven je meer ruimte voor de meta description dan Google uiteindelijk gebruikt. Dat komt omdat ze vaak juist uitgaan van het maximale aantal leestekens, terwijl Google die juist niet altijd overneemt. Zo gaan sommige SEO-plugins uit van 160 leestekens of meer, terwijl Google die uiteindelijk niet allemaal zal weergeven. Sterker nog: er is een verschil tussen de lengte van je meta-omschrijving voor de zoekresultaten op desktop en mobiel. Op mobiel heb je minder ruimte tot je beschikking, dus als je vooral veel bezoekers krijgt via Google op mobiel, wil je daar natuurlijk rekening mee houden.
Zo maakt Yoast SEO geen verschil tussen de lengte voor mobiel en desktop, terwijl dat verschil er dus wel is. En als jij nou net een supersterke tekst hebt geschreven die gewoon essentieel is om mensen aan te zetten om naar jouw webpagina te komen? Dan wordt dat teniet gedaan als die te lang blijkt te zijn en wordt afgebroken in de zoekresultaten.
Voor de juiste lengte: SERP Snippet Preview Tool
Daarom heb ik de SERP Snippet Preview Tool laten ontwikkelen, waarbij we juist zoveel mogelijk rekening houden met de lengte om te voorkomen dat jouw paginatitel en meta-omschrijving worden afgebroken in de zoekresultaten. Deze is gratis te gebruiken en je kunt deze gewoon naast je WordPress plugin gebruiken.
Een SEO-plugin voor je meta description
Nu gaf ik zelf aan dat je het beste een SEO-plugin kunt gebruiken en geen specifieke plugin voor de meta description. Dat is omdat je dan 1 pugin hebt met veel meer functionaliteit. Zo zitten in alle SEO-plugins sowieso:
- Opties om per pagina te bepalen of die in de zoekmachines mogen worden opgenomen (indexeren); soms is een pagina helemaal niet geschikt voor de zoekresultaten, zoals een winkelmandje of een aanmeld- of bedankpagina.
- Met bovenstaande regelen de plugins ook dat dit in de sitemap wordt opgenomen, waarmee Google (nieuwe) pagina’s op je website ontdekt. Scheelt je daar ook weer een plugin voor.
- Toevoegen van zelfverwijzende rel=”canonical” in de pagina
En zo zijn er nog wat zaken die niet standaard in WordPress zitten waar zo’n SEO-plugin erg nuttig voor is. Waaronder dus ook het toevoegen van de title en meta description metatags aan je pagina’s.
Welke SEO-plugin dan?
Welke SEO-plugin heb je daar dan voor nodig? Maakt niet uit. De meest gebruikte is Yoast SEO en dat is prima, daarmee is alles mogelijk wat je echt nodig hebt. Verder zijn er vele andere SEO-plugins, zoals:
- Rank Math: gratis, nog geen betaalde versie*
- SEOPress: zowel gratis als betaald (PRO-versie voor $39 per jaar)*
- All In One SEO Pack: gratis en betaald, maakt geen SEO-analyse van je pagina
Als je een SEO-analyse van je pagina wilt, valt de laatste dus af en is het kiezen tussen de rest. Verder zag je in het screenshot hierboven al dat All In One SEO Pack voor zowel de titel als de beschrijving, zoals ze die zelf noemen, alleen maar het aantal leestekens telt en daarmee vrij ruime marge neemt.
Ook SEOPress is wat mij betreft wel heel heel optimistisch, met name in het aantal pixels, waardoor je titels en omschrijvingen te lang kunnen worden:
Yoast SEO dan?
Is Yoast SEO dan beter? Niet per se. Die geeft namelijk niet weer hoeveel leestekens of pixels je hebt gebruikt, maar laat alleen een balkje zien die oranje begint, bij 121 leestekens groen wordt en bij 157 leestekens weer oranje wordt. Een ruime marge dus weer, met het risico op afbrekingen in de zoekresultaten.
Reken je SEO-plugin niet af op de metatags
Wat mij betreft kies je de SEO-plugin voor je WordPress website niet voor hoe ze met de metatags omgaan. Geen van allen zijn ze perfect. Je kiest de plugin voor de functionaliteiten die je nodig hebt en hoe je met de lengte van je titels en meta descriptions omgaat is aan jou. Er is in ieder geval altijd nog de SERP Snippet Preview Tool ;-)
Meer weten over Yoast SEO? Pak de gratis videoserie mee. Echt alles uit je SEO-plugin halen? Ga dan direct voor de online cursus ‘Word de baas over je (Yoast) SEO-plugin’. Deze gaat in basis over Yoast SEO, maar ook de andere SEO-plugins komen aan bod. In de online cursus komt de meta description ook uitgebreid aan de orde.
Schrijf zelf je meta descriptions
Of je het nu met een SEO-plugin doet of toch kiest voor een plugin puur voor de meta descriptions, mij om het even. Tijd om ze te schrijven. Daarover schreef ik al het artikel ‘Hoe schrijf je de beste meta description voor SEO en conversie?‘. Zolang je maar weet dat het in WordPress dus niet kan zonder een plugin.
Heb je iets nieuws geleerd, wil je iets vragen of zelfs toevoegen? Laat het hieronder weten in de reacties.
*Bij tools die ik zelf gebruik en vanuit eigen gebruik kan aanbevelen, maak ik waar mogelijk gebruik van een affiliate link. Kost jou niks meer en ik word beloond voor mijn gratis advies aan jou. Je zult ook zien dat ik nooit specifiek een tool aanbeveel vanwege de afilliate en altijd de voor- en nadelen benoem.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Mijn ervaring is dat niet alles wat ik in Yoast invoer op meta-gebied, ook daadwerkelijk door Google wordt opgenomen.
Dat het niet wordt overgenomen door de zoekmachine heeft niks te maken met Yoast (of welke plugin dan ook), maar alles met de zoekmachine. Die vindt zelf te moeten kiezen wat deze weergeeft in de zoekresultaten. Daar schreef ik al over in het artikel over het schrijven van de meta description ;-)
Fijn! Ik heb voor mijn website over Lichaamsgerichte coaching en training geleerd dat ik voor mijn een meta-tag in Wordpress een aparte Seo-of meta-plugin moet installeren! En dan nog kijken of het meteen snap;-), want ik zie de handleidingen en video introductie daarna al staan. Leuk. Dank voor het delen!
Even voor alle zekerheid: een metatag is een parapluterm voor verschillende tags in de broncode van je website. De ‘meta description tag’ is een van die metatags. Belangrijk om dat verschil te maken, omdat er ook ooit gebruikgemaakt werd van de ‘meta keywords tag‘, wat inmiddels al vele jaren totaal nutteloos is.
Voor je meta description moet je dan inderdaad een SEO-plugin installeren, wat ik eerlijk gezegd wel weer een nadeel vind aan WordPress.