Weloverwogen woorden
Ik schud niet zomaar een tekst uit mijn mouw. Niet voor jou en je onderneming, zelfs niet voor mijn eigen website. De teksten die ik voor jou schrijf moeten kloppen. Van begin tot eind. Ze moeten passen bij jou, je bedrijf en je doelgroep. Daarnaast gaat het op internet om gevonden worden. Google is namelijk het nieuwe telefoonboek geworden; wat doe jij als je iets of iemand zoekt?
Sterke teksten waar over nagedacht wordt
Een snel geschreven tekst draagt niet bij aan bij aan jouw onderneming; jouw zorgvuldig opgebouwde reputatie. Daarnaast is het van belang je bezoeker te overtuigen, zodat deze uiteindelijk klant wordt. Sterke teksten dus, die bijdragen aan de identiteit van jou en/of je bedrijf, die helpen om je vindbaar te maken en die je bezoeker verleiden. Ik noem dat weloverwogen woorden.
Schrijven is schrappen
In het traject van weloverwogen woorden wordt er veel gewikt en gewogen. “Schrijven is schrappen” is absoluut van toepassing. Weglaten wat overbodig is, maar vaak ook complete stukken herschrijven. Hierbij spelen onder andere de volgende punten een belangrijke rol:
- Wat is de doelgroep?
- Welke tone-of-voice past bij de zender én bij de ontvanger?
- Hoe dragen de teksten bij aan de vindbaarheid van de webpagina?
- Hoe zorg ik ervoor dat de lezer wordt aangezet tot actie?
- Zijn opbouw en structuur juist en valt er misschien nog wat te schrappen?
Al met al veel zaken die meegenomen worden in de teksten die ik voor jou schrijf. En waarbij de teksten vooral ook gewoon leesbaar moeten blijven.
Kies je voor prijs of kwaliteit?
Als ik een prijs noem, schrikt men daar nog weleens van. Want ja, een tekst schrijf je toch zo wel even? Een generieke tekst die niks of weinig toevoegt wel. Mijn teksten doen echter meer. Ik zorg ervoor dat je bedrijf beter gevonden wordt, bezoekers aangezet worden tot actie en daarmee help ik jou meer omzet te halen. Dat is toch wel wat waard? Sterker nog: als je omzet zoveel stijgt dat ik mezelf meer dan dubbel terugverdien, is de prijs dan nog een probleem?
Jij profiteert van al mijn kennis
Wat ik voor mijn klanten doe is niet enkel een tekst schrijven. Het begint met onderzoek:
- zoektermenonderzoek
- concurrentie-analyse
- besprekingen met jou over je bedrijf
- inlezen in zowel jouw bedrijf, producten en diensten als jouw markt
Je profiteert dan van al mijn kennis die ik heb opgedaan en continu bijhoud. Hiervoor heb ik trainingen gevolgd, boeken gelezen en (vak)kennis opgedaan op internet. Die kennis op gebied van SEO, conversie-optimalisatie/beïnvloeding en online marketing zet ik in voor jouw bedrijf.
Schrijven voor het web: een vak apart
Schrijven voor het web is een vak apart. Dat schrijf ik niet omdat ik mezelf daarmee per se wil aanprijzen. Het is alleen zo zonde als je straks teksten blijkt te hebben die niet voor je gaan werken. Weggegooid geld. Zonde toch? Schrijven voor het web vergt echt een andere aanpak dan schrijven voor tijdschriften, kranten, jaarverslagen en de meeste andere gedrukte media. Slechts weinig tekstschrijvers die voor print schrijven, weten waaraan een goede webtekst moet voldoen.
Weloverwogen woorden: geen letter te veel
Een weloverwogen tekst bevat dus schrijven, schrappen en herschrijven. Online mag er geen letter te veel staan. Lezers haken snel af, dus de tekst moet raak zijn.
En dan heb ik het dus niet over het wikken en wegen, schrijven en schrappen om die weloverwogen woorden aan het beeldscherm toe te vertrouwen. En heb ik al verteld dat ik meedenk over je zoektermen?