Welke rank tracker is geschikt voor jou?

Als je bezig bent met zoekmachine-optimalisatie, dan wil je natuurlijk ook weten of je website beter vindbaar wordt. Ga je dan elke keer zelf in Google kijken wat je posities zijn? Doe maar niet. Het kan veel makkelijker en vooral ook betrouwbaarder. Wat je nodig hebt is een rank tracker. Tenminste, als je echt structureel je posities in Google wilt checken of bijhouden. Met rank trackers krijg je al je posities in 1 overzicht of zelfs in je inbox. Welke zijn er en welke past het best bij jouw behoeften?

Dagelijks, wekelijks of maandelijks posities in je inbox

Er is enorm veel aanbod als het gaat om SEO-tools, zowel in de breedte als voor specifieke functionaliteiten zoals rank tracking. Met de meeste rank trackers krijg je rapportages met de posities in de zoekmachines automatisch in je inbox, in de frequentie die jij wilt. In welke vorm en opmaak je ze ontvangt kun je vrijwel altijd zelf bepalen, net als de frequentie. Er zijn ook veel verschillen, met name op het vlak van:

  • Data: vooral de updatefrequentie als echt lokale posities
  • Gebruiksvriendelijkheid: van automatisch zoektermen ophalen tot complexe werkwijzen
  • Flexibiliteit: zowel qua abonnementen als qua rapportages
  • Prijs: data zijn vaak duur, dat zie je ook terug bij rank trackers

Deze elementen komen hieronder dan ook bij alle behandelde tools aan bod, zodat je een beeld hebt wat de voor- en nadelen zijn en een goede overweging kunt maken welke rank tracking tool het beste past bij jouw wensen.

Algemene weetjes over ranktrackingtools

Als je een ranktrackingtool gebruikt om je posities in de zoekmachines te monitoren, is daar een aantal zaken ‘algemeen’ van toepassing:

  1. Je trackt per ‘platform’ in combinatie met zoekterm; mobiele resultaten én desktopresultaten voor 1 zoekterm kosten je 2 ‘credits’, zowel in Google als in Bing tracken kost je ook 2 ‘credits’. Dus: het aantal zoektermen dat je bijhoudt wordt niet alleen door de zoektermen zelf bepaald, ook door de platformen waar je de posities van wilt bijhouden.
  2. Google is de basis, sommige rank trackers bieden ook andere zoekmachines aan, van Bing tot Amazon en YouTube.
  3. Je posities worden zo neutraal mogelijk gegenereerd, maar er kan altijd enige lokale invloed zijn vanwege de proxy’s die een tool gebruikt, als die toch iets van een locatie “verraden”.

Eigenlijk is het best complexe materie als je echt in de details duikt, we houden het hier vooral bij de belangrijkste informatie voor beginners en wat meer gevorderde gebruikers. Als je echt dieper in deze materie wilt duiken, kun je het best zelf verschillende van deze tools uitproberen om zo te ontdekken welke voor jou het beste werkt. En vragen mag je natuurlijk ook altijd stellen in de reacties :-) .

Geen budget of echt regelmatige rapportages nodig? Check gratis je posities

Als SEO niet je grootste focus is kun je misschien ook wel zonder een rank tracking tool. Of je hebt echt geen budget voor dit soort abonnementen, zelfs niet een paar euro per maand. Kan natuurlijk, als je bijvoorbeeld net begonnen bent met je bedrijf. Check dan gratis je posities in Google met een van deze tools.

ProRankTracker: de uitgebreidste

Na mijn eerste probeersels ging ik in 2016 in zee met Pro Rank Tracker. Een bijzonder goede tool, super uitgebreid ook. Dat is dan eigenlijk ook het nadeel van Pro Rank Tracker: omdat het zo uitgebreid is, is het ook complex en bewerkelijk. Voor je een rapportage kunt sturen of ontvangen moet je:

  1. De website toevoegen (duh!)
  2. Zoektermen kiezen om te tracken (tot zover niks geks)
  3. Filters instellen (hier wordt het lastig)
  4. Rapportage aanmaken (en weer komen hier de filters aan bod)

Iedere keer als ik een rapportage wil instellen loop ik tegen deze werkwijze aan, omdat het vrij nauw luistert. Maak je één fout, dan krijg je geen of geen nuttige rapportage en moet je het opnieuw gaan instellen. Maar als het eenmaal werkt, krijg je absoluut goede rapportages met veel details. Wat de rapportages en data betreft is ProRankTracker wat mij betreft ongeëvenaard.

Alles over Pro Rank Tracker lees je in dit artikel.

Volgen van allerlei soorten zoekresultaten

Wat ik tot nu toe alleen bij Pro Rank Tracker ben tegengekomen is het monitoren van je posities op allerlei soorten zoekresultaten, zoals:

  • Lokale posities; denk aan het losse zoekwoord ‘rijschool’ in een specifieke plaats, omdat die SERP’s veel lokale zoekresultaten laten zien
  • Local packs; voor dienstverleners heel relevant, omdat je wilt weten of je ook in de local pack staat met je bedrijf
  • Map packs: stel dat iemand met de mobiele telefoon in Google Maps zoekt, staat jouw bedrijf er dan in?

Verder worden featured snippets automatisch getrackt en kun je zowel mobiele als desktop zoekresultaten tracken en beperkt PRT zich niet tot Google, maar kun je ook kiezen uit Bing, Yahoo!, YouTube en Amazon.

Rapportages: flexibel en gedetailleerd

De rapportages kun je voor een groot deel naar je hand zetten, waarbij je bijvoorbeeld kunt kiezen uit:

  • Frequentie: dagelijks, wekelijks of maandelijks en op welk uur van de dag je het wilt ontvangen
  • Middel: via mail, Dropbox of Google Drive
  • Bijlage: PDF, XLSX of CSV
  • Sortering: wil je de URL’s en/of zoektermen in de rapportage in een bepaalde volgorde weergeven?
  • Velden in de rapportage: welke zoekmachines (ja, niet alleen Google), positiegeschiedenis (vorige dag, vorige week, vorige maand) wil je in de rapportage tonen en wil je zoekvolumes uit je eigen land of ook wereldwijde zoekvolumes tonen?

Het is nog niet eens alles waar je keuze uit hebt, je begrijpt vast wel hoeveel kanten je dus op kunt. Van de rank tracking tools die ik getest heb, is Pro Rank Tracker veruit de meest uitgebreide en flexibele.

Een overzicht van de vele soorten rapportages die je uit Pro Rank Tracker haalt. In dit voorbeeld alleen al 14 en er zijn er nog meer.

Voor- en nadelen Pro Rank Tracker

De voor- en nadelen dan, zoals ik ze zelf in ieder geval ervaar:

+ Zeer uitgebreid, inclusief posities op lokaal niveau en in de Local Pack
+ Direct mailen naar jezelf, je team en/of opdrachtgevers
+ Inclusief mobiele app, ook voor je opdrachtgevers
+ Uitstekende helpdesk

– Complex en tijdrovend om in te richten omdat het zo uitgebreid is
– Ondersteuning en kennisbank (op dit moment) alleen in het Engels
Zoekvolumes komen uit Googles Zoekwoordplanner
– Pittig geprijsd

Al met al wat mij betreft zeker de beste tool uit deze lijst, wat zich dan ook vertaalt in de prijs.

Bekijk de pakketten en prijzen van ProRankTracker hier.*

Wincher: betaalbaar en slim

Wincher was een tool die ik al een tijdje in het vizier had. Nooit aan gedacht om het gewoon eens te proberen. Als rank tracking tool is het een heel betaalbare en flexibele oplossing. Vanaf € 10,- per maand houd je de posities voor 1 website bij. Je kunt dan 100 zoektermen volgen, wat voor veel websites al voldoende is. Als je tenminste voor je belangrijkste zoektermen gaat. In het kort is de prijsstructuur van Wincher als volgt opgebouwd:

  • 1 website/100 zoektermen
  • 2 websites/200 zoektermen
  • 3 websites/300 zoektermen

Dus elke website levert je 100 te tracken zoektermen op. Bepaal zelf of je gaat voor aantal websites of aantal zoektermen bij je keuze, de prijs is in ieder geval erg netjes. Ter vergelijk: bij ProRankTracker betaal je $ 49,- per maand voor 500 zoektermen, terwijl je bij Wincher € 22,- betaalt.

Praktisch: Wincher in gebruik

Wanneer je Wincher in gebruik neemt, voer je eerst je (eerste) domeinnaam in en daarna gaat de tool zelf al aan de slag om zoektermen op te halen waar je al posities mee te pakken hebt. Handig, dan hoef je die niet handmatig in te voeren. En als je zelf nog niet zo met je posities bezig bent, scheelt jou dit tijd omdat je het niet zelf hoeft uit te zoeken. Verder kun je in Wincher ook zoektermenonderzoek (Keyword research) doen van waaruit je zoektermen kunt toevoegen. Ook daar krijg je al direct suggesties te zien waardoor je niet alles zelf hoeft te bedenken.

Wincher haalt direct na het invoeren van je domeinnaam al organische posities voor je op.

Vergelijk je rankings met je concurrenten

Wat Wincher als voordeel heeft boven PRT is dat je ook concurrenten kunt toevoegen zodat je jouw voortgang kunt vergelijken met je concurrenten. Zoektermen voeg je snel toe vanuit je dashboard, waarbij je ook ‘bulk import’ kunt doen. Dus als je een lijst met zoektermen hebt, kun je die allemaal in één keer toevoegen. Dat gaat niet alleen snel, als er zoektermen in staan die je al trackt, haalt Wincher die er ook direct voor je uit en maakt daar een melding van.

Het scherm waar je concurrenten toevoegt in Wincher.

Verdere functionaliteiten

Verder kun je in Wincher je zoektermen in groepen zetten en annotaties toevoegen. Die annotaties zijn handig om bij te houden wanneer je wat gewijzigd hebt aan een pagina of op de website, of wanneer je nieuwe zoektermen hebt toegevoegd, wat invloed heeft op de grafieken in je dashboard.

Het dashboard van Wincher met statistieken, zoektermen en posities en de optie om nieuwe te tracken zoektermen toe te voegen, inclusief bulk import.

Voor- en nadelen Wincher

De voor- en nadelen van Wincher dan, op basis van mijn eigen proefperiode:

+ Betaalbaar, zeker voor ondernemers die zelf een (relatief) klein aantal zoektermen willen tracken
+ Simpele en duidelijke gebruikersinterface, weinig poespas
+ Mogelijkheid om jezelf met je concurrenten te vergelijken
+ Meldingen instellen voor positiewijzigingen
+ Overzichtelijk dashboard met vermelding van rich results als die er voor een zoekterm zijn

– Alleen posities uit Google
– Rapportages minder naar eigen hand te zetten
– Zoekvolumes waarschijnlijk uit Googles Zoekwoordplanner
– Geen lokale tracking (komt in Wincher 2.0)

Wil je dus bijhouden of je in de local pack staat of in jouw plaats gevonden wordt op losse zoekwoorden met lokale intentie, zoals ‘rijschool’, ‘restaurant’ of ‘fysiotherapeut’, dan heb nu je helaas nog niks aan Wincher. Zodra Wincher 2.0 uitrolt, kun je ook lokale posities tracken. Verder krijg je wat mij betreft nu al heel veel voor een prima prijs.

Probeer Wincher 2 weken gratis, daarna de eerste maand met 90% korting*

Serpwatch: new kid on the block

Soms heb je mazzel en pak je een lifetime deal voor een (relatief) nieuwe tool. Vaak is een lifetime deal bedoeld om de eerste betalende klanten binnen te halen en daarmee budget te creëren voor ontwikkeling van een tool. Zo ook Serpwatch, dat op het moment van schrijven wat mij betreft nog wel in de kinderschoenen staat. Voordeel van er vroeg bij zijn, ook als je nu gewoon een abonnement afsluit: je krijgt wel alle nieuwe functionaliteit, terwijl je vaak je oude tarief (‘grandfathered price’ of ‘legacy pricing’) blijft betalen. Hoeft niet altijd zo te zijn hoor, maar gebeurt vaak wel zo.

Dashboard nogal basic

Misschien is het persoonlijke smaak, maar ik vind het dashboard van Serpwatch nogal basic en wat mij betreft kan het professioneler. Verder werkt het net als Wincher behoorlijk makkelijk en wanneer je een project aanmaakt kun je gelijk al veel instellen. Voor mij als rasechte Fries is het leuk om te zien dat ze zelfs Fries als taal meenemen :-)

Alle velden die je invult bij het aanmaken van een project in Serpwatch, inclusief de keuze voor Fries als taal voor Google.nl.

Je kunt in Serpwatch ook een koppeling maken met Google Analytics, iets wat ik in andere tools nog niet ben tegengekomen. Dit koppelen ze aan hun data, al heb ik nog geen beeld van het resultaat. Ook Serpwatch ben ik nog volop aan het ontdekken, dus ik weet er nog niet het fijne van. Daarnaast zijn ze de tool dus nog flink aan het ontwikkelen, dus wordt er ongetwijfeld nog veel verbeterd de komende tijd.

Betaalbaarste instapmodel rank tracker

Als je weinig zoektermen te tracken hebt, is Serpwatch geheid de goedkoopste. Dat komt doordat hun abonnement begint bij een maximaal aantal van 5 zoektermen. Dat kost dan $ 1 per maand, terwijl je 50 zoektermen trackt voor $ 7 per maand. Dat is wel als je direct voor een jaar betaalt trouwens.

Wil je meer posities tracken, dan wordt Serpwatch wat duurder. Bij 500 zoektermen ben je bij Serpwatch $ 32 per maand kwijt, terwijl Wincher daar € 22 voor vraagt. Als je dus meer zoektermen wilt tracken zou ik vooral adviseren goed na te denken over welke functionaliteiten je echt nodig hebt en op basis daarvan je keuze te maken.

Voor- en nadelen Serpwatch

Ook van Serpwatch vertel ik je natuurlijk graag de voor- en nadelen:

+ Eenvoudig in gebruik
+ Te koppelen aan Google Analytics
+ Dagelijks mails met wijzigingen, al kan dat ook overbodig zijn ;-)
+ Ook lokale tracking mogelijk

– Nog in ontwikkeling, al is dat ook een voordeel omdat je weet dat het gegarandeerd beter gaat worden
– Rapportages met posities per website nog niet naar eigen wens in te stellen
– Dagelijkse mail kun je niet naar eigen hand zetten qua info

De dagelijkse mail is een mail met wijzigingen voor alle websites die je trackt, wat ik zelf vrij onoverzichtelijk vind. De rapportages zijn ook niet echt zelf aan te passen, wat ik juist fijn vind bij ProRankTracker. Ik verwacht wel dat dit in de toekomst mogelijk is omdat ze echt bezig zijn om feedback te verzamelen en openstaan voor wensen van hun gebruikers.

Al met al is Serpwatch vooral een veelbelovende nieuwkomer die naar verwachting veel beter gaat worden en dan misschien wel meer te bieden heeft dan Wincher.

Mangools SERPWatcher: onderdeel

Je kent Mangools waarschijnlijk vooral van KWFinder,  waardoor je mogelijk de andere tools niet eens gebruikt. Binnen de toolset van Mangools is SERPWatcher* de tool voor rank tracking. Heb je een abonnement op Mangools, dan heb je dus zelf al een rank tracker in je SEO-gereedschapskist.

SERPWatcher in gebruik

SERPWatcher voelt heel vertrouwd aan als je KWFinder gebruikt. De interface ziet er namelijk nogal gelijk uit. Zoektermen kun je op verschillende manieren toevoegen, zelfs vanuit KWFinder.

Zoektermen toevoegen in SERPWatcher van Mangools met de keuze informatie erin te slepen '('drag & drop'), een bestand te uploaden, handmatig zoektermen toe te voegen of zelfs uit KWFinder te halen.

Als je eenmaal zoektermen in SERPWatcher hebt staan, heb je een mooi overzicht en kun je ook allerlei data downloaden en zelfs de SERP voor een zoekterm bekijken en downloaden. Tags toevoegen om zoektermen te groeperen of om andere reden met tags bij te houden is ook mogelijk. Rapportages gaan per week of per maand, waarbij je weinig flexibel bent. Maandelijkse rapportages krijg je altijd de eerste van de maand en wekelijkse elke maandag. Je kunt ook meldingen instellen, zodat je weet wanneer een zoekterm daalt of stijgt, al zijn ook die opties beperkt:

Opties voor rapportages en Alerts in SERPWatcher. Waarbij je de keuze hebt uit 4 opties: wanneer een zoekterm de top 10 binnenkomt of verlaat en datzelfde voor de top 100.

Voor- en nadelen SERPWatcher

Uit bovenstaande heb je zelf waarschijnlijk al wat voor en nadelen kunnen halen, mijn bevindingen:

+ Onderdeel van een SEO-toolsuite, waardoor je niet alleen een rank tracker hebt of die rank tracker al “krijgt” bij KWFinder
+ Werkt fijn samen met de andere tools van Mangools
+ Handige grafieken met historische posities

– Weinig flexibel in zowel abonnementsmodel als rapportages
– Zoekvolumes uit Googles Zoekwoordplanner
– Wijzigingen in posities zijn ten opzichte van de startdatum, niet vorige week of vorige maand
– Geen lokale tracking

Al met al vooral prettig als je al Mangools gebruikt en ook aan rank tracking wilt doen. SERPWatcher is niet geschikt als standalone rank tracker.

Rank Tracker van Link Assistant: sorry …

Deze tool moet ik noemen, omdat het een rank tracker is die ook nog eens exact die naam heeft. Persoonlijk ben ik geen fan van SEO Power Suite van Link Assistant, waar Rank Tracker onderdeel van is. Ik heb ooit het pakket aangeschaft, waarna bleek dat ik voor de eenmalige investering wel allerlei tools kreeg, maar alsnog een maandabonnement moest afsluiten als ik up-to-date data wilde krijgen. Daarnaast heb ik SEO Power Suite ervaren als een pakket dat er niet alleen uitziet alsof er alleen developers aan gewerkt hebben (de UI was vreselijk en deed gedateerd aan), maar ook veel te ingewikkeld is in gebruik. Dus ook de UX (User eXperience) is om te huilen.

Maar goed, mijn mening is ook maar een mening. Er zijn mensen die zweren bij SEO Power Suite dus er is vast wel iets goed aan als je de tools eenmaal snapt. Probeer het gewoon zelf, zou ik zeggen. Ik zal het niet aanraden en daar mag je van mij wat van vinden, maar zo eerlijk ben ik ook zoals je weet.

Ahrefs Rank Tracker: alleen als onderdeel van Ahrefs

Net als Rank Tracker van Link Assistant en SERPWatcher van Mangools, is Rank Tracker van Ahrefs onderdeel van een totaalpakket. Een SEO-suite of SEO-toolsuite zoals we dat ook wel noemen. Je zult dus een abonnement moeten afsluiten bij Ahrefs om deze rank tracker te kunnen gebruiken. Het lijkt me daarom ook niet heel zinvol om deze tool uitgebreid te behandelen. Je krijgt wel de voor- en nadelen.

Voor- en nadelen Ahrefs Rank Tracker

Dit zijn ze dan voor Ahrefs:

+ Concurrenten toevoegen om jezelf met hen te vergelijken
+ Interessante grafieken om je voortgang te monitoren
+ Zowel desktop- als mobiele resultaten zonder dat het extra credits kost
+ Makkelijk filteren en sorteren
+ Ook lokale tracking en rich results

– Alleen te gebruiken als onderdeel van een totaalpakket
– Nogal onregelmatige updates van posities
– Rapportages zijn weinig flexibel
– Geen local packs tracken

Eigenlijk kan ik nog wel wat meer voordelen benoemen, maar ook hier geldt dat de tool niet als standalone rank tracker te gebruiken is. Sterker nog: omdat de posities eigenlijk niet heel regelmatig geüpdatet worden zijn je posities niet altijd 100% actueel. Je kunt dit dus vooral het beste gebruiken als onderdeel van je SEO-strategie, waarbij je deze data niet zo rapporteert aan je klant.

Overzicht met statistieken en filters in Ahrefs Rank Tracker.

Zijn dit ze allemaal?

Natuurlijk zijn dit ze niet allemaal, naast Ahrefs en Mangools hebben Moz en Semrush natuurlijk ook rank tracking tools in hun pakketten. Daarnaast zijn er vast ook nog de nodige standalone rank trackers die ik hier niet heb behandeld. Dit zijn de pakketten en tools waar ik ervaring mee heb en die ik dus ook zo grondig mogelijk heb onderzocht voor je. Heb jij een andere rank tracker die je aanbeveelt of ken je er eentje waarvan je ook benieuwd bent of die geschikt is? Laat het weten in een reactie.

Aanvulling 2 april 2021: dit artikel wordt op relatief korte termijn verder aangevuld. Ik wilde dit heel graag publiceren en in alle gretigheid om hier werk van te maken heb ik toch nog wat relevante tools over het hoofd gezien. Daarnaast komt Wincher met een update die een verschil zal maken. Binnenkort dus meer.

En, nog wat nieuws opgestoken? Heb je opmerkingen, aanvullingen, vragen of wat dan ook: de reacties staan open, ik kijk uit naar jouw reactie.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.