Waarom is mijn website of webpagina niet vindbaar op Google?

Heb je een website of webpagina die niet vindbaar is in Google, wil je natuurlijk weten hoe dat komt. En wat je kunt doen om alsnog in de index van Google te komen. Dat is namelijk waar het om gaat: indexering in de zoekmachine. Zodra een URL is geïndexeerd kan je werken aan de vindbaarheid op voor jou relevante zoektermen. Laten we dus kijken naar of je website of URL daadwerkelijk is geïndexeerd, hoe je die indexering voor elkaar krijgt en hoe je weet of je überhaupt vindbaar bent op voor jou relevante zoektermen.

Is jouw website niet vindbaar?

Eerst het belangrijke onderscheid tussen vindbaarheid en indexering. Vindbaarheid is een relatief begrip, waarbij het in de wereld van online marketing en SEO gaat om vindbaarheid op (relevante) zoektermen. Niet vindbaar zijn betekent dan dat je niet vindbaar bent op de zoektermen waarmee jij vindbaar wilt zijn. Je kan ook gewoon op andere zoektermen vindbaar zijn, dat betekent dus niet dat jouw website of webpagina helemaal niet vindbaar is.

Vindbaarheid maak je dus concreet

Heb je het over vindbaar zijn, dan is het zaak dit concreet te maken. Is jouw website niet vindbaar op relevante zoektermen, op je bedrijfsnaam of jouw eigen naam? Als je dat concreet hebt kun je gaan onderzoeken waarom je website niet vindbaar is. Alleen “mijn website is niet vindbaar op Google” is niet concreet genoeg en kan dus onwaar zijn. Je bent misschien niet (zo goed) vindbaar zoals jij dat zou willen.

We beginnen dus eerst met checken of je URL is geïndexeerd door Google.

Is jouw URL geïndexeerd door Google?

Als een URL niet door Google is geïndexeerd zal die per definitie niet vindbaar zijn. En weet daarbij ook dat Google lang niet alle webpagina’s opneemt in de index. Er komen dagelijks nieuwe websites en dus ook nieuwe webpagina’s bij. Zo zijn er op het moment van schrijven al meer dan 1 miljard websites met in totaal meer dan 50 miljard webpagina’s. Enerzijds kan Google onmogelijk al die miljarden pagina’s opslaan, anderzijds weet jij ook dat er genoeg webpagina’s zijn die helemaal niet nuttig zijn. En je vindt waarschijnlijk ook weleens pagina’s in Google die je de moeite absoluut niet waard vindt.

Google is dus selectief en webpagina’s die wel prima zijn -hoe arbitrair dat ook is- kunnen daar dan de dupe van worden. Je kunt op verschillende manieren controleren of een URL door Google is geïndexeerd.

Methode 1: controleren met de site: search operator

In Google kun je gebruikmaken van zogenaamde search operators. Hiermee kun je specifiek(er) zoeken, zoals naar een website of webpagina. Hiervoor gebruik je de site: search operator. Door in de adresbalk van je browser of de zoekbalk van Google site:domeinnaam.nl in te voeren, krijg je te zien wat Google al dan niet geïndexeerd heeft. Bij een complete website is dat een indicatie van de door Google geïndexeerde pagina’s, bij een specifieke URL zie je of die URL is geïndexeerd of niet.

Resultaat van de site: search operator voor een specifieke URL. Deze is zoals je ziet niet geïndexeerd door Google en was op het moment van testen dan ook nog niet gepubliceerd 😉.

Voor websites heeft Google expliciet aangegeven dat dit een indicatie is en het aantal geïndexeerde URL’s kan afwijken van het resultaat dat ze weergeven. Je ziet hieronder het resultaat voor optimusonline.nl, waarbij Google aangeeft 576 resultaten te hebben gevonden. In Google Search Console staan op hetzelfde moment 489 geïndexeerde pagina’s, dus daar zit al een verschil.

Klik je naar de laatste pagina van deze zoekresultaten, dan zie je zelfs dat Google ineens 305 resultaten heeft. Deze methode is voor een complete website dus niet waterdicht, gebruik dit alleen voor specifieke URL’s om te controleren of ze door Google geïndexeerd zijn.

Methode 2: URL inspecteren in Google Search Console

In Google Search Console (GSC) kun je per URL controleren wat de status is en aanvragen om een URL te indexeren. Heb je geconstateerd dat een webpagina van je website niet door Google is geïndexeerd, dan is de URL-inspectietool van GSC de uitkomst. Je kan dan bijvoorbeeld zien of er een reden is waarom de URL niet in de index staat. Soms is het onduidelijk waarom een URL niet is geïndexeerd, maar je kan ook bijvoorbeeld eens tegenkomen dat Google even zelf heeft bepaald dat een andere URL volgens hun de canonieke URL is.

Of je ziet staan: Gevonden – momenteel niet geïndexeerd. Er zijn verschillende redenen waarom de pagina dan nog niet is geïndexeerd.

De URL-inspectietool vind je zowel links in het menu als bovenin Google Search Console:

Indexering aanvragen met URL-inspectietool

Je kan met de URL-inspectietool ook de indexering van een URL aanvragen. Dit is in principe niet het doel van deze functie in GSC, dus doe dat niet standaard wanneer je een nieuwe pagina hebt gepubliceerd. Dat wordt gezien als misbruik en zou zomaar kunnen betekenen dat Google die aanvragen voor indexering van jou gaat negeren. Heb je een pagina ingrijpend veranderd en vind je het belangrijk dat Google dat weet, kan je daar gerust een keer de URL-inspectietool voor gebruiken, maar doe dat dus niet al te vaak.

Indexering van je webpagina’s dankzij de sitemap

Als je het goed doet (of je websitebouwer het goed heeft gedaan) heeft jouw website een XML-sitemap. Nieuwe webpagina’s komen daar meestal automatisch in te staan, daar hoef je gelukkig niks voor te doen. Als dat tenminste via een plugin in WordPress gebeurt bijvoorbeeld. SEO-plugins kun je instellen om automatisch een sitemap te genereren en daar heb je dan geen omkijken meer naar.

Als je de XML-sitemap hebt ingediend bij Google Search Console weet Google die te vinden en zal die daar ook regelmatig kijken of er nog nieuwe pagina’s zijn. En zo help je Google dus met het indexeren van je (nieuwe) webpagina’s door die sitemap.

Indexering dankzij links

Zoals je vast wel weet heeft Google links nodig om nieuwe pagina’s te kunnen ontdekken. Om een pagina geïndexeerd en vindbaar te maken, zijn links dus ook nuttig. Het gaat dan om zowel (externe) backlinks als om interne links. En die interne links komen er soms ook vanzelf, zoals wanneer een nieuw blogartikel automatisch op je homepagina verschijnt. Lekker handig, die eerste interne link is er dus direct al en kan helpen om Google je pagina te vinden, te crawlen en hopelijk te indexeren.

Vindbaarheid verbeteren? Aan de slag met je SEO

Geïndexeerd worden is wat anders dan goed vindbaar zijn. Ja, je bent in principe vindbaar wanneer je webpagina’s zijn geïndexeerd. Maar ben je vindbaar op de zoektermen die relevant zijn voor jouw website? En ben je goed vindbaar op voor jou relevante zoektermen? Is het antwoord op een van beide, of op beide vragen “nee”, dan is het zaak om je vindbaarheid te verbeteren. En daarvoor zet je natuurlijk SEO in.

Waar ga jij nu mee aan de slag? Gelijk checken of bepaalde webpagina’s geïndexeerd zijn? Je vindbaarheid controleren? Heb je vragen, opmerkingen of aanvullingen, laat het hieronder weten. Ik ben benieuwd wat je aan dit artikel hebt gehad.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.