Wat kost een tekstschrijver? Tarieven en advies

Wat kost een tekstschrijver als je die wilt inschakelen? Wat voor tarief  kan je als tekstschrijver hanteren? Is een uurtarief reëel of betaal je als opdrachtgever per woord? Deze vragen komen regelmatig terug. In groepen op Facebook of LinkedIn waar tekstschrijvers zich begeven, op fora, het houdt de gemoederen bezig. Ik geef je graag een realistische kijk op dit dilemma, zowel voor de opdrachtgever als de opdrachtnemer.

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 1 november 2018 en geüpdated en opnieuw gepubliceerd op 6 april 2023-

Waarom schrijf ik hierover?

In 2012 begon ik als puur tekstbureau onder de naam Letterzaken. In juni 2020 is de bedrijfsnaam gewijzigd in Optimus Online, omdat zoekmachine-optimalisatie het centrale thema binnen het bedrijf is geworden en de bedrijfsnaam niet meer paste. Ik krijg nog steeds regelmatig aanvragen voor teksten, en ik werk samen met tekstschrijvers en copywriters (verderop meer over het verschil tussen deze twee). Over tarieven voor tekstschrijvers kan ik dus wel meepraten, en daarin ben ik geen belanghebbende meer, dus er is geen reden om te pleiten voor hogere tarieven. Behalve dat ik een goede tekstschrijver ook een goede vergoeding gun natuurlijk.

Teksten voor je website? Zeker

Vrijwel maandelijks krijg ik nog aanvragen voor webteksten, ook al sta ik er al lang niet meer mee op positie 1 in Google, zoals ooit wel het geval was. Teksten voor websites lever ik nog steeds, waarbij een copywriter schrijft en ik de eindredactie doe. Dus houd ik me ook nog steeds bezig met van alles rondom tekstschrijven. En daarin komt het tarief heel regelmatig terug, al is het maar dat ik ook een voorstel moet doen naar klanten voor de kosten van de teksten.

Zoekresultaat in Google voor de zoekopdracht 'webteksten' met letterzaken.nl op positie 1. Dit is dus een oud zoekresultaat, vooral om te laten zien dat ik daar ooit mee op positie 1 stond.

De goede oude tijd waarin ik op 1 stond in Google voor ‘webteksten’

Wat voor tarief rekent een tekstschrijver?

Tekstschrijvers kunnen verschillende soorten tarieven hanteren. Ik onderscheid er drie:

  1. Tarief per woord
  2. Uurtarief
  3. Projectprijs

Alles heeft zo zijn voor- en nadelen, vooral voor de klant 😉.

Tarief per woord: al vanaf 1 cent…

Er zijn partijen die werken met een tarief per woord. Vaak zijn dit platformen die vooral werken met veel verschillende tekstschrijvers, vaak studenten, startende tekstschrijvers of mensen die dit werk erbij doen. Tarieven van 3 of 5 cent per woord zijn daar vrij gangbaar, maar ook 1 cent per komt voor. Als je bedenkt dat een beetje tekst van een pagina toch al gauw 500 woorden is, kom je dan op een prijs van €5 tot €25 per pagina.

Er zijn ook zelfstandig tekstschrijvers die een tarief van 25 cent per woord of meer rekenen, dan wordt een pagina ineens rond de €125. Dat vind ik helemaal geen gekke prijs voor een pagina met goede tekst. Daarover verderop meer.

Per uur: van €20 tot €150 of meer…

Bij uurtarieven lopen de bedragen ook heel erg uiteen. Van €20 tot €150 of zelfs meer per uur. €20 per uur is bizar weinig. Bedenk dat een freelancer ook alles zelf moet betalen. Dat gaat van software, computer, internet en studies/opleidingen tot aan verzekeringen en belastingen. Dat moet allemaal in dat tarief te zitten. Bedenk dat een werkgever uiteindelijk ook veel meer betaalt dan het bruto uurloon dat een werknemer krijgt. Een uurtarief voor wat voor freelancer ook mag daarom ook gerust minimaal twee keer minimum uurloon zijn. Minimaal, ook omdat een freelancer ook uren steekt in administratie en andere niet (direct) facturabele werkzaamheden.

Tekstnet houdt het uurtarief jaarlijks bij in de tarievenmonitor.

Projectprijs: per pagina of voor een complete website

Bij een projectprijs betaal je een vooraf afgesproken tarief voor de opdracht. Dat kan 1 pagina zijn of een compleet project, met een vast tarief per pagina of een prijs voor het complete traject. De opdrachtgever weet van tevoren waar deze aan toe is en komt niet voor verrassingen te staan. De tekstschrijver kan geluk hebben en door snel en efficiënt werken omgerekend een hoog uurtarief krijgen, of pech hebben en er zelf flink bij inschieten. Of goed uitkomen met wat hij of zij berekend heeft.

Wat ik ervan vind

Voor wat het waard is, hier “mijn 2 centen” 😉 :

Tarief per woord: belediging van de kunde van de tekstschrijver

Een tarief per woord vind ik echt een belediging. Johan Koning van Letterluck schreef eerder al een betoog over het tarief per woord. Bedenk daarbij dat bijvoorbeeld een copywriter over sommige zinnen zodanig goed en lang nadenkt, dat je zo een kwartier kwijt kan zijn aan een stuk van slechts enkele woorden. Dan zou je dus maar een paar cent krijgen voor iets waar je zo lang mee bezig bent geweest. Of je moet wel een verdomd snelle toetsenbordridder zijn om een beetje leuk uurtarief te verdienen. Met 1142,85 woorden(!) per uur kom je bij 3,5 cent per woord op een uurtarief van €40,-. Bij zo’n uurloon moet je eigenlijk fulltime productief kunnen zijn om er nog echt wat over te houden.

En bedenk ook: schrijven is schrappen, dus er worden ook woorden geschreven die uiteindelijk niet in de tekst komen. Mag de opdrachtnemer die dan ook factureren? Die woorden zijn per slot van rekening wel geschreven.

Al voor 3,5 cent per woord kun je teksten laten schrijven

Bij wat online research ontdekte ik dat ik niet de enige ben die dit soort tarieven per woord een belediging vindt.

Uurtarief: daar kleeft een risico aan

Het nadeel van werken op basis van uurtarief is dat de opdrachtgever van tevoren niet weet hoeveel tijd er in de opdracht gaat zitten. En dus wat een opdracht uiteindelijk gaat kosten. Het is fair naar de tekstschrijver toe; die krijgt netjes betaald voor de tijd die hij of zij erin steekt. In die zin wat mij betreft een prima manier van belonen. Maar: een goedkope tekstschrijver kan weleens een stuk trager werken dan een ouwe rot in het vak, die een hoger uurtarief rekent. Een “dure” tekstschrijver van € 100 per uur zou in 1 uur kunnen doen waar een “goedkope” tekstschrijver van € 50 per uur juist 3 uur voor nodig heeft, bijvoorbeeld. Reken zelf maar uit wat het je dan kost.

Projectprijs: prettig voor de klant

Bij een projectprijs berekent de tekstschrijver vooraf het aantal uren dat die denkt te besteden aan de opdracht. Uren maal het uurtarief en wellicht nog wat korting of juist een stukje toeslag levert dan een vaste prijs op die de klant betaalt, ongeacht het aantal uren dat de opdrachtnemer er uiteindelijk aan kwijt is. De tekstschrijver loopt het risico meer uren kwijt te zijn en zo een relatief laag uurtarief te krijgen, of juist eens een mazzeltje te hebben wanneer deze sneller klaar is dan gepland. En voor de klant is het prettig om te weten waar deze aan toe is. Geen verrassingen achteraf.

Is de een dan beter dan de ander?

Ik wil je vooral graag een perspectief meegeven. Begrip kweken voor de voor- en nadelen van de verschillende tariefstellingen. En uitleggen waarom een goede tekstschrijver best wat mag kosten. Want ook dat is een kant die belicht mag worden. Want waarom mag een goede tekstschrijver best wat kosten?

Waarom mag een tekstschrijver best wat kosten?

Goedkoop is duurkoop. Dat gezegde bestaat niet voor niets. Vaak genoeg maak ik mee dat opdrachtgevers kiezen voor de goedkoopste aanbieder. Begrijpelijk als je niet goed kunt beoordelen wat je krijgt voor de prijs die je betaalt. Toch moet ook een opdrachtgever zich realiseren dat alle waar naar zijn geld is. Want hoeveel kwaliteit verwacht je als je voor een paar euro een pagina afneemt?

Bedenk ook dat iemand die een goede tekst voor jou wil opleveren, daarvoor tijd steekt in onderzoek. Van desk research tot een interview met jou, ze steken er tijd en moeite in om ervoor te zorgen dat de tekst klopt. Of je hebt een gespecialiseerde tekstschrijver die al de nodige kennis heeft van jouw branche, die weet waar die over schrijft. Dat is ook wat waard.

Tekstschrijver of copywriter: er is een verschil

Je bent de term ‘copywriter’ al een paar keer tegengekomen. Er is in Nederland een verschil tussen tekstschrijvers en copywriters, terwijl in het Engels ‘copywriter’ niks anders dan tekstschrijver betekent.  Wat is het verschil?

  • Tekstschrijver is een overlappende term voor iedereen die teksten schrijft. Dat kan iemand zijn die teksten voor liedjes schrijft, iemand die blogartikelen schrijft, of iemand die commerciële copy schrijft.
  • Een copywriter wordt in Nederland over het algemeen gezien als iemand die specifiek commerciële copy schrijft. Van slogans tot salespagina’s: een copywriter schrijft ze.

Over het algemeen is een copywriter dan ook duurder dan een “gewone” tekstschrijver. Een copywriter zal daarnaast ook nooit werken op basis van een tarief per woord.

Uiteindelijk gaat het ook om wat je krijgt

Als opdrachtgever kan je natuurlijk vooral makkelijk selecteren op prijs. Want die prijs is heel objectief te beoordelen. Althans, als je dezelfde soort tarieven krijgt. Dus uurtarief naast uurtarief, tarief per woord naast tarief per woord, je snapt ‘m wel. Alleen weet je dan niet of je ook krijgt wat je als klant echt nodig hebt. Toch kun je echt wel een idee krijgen. Vraag bijvoorbeeld eens naar eerder werk. Een beetje tekstschrijver heeft wel een portfolio waar deze trots op is.

Een uiteenzetting van de waarde van een tekstschrijver

Wat je ook niet mag onderschatten is welke waarde een goede tekstschrijver verder heeft voor jou.

  • Een goede tekstschrijver bespaart je tijd; je hoeft zelf geen teksten te schrijven of daar je personeel voor in te zetten;
  • Hij of zij heeft kennis in huis van goede opbouw en inhoud van teksten, weet woorden te vinden die de lezer raken. Ik noem dat weloverwogen woorden;
  • Kies je voor een SEO-tekstschrijver, dan krijg je er (enige) SEO-kennis bij en vaak gebruikt deze dan ook tools voor bijvoorbeeld zoektermenonderzoek, die kosten spaar je uit.

Kortom: je krijgt niet simpelweg een aantal woorden op digitaal papier, je hebt er een externe medewerker bij die jou helpt om meer omzet te genereren met je onderneming. Iemand die je daar niet fulltime voor in dienst hoeft te nemen, maar die wel zijn of haar stinkende best doet om de beste woorden te formuleren om zo klanten voor jou binnen te hengelen.

Wat als die ene pagina jou maandelijks omzet oplevert?

Een simpele berekening: wat als een pagina ervoor zorgt dat je maandelijks nieuwe klanten krijgt? Of je er ieder jaar een omzet van € 10.000,- mee genereert? Maakt het dan uit wat die pagina jou kost? Ik durf te stellen dat een tekstschrijver die voor een paar cent per woord schrijft dit niet voor elkaar krijgt. En eentje die een pittig uurtarief of een stevige projectprijs vraagt juist wel.

Natuurlijk, er zijn uitzonderingen. Die zijn er altijd. Overal. Punt is: als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt, moet je niet zeuren als het resultaat tegenvalt. En heb je mazzel als het meevalt. Betaal je meer, dan mag je ook meer verwachten. Zoals bijvoorbeeld een tekstschrijver die doorgaat tot de tekst helemaal klopt voor jou.

Wat is jouw ervaring? Hoe denk jij over de verschillende soorten tarieven? Ik lees het graag in de reacties.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

10 antwoorden
  1. Charlotte
    Charlotte zegt:

    Het enige waar een tarief per woord handig voor is, is voor het geval iemand inbreuk op je auteursrecht maakt. Met een tarief per woord toon je het makkelijkst je schade aan.

    Beantwoorden
  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Mooi overzicht Nathan: prijzen zijn voor tekstschrijvers vaak lastig te berekenen en er zijn verschillende opties. De projectprijs heeft mijn voorkeur: dan weten beide partijen van tevoren waar ze aan toe zijn. Dat vraagt wel een goede inschatting vooraf en daar kun je inderdaad wel eens naast zitten.

    Een projectprijs is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld als het een doorlopende opdracht betreft van langere tijd. In dat geval zou ik liefst kiezen voor een uurtarief met indicatie vooraf hoeveel het gaat kosten per tekst. Woordtarief is denk ik het minst gunstige: dat zou ik alleen hanteren als het gezien de opdracht de meest gunstige optie is (wat zelden het geval is :).

    Beantwoorden
  3. Maarten
    Maarten zegt:

    Wat vind je van prijsstellingen op basis van product? Je komt ook wel eens tekstschrijvers tegen die een bepaald tarief noemen voor bijv. een blog van 600 woorden of een webtekst van 300 woorden. Je komt ook nog wel eens pakketten tegen.

    Ik vind zelf een tarief per woord voor artikelen tussen de 500-1500 woorden helemaal niet zo gek. Iemand die mijn schrijfstijl kent, weet ongeveer wat hij/zij kan verwachten qua diepte. Zolang ik mij niet hoef te verdiepen in onderwerpen waar ik helemaal niets van afweet, kom ik ook wel redelijk uit met de tijd.

    Bij sommige klanten die regelmatig artikelen van 500-1500 woorden afnemen hanteer ik een soort van tarief per woord. Zo voorkom ik ook dat we over elk artikel moeten onderhandelen. Heeft zo’n klant een keer iets nodig dat aanmerkelijk langer, korter of anders van aard is, dan maak ik wel een nieuwe inschatting.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Er zit natuurlijk verschil tussen een blog schrijven of een webtekst schrijven. Dus daar aparte tarieven voor rekenen vind ik niet gek. Valt voor mij onder projectprijs, omdat je per project of pagina een prijs rekent.

      Een prijs per woord zou kunnen, als jij daar zelf mee weg komt. Dan zou het alleen niet een paar cent per woord moeten zijn. Zelf zou ik er niet voor kiezen omdat ik soms gewoon de nodige tijd nodig heb om een paar zinnen op papier te krijgen.

      Ieder zijn manier en prijsstelling natuurlijk, als je jezelf maar niet tekort doet ;-)

    • Maarten
      Maarten zegt:

      De tekstschrijvers in kwestie rekenen aparte tarieven voor blogs en webteksten. Dat is logisch inderdaad. Maar zij communiceren die tarieven dan gewoon op hun website, zonder dat ze weten wat hen precies te wachten staat. Dat is toch wat anders dan een projectprijs die je maakt nadat je een uitgebreid kennismakingstraject door bent gegaan.

      De tarieven per woord die ik hanteer liggen gelukkig hoger dan een paar centen. Blogartikelen zijn sowieso iets voorspelbaarder qua tijdsbesteding dan webteksten. Helemaal als je ook verantwoordelijkheden hebt op het gebied van SEO, of als je rekening moet houden met de vormgeving van de pagina.

  4. Rutger Steenbergen
    Rutger Steenbergen zegt:

    Mijn ervaring is dat goede teksten veel research vereisen. Voor wie schrijf je? Wat maakt je uniek? Wat doen anderen? Wat vinden lezers belangrijk? Daar kom je pas achter als je er tijd in steekt. En dat zien opdrachtgevers niet.

    Daarom ben ik heel selectief als ik klanten aanneem. En vraag ik ook een serieuze prijs. Als ze ongeïnspireerde vulling willen nemen ze maar iemand anders :)

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Terecht Rutger. Niks mis met selectief zijn, dat houdt het voor jouzelf ook leuk. En inderdaad: het onderzoek dat je moet doen vergeten de opdrachtgevers vaak. Het gaat echt niet alleen om even snel wat letters tikken, er moet echt een goede inhoudelijke tekst staan.

      Ben wel benieuwd wat voor soort tarief je dan hanteert :-)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.