Wanneer taalfouten echt niks uitmaken
Als je er zelf geen bent, ken je er vast wel een: zo’n type dat zich stoort aan taalfouten en regelmatig anderen verbetert. Hoewel ik zelf ook niet 100% foutloos schrijf, behoor ik wel tot die categorie. En zeker voor bedrijven geldt wat mij betreft dat taalfouten, waaronder d/t-fouten, echt niet kunnen. En toch… Toch is er een belangrijke uitzondering.
Taalfouten op websites
Kijk, als bedrijf kun je het echt niet maken om een matig stukje tekst te plaatsen. Overbodige spaties, d/t-fouten, contaminaties, het valt al snel op. Een enkel foutje valt de gemiddelde bezoeker van je website niet op. De “wat meer dan gemiddelde” bezoeker, zoals een tekstschrijver of andere webprofessional, zal zich er wel aan storen. Let bijvoorbeeld eens op de overbodige spaties in onderstaande screenshot:
Mij valt in ieder geval ook direct op dat het spatiegebruik niet consequent is (zie pijltjes).
En dan kom je ook nog dit soort dingen tegen:
Wat mij betreft niet echt professioneel. Maar ik realiseer me ook dat het mij sneller opvalt dan vele anderen. Je zult als bedrijf echter wel echt kritische klanten verliezen, zeker als je diensten ook iets met tekst en taal te maken hebben. Punt gemaakt, lijkt me zo. Maar dan…
Er zijn uitzonderingen
Jazeker zijn er uitzonderingen. Echt heel erge uitzonderingen. Mensen die zo’n beetje alles fout doen wat er fout gedaan kan worden. Van stijlfouten tot spatiefouten en d/t-fouten, alles in één alinea. Of in het gunstigste geval in een paar alinea’s. En toch vind ik het niet erg.
Wat zeg je?
Ja, het staat er echt: “toch vind ik het niet erg”.
Het is niet zo dat het me niet opvalt en dat het niet zo af en toe even jeukt, maar ik pik het gewoon. Maar ook echt alleen bij hoge uitzondering. Hoge, hoge uitzondering. Op dit moment is er één gast die onder deze enorme uitzondering valt.
Tadaaaaaa: ontmoet Percy
Ontmoet Percy. Percy Tienhooven. Percy schrijft over zijn leven, met alle ongemakken die erbij horen. Nee, dat is niet deprimerend. Integendeel, Percy heeft een geheel eigen schrijfstijl, waarin humor (met name zelfspot) en luchtig de issues aankaarten centraal staan. En het gaat niet alleen om ellendige zaken. Want Percy begrijpt dat niemand alleen maar ellende wil lezen. En dat het leven een feestje is. De slingers hangt hij wel op hoor. Echt.
Zijn verhalen zijn recht uit het hart en zo ongelofelijk authentiek. En omdat Percy zo authentiek is, maken die taalfouten mij persoonlijk bar weinig uit. Dus waar wacht je op? Ga naar www.percytienhooven.com en lees zijn verhalen.
Wat wil je hiermee zeggen?
Tja, je bent van mij gewend dat ik blogs schrijf met adviezen op het gebied van online marketing en SEO natuurlijk. En daar hoort dus een ‘take-away’ bij. De belangrijkste take-away die je van Percy kunt leren, is dat persoonlijkheid en authenticiteit bizar veel uitmaken.
Ik kom zoveel websites tegen waarbij de teksten ongeïnspireerd lijken en enorm generiek zijn. En met generiek bedoel ik dan vooral dat ze niks eigens, niks persoonlijks of authentieks hebben. Ze kunnen zo op de website van de concurrent staan. Of erger: op iedere willekeurige website, mits je de paar specifieke woorden (producten, diensten) even aanpast. Dit soort teksten krijg je overigens gewoon gratis op gratiswebteksten.nl. Maar dat terzijde.
Heeft jouw website smoel?
Je website moet iets van jou of jouw bedrijf meegeven aan de bezoeker. Smoel hebben zogezegd. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat je net zoveel taalfouten mag maken als Percy, Percy is een enorme uitzondering. Maar als jij loodgieter bent of een klussenbedrijf hebt, zal men je taalfouten minder gauw aanrekenen dan wanneer je bijvoorbeeld advocaat bent. In alle gevallen wek je in ieder geval meer sympathie op als je teksten je website “smoel” geven.
Die persoonlijkheid, die authenticiteit, dat draagt bij aan een bewuste keuze voor jou. Die zorgen voor sympathie. En dat is een van de 6 beïnvloedingsprincipes die Robert Cialdini beschrijft in zijn boek ‘Invloed’. Wat mij betreft is het een van de makkelijkste principes om toe te passen.
Aan de slag
Kijk dus eens kritisch naar je webteksten en vraag jezelf af: is dit waar ik echt voor sta? Onderscheid ik mezelf hier, door iets te tonen dat authentiek is voor mij of mijn bedrijf? Ik ben benieuwd of je zelf één of meerdere authentieke punten van jezelf of je bedrijf kunt bedenken. Laat je het even weten in de commentaren hieronder?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Hahahaha te gek! Ding is Nathan, ik wil natuurlijk ook dat mijn grammatica beter is. Natuurlijk! Het geschreven woord zie ik serieus als kunstvorm, dus dat moet netjes…
Op school was ik altijd (en nog steeds) heel slecht hierin. Maar weerhoud me dat om ‘dan maar niet’ artikelen te schrijven?
In het begin bijna wel. De schrijfstijl staat dan ook nog niet overeind en mensen zijn niet gewendtdddtd dat je schrijft en zien dan wat foutjes hier en daar. Dat is niet motiverendttdtd.
Maar de verhalen werden ‘beter en beter’ en het publiek geeft nu geen ene f*ck om de spelfouten. En als iemand dat wel doet? Geen probleem. Helemaal game mee.
Wat ik wil zeggen is: Laat je niet afremmen door ‘wat je niet kan’ en doe gewoon. Simpel om te zeggen, moeilijk om in de praktijk te brengen.
Maar als ik een boek ga schrijven (en ja die gaat er komen) dan weet ik je te vinden Nathan!!!!
Enorm bedankt voor dit super leuke artikel haha. MERCI!
Percy
Thanks Percy. Mooi hoe je dit zo verwoordt: “Laat je niet afremmen door ‘wat je niet kan’ en doe gewoon.”. Ik kan het daar alleen maar mee eens zijn. Je moet gewoon aan de bak. Dat geldt voor (vrijwel) alles. Op je bek gaan en leren. En beter worden, want zoals je zelf al aangeeft, word je alleen maar beter.
Punt is vooral dat jouw authenticiteit ervoor zorgt dat het publiek “geen ene f*ck om de spelfouten” geeft. Want als ik en/of een andere onlinemarketingprofessional zoveel taalfouten zouden maken als jij, zouden wij daar toch echt wel op afgerekend worden. En dat is juist het punt: het verschilt per situatie. Authenticiteit wint sowieso, omdat het bijdraagt aan sympathie, zoals ik aangeef.
En ik vond jou toch wel even zo’n mooi voorbeeld van wanneer het inderdaad gewoon niks uitmaakt :) .
Prima stuk, waarin ik voor een groot deel mee ga. Als details belangrijk zijn voor je business vind ik het wel storend. Kwaliteit zit hem in details en een notaris of advocaat die regelmatig d/t-fouten maakt komt slordig over.
Storender vind ik trouwens een slecht, of helemaal geen verhaal. Of lijdende zinnen waar geen eind aan komt. En wat te denken van clichés: ‘bent u bij ons aan het juiste adres’, ‘kwaliteit hebben we hoog in het vaandel staan’, ‘jong en dynamisch team.’ Bweeeeh :)
Helemaal mee eens Rutger. Natuurlijk is het voor bedrijven van belang dat er geen kapitale fouten in hun teksten staan, zeker als ze zich in een branche begeven waar nauwgezet werken van belang is. Sterker nog: ik twijfel zelfs nog of het voor Percy straks niet verstandiger is om zijn website goed te laten redigeren. Hij heeft plannen en daar zou verbetering van de teksten bij moeten horen. Vraag is alleen wel of er dan geen enorm verschil ontstaat tussen de gewone webteksten en zijn überpersoonlijke blogs…
Met “een slecht, of helemaal geen verhaal” kan ik het natuurlijk alleen maar eens zijn. Dat is ergens ook de strekking van dit artikel.
En die vreselijke clichés… Laat ik voorzichtig stellen dat we ze nog te vaak tegenkomen. ;-)
Ik stoor me regelmatig aan taalfouten, maar het hangt er zeker van af waar die staan. Ik lees bijvoorbeeld momenteel een boek van toch een behoorlijk grote uitgever waar de nodige spelfouten in staan. Dat vind ik dan wel extra teleurstellend. Zelfde geldt voor websites van grote bedrijven: daar mag je van verwachten dat er (vrijwel) geen fouten in de teksten staan. Teksten die bol staan van de fouten op commerciële websites is een reden voor mij om geen bestelling te plaatsen. Als je niet de moeite neemt om teksten te controleren, is dat een teken dat je je klanten ook niet al te serieus neemt. Teksten vol met fouten is eigenlijk net zo onprofessioneel als een supertrage website met allerlei niet-werkende menu’s en links.
Percy is inderdaad een goeie uitzondering! Ik kwam hem onlangs tegen en volg nu al zijn video’s en mails met veel plezier. Percy rules :)!
Wat je zegt: in een boek mag het gewoon niet. Daar hebben ze toch (eind)redacteurs voor? Datzelfde geldt wat mij betreft voor nieuwskanalen, of dat nu print of online is. Helaas zie ik daar steeds meer fouten in sluipen. Van een journalist mag je toch verwachten dat die weet dat het “Een grote groep mensen gaat” is en niet “Een grote groep mensen gaan”? Om maar een voorbeeld te noemen.
Bij Percy is het gewoon helemaal eigen. Hij wilde ooit hulp van mij en dat was volgens mij ook reden om dit artikel te schrijven. Bij Percy maakt het gewoon niks uit. :-)
Klopt, je ziet steeds meer fouten staan in zowel online als print. Ook bij de grote bedrijven, kranten, nieuwskanalen etc. Het taalonderwijs is ook gewoon dramatisch tegenwoordig, dus dit zal denk ik alleen nog maar toenemen.
Ik begeleid af en toe rechtenstudenten bij het schrijven van hun scriptie en wat je daar ziet, is soms tenenkrommend. Het gemiddelde niveau is al zeer matig en er zijn ook uitschieters naar beneden. Ik heb wel eens een scriptie onder ogen gehad waar vrijwel elke zin een fout bevatte (niet alleen spelling, maar ook grammatica). En die zat in het laatste jaar van de universiteit. Kennelijk wordt er steeds minder aandacht aan besteed en kun je probleemloos een universitaire rechtenopleiding afronden zonder nog maar een zin correct te kunnen schrijven. Het zou me niet verbazen als dat tegenwoordig ook geldt voor een opleiding als communicatie of journalistiek.
Ik heb de hoop opgegeven betreft mezelf. Daarom ben ik maar gaan vloggen ;)
Ik vond je blogs juist leuk Percy. En ik lees dan weer liever dan dat ik een video bekijk. Een video kan ik niet scannen, een tekst wel ;-)