Waarom Letterzaken transformeert naar Optimus Online

Het is niet mijn gewoonte om te schrijven over mijn bedrijf. Je vindt hier eigenlijk altijd kennis en tips over SEO, online marketing en ondernemen. Je zit niet op een dagboek te wachten waarin ik het over mijzelf en mijn bedrijf heb. Dat ga ik ook niet doen. Wel wil ik je graag meenemen in de reden voor, en gedachte achter de nieuwe naam voor Letterzaken: Optimus Online.

Het is allemaal de schuld van Alain Sadon

Nou ja, het is natuurlijk niet zozeer alleen Alain Sadon, het ligt ook aan mijn eigen interesses, nieuwsgierigheid en ontwikkeling. Toch heeft Alain wel mijn interesse voor SEO aangewakkerd. Al voordat ik in oktober 2012 begon met Letterzaken volgde ik bij Alain van SEOguru de training ‘SEO voor tekstschrijvers’. Ik dacht namelijk dat ik tekstschrijver voor het web wilde worden. Van webteksten tot sociale media. En dat werd ik ook, waarbij sociale media al heel snel van de radar verdwenen als vakgebied.

SEO is echt het optimum

Van Alain leerde ik ook beredeneren en zo SEO makkelijk te maken voor iedereen, inclusief mezelf. Daardoor ben ik SEO echt het optimum gaan vinden, zo’n interessant vakgebied en veel leuker dan teksten schrijven voor anderen. Het teksten schrijven werd gaandeweg een steeds kleiner onderdeel van wat ik doe en daarmee was Letterzaken een jas geworden die niet meer paste. Tijd voor een nieuwe jas dus.

Tijd voor een nieuwe jas

Dat het echt tijd was voor een nieuwe jas werd duidelijk in 2019, toen ik binnen een week tot 2 keer toe werd geconfronteerd met de misvatting dat Letterzaken enkel over teksten ging. Een ondernemer die nota bene bij dezelfde netwerkorganisatie als ik zit, en dus prima zou kunnen weten dat ik me toch echt vooral met SEO bezighoud, bevroeg mij toch vooral over teksten. En ook een nieuwe klant moest ik nog even heel duidelijk maken dat ik toch echt meer doe dan alleen teksten. En ergens had ik dat al een tijd in mijn achterhoofd.

Kostte jaren om met een naam te komen

Al sinds 2017 zit een nieuwe naam in mijn hoofd. De naam zelf niet, wel het idee dat het eens moet gebeuren. Maar ja, kom maar eens op een goede nieuwe naam. En dan ook nog met het eisenpakketje dat ik gaandeweg opbouwde. Om je een beeld te geven:

  • Liefst een Nederlandse of Nederlands aandoende naam, ik hoef niet per se een hippe, flitsende Engelstalige uitstraling
  • Een naam die de lading dekt en vooral ook blijft dekken, ook als het aanbod verandert
  • Geen nietszeggende naam die mensen daardoor waarschijnlijk slecht onthouden
  • Niet mijn eigen naam, ik wil ook in teamverband kunnen opereren

Geen dier, vrucht of groente met een kleurtje dus, die zie ik inmiddels zo vaak voorbij komen. Van Groene Giraf tot Rode Banaan. Het lijkt een trucje geworden: een kleur bij een dier of vrucht dat die kleur niet heeft. Voor mij wordt dat ‘m niet.

Ook geen Jemmelda, Yipper of Kobee. Zegt helemaal niks en beklijft niet. Opvallend in deze serie namen vind ik trouwens dat namen die beginnen met een Y daarbij vrij veel voorkomen. Dat is een constatering trouwens, geen oordeel of zo. ;-)

Dus ja, wat moet je dan?

Van handelsnaamonderzoek naar nieuwe naam en logo

Een nieuwe naam moest dus aan wat eisen voldoen. Dus daar heb ik nogal wat nachtjes over nagedacht. En wandelingen, fietstochten, autoritten… Lijstjes met woorden waarop ik zou kunnen variëren, zoeken in woordenboeken en websites, noem het maar op. En toen had ik een naam waar ik echt helemaal blij van werd. Die helemaal paste bij wat ik wilde uitstralen. Maar die bleek na een handelsnaamonderzoek vrijwel zeker te leiden tot een handelsnaamconflict. Moet je niet willen, dus kon ik weer terug naar de tekentafel.

Gelukkig was Optimus Online vrij

Na weer wat brainstormen met vooral mezelf kwam Optimus Online Marketing uit de bus. Toch weer een mogelijk handelsnaamconflict, omdat er wel een andere partij was waar zowel Optimus als Marketing in voorkwamen. Na Marketing er vanaf te hebben gehaald, bleef dus Optimus Online over. Domeinnamen in allerlei varianten waren vrij, waardoor Optimus Online definitief de nieuwe naam is geworden.

 

Het woordmerk van Optimus Online

Logo en huisstijl met herkenbaarheid

Je hebt vast in het logo al gezien dat er wat overeenkomst is met het logo van Letterzaken. De twee kleuren blauw, waarbij er een donkere variant is bij de overlap natuurlijk. Dat blijft, zodat je eraan herinnerd wordt dat Letterzaken overgegaan is in Optimus Online. Daarmee blijven ook de kleuren blauw in de huisstijl, zodat de verandering niet al te groot is.

Het definitieve logo van Optimus Online: 2 blauwe ringen, die O's voorstellen en daaronder de naam.

 

Waarom Optimus Online?

Waarom koos ik voor de naam Optimus Online? Optimus betekent ‘beste’. Niet dat ik mezelf de beste vind, maar omdat ik het beste voor mijn klanten wil en het beste met mijn klanten wil bereiken. Het voordeel van deze naam is dat het zowel als gewoon Nederlands kan doorgaan als dat het internationaal werkt. Zonder dat het dus echt een puur Engelse naam is. En natuurlijk is het mooi dat het aansluit op de O uit SEO: optimaliseren.

Oh ja, en natuurlijk dat ‘optimum’ dat ik aan het begin al aanhaalde ;-)

En verder? Lekker door

Verder verandert er in principe niet zoveel. Althans, voor mijzelf niet. Voor de meeste buitenstaanders lijkt het alsof de focus veel meer op SEO dan op teksten komt te liggen, maar die verschuiving was er dus allang. En ook andere veranderingen die je tegenkomt zijn niet echt nieuw of groot. Ze waren al in gang gezet of komen nu meer naar de voorgrond.

Tot nu toe kreeg ik al positieve reacties op de naam en een enkeling die het niks vond. Mag, moet zelfs wat mij betreft. Ten eerste ieder zijn of haar mening natuurlijk. Ten tweede kan ik natuurlijk nooit iedereen tevreden houden. Zelf ben ik blij met de naam, omdat Letterzaken gewoon niet de lading dekte. Wat vind jij? En hoe vind je het logo met het nieuwe font voor de naam?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.