Waarom Google Suggest niet echt werkt voor zoektermenonderzoek
Wanneer je zoektermenonderzoek doet, is het slim om verschillende tools te gebruiken. Van gratis toegankelijke informatie tot duurbetaalde SEO-software, de mogelijkheden zijn legio. Eén van de gratis opties is Google Suggest. Alleen, daar kleven grote nadelen aan.
Wat is Google Suggest?
Allereerst is het goed om te weten wat Google Suggest is. Google Suggest, ook wel Google Autocomplete, is een instelling waarbij Google automatisch suggesties geeft voor de zoekopdracht die je op dat moment intypt. Handig, want zo hoef je niet je hele zoekopdracht in te voeren als die nogal lang is. En uit deze suggesties kun je dus inspiratie opdoen voor je zoektermenonderzoek.
Waarom zou je Google Suggest gebruiken voor zoektermenonderzoek?
Zo’n automatische suggestie voor zoekopdrachten is natuurlijk heel mooi om inspiratie uit op te doen. Hartstikke prima en zeker doen. Want als je jouw beoogde zoekterm of in ieder geval het hoofdwoord uit je zoekterm invoert, krijg je allerlei suggesties, waar vast wat woordcombinaties bij zitten waar je zelf zo snel niet aan had gedacht. En toch moet je je niet blindstaren op de suggesties van Googles Autocomplete-functie.
Wat is er dan mis mee?
Er zijn enkele redenen waarom je niet volledig op Google Suggest af moet gaan:
- De suggesties zijn om meerdere redenen niet zuiver
- De suggesties zijn niet per se gebaseerd op hoge zoekvolumes
- Er zit een filter op de suggesties, waardoor bepaalde woorden niet worden weergegeven
Goed om alle bezwaren eens verder uit te diepen, zodat je snapt wat er aan de hand is.
1. De suggesties zijn om meerdere redenen niet zuiver
Google geeft zelf al aan dat het kan voorkomen dat in bepaalde gevallen geen suggesties worden gegeven. De redenen die ze zelf opgeven zijn:
- De zoekterm is niet populair
- De zoekterm is te nieuw en wordt pas als suggestie weergegeven als het vaker gebruikt wordt
- Er zitten woorden in je zoekterm die beledigend of gevoelig zijn, waardoor er een filter op zit (zie ook punt 3 hieronder)
- De zoekterm is in strijd met Googles beleid
Nu ben ik van dat eerste ook nog niet zo overtuigd, daar kom ik zo nog op terug. Je ziet in ieder geval dat Google nooit echt alle suggesties zal geven die er mogelijk zijn. Dat is al voldoende reden om Google Suggest (of Autocomplete, zoals ze het zelf noemen) enkel als mooi aanvullend middel te gebruiken bij je zoektermenonderzoek.
2. De suggesties zijn niet per se gebaseerd op hoge zoekvolumes
Vooropgesteld: zoekvolumes zijn niet alles. Soms kun je beter niet inzetten op zoektermen met hoge zoekvolumes, terwijl een laag zoekvolume voor sommige bedrijven helemaal geen punt hoeven te zijn. Levert 1 klant je tonnen aan omzet op, heb je aan laag zoekvolume voldoende, als de zoekterm heel gericht is ;-) .
Maar toch, de suggesties van Google zijn dus niet per se gebaseerd op hoge zoekvolumes. Die moet je sowieso altijd nog controleren.
Halen we deze zoektermen door Ahrefs‘ Keywords Explorer [aff.], dan zien we de volgende zoekvolumes:
Dit is 1 voorbeeld, waarbij er zoektermen met zoekvolumes van 30 en 40 getoond worden. Op zich kunnen die zoekvolumes voldoende zijn hè? Want als jij als tekstschrijver in Nijmegen voldoende hebt aan 1 of 2 nieuwe klanten per maand, zou dat met een nummer 1-positie op deze zoekterm mogelijk zijn. Maar echt “populair” zijn deze zoektermen niet te noemen, vind ik.
Een ander voorbeeld:
Ook deze halen we weer even door Ahrefs om een beeld te krijgen van de populariteit van de zoektermen:
3. Er zit een filter op de suggesties
Dit sluit deels aan op reden 1, maar is wel om meerdere redenen even anders. Ik had al eens gehoord van dit filter, maar ervoer het laatst zelf. Google filtert bepaalde woorden uit Google Suggest, omdat daar een taboesfeer om hangt, of daar om wat voor reden dan ook eerdere negatieve annotaties bij zijn ontstaan.
Het meest in het oog springende voorbeeld van het laatste is wel het woord ‘stofzuiger’. Zoek gerust op een merk en dan daarachter ‘stofzuiger’; de suggestie voor stofzuiger krijg je niet te zien. Ook wanneer je gewoon ‘stofzuiger’ begint te typen, krijg je het woord niet te zien. Kijk maar:
‘Stofzuiger’? Wat is er mis met stofzuigers? Kennelijk vindt Google dat dus een raar woord waar ze dus geen suggesties voor doen. Ik hoorde dit onlangs van een vakgenoot, die zei dat er ooit op gezocht werd door mensen die daar andere (seksuele) intenties mee hadden. En dat Google daarna dus een filter zette op die zoekterm.
De grote K
Onlangs kwam ik zelf ook zo’n filter tegen, die deels wel te begrijpen is. Het ging om ‘de grote K’, kanker dus. Ik kreeg bericht dat de moeder van een goede bekende van mij darmkanker had. Dus ik wilde daar meer over weten. Waar anders dan Google, toch? Moest het hele woord zelf intypen, want alle suggesties waar het woord ‘kanker’ in voorkomen zijn uitgeschakeld.
Niet in elk land hetzelfde?
Nu is dat in dit geval begrijpelijk vanwege de gevoeligheid rondom dat woord. Maar toch, er is iets raars aan de hand. Dit filter is namelijk niet actief in de Engelstalige gebieden, ontdekte ik. Mijn beste vriend woont in London en ik heb hem gevraagd eens te googelen en hij kreeg wel suggesties. Dat gold trouwens ook voor varianten op ‘stofzuiger’: vacuumer, hover. Gewoon suggesties. Ook voor ‘cancer’ kreeg hij gewoon suggesties…
De wispelturigheid van Google
En zo komen we weer op de wispelturigheid van Google. Je kunt er niet op vertrouwen dat je uit de grote G betrouwbare suggesties of data haalt. Dat wisten we al van de ZoekwoordPlanner, maar geldt dus ook voor dit soort opties in de zoekmachine. Leuk voor inspiratie, ideeën opdoen, maar verre van compleet.
Heb jij ook gemerkt dat er woorden worden gefilterd in Google Suggest? Welke woorden krijg jij niet te zien? Of heb je iets anders dat je wilt delen over dit onderwerp? Ik zie je reactie hieronder graag tegemoet.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Heel informatief! Nooit geweten over de filter op suggesties. Het is best makkelijk om gelijk suggesties te zien, terwijl je bezig bent te typen, maar u heeft de nadelen in dit artikel besproken en dat vind ik gewoon top. Dank u wel voor dit artikel.