Waarom je niet zonder een Google Bedrijfsprofiel kunt
Veel organisaties laten kansen liggen door het Google Bedrijfsprofiel niet of niet goed in te zetten. Het kost niks, behalve een beetje tijd, terwijl je de vindbaarheid in Google ermee vergroot en je jouw klanten ook beter van dienst bent met een Bedrijfsprofiel. Ontdek wat je er allemaal mee kan en hoe je jouw Google Bedrijfsprofiel aanmaakt als je dat nog niet hebt gedaan.
-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 20 februari 2014 en is geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 6 juni 2018 en op 4 mei 2023-
Wat is Google Bedrijfsprofiel?
Google Bedrijfsprofiel is een gratis dienst van Google, waarmee je aan de zoekmachine en aan je (potentiële) klanten informatie over jouw bedrijf geeft. Denk hierbij aan je NAW-gegevens, openingstijden en je website-URL. Verder kunnen je klanten dankzij Google Bedrijfsprofiel:
- Reviews plaatsen
- Foto’s plaatsen
- Vragen stellen
Foto’s kun je trouwens zelf ook toevoegen. Daarnaast kan jij als bedrijfseigenaar:
- Aangepaste openingstijden opgeven voor weergave in Google
- Reageren op reviews en vragen
- Google Posts plaatsen
Je kunt zelfs via Google Bedrijfsprofiel een gratis website krijgen. Al heeft die wel de nodige beperkingen.
Aparte naam? Een Google Bedrijfsprofiel is de uitkomst
In een groep op Facebook kwam ooit eens de vraag voorbij of het zin had om de domeinnaam voib.com te registreren, als de naam bij een zoekopdracht in Google automatisch werd aangepast naar ‘voip’.
De zoekmachine kende de naam ‘voib’ nog niet, terwijl ‘voip’ wel een bekend woord is.
Met een Google Bedrijfsprofiel help je de zoekmachine te begrijpen dat jouw bedrijfsnaam echt een bestaand begrip is. Door dit aan te vullen met vermeldingen op bedrijvengidsen en andere websites, wordt die afwijkende naam iets dat de zoekmachine herkent en zal de zoekopdracht niet meer automatisch worden gecorrigeerd.
Er kwam ook een vergelijkbare kwestie voorbij, namelijk voor het platform FSTIVAL, wat natuurlijk automatisch gecorrigeerd wordt naar ‘festival’.
Verschillende typen Google Bedrijfsprofiel
Wanneer je nog geen Google Bedrijfsprofiel hebt, wordt het tijd om die aan te maken. Wanneer je dat doet, krijg je de keuze of je een lokaal bedrijf of merk bent. Wees je daar heel bewust van, omdat je bij een lokaal bedrijf jouw adresgegevens in Google laat vertonen. Wees gerust, er is een bijzonder kleine kans dat mensen zomaar bij je aan de deur komen. Mij is het in ieder geval nog nooit gebeurd. Maak alle keuzes in ieder geval heel bewust.
Van Local Business Center naar Google Bedrijfsprofiel
Er zijn ondertussen al de nodige naamswijzigingen geweest, waarbij Google Mijn Bedrijf waarschijnlijk wel het meest ingeburgerd was voor de naam (weer) veranderde). Een overzicht, voor wie het interessant vindt:
- Google Local Business Center (voor 2010)
- Google Places (2010)
- Google+ Local (2012)
- Google Mijn Bedrijf (2014)
- Google Bedrijfsprofiel (2021)
De meest recente naamswijziging naar Google Bedrijfsprofiel was in november 2021. Ben jij ook zo benieuwd wanneer de volgende naamswijziging is en hoe die dan zal zijn? 🤣
Hoe maak je jouw Google Bedrijfsprofiel aan?
Heb je nog geen Bedrijfsprofiel, dan wordt het dus tijd om er een aan te maken. Het wijst zich eigenlijk wel vanzelf, ik geef je in ieder geval nog wat tips mee. Om goed beslagen ten ijs te komen:
- Houd alle bedrijfsgegevens bij de hand: van NAW-gegevens tot openingstijden
- Zorg dat je alvast een korte beschrijving (“pitch”) van je bedrijf hebt geschreven
- Zorg ervoor dat je je logo (vierkant) hebt, en een aantal foto’s die je wilt laten zien
Log in met je Google-account en ga naar https://www.google.com/intl/nl_nl/business/. Vanaf daar spreekt het eigenlijk voor zich. Heb je toch behoefte aan meer begeleiding, doorloop dan alle stappen die je vindt onder Google Bedrijfsprofiel aanmaken.
Wie mogen een Google Bedrijfsprofiel gebruiken?
Er is in de loop der jaren wel het nodige veranderd in de bedrijfstypen waarvoor je een Google Bedrijfsprofiel mag aanmaken en beheren. Zo kreeg ik in 2017 nogal wat berichten dat webshops werden verwijderd uit wat toen nog Google Bedrijfsprofiel heette. Dat bleek te zijn omdat Google vond dat een webshop geen fysieke locatie kon hebben. Dus moest je een merkenpagina aanmaken in plaats van een lokaal bedrijf. De merkenpagina is inmiddels ook verdwenen. Google formuleert het zelf zo:
“Merken, organisaties, artiesten en andere bedrijven die alleen online zakendoen, zijn niet geschikt voor een bedrijfsprofiel.”
Kenniskaart claimen
Voor artiesten geldt dat ze hun Kenniskaart kunnen claimen als ze hun identiteit kunnen bevestigen, dat heeft rapper Extince al eens gedaan met mijn hulp. Kan je geen bedrijfsprofiel aanmaken, dan kan je waarschijnlijk ook je kenniskaart claimen wanneer die in Google vertoond wordt.
Waarom een Google Bedrijfsprofiel onmisbaar is voor je onderneming
Je komt als bedrijf eigenlijk niet onder een Google Bedrijfsprofiel uit. Of je nu zelfstandig ondernemer bent, een internationaal bedrijf hebt of zelfs een organisatie bent die drijft op vrijwilligers. Google Bedrijfsprofiel is essentieel voor je (lokale) vindbaarheid en weergave in Google. Dit zijn de 11 redenen waarom een Google Bedrijfsprofiel onmisbaar is voor je onderneming:
1. De zoekmachine leert jouw bedrijf goed kennen
In je Google Bedrijfsprofiel geef je alle belangrijke bedrijfsgegevens door aan dé grote zoekmachine. Het gaat hierbij om NAW-gegevens (Naam, Adres, Woonplaats), maar ook je website en openingstijden. Verder geef je ook je bedrijfscategorie op en zet je er een korte omschrijving van jouw bedrijf in. Zo leert Google jouw bedrijf goed kennen en begrijpt de zoekmachine beter wat je doet.
2. Weergave van jouw bedrijf bij branded search
Wanneer je googelt op een bedrijf, zie je naast de organische (en eventueel betaalde) zoekresultaten aan de rechterkant ook een blokje met informatie. Dat is de Knowledge Card of Kenniskaart. De informatie in de Kenniskaart komt uit de gegevens uit het Google Bedrijfsprofiel.
Die Kenniskaart wil je natuurlijk zelf beheren, om zo:
- altijd de juiste gegevens voor jouw bedrijf weer te laten geven
- tijdelijk aangepaste openingstijden te laten weergeven
- te kunnen reageren op ontvangen recensies
En er staan enkele interessante gegevens in de Kenniskaart, die je zelf grotendeels in de hand hebt. En ja, daar ga ik verderop in dit artikel op in 😊.
3. Weergave van jouw bedrijf in de Local Pack
De bedrijfsgegevens uit het Google Bedrijfsprofiel gebruikt Google ook voor de weergave in de Local Pack. Dat is het overzicht van lokale bedrijven in de zoekresultaten, wanneer je googelt op een bedrijf dat lokale diensten aanbiedt. Denk hierbij aan een fysiotherapeut, rijschool of administratiekantoor. Je hoeft alleen maar een van die woorden in te typen en je krijgt al een Local Pack te zien:
Zonder de plaatsnaam in je zoekterm verschijnt er voor lokale diensten ook altijd een Local Pack. Deze kan wel afwijken van je zoekopdracht zonder plaatsnaam. Onderzoek zelf maar eens of er verschillen zijn voor jouw zoekopdracht met of zonder plaatsnaam.
Jouw positie in de Pack
We verdelen de Local Pack tegenwoordig in A, B en C. Tot 2015 konden er meer dan 3 bedrijven in de Pack staan, sinds 2015 bestaat de Local Pack standaard uit 3 vermeldingen: A, B en C dus. En je wilt dus zo hoog mogelijk komen in dat overzicht.
Wanneer er sterke concurrentie is, heb je zelf nog enige invloed op jouw positie. Het lijkt er namelijk sterk op dat reviews invloed hebben op jouw plek in de Local Pack. Dus wil je op A komen terwijl je op B, C of lager staat, werk dan aan het ontvangen van reviews op jouw bedrijfsvermelding.
Steeds meer vertoningen op microniveau
Daarbij wil ik wel opgemerkt hebben dat ik tegenwoordig steeds meer Local Packs zie die wel heel erg op microniveau gegenereerd worden. Daarmee bedoel ik dat de bedrijven in de Pack echt in de directe omgeving zitten, meestal binnen een straal van 1 of 2 kilometer. Toch is het wel slim om te blijven werken aan die reviews.
Lees ook: ‘Verbeter zelf je lokale vindbaarheid in Google‘
4. Reviews in Google
Klanten met een Google account kunnen dankzij jouw Google Bedrijfsprofiel-vermelding een recensie voor je achterlaten. Daar hoef je dus geen betaald account voor af te nemen bij partijen als KiyOh, Klantenvertellen, Trustpilot of Feedback Company. Potentiële klanten kunnen dus direct in Google al zien wat anderen van je vinden. Mits je actief recensies verzamelt natuurlijk.
Google recensies als sociale bewijskracht
Recensies werken als social proof. In het kort houdt het in dat je zoekt naar bewijs van de betrouwbaarheid van een bedrijf. Op Marketingfacts vind je een goede uitleg van het fenomeen social proof. Hier kun je op inspelen door onder andere vermelding van reviews op je site. Maar wat als mensen die reviews al zien in de zoekresultaten in Google? Wat als jij een restaurant zoekt en je ziet deze zoekresultaten:
5. Vertoning openingstijden – ook tijdelijke wijzigingen
In je Google Bedrijfsprofiel kun je ook je openingstijden invoeren. Deze neemt de zoekmachine weer over in je Kenniskaart. Zo zien potentiële klanten altijd of ze nog bij je terecht kunnen. En in de Local Pack wordt getoond wanneer je sluit of -wanneer je op het moment van zoeken gesloten bent- wanneer je open gaat. De voorbeelden zie je heel mooi in de Packs hierboven 😊 .
En wanneer je tijdelijk aangepaste openingstijden hebt, zet je die ook gewoon in je Google Bedrijfsprofiel.
6. Plaats direct berichten in Google met Google Posts
Een nieuw blog of een aanbieding? Of gewoon een product of dienst uitlichten? Dat kan sinds 2017 met Google Posts. In Google Bedrijfsprofiel plaats je een tekst en afbeelding, daarbij de link naar een webpagina en je bericht staat 1 week lang als Google Post in de zoekresultaten bij je Kenniskaart. Uit onderzoek blijkt trouwens dat blogs niet echt veel uithalen en je onder andere met commerciële berichten het meeste bereikt.
Uitzondering voor evenementen
Er is een uitzondering voor de publicatieperiode van je Google Posts als het om evenementen gaat. Die zijn zichtbaar vanaf de publicatie tot het moment dat het evenement is afgelopen. Als je daar datum en tijd voor hebt opgegeven natuurlijk.
7. Beantwoord vragen in Google
Gebruikers van Google kunnen ook vragen stellen over een bedrijf. Dit gaat weer via de Kenniskaart en zowel het bedrijf als andere Google gebruikers kunnen antwoord geven op de vragen. Voor jouzelf is het dus verstandig om in de gaten te houden of er vragen worden gesteld, zodat je daar zo snel mogelijk op kunt reageren. Soms stellen mensen ook vragen die ze beter direct aan de onderneming kunnen stellen, zoals in dit geval voor A&B Reparatie Service:
8. Bedrijfsgegevens direct op te vragen in Google
Wanneer iemand bedenkt om jouw telefoonnummer te googelen, krijgt die deze direct in de zoekresultaten te zien wanneer je jouw telefoonnummer in je Google Bedrijfsprofiel hebt ingevoerd:
En ook je adres komt groot op de zoekresultatenpagina wanneer je daar op zoekt. Deze vermelding van je telefoonnummer of adres wordt rechtstreeks overgenomen vanuit je Google Bedrijfsprofiel.
9. Diensten en quotes in Local Pack
Als iemand op een dienst of vakgebied googelt, staan er in de Local Pack diensten vermeld die een bedrijf levert. Dat is op dit moment nog wel de enige manier waarop de door jou zo zorgvuldig ingevulde diensten worden weergegeven, Maar wie weet wat Google nog in petto heeft. En de ene keer staat er een dienst vermeld, terwijl er bij andere bedrijven
10. Afspraken direct vanuit Google
Wil je dat potentiële klanten makkelijk en snel een afspraak kunnen maken, dan kan dat ook. Je kan een link opgeven waarmee bezoekers een afspraak kunnen maken. Die link kan naar je contactpagina gaan, maar ook naar een speciale afsprakenpagina als je die hebt.
Beheerders van je Google Bedrijfsprofiel
Je hoeft je bedrijfsprofiel niet per se zelf te beheren, of dat alleen te doen. Je kan iedereen met een Google-account beheerder maken. Dat is handig als een (online)marketingbureau jouw bedrijf ondersteunt, of er werknemers zijn die dat voor je bedrijf doen. Zorg er altijd voor dat je als bedrijf of bedrijfseigenaar de eigenaar bent van het bedrijfsprofiel en dat je anderen rechten geeft die ze echt nodig hebben.
Maak een ander dus niet (zomaar) eigenaar van jouw Google Bedrijfsprofiel. Je eigen bedrijfsprofiel weer terugkrijgen als je er geen toegang meer toe hebt is een heel lastige klus.
Genoeg redenen om jouw Google Bedrijfsprofiel eens op te pakken dus. Aanmaken als je nog geen Google Bedrijfsprofiel hebt en actief beheren wanneer je het gewoon in beheer hebt. Welke inzichten heb jij opgedaan? Heb je zelf nog tips? Laat het weten in de reacties.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
100 redenen om het niet te doen.
Positief verslag maar bedenk ook dat je bedrijf wordt afgebroken door anonieme negatieve reacties die je niet meer kan verwijderen. het kost je heel erg veel aankomende klanten die niet meer terug komen.
Daarbij komt ook nog eens dat onder elke vermelding in de Google zoekresultaten gewoon gerelateerde concurrenten ziet
Wekelijks laten duizenden ondernemers hun bedrijf weer verwijderen op Google Maps of laten hun locatie als privé bestempelen.
Bedenk goed wat je er mee wil..
Positie reviews zal je zelden zien, want het zijn de ontevreden mensen die hun gerieven los laten op een plek waar ze zelf veilig ver weg van zitten. Kijk maar eens naar Zoover.. dat wordt nu al gezien als het meest onbetrouwbare medium in de recreatie. Waar Zoover hard terug loopt gaat wint de partij die alleen ingelogde echte reizigers laat reviewen. Je weet dan zeker dat ze er geweest zijn.
Dank voor je uitgebreide reactie Jos, ik geef je graag mijn visie en ervaringen.
Negatieve reacties kun je krijgen, deels heb je daar zelf invloed op. Je kunt reageren op negatieve reacties, daarnaast kun je tevreden klanten vragen om een recensie achter te laten. Anonieme recensies kunnen echter niet meer worden gegeven via Google Mijn Bedrijf. Men heeft er een Google-account voor nodig.
De gerelateerde concurrentie stond vroeger ook in hetzelfde rijtje in de Gouden Gids of in andere overzichten, dat vind ik geen reden. Sterker nog: als je werkelijk bang bent voor concurrentie, denk ik dat je eerst bij jezelf te rade moet gaan waarom dat zo is.
Positieve recensies kun je prima krijgen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar Verkeersschool Frank Schuurman: https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#newwindow=1&q=frank%20schuurman. En je punt wat betreft Zoover geldt dus ook voor Google+/Google Mijn Bedrijf: alleen mensen met een Google-account kunnen recensies achterlaten.
Wat Google Mijn Bedrijf overigens ook nog toevoegt is dat het je in staat stelt om (tijdelijk) aangepaste openingstijden te melden aan je klanten: https://optimusonline.nl/aangepaste-openingstijden-google-zoekresultaten/
Overigens is het voor hotels nu ook zaak om recensies op TrustYou goed in de gaten te houden: https://optimusonline.nl/samenvatting-hotelreviews-in-google-zoekresultaten/
Hoi Nathan, je hebt weer veel goede blogartikelen geplaatst! Mooi!
Nog een aanvulling op de quotes bij het Knowledge Panel: Bij je Google Business vermelding krijg je quotes uit recensies zodra je minimaal 5 recensies hebt. Dit moeten dan wel recensies zijn waarbij de Google Local Guide een toelichting heeft gegeven.
Dank je wel voor je reactie en aanvulling. Ik had nog even naar dit artikel moeten linken, zie ik nu :-)
Ik had er dus ook al over geschreven en zal ook dat artikel nog even updaten binnenkort.
Wij zijn er ook mee gestopt en ik hoor om me heen dat steeds meer bedrijven geen vermelding meer willen omdat de controle over de beoordelingen bij Google liggen. Niet iedere bedrijf zit te wachten op mensen die altijd maar weer een mening willen geven. Deels het het anoniem en nep.
Facebook geeft de mogelijkheid om Reviews uit te schakelen. Vooral horeca heeft last van persoonlijk afkraken. Ik ben het ook met Jos eens. Het voegt niks toe aan wat mensen hebben.
Over de fake reviews valt zeker wat te zeggen. Normaliter zou ik zeggen: reageer op alle recensies die je ontvangt, dan ziet de kritische lezer heus wel hoe je daarmee omgaat. Dat zegt ook wat. Ik kan me ook voorstellen dat je naast het drijven van je onderneming daar geen tijd voor hebt.
Recensies kunnen uitschakelen lijkt me helemaal geen slecht idee. Zou dat een reden zijn om Google Mijn Bedrijf wel te blijven gebruiken? Per slot van rekening is het ook nuttig om zo je tijdelijk aangepaste openingstijden te kunnen tonen…
Beste lezer, Het aanvragen van een Google Business Account leek inderdaad een leuke, gratis extra service die Google biedt. MAAR DOE HET NIET! Je krijgt inderdaad de grootste negatieve troep over je bedrijf bij de Reviews. Ja je kunt erop reageren maar het kwaad is dan al geschied! Verwacht maar niet dat Google het verwijdert. Account opheffen? Dan wordt er een grote rode balk door Google aangemaakt ‘deze vestiging is permanent gesloten’. Ze nemen je bedrijf dus compleet in gijzeling alsof zij de eigenaar zijn. De foto’s die ze er zelf zomaar bijplaatsen zijn met streetview gemaakt, dit was ronduit lelijk. Probeer dat maar eens te veranderen! (na vele jaren is er uiteindelijk iets verbeterd). Mijn advies: maak een goede domeinnaam aan, zorg voor goede SEO en daar heb je veel meer aan!