Waarom Google algoritme-updates helemaal geen probleem zijn.

Waarom Google algoritme-updates echt geen probleem zijn

Iedere keer als er iets bekend wordt over een (mogelijke) Google algoritme-update schieten website-eigenaren en vooral SEO-specialisten en online marketeers in een kramp. Of het nu rumoer is omdat er een update is geconstateerd of dat -zoals dat sinds 2019 gebeurt- Google een algoritme-update aankondigt. Want wat betekent het voor de posities van je website of die van je klanten? Die angst is niet nodig, kan ik je zeggen. We duiken in enkele basisprincipes van de algoritme-updates uit en je ontdekt waarom jij hier niet voor hoeft te vrezen.

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 16 maart 2017 en aangevuld en geüpdatet op 29 oktober 2020-

Dagelijks updates (ja echt!)

Je hebt het niet door, maar Google rolt dagelijks meerdere algoritme-updates uit. Als antwoord op een vraag op Twitter gaf Gary Illyes aan dat er gemiddeld zo’n 3 updates per dag plaatsvinden:

Het gaat dan niet om enorme wijzigingen die direct impact hebben op de zoekresultaten. Die grote updates vinden minder regelmatig plaats en worden tegenwoordig zelfs van tevoren door Google aangekondigd. Het gaat om wat ze zelf noemen Core Algorithm Updates, wat de echt ingrijpende updates zijn en wat ook de algoritme-updates zijn die verder in dit artikel centraal staan.

Het doel van de algoritme-updates

Het doel van de algoritme-updates is het verbeteren van de organische zoekresultaten in de zoekmachine. Google wil de beste resultaten bieden voor zijn gebruikers. Hiervoor hebben ze complexe algoritmes ontwikkeld, die bepalen welke webpagina het beste zoekresultaten is voor een bepaalde zoekopdracht. Om de beste zoekresultaten te blijven bieden, moeten ze die algoritmes updaten. Daar zijn verschillende redenen voor.

Redenen voor de algoritme-updates

Voor deze algoritme-updates zijn diverse redenen te noemen. Een aantal voor de hand liggende redenen zijn:

  • Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen
  • Veranderingen in de wereld van het internet
  • Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Je kunt je er vast wel het nodige bij voorstellen, zo niet of wanneer je er toch meer over wilt weten, nemen we ze even door.

Verbeteringen van het algoritme in zijn algemeen

Google test alles. Oké, misschien niet alles, maar wel heel veel. Reken er maar op dat ze dus in de gaten houden wat het klikgedrag in de zoekresultaten is. Of dat ze door middel van bijvoorbeeld panels testen of de zoekresultaten voldoen aan de verwachtingen van hun gebruikers. Om aan de verwachtingen van hun gebruikers te blijven voldoen, worden de algoritmes dus continu geüpdatet. Omdat stilstand achteruitgang is.

Jij werkt toch ook continu aan verbetering?

Ook jij moet continu blijven werken aan de verbetering van jouw bedrijf, producten/diensten, website et cetera. Je website bijvoorbeeld is nooit echt af. Er valt altijd wat te verbeteren, toe te voegen of aan te passen. Met de algoritme-updates verbetert Google de zoekmachine en dus de zoekresultaten in de zoekmachine.

Veranderingen in de online wereld

Ik hoef jou natuurlijk niet te vertellen dat de technologische ontwikkelingen razendsnel gaan. Dit heeft ook invloed op websites, waaronder bijvoorbeeld techniek en eisen van de websitebezoekers. Zo is het inmiddels ondenkbaar dat je geen mobielvriendelijke website hebt, of het nu een responsive website is of eventueel een aparte mobiele versie. Het aantal bezoekers dat via mobiele apparaten websites bezoekt neemt jaarlijks toe. Ook dit soort ontwikkelingen moet een zoekmachine dus meenemen in de algoritme-updates.

Toename gebruik mobiel

Sinds de introductie van de smartphone neemt het gebruik van internet op mobiele apparaten jaarlijks toe. Bij B2C-websites is inmiddels het grootste gedeelte van het bezoek via smartphones. Is jouw website dan niet mobielvriendelijk, dan is dat een tegenvaller voor de bezoeker. Dat is de reden waarom Google mobielvriendelijkheid als rankingfactor meeweegt. Dit is een van de belangrijkste wijzigingen geweest sinds de start van Google.

Sinds 2018 wordt zelfs de volledige index gebaseerd op de mobiele versies van websites.

 

Laadtijd van je website

Aansluitend op mobielvriendelijkheid is ook laadtijd een factor. Je weet zelf vast wel hoe irritant het is als je lang moet wachten tot een website op je scherm verschijnt. Zeker op je mobiel wil je niet al te lang wachten. Dus heeft Google de laadtijd van webpagina’s steeds zwaarder laten meewegen in de algoritme-updates die ze hebben doorgevoerd. Met name de mobiele laadtijd is een belangrijke factor geworden.

Uitsluiten en voorkomen van misbruik

Met het ontstaan van de zoekmachines ontstond uiteindelijk ook het vakgebied zoekmachine-optimalisatie. SEO’s hebben vanaf het ontstaan van dit vakgebied hun best gedaan om te ontrafelen hoe de zoekmachines werken en hoe ze die dus kunnen beïnvloeden. Daaruit ontstonden technieken waarvan een aantal niet positief bijdroeg aan de kwaliteit van de zoekresultaten. Pagina’s die niet voldeden aan de verwachtingen van de bezoeker kwamen hoog in de zoekmachine en dat is dus niet de bedoeling. Deze trucjes zijn wat mij betreft de ultieme reden voor algoritme-updates.

Een aantal van deze trucs op een rij:

Cloaking

Hier moet je niet eens aan willen beginnen en ik verbaas mij er ook over dat er gewoon nog naar gevraagd wordt. Cloaking is content op een webpagina wel aan Googlebot tonen en niet aan de bezoeker. Daarmee zou je dus kunnen scoren op zoektermen die niet te vinden zijn op je webpagina. Hiermee misleid je jouw websitebezoekers en dat is geen goede gebruikerservaring, maar vooral: geen goede beurt voor Google omdat de gebruiker van de zoekmachine teleurgesteld is. Die vindt niet wat deze verwacht te vinden op de webpagina.

Links op linkfarms

Dat links relevant zijn voor zoekmachine-optimalisatie is geen geheim. Toen dit duidelijk werd, ontstonden er allerlei bedrijven die linkbuilding aanboden via slinkse trucs. Je kon links kopen op linkfarms en PBN’s en dat werkte als een tierelier. Het sloot alleen niet aan op het idee achter links als SEO-factor. Dus kwam Google met de Penguin update om die trucs af te straffen.

Doorway-pagina’s

Doorway-pagina’s zijn pagina’s die enkel het doel hebben om bezoekers naar je website te trekken op een bepaalde zoekterm. Dat kan een combinatie van een dienst met een plaatsnaam zijn of een pagina voor iedere variant van een zoekterm die je maar kunt bedenken, in mijn vakgebied bijvoorbeeld:

  • SEO
  • zoekmachine-optimalisatie
  • SEO-optimalisatie
  • SEO-bureau
  • SEO-specialist

Je krijgt vast wel een idee zo. En daar vindt Google wat van, al moet ik wel zeggen dat ze in sommige gevallen nog wel gewoon werken.

Footer vol met links naar doorway-pagina's

Een footer vol met links naar allemaal doorway-pagina’s. Doe maar niet…

Daarom dus die algoritme-updates

Misbruik, zoals de footerlinks hierboven, maar ook cloaking, PBN’s en ander misbruik, zijn dus de reden dat Google de algoritmes blijft aanpassen. Uiteindelijk wil jij ook gewoon zoekresultaten waar je wat aan hebt. Daar zet Google zich ook voor in, ook omdat zij niet voor schut willen staan met zoekresultaten die niet relevant zijn. Dus komen ze met de algoritme-updates om misbruik en misleiding te voorkomen. Doe jij je best om je bezoekers van dienst te zijn, dan heb je niks te vrezen van deze algoritme-updates. Sterker nog: dan zul je er zelfs van profiteren.

Mediaskyscraper houdt een overzicht van de algoritme-updates per jaar bij, inclusief korte uitleg over wat die update inhoudt, voor zover we dat (kunnen) weten.

Heb jij negatieve impact ervaren van algoritme-updates? Of hebben ze juist positief uitgepakt voor jou? Deel je verhaal of stel je vraag hieronder. Jouw reactie is welkom en waardevol.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

4 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Helemaal mee eens Roos, ze zouden in je voordeel moeten werken wanneer je het beste voor hebt met je websitebezoekers en SEO :-)

  1. Kim Pittoors
    Kim Pittoors zegt:

    Goed artikel Nathan. Ik ben het met je eens. Maar jammer genoeg is Google zelf ook niet perfect. Zo nu en dan worden sites onterecht gestraft. Penguin 3.0 was bijvoorbeeld wel erg streng. Penguin 4.0 is wat mij betreft niet streng genoeg. Maar ik ben meestal wel bij met de updates inderdaad. Het is helaas gewoon nodig.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Jeuj. Een compliment van een gewaardeerde collega :-)
      Google is zeker niet perfect. Ik zie nog veel slechte webpagina’s in de zoekresultaten verschijnen, zeker in Nederland. Maar hoe streng ze ook zijn bij sommige updates, er zullen altijd cowboys zijn die weer trucjes vinden om niet te scoren met kwaliteit, maar enkel op basis van slimmigheidjes. En moet Google de algoritmes weer aanpassen ;-)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.