Waarom een button op je website moet opvallen

Waarom een button op je website moet opvallen

De onvermijdelijke button op je website. Tenminste, ik hoop echt dat jij buttons gebruikt. Want zonder buttons help je jouw bezoeker niet met de taak waar deze voor komt. Tenzij het om een artikel gaat natuurlijk. Die button moet opvallen. Als je dat nog niet wist, moet je echt verder lezen. Nou ja, dat mag je natuurlijk helemaal zelf weten, maar volgens mij wil je dit niet missen.

Waarom zou je buttons op je website willen?

Buttons hebben een functie. Ze helpen de bezoekers van je website om dat te doen waar ze voor komen. Je zorgt dat je bezoekers converteren: in actie komen. Dat kan een harde conversie zijn, wat jou omzet oplevert. Keiharde pegels dus. Het kan ook een zachte conversie zijn, die jou op langere termijn omzet oplevert. Of misschien wel niet. Denk hierbij aan:

  • Inschrijven op je nieuwsbrief (zachte conversie)
  • Downloaden van je e-boek (zachte conversie)
  • Offerte aanvragen (harde conversie)
  • Product of dienst bestellen (harde conversie)

Als jouw bezoeker dat wil (of “moet”) doen, maak het hem of haar dan zo makkelijk mogelijk met een duidelijke, opvallende button. Dan is het, zoals

Aartjan noemt het ‘de banaan’

Aartjan van Erkel ken je vast wel. Zo niet: op https://www.schrijvenvoorinternet.nl/ schrijft hij veel waardevolle artikelen over copywriting en websiteverbetering. Een beetje zoals ik inderdaad, al pak ik er iets meer online marketing en SEO bij. Afijn, die Aartjan noemt het dus de banaan. Websitebezoekers zijn net aapjes op zoek naar hun banaan. Geef ze die, maak het ze niet te moeilijk, anders zoeken ze het ergens anders.

Een banaan moet er uitzien als een banaan

Die banaan moet er ook uitzien als een banaan. Je websitebezoeker moet ‘m herkennen en zo zonder nadenken kunnen klikken. Een mooi voorbeeld: Diana Bergsma van Spirituele Vakantie Reizen belde mij in 2017 voor hulp bij haar website. Er stond toen een grote ronde knop op die totaal niet op een button leek. Die was voor inschrijvingen op haar nieuwsbrief. Nadat ze die op mijn advies had aangepast in een opmaak die meer op een button lijkt, kreeg ze 5 tot 7 inschrijvingen per week in plaats van ongeveer 1 per week met de oude opmaak.

Alles in huisstijl en de cookiebutton lijkt niet eens een button te zijn.

“Banaan” betekent niet dat alles geel moet. Of zwart op geel. Valt de button nu echt op? En ga jij nog klikken om de cookies te accepteren?

De button mag ook gerust opvallen

Veel vormgevers maken de buttons op in huisstijl. Is de hoofdkleur van jouw website blauw, dan maakt een vormgever de buttons ook op in blauw. En dat is jammer, want daarmee gaat de button op in de massa, waardoor deze totaal niet meer opvalt. En dan klikt je bezoeker echt minder snel van wanneer een button opvalt. Zo van “hier ben ik, klik op mij!”

Gebruik dus zeker geen ghost button

Prachtig zo’n ghost button. Echt mooi hoor, qua vormgeving. Maar wil je klikken, gebruik dan geen ghost buttons. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat ghost buttons niet werken. Zo zie je in dit onderzoek van ConversionXL dat de buttons zowel minder gezien worden als minder klikken krijgen.

Wat is een ghost button?

Een ghost button is een knop die enkel is opgemaakt als een rand met daarin tekst. Zwart of wit, tegen de achtergrond van het blok waar die in staat, of zelfs een achtergrond met afbeelding. Die ghost button valt daardoor niet op. En krijgt fors minder klikken dan een opvallende button.

Ghost buttons - ze vallen niet echt op

Je ziet het wel hierboven: de ghost buttons vallen niet echt op.

Dat wil niet zeggen dat je ze helemaal niet kunt gebruiken op je website. Ghost buttons kun je prima gebruiken voor minder belangrijke calls to action. Zoals in een blok met meerdere keuzes, waarbij 1 keuze de belangrijkste moet zijn. De andere 2 kun je dan best met een ghost button weergeven. Zo krijgt de belangrijke knop de aandacht, terwijl je bezoeker voor de andere calls to action iets meer moeite moet doen. En als ze specifiek daarvoor komen, doen ze die moeite ook wel.

Een button moet dus opvallen

Een button moet opvallen, dat moge wel duidelijk zijn. Hoe dan? Daar is in principe 1 basisregel voor: maak ‘m op in een opvallende kleur. En dat is niet per se 1 bepaalde kleur. Mij wordt regelmatig gevraagd of die button dan oranje moet zijn. Dat is niet per se zo. Zolang die button maar opvalt. En als jouw huisstijlkleur oranje is, valt een oranje button niet op hè? ;-)

Hoewel netjes opgemaakt, valt deze button nauwelijks op door gebruik van de huisstijl-kleur blauw

Op zich is de button netjes, maar deze valt nauwelijks op door het gebruik van de huisstijlkleur.

Hoe pak je het aan?

Er zijn veel webpagina’s die meerdere calls to action hebben. En dat is prima hoor. Bepaal dan wel wat de belangrijkste call to action is. Daarvoor gebruik je een opvallende button en die plaats je meerdere keren op je webpagina:

  1. Zoveel mogelijk bovenaan
  2. In de content op de pagina
  3. Onderaan de pagina

Waarom en hoe? Nou;

Zoveel mogelijk bovenaan de pagina

De websitebezoeker die al overtuigd is en snel in actie wil komen, geef je die mogelijkheid natuurlijk gewoon. Met een lekkere vette button met call to action maak jij het ze makkelijk om direct actie te ondernemen. Zeker in geval van een webshop is dit van belang. Je verkoopt producten aan geïnteresseerde bezoekers; anders waren ze toch niet op je webpagina gekomen? Maak het ze dan ook zo makkelijk mogelijk om te kopen. Maar ook voor andere pagina’s waarop je iets aanbiedt wil je mensen die dat willen ook direct kunnen klikken, dus geef ze dat banaantje ;-) .

In de content op de pagina

Zeker wanneer je lange pagina’s hebt, wil je niet dat mensen halverwege afhaken. Je verwacht toch niet dat ze weer naar boven gaan scrollen waar ze net die button hebben gezien? Teveel moeite, tenzij iemand echt heel erg geïnteresseerd is. Maar ook die twijfelaar wil je over de streep helpen, dat doe je waarschijnlijk al in je teksten en zodra er een punt is waar je bezoeker toch echt wel overtuigd moet zijn, komt daar weer die opvallende button waarop deze lekker kan klikken.

Onderaan de pagina

Deze is minstens zo belangrijk als een button bovenaan de pagina. Websitebezoekers die jouw hele pagina hebben doorgescrold, al dan niet om ook echt alle tekst te lezen, zijn over het algemeen bijzonder geïnteresseerd en gemotiveerd. Grote kans dat die in actie willen komen. Bied ze die mogelijkheid dan ook wanneer ze helemaal onderaan die pagina komen en maak het ze lekker makkelijk met die heerlijke opvallende button. Klik!

Leid zoveel mogelijk in naar de actie

Een actie van je websitebezoeker dwing je niet af zonder concrete aanleiding. Een button zomaar middenin je content kan werken, maar een goede aanzet gaat echt helpen. Een paar voorbeelden:

  • Geïnteresseerd geraakt? Neem nu contact op voor meer informatie.
  • Meer omzet uit je website halen? Download nu het gratis e-boek met praktische tips.
  • Dat wil jij toch ook? Boek nu een afspraak.

En dan: hatsaaa! Die button eronder met een goede korte tekst erin. In die tekst maak je liefst ook duidelijk wat er gebeurt wanneer je bezoeker op die knop klikt. Dus niet “Versturen” als iemand informatie aanvraagt. Daar hoort natuurlijk “Informatie aanvragen” te staan.

Die button mag er ook gerust uitzien als een knop

De ghost button en de kleur zijn hiervoor al genoemd, maar er zijn nog meer redenen waarom een button niet opvalt. Bijvoorbeeld omdat:

  • De button meerdere kleuren heeft
  • De button rechte hoeken heeft
  • De button is opgemaakt in ‘flat design’

Door dit soort designkeuzes kan ervoor zorgen dat je button minder opvalt. Natuurlijk zullen er nog wel mensen op klikken, maar de kans dat ze dat doen wanneer je ze er echt als een knop uitzien is toch echt groter. Kijk maar:

 

Meerdere buttons op deze webpagina die niet echt opvallen

Weet jij waar je op kunt klikken? Vallen de buttons op?

Je ziet het vast wel in het voorbeeld hierboven. Allemaal visuele elementen met gelijke opmaak. En netjes in huistijlkleuren. Wat is nu een knop en wat niet?

Dus: een button moet eruit zien als en button. Dat mag best met rechte hoeken en meerdere kleuren kunnen het een 3D-achtig effect geven. Bekijk de buttons op je website altijd met een kritisch oog: vallen ze op? Trekken ze echt de aandacht op de pagina? Dan zit je goed.

Heb jij nog voorbeelden van goede of juist heel slechte buttons? Heb je zelf misschien goede resultaten geboekt door iets aan te passen aan jouw buttons? Ook als je vragen of opmerkingen hebt zie ik natuurlijk graag een reactie van je :-) 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

2 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Buttons zijn inderdaad belangrijk! Een paar bananen op je site kan echt het verschil maken :). Het design is ook zeker belangrijk, veel buttons vallen helemaal niet goed op. Hier is nog een handige site om zelf je buttons te ontwerpen: dabuttonfactory.com.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als ik het zo lees heb jij ervaring met het verschil dat die bananen kunnen maken Michiel ;-)

      En dank voor de link, altijd handig.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.