Waarom alle reviews relevant zijn voor jouw bedrijf
Weer een wijziging in Google die relevant is voor bedrijven. Dus let op en lees waar je vanaf nu weer -of misschien nog meer- op moet letten. Sinds september 2016 zijn er namelijk ‘Reviews van internet’ toegevoegd aan de Knowledge Panel. Reviews vanaf externe sites worden hiermee nog belangrijker voor jouw bedrijf.
Google Knowledge Panel
Voor wie het even kwijt is: de Google Knowledge Panel is het blok met informatie over je bedrijf rechts in de zoekresultaten. Exacte details vind je in de uitleg over de Knowledge Panel in de Begrippenlijst. Hier werden je Google-recensies altijd al in weergegeven, als je die had. Bij 5 recensies of meer zie je dan ook het gemiddelde van de recensies in de vorm van sterren verschijnen. (AANVULLING: per februari 2017 zijn er nog maar 2 recensies nodig om sterren te krijgen in Google)
Reviews van internet in Knowledge Panel
Nu zijn er dus per september 2016 ‘Reviews van internet’ bij gekomen in de Knowledge Panel. Google laat hiermee zien dat het belangrijk is dat je op verschillende plekken reviews ontvangt. Die reviews zijn hierdoor nog eens relevanter geworden. Waar ik eerder hamerde op het ontvangen van Google-recensies, zijn niet alleen die recensies meer belangrijk. Ook recensies op andere websites zijn hiermee weer belangrijk(er) geworden.
Recensies op andere websites
Het is niet dat recensies op andere websites niet belangrijk waren. Ze worden nu alleen nog belangrijker, omdat ze nu direct zichtbaar zijn in de zoekresultatenpagina voor jouw bedrijf. Men kan recensies over jouw bedrijf overal op internet tegenkomen, nu worden de belangrijkste reviews verzameld in de Knowledge Panel.
Die recensies bij elkaar hebben een psychologisch effect op jouw potentiële klanten.
Het psychologische effect
Recensies zijn belangrijk voor potentiële klanten. Ze willen weten waar ze aan toe zijn voor ze met je in zee gaan. Dit valt onder sociale bewijskracht, een van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Veel reviews zijn daarbij altijd beter dan slechts enkele. Een hoog gemiddelde speelt een rol, en ook (indien mogelijk/van toepassing) demografische details. We hechten meer waarde aan recensies van mensen met een overeenkomst met onszelf. Recensies van verschillende plekken geven bevestiging en scheppen vertrouwen.
Recensies van verschillende plekken
Recensies op 1 plek kun je vrij makkelijk zelf beheren en beïnvloeden. Recensies één platform kun je zelf aansturen door je tevreden klanten allemaal te vragen daar hun recensies te plaatsen. Recensies op meerdere plekken zijn lastiger zo te beïnvloeden.Het feit dat Google nu meerdere gemiddelden van recensies toont heeft de volgende effecten:
- Balans; niet enkel reviews van Google, door ook andere reviews te vertonen, is het gemiddelde duidelijker en in balans
- Vertrouwen; als een gemiddelde op een van de externe sites fors afwijkt, kan er wat aan de hand zijn. Is het gemiddelde bij alle ‘Reviews van internet’ ongeveer hetzelfde, zorgt dat voor vertrouwen
- Transparantie; omdat je onmogelijk alle reviews op diverse platformen kunt beïnvloeden, geven al die recensies bij elkaar een betrouwbaar en transparant beeld
Zeg nou zelf: een bedrijf met enkel recensies van Google of Facebook wordt toch minder interessant dan een bedrijf dat een mooi gemiddelde heeft op diverse platformen?
Kies zelf maar
Ervaar het zelf, bekijk de Knowledge Panels en oordeel: welke rijschool zou jij kiezen uit onderstaande 2?
Recensies op meerdere plekken
Je ziet, het is goed om veel recensies te hebben op meerdere plekken. Ten eerste omdat je klanten ze overal kunnen tegenkomen, ten tweede omdat je nooit weet hoe het uiteindelijk naar boven komt. Bijvoorbeeld in de zoekresultaten. En als ze dan op deze manier ineens nog meer gaan opvallen, zullen ze ook meer effect krijgen.
Loop je recensies na
Loop daarom nu je recensies na. Natuurlijk is het goed om er nog een paar bij te krijgen. Maar vergeet ook niet om kritisch te kijken naar de kwaliteit van de reviews. Bekijk van wie je zoal reviews hebt gekregen en verwijder zo nodig reviews -mits dat kan-. Veel bedrijven hebben medewerkers recensies laten schrijven op bijvoorbeeld Facebook. Of misschien heb je als eerste stap zelfs ooit zelf een review geschreven voor je eigen bedrijf. Bedenk goed wat dit voor de betrouwbaarheid van die recensies betekent.
Blijf vragen om recensies
Zorg er ook voor dat je recensies blijft ontvangen. Vraag dus ook regelmatig om recensies van je klanten. Want als je meest recente recensie van meer dan een jaar geleden is, hoe zullen anderen dit dan interpreteren?
Hoe zit het met jouw recensies? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan kijk ik mee en geef je waar mogelijk nog tips :-)
Oh, en zou je voor mij een recensie willen achterlaten op Facebook of Google? (voor die laatste moet je wel ingelogd zijn met je Google-account)
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!