Waarom alle reviews belangrijk zijn voor jouw bedrijf

Een van de grote voordelen van het wereldwijde web is dat je vooraf onderzoek kunt doen voor je een dienst of product koopt. Dankzij online reviews krijg je inzicht in hoe betrouwbaar een bedrijf of hoe goed een product is. Dat betekent ook dat je als bedrijf actief recensies van je klanten moet werven. Hoe je dat doet zonder dat het vervelend wordt, nemen we natuurlijk door. Eerst even waarom deze reviews zo belangrijk zijn voor jouw bedrijf en of -en zo ja, hoe- je ze op je website plaatst.

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 15 september 2016 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 21 april 2022-

waarom reviews belangrijk zijn; reviews website; online; ervaringen; ervaring; klant, klanten;

Reviews: belangrijk om potentiële klanten te overtuigen

Hoe belangrijk vind jij het zelf om reviews te zien van producten of bedrijven voordat je overgaat tot een aankoop? Waarschijnlijk de ene keer meer dan een andere keer en dat heeft dan ook vaak te maken met je betrokkenheid bij deze aankoop. Die betrokkenheid heeft te maken met hoe groot het risico is voor je, hoe belangrijk deze aankoop voor jou zelf is en eventuele eerdere ervaringen. Reviews helpen een potentiële klant om een beslissing te nemen en jouw bedrijf dus om nieuwe klanten te krijgen en meer te verkopen. Ze zijn belangrijk op potentiële klanten te overtuigen, zeker wanneer ze nog twijfelen.

Vertoning van reviews in Google

Nu kun je als bedrijf reviews verzamelen in je Google Bedrijfsprofiel, die dan worden vertoond in de Kowledge Panel. Maar niet alleen de Google Reviews zijn belangrijk voor je vertoning in Google. Sinds september 2016 zijn er namelijk ‘Reviews van internet’ toegevoegd aan de Knowledge Panel. Daarmee zijn reviews vanaf externe sites belangrijker geworden.

Reviews van internet in Knowledge Panel

Nu zijn er dus per september 2016 ‘Reviews van internet’ bij gekomen in de Knowledge Panel. Google laat hiermee zien dat het belangrijk is dat je op verschillende plekken reviews ontvangt. Die reviews zijn hierdoor nog eens relevanter geworden. Waar ik eerder hamerde op het ontvangen van Google-recensies, zijn niet alleen die recensies meer belangrijk. Ook recensies op andere websites zijn hiermee weer belangrijk(er) geworden.

Recensies op andere websites

Het is niet dat recensies op andere websites niet belangrijk waren. Ze worden nu alleen nog belangrijker, omdat ze nu direct zichtbaar zijn in de zoekresultatenpagina voor jouw bedrijf. Men kan recensies over jouw bedrijf overal op internet tegenkomen, nu worden de belangrijkste reviews verzameld in de Knowledge Panel.

Knowledge Panel met reviews van externe sites

Die recensies bij elkaar hebben een psychologisch effect op jouw potentiële klanten.

Het psychologische effect

Recensies zijn belangrijk voor potentiële klanten. Ze willen weten waar ze aan toe zijn voor ze met je in zee gaan. Dit valt onder sociale bewijskracht, een van de 6 beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. Veel reviews zijn daarbij altijd beter dan slechts enkele. Een hoog gemiddelde speelt een rol, en ook (indien mogelijk/van toepassing) demografische details. We hechten meer waarde aan recensies van mensen met een overeenkomst met onszelf. Recensies van verschillende plekken geven bevestiging en scheppen vertrouwen.

Recensies van verschillende plekken

Recensies op 1 plek kun je vrij makkelijk zelf beheren en beïnvloeden. Recensies één platform kun je zelf aansturen door je tevreden klanten allemaal te vragen daar hun recensies te plaatsen. Recensies op meerdere plekken zijn lastiger zo te beïnvloeden.Het feit dat Google nu meerdere gemiddelden van recensies toont heeft de volgende effecten:

  • Balans; niet enkel reviews van Google, door ook andere reviews te vertonen, is het gemiddelde duidelijker en in balans
  • Vertrouwen; als een gemiddelde op een van de externe sites fors afwijkt, kan er wat aan de hand zijn. Is het gemiddelde bij alle ‘Reviews van internet’ ongeveer hetzelfde, zorgt dat voor vertrouwen
  • Transparantie; omdat je onmogelijk alle reviews op diverse platformen kunt beïnvloeden, geven al die recensies bij elkaar een betrouwbaar en transparant beeld

Zeg nou zelf: een bedrijf met enkel recensies van Google of Facebook wordt toch minder interessant dan een bedrijf dat een mooi gemiddelde heeft op diverse platformen?

Kies zelf maar

Ervaar het zelf, bekijk de Knowledge Panels en oordeel: welke rijschool zou jij kiezen uit onderstaande 2?Enkel recensies van Google en Facebook

Welke rijschool zou jij kiezen?

Recensies op meerdere plekken

Je ziet, het is goed om veel recensies te hebben op meerdere plekken. Ten eerste omdat je klanten ze overal kunnen tegenkomen, ten tweede omdat je nooit weet hoe het uiteindelijk naar boven komt. Bijvoorbeeld in de zoekresultaten. En als ze dan op deze manier ineens nog meer gaan opvallen, zullen ze ook meer effect krijgen.

Loop je recensies na

Loop daarom nu je recensies na. Natuurlijk is het goed om er nog een paar bij te krijgen. Maar vergeet ook niet om kritisch te kijken naar de kwaliteit van de reviews. Bekijk van wie je zoal reviews hebt gekregen en verwijder zo nodig reviews -mits dat kan-. Veel bedrijven hebben medewerkers recensies laten schrijven op bijvoorbeeld Facebook. Of misschien heb je als eerste stap zelfs ooit zelf een review geschreven voor je eigen bedrijf. Bedenk goed wat dit voor de betrouwbaarheid van die recensies betekent.

Blijf vragen om recensies

Zorg er ook voor dat je recensies blijft ontvangen. Vraag dus ook regelmatig om recensies van je klanten. Want als je meest recente recensie van meer dan een jaar geleden is, hoe zullen anderen dit dan interpreteren?

Je krijgt zelf vast ook regelmatig verzoeken om een recensie achter te laten en

Hoe zit het met jouw recensies? Laat hieronder je bedrijfsnaam achter, dan kijk ik mee en geef je waar mogelijk nog tips :-)

Oh, en zou je voor mij een recensie willen achterlaten op Facebook of Google? (voor die laatste moet je wel ingelogd zijn met je Google-account)

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.