Wat is de waarde van een domeinnaam of website?

Wat is de waarde van een domeinnaam of website?

Of je nu een domeinnaam wilt kopen, aangeboden krijgt of zelf wilt verkopen, je krijgt ongetwijfeld te maken met de vraag: “Wat is deze domeinnaam waard?” Laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen: vrijwel altijd minder dan je denkt. We zijn kennelijk geneigd om meer waarde toe te kennen aan een domeinnaam dan realistisch is. Tijd om eens alles op een rijtje te zetten zodat je op de juiste manier kunt vaststellen wat een domeinnaam waard is. En als daar een bestaande website bij zit, is dat nog een extra factor. Nemen we ook mee.

Wat kost een domeinnaam?

Een domeinnaam kost alles tussen 1 en honderden of zelfs duizenden euro’s. Het ligt er namelijk aan waar je welke domeinnaam wilt of kunt aanschaffen. Een domeinnaam die gewoon vrij is, kost bij een registrar van € 1,- tot enkele tientjes. Die € 1,- is vaak een aanbieding als lokkertje en betaal je dan voor het eerste jaar, waarna je bij verlenging meer betaalt, meestal zo’n euro of 7 tot 10 per jaar. En dit geldt vooral voor .nl-domeinnamen, de meeste andere TLD’s zijn vaak duurder.

Honderden of zelfs duizenden euro’s: vaak bij handelaren

Je las dat het kan oplopen tot duizenden euro’s, dat is vooral bij handelaren. En die zijn er in vele soorten en maten. Daarom lopen de prijzen daar ook enorm uiteen tussen de verschillende aanbieders. Er zijn er die domeinnamen opkopen omdat ze denken die ooit voor een mooie prijs te verkopen, omdat het zo’n “mooie” domeinnaam is. Zo wilde ik voor Optimus Online de domeinnaam optimus.nl wel hebben. Handig voor kortere e-mailadressen: nathan@optimus.nl is toch net iets makkelijker dan nathan@optimusonline.nl, zeker als je het moet typen. Alleen zou ik geen duizenden euro’s betalen voor die domeinnaam, zoveel is dat domein simpelweg niet waard.

Kopen of huren (ja echt)

En zo zijn er vele handelaren die domeinnamen hebben (op)gekocht met het idee ze door te verkopen. Begrijpelijk, al is de vraag of je ze uiteindelijk verkoopt. Er is een grote handelaar die veel heel korte domeinnamen van slechts enkele letters heeft. Dat kan natuurlijk prettig zijn omdat je dan de afkorting van je bedrijfsnaam of organisatie gebruikt. IMU doet dat bijvoorbeeld. Het is dan ook makkelijker imu.nl in te typen dan internetmarketingunie.nl. En de verkoper met die korte domeinnamen verhuurt de domeinnamen ook. Niet goedkoop kan ik je zeggen, daarnaast is het niet handig om te huren omdat het dus nooit van jou is en wat als er dan een koper komt die een goed bod op de domeinnaam doet?

Pro tip: bedenk bij een naam ook hoe een afkorting uitpakt. Zo heb ik bewust niet iets als Online Marketing Apeldoorn gekozen, omdat de afkorting OMA voor iedereen andere associaties zal geven. ;-)

Wat het kost vs. wat het waard is

Laten we ook even kijken naar wat het kost versus wat het waard is. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Je kunt een domeinnaam op het oog hebben waar je een flinke prijs voor moet betalen, omdat iemand deze domeinnaam in bezit heeft en te koop aanbiedt. Dat kan die domeinnaam waard zijn, maar het kan ook dat die juist minder waard is. Is een domeinnaam gewoon vrij beschikbaar op de markt, dan kan een domeinnaam zelf minder kosten dan die waard is. Die ene goede domeinnaam kan voor jou best enkele tientjes of zelfs meer waard zijn, toch?

De waarde is meestal puur een emotionele waarde

Waar veel handelaren op gokken is dat je een domeinnaam zo graag wilt hebben dat je er een flink bedrag voor over hebt. Dat is dus puur een emotionele waarde. Waarom zou optimus.nl duizenden euro’s waard zijn, alleen omdat het zo’n korte en makkelijk te onthouden domeinnaam is? Jammer joh. Echt niet dus. Verderop krijg je alle toelichting waarom deze domeinnaam echt hooguit € 300,- waard is. Tenzij je dus uit eigen overwegingen vindt dat het meer is. Rationeel gezien is dat namelijk niet zo. Dat leg ik je zo uit. Eerst even de punten waarom een domein wat waard kan zijn.

Koopjes op de website van een handelaar in domeinnamen. De goedkoopste domeinnamen zijn € 399,- maar zijn ze dat waard?

Zou jij een van bovenstaande domeinnamen kopen voor deze prijs? Dit zijn dan nog de koopjes ook.

Wel wat waard: een domein met autoriteit

De waarde van een domeinnaam die autoriteit heeft opgebouwd kan wel hoger liggen dan enkele euro’s of zelfs tientjes. En met autoriteit doel ik natuurlijk op backlinks die naar het domein verwijzen. Daarmee scoor je makkelijker hoog in Google, omdat backlinks nu eenmaal een belangrijke factor zijn. En die pak je dan alvast mee omdat het domein die al heeft. Maar: dan moeten de backlinks wel relevant zijn aan het onderwerp van de website die jij op dat domein zet.

Links van gezondheid-gerelateerde websites passen niet bij een website voor een kledingwebshop. Dus als jouw kledingwebshop Dit Is Het heet en ditishet.nl eerder een blog over gezondheid was, gaan de backlinks veel minder voor je doen dan wanneer daar webshop-gerelateerde links naartoe liggen.

Backlinks maken een domein dus wel meer waard, maar daarbij geldt dat deze links:

  • Gerelateerd aan het onderwerp van jouw (nieuwe) website moeten zijn, of in ieder geval niet totaal ongerelateerd moeten zijn
  • Van websites met enige autoriteit afkomstig moeten zijn
  • Liefst ook wel een aardig aantal zijn

Daar komt ook nog bij dat er een aardige kans is dat de links naar een domein waar al lange tijd geen website op stond al in waarde zijn afgenomen. Als Google ziet dat die links lange tijd een foutmelding teruggeven, zoals bijvoorbeeld een 404-error, kan het zomaar zijn dat ze al die links op een gegeven moment gewoon negeren. En dat je er met je nieuwe website niks aan hebt.

Inclusief website: niet per se meer

Maakt een bestaande website een domeinnaam nog meer waard? Niet per se. Ook hier geldt net als bij de backlinks dat het qua onderwerp moet overeenkomen. Daarnaast kan het zijn dat de website totaal niet past bij de uitstraling die jij nodig hebt, waardoor je alsnog een compleet nieuwe website nodig hebt. Of:

  • de website is in HTML gebouwd waardoor jij zelf de content niet kunt aanpassen
  • het CMS waarin de website is gebouwd is een CMS van een websitebouwer, waardoor je daar weer van afhankelijk bent
  • de website heeft jarenlang geen (goed) onderhoud gehad en is dus niet echt in goede staat

Er is nog meer te bedenken, je hebt in ieder geval vast wel een idee waarom een website niet zomaar een fors bedrag waard is. Voor je de portemonnee trekt is het dus zaak om goed te onderzoeken of die website wel echt de moeite waard is om voor te betalen.

Met (woorden uit je) zoekterm, dus goed voor SEO?

Een domeinnaam met daarin een zoekterm (of woorden uit je zoekterm) waarop je gevonden wilt worden, of woorden uit je zoekterm, dat is dan toch goed voor je SEO? Nee. Niet per se in ieder geval. Het is in ieder geval niet zo dat het automatisch betekent dat je op die zoekterm of woorden gevonden zult worden. Als je ‘Stofzuigerwinkel Arnhem’ heet en stofzuigerwinkelarnhem.nl kunt aanschaffen, zitten daar natuurlijk de woorden uit zowel je bedrijfsnaam als je zoekterm in. Prima. Maar als je een winkel in huishoudelijke artikelen hebt en die vanwege je familienaam Dekker heet, is dekker.nl of warenhuisdekker.nl net zo goed. Je zult er niet slechter om gevonden worden, mits je je SEO gewoon goed op orde hebt.

Een domeinnaam die exact overeenkomt met jouw zoekterm heet een EMD of Exact Match Domain. Is er een gedeeltelijke overeenkomst met je zoekterm, dan heet het een PMD of Partial Match Domain.

Zo bepaal je de waarde als je een domeinnaam wilt kopen

Heb je een domeinnaam op het oog of ga je op zoek naar een domeinnaam, let dan in ieder geval op de volgende punten om te voorkomen dat je (veel) te veel betaalt:

  • Backlinks: aantal, relevantie en autoriteit
  • Geschiedenis en reputatie van het domein: heeft er (recent) een dubieuze website op gestaan?
  • Wat levert deze domeinnaam je (mogelijk) op: gemak (want kort, goed te onthouden), makkelijk hoog in Google komen, … ?

Wat zeker geen rol speelt is de domeinleeftijd. Hoe oud een domein is zegt werkelijk niks, zelfs niet als daar nog recent een website op stond.

En uiteindelijk mag je er heus wel je eigen emotionele waarde bij halen, als je maar wel weet dat die ook echt persoonlijk is. En leg dat dan eens voor aan anderen, kijk wat die ervan vinden.

Let op de backlinks naar het domein

Wanneer je een bestaande domeinnaam overneemt, heeft deze mogelijk al de nodige backlinks verzameld. En die dragen fors bij aan de autoriteit van een website. Als het goede links zijn tenminste, het is niet meer enkel een kwestie van aantallen als het gaat om backlinks. Dus controleer of een website al de nodige backlinks heeft, zodat je daar ook van kunt profiteren. Let daarbij naast de aantallen dus wel op:

  • Relevantie van de links;
  • Kwaliteit van de links;
  • Ankerteksten.

We nemen ze even door:

Relevantie van de links

Als je een IT-bedrijf hebt en de vorige eigenaar was een vissenhandelaar, dan zullen de verwijzende links niet echt relevant zijn. De backlinks komen dan van toeleveranciers of andere partijen die met vissen te maken hebben. Dat is niet echt IT-gerelateerd hè? Dat gaat jou niet echt helpen met jouw vindbaarheid.

Kwaliteit van de links

Heel veel startpaginalinks of zelfs links op foute linkfarms gaan niet echt helpen. Dat zijn links met lage autoriteit of in het geval van de linkfarms zelfs gevaarlijke links die negatief kunnen uitpakken. Dat betekent dat ze dus niet heel goed werken voor je SEO.

Ankerteksten van de links

Dit heeft ook met het eerste punt (relevantie) te maken. Krijg je backlinks met ankerteksten die totaal niks met jouw bedrijfsactiviteiten te maken hebben, dan heb je er weinig aan. De woorden in de ankertekst geven enige SEO-waarde mee voor die woorden. Dan word je als IT-bedrijf dus ineens gevonden op allerlei zoektermen die met vissen te maken hebben… :-D

Dus: check het backlinkprofiel wanneer je een domeinnaam overneemt waar al een website op staat/stond. Dat kun je doen via SEO-tools als Ahrefs, waar je erg interessante data over het backlinkprofiel van een website krijgt:

Bekijk het backlinkpforiel van een bestaande domeinnaam die je wilt kopen
Het backlinkprofiel van een website in Ahrefs

Daarbij moet ik wel opmerken dat geen enkele tool perfect is en jou alle informatie geeft die je nodig hebt. Bepaalde websites blokkeren de crawlers van dit soort tools, waardoor de links niet worden gezien door de tool. Het kunnen zowel heel goede, interessante links zijn die niet gezien worden, als matige of zelfs slechte PBN-links. Vooral de PBN’s blokkeren de crawlers nogal eens.

Website of domeinnaam verkopen?

Dus je wilt een domeinnaam, of misschien zelfs een website compleet met domeinnaam verkopen. En nu heb ik even het gras voor je voeten weggemaaid. Toch? Nou ja, ik zie het zelf vooral als een nuchtere en realistische benadering. Je mag heus wel een beetje verdienen aan je handel hoor. Niemand die dat gek vindt. Daarom is mijn advies om dan ook te ‘verkopen’ waarom de domeinnaam en/of website het bedrag waard is dat je ervoor vraagt. Daar kun je bovenstaande punten bij halen en als je echt goed je werk doet, heb je vast nog wel wat argumenten waarom een domeinnaam een bepaald bedrag waard is.

Autoriteit checken

Oké, je weet nu waar je op moet letten. Dus wil je de autoriteit en backlinks van een domein checken. Hoe dan? De meest betrouwbare data krijg je van tools als Ahrefs, Moz, Semrush, Ubersuggest en het in backlinks gespecialiseerde Majestic. Je hebt voor alle tools een abonnement nodig om echt alles te kunnen zien. Soms kun je een proefperiode gebruiken, anders zit je dus aan minimaal 1 maand abonnementsgeld vast. Of je schakelt iemand in die toegang heeft tot dit soort tools.

LinkMiner van Mangools maakt gebruik van de database van Majestic en daar is een gratis proefperiode beschikbaar.* Combineer je 2 of meer tools, dan krijg je het beste beeld van de autoriteit van een domeinnaam en de backlinks die er naartoe liggen. Voor zover dat van toepassing is natuurlijk.

*Omdat ik naar tevredenheid Mangools gebruik, beveel ik het graag aan, waarvoor ik een kleine vergoeding ontvang. Kost jou niks extra en ik krijg iets terug voor het advies dat je gratis van mij krijgt :-)

Geschiedenis checken

Wil je weten of er een beetje prima website op stond of wil je zien of die qua onderwerp gerelateerd was aan wat jij ermee wilt, dan kun je dat checken in de Wayback Machine. Voer de domeinnaam in en je krijgt een overzicht met screenshots van de website. Is dat niet het geval, wil dat niet zeggen dat er nooit een website op heeft gestaan, maar alleen dat er nooit een screenshot van is opgeslagen.

De historie van optimus.nl in de Wayback Machine laat zien dat er rond 2001 in ieder geval een website op stond.

Online waarde berekenen

Als je wat googelt, kom je websites tegen waar je online de waarde van een domeinnaam of website kunt berekenen. Da’s leuk, maar niet meer dan dat. Ik heb een paar van die calculators voor je gecheckt. De eerste vroeg al om in te loggen met Facebook en dat ga ik dus niet doen. Bij andere calculators lijkt het vooral een manier om je bijvoorbeeld domeinnamen te verkopen. Je kunt het gewoon proberen natuurlijk, een tool kan alleen naar mijn mening niet echt een goede waarde bepalen voor iets dat van zoveel factoren afhankelijk is, laat staan waar ook emotie bij komt kijken.

Waarom optimus.nl geen duizenden euro’s waard is

Nog even terug naar optimus.nl, waar maar liefst 3900,- voor gevraagd werd. Ja echt. Leuk hoor, die korte domeinnaam, maar dat is echt niet de reden waarom je er duizenden euro’s voor kunt vragen. Voor mij was deze domeinnaam hooguit 300,- waard. En wel omdat het een lekker makkelijke, korte domeinnaam is. Verder is het puur emotie, omdat:

  • er al sinds 2009 geen website meer op stond;
  • de website die erop stond tot ongeveer 2006 zo te zien van een projectbureau was;
  • er geen backlinks naartoe verwezen die de moeite waard zijn.
De autoriteit van de domeinnaam optimus.nl is 1 uit 100 volgens Ahrefs. Daarnaast zien we 120 backlinks van 16 verwijzende domeinen en vindbaarheid op 1 zoekterm. Dat is niet veel waard.

Waarom vroeg degene die het in eigendom had dan zoveel geld? Eerlijk gezegd is het gokken, maar ik denk dat hij dacht dat een van de bedrijven die Optimus in hun bedrijfsnaam hebben staan wel interesse zou hebben en uiteindelijk zou happen. Uiteindelijk is dat wel gebeurd, maar ik vraag me af of de vraagprijs betaald is.

De domeinnaam was al zeker sinds 2008 te koop en is in 2022 pas overgenomen:

Screenshot van optimus.nl in Wayback Machine van 23 mei 2007, waar de domeinnaam al te koop aangeboden wordt.

Waarom deze domeinnaam geen vierduizend euro waard is

Natuurlijk spreek ik vooral voor mezelf, maar iedereen die hier logisch over nadenkt zal het met mij eens zijn. Ik denk dat deze domeinnaam niet voor dit bedrag verkocht is, omdat:

  1. het anders allang gebeurd was; waarom stond de domeinnaam anders 14 jaar te koop?
  2. je altijd een variant kunt bedenken waarin de bedrijfsnaam terugkomt; in mijn geval optimusonline.nl
  3. 3900,- een zodanig hoog bedrag is dat niemand zelfs de moeite gaat nemen om te onderhandelen; in het gunstigste geval kom je ergens rond de helft uit en dat is nog steeds veel meer dan je realistisch aan waarde kunt toekennen aan deze domeinnaam

De aanbieder zag het waarschijnlijk als een investering die hij uiteindelijk wel zou terugverdienen, maar eerst zitten er alleen maar kosten aan. Dat is trouwens niet zo veel hoor, de jaarlijkse registratie is hooguit een paar euro (zeker als je zoals deze eigenaar zelf registrar bent), goedkope hosting als je er wel een website op wilt zetten om het domein te kunnen verkopen kost je ook hooguit een paar tientjes per jaar. Al met al zal het tot nu toe hooguit een paar honderd euro hebben gekost. Maarheeft hij die terugverdiend bij de verkoop? Dat is de vraag.

Zelf misschien duur gekocht

En we weten niet of de domeinnaam destijds voor een (relatief) fors bedrag is gekocht nadat projectbureau Optimus ophield te bestaan. In dat geval is het “gegokt en verloren”. In het gunstigste geval had de koper er ergens tussen de 1000,- en 3900,- voor over, maar daar hebben ze dan wel een goede reden voor. Er zijn per slot van rekening nog genoeg andere domeinnamen met optimus erin vrij …

Wat heb jij ooit voor een domeinnaam betaald? En wanneer zou een domeinnaam voor jou een fors bedrag waard zijn? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal of ervaringen. Deel het hieronder, wie weet leren we er wat van. Of misschien wil je die hoge prijzen van de domeinnaamhandelaren wel verdedigen, kunnen we de andere kant van het verhaal lezen. 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

13 antwoorden
  1. Edward
    Edward zegt:

    Ik heb ooit doyoucopy.com in bezit gehad, laten verlopen en in een later stadium toch weer terug willen kopen… Om te ontdekken dat de huidige eigenaar er toen 10.000 dollar voor wilde hebben. Laat maar zitten dan. Het staat nu nog steeds te koop voor zo’n 6.000 dollar.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hét bewijs dat ze maar wat doen, wat mij betreft. Dat bedrag is waarschijnlijk uit hun mouw geschud omdat zij vinden of denken dat het domein dat waard is. Het feit dat ze het nog steeds te koop aanbieden zegt genoeg ;-)

  2. mike
    mike zegt:

    Verhelderend stuk. Werd laatst benaderd door iemand die een domein wilde overkopen voor een leuk bedrag. En heb nu zelf een paar mooie domeinnamen geregistreerd voor de verkoop en ja ik verwachte er teveel voor te kunnen vragen merk ik nu. Dit ga ik maar bijstellen. Ondertussen is optimus.nl dan toch wel verkocht.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Nou ja, soms is het gewoon ook “wat de gek ervoor geeft” hè? Op LinkedIn is al regelmatig discussie ontstaan onder berichten waarbij duizenden euro’s (tot wel tienduizenden) gevraagd wordt voor domeinnamen. Veel mensen vinden het idiote prijzen en op de vraag of ze voor die prijzen worden verkocht komt eigenlijk geen antwoord. Je kunt er dus altijd op gokken dat er iemand voorbijkomt die het gevraagde bedrag ervoor over heeft of die een tegenbod doet waar je dan uiteindelijk samen uit komt.

      Toch denk ik dat een domeinnaam maar zelden duizenden euro’s oplevert. Bedragen vanaf 500,- vind ik in veel gevallen al veel. Je hebt de domeinnaam echt niet nodig om er goede handel mee te kunnen drijven, al kan het natuurlijk wel makkelijk zijn om een korte en/of makkelijk te onthouden domeinnaam te hebben. Zoals optimus.nl, dat inderdaad wel verkocht lijkt te zijn, maar waar maanden later nog steeds geen website op staat (op het moment van schrijven ‘onder constructie’). De vraag is ook of ze hier de vraagprijs voor hebben betaald. Als de bedrijfsnaam Optimus is en je daar flinke omzet mee draait, kan dat natuurlijk een keuze zijn.

      Voor mijn idee van een kort(er) e-mailadres had ik de vraagprijs er in ieder geval niet voor over. Mijn bod zou er niet eens in de buurt komen.

    • tja
      tja zegt:

      Mooi stuk over de waarde van een domeinnaam, de waarde is suggestief. Echter wanneer je bijvoorbeeld als Optimus Online actief bent en niet de domeinnaam optimus.nl registreert of koopt, puur fictief als voorbeeld, dan kan het zomaar zijn dat andere bedrijven denken ik ga Optimus Hypotheken beginnen, en weer een ander begint Optimus Design. Stel dat je wel Optimus en je levert bijvoorbeeld SEO of ICT achtige diensten dan zal een starter niet snel kiezen voor de naam Optimus Design of Optimus websites of Optimus Trainingen, etc omdat deze al snel zien dat een dergelijke bedrijf al actief is onder Optimus .nl.

      De KVK laat namen die op elkaar lijken toe, wel adviseren ze je na te denken over mogelijke verwarring. Daarbij zullen ze Optimus.nl ook meenemen, maar niet alle andere bedrijven die Optimus met nog een toevoeging hebben, tenzij deze dezelfde is. Ook mag het prima dat jij dus als voorbeeld online advies diensten en trainingen levert onder de naam Optimus Online vanuit de regio Apeldoorn en dat er een bedrijf uit Alkmaar komt dit zichzelf Optimus Webdiensten gaat noemen en vergelijkbare diensten zal gaan leveren vanuit Alkmaar. Dan kun je dat maar moeilijk tegengaan. Wanneer je echter als handelsnaam ook Optimus hebt, en www. optimus. nl dan kun je je al sneller verweren.

    • Tja
      Tja zegt:

      Er is dus weinig bescherming voor handelsnamen, pas wanneer je een merk registreert in de Benelux kun je je bedrijfsnaam beschermen. Echter stel dat je dus in 1996 de eerste was die met Optimus.nl begin en destijds ook Optimusmarketing .nl en Optimusonline .nl hebt geregistreerd, dan had je daarmee een beter positie gehad.
      Vooral ook omdat mensen die een bedrijf gaan beginnen en ook aan de naam Optimus denkt, dat die zal afzien van deze naam wanneer deze merkt dat er al een concurrent deze naam gebruikt.

      De waarde van domeinnamen is lastig te bepalen. Er zijn domeinnamen die meer waard zijn als de meeste andere namen, zoals voetbal .nl en schoenen .nl en tv .nl enzovoorts. Soms zelfs erg veel zoals 100.000 euro voor horloges .nl Voor korte domeinnamen wordt ook dikwijls veel betaald. Vaak 500 euro tot 1500 euro, maar soms zelfs 100.000 euro zoals voor npo .nl. Dus vergis je daar niet in, dan gaat het vaak om pakkende namen die uniek zijn en goed blijven hangen.

    • Tja
      Tja zegt:

      Wanneer je als bedrijf weinig omzet hebt, dan ga je vaak adverteren of actief acquireren, om voor een onvoldoende unieke en onderscheidende bedrijfsnaam of domeinnaam bekendheid te genereren zal je misschien wel 15x zo veel marketing budget moeten uitgeven als wanneer je een goede herkenbare en onthoudbare naam had gekozen. Dus de prijs van een domeinnaam is maar 1 klein deel van de marketing kosten voor je onderneming. Wat ik zeer slecht vind zijn de radioreclames waar men moet uitleggen hoe je de bedrijfsnaam of het webadres moet spellen. Maar goed, ik zou dan overwegen om je bedrijfsnaam aan te passen naar een naam waarbij typo’s niet snel mogelijk zijn. Bijvoorbeeld Marketingfacts, die naam kun je maar op een manier schrijven.
      Een naam als Blokker gaat ook vaak goed, elke nederlander zal die naam door de geschiedenis goed schrijven, maar internationalere relaties kunnen terecht komen en bv mailtjes sturen aan nathan.veenstra @ blocker .nl terwijl dat dan zegmaar met blokker.nl had moeten eindigen.

    • Tja
      Tja zegt:

      Voor de gemiddelde ondernemer is het zaak goed na te denken over hun bedrijfsnaam, markt positionering enzo en dan zijn er veel opties te kiezen, genoeg om het moeten betalen voor een domeinnaam te kunnen voorkomen. Betalen voor een domeinnaam is trouwens ook zeker geen recept voor succes, er komt veel meer bij kijken, jaren geleden kon je met een goede domeinnaam best ver komen en het helpt ook zeker in de SEO scores en natuurlijke vindbaarheid, maar alleen een goede domeinnaam is niet meer voldoende.

      Echter gaat het om een bedrijf als blokker, C&A, Albert Heijn ofzo of ga je je op een internationale markt begeven waar de bedrijfs en domeinnaam belangrijk kan zijn en waar je veel bezoekvolume en omzet mee kan behalen, dan is een domeinnaam in sommige gevallen goud waard. Zeker in een competitieve markt.

    • Tja
      Tja zegt:

      Als voorbeeld noem ik even KPN, KPN zou sneu over komen met alleen de domeinnaam www. kpntelecom .nl of wanneer ze zich op het internet presenteren met www. Koninklijke-PTT-Nederland .nl ofzo (en als je het echt goed wil hebben dan ook PTT uitgeschreven als PTT, het Staatsbedrijf der Posterijen, Telegrafie en Telefonie … denk daar maar eens een email adres bij. Dat kan gewoon niet. Consumenten, werknemers (vooral de jongere generaties) en investeerders verwachten een professionele naam en consequente branding, daarom heeft KPN vrijwel alle mogelijke domeinnamen in bezit, dus www. kpn .nl en de ook de extentie .eu en .com , maar bezitten ze zelfs ook hun eigen extentie .kpn kijk maar eens naar www. overons .kpn. Dat is ene bedrijf dat zichzelf, zijn klanten, zijn werknemers en toekomstige werknemers, investeerders en partners en haar eigen marketing en branding serieus neemt.

      Stel je voor zeg haha ons website adres is: www. Koninklijke-PTT-Staatsbedrijf-der-Posterijen-Telegrafie-en-Telefonie-Nederland .nl en dan helemaal erg mijn emailadres is jan.jansen22@… wat hiervoor stond, dan is voorletter.achternaam @ kpn .com echt een zegen.

    • Tja
      Tja zegt:

      Wanneer je kijkt naar de beursfonden in Nederland, dan hebben deze allemaal een sterke corporate identity en branding. Dat is ook logisch, een bedrijf met miljoenen (of zelfs miljarden) omzet per jaar zal zeer gemakkelijk een paar duizend euro aftikken om een domeinnaam te kopen. Echter hebben ze vaak ook een legal afdeling en merk inbreuk wordt vaak actief bestreden.

      Dus wanneer je wil zeggen wat een domeinnaam waar is, bedankt je dan hoeveel budget heb ik ervoor en wat wil ik er mee doen, want dat maakt alles uit. Wil je een kapperszaak beginnen in een straatje achteraf in een buurt zonder andere kappers, en zat je in op het druk hebben maar heb je geen kappers franchise formule of een wereldwijd kappers imperium voor ogen dan maakt het dus vrijwel niets uit welke naam je kiest zolang mensen maar weten dat het een kapper is. Echter heb je ambities en wil je groeien dan wordt je bedrijfsnaam en dus de gekozen domeinnamen, maar ook de gekozen usernames op social media veel belangrijker. Niemand wil een inconsequente username volgen @bedrijfs_naam1NL ofzo. Dus ja wat de waarde is hangt van een boel zaken af.

    • Tja
      Tja zegt:

      Heb je een kleine portemonnee, kleine ambities of een kleine geest dan is een domeinnaam nooit iets voor jouw waard, dat wil niet zeggen dat je dan domeinnamen kunt kopen, omdat deze voor ANDEREN wel waarde kunnen hebben. Wat je wel moet beseffen is dat domeinnaam kopers altijd veel te hoog in de boom gaan zitten.

      Ik heb meerdere malen onderhandeld over .nl .com domeinnamen voor oud werkgevers en het begint altijd als een soort dans, vraag wat willen jullie hebben voor jullie mooie domeinnaam die wij willen kopen? Antwoord 3.000 euro, na een paar weken of maanden komt er een opvolg mail met een actie, we hebben nu 25 of 50% korting op al onze domeinnamen etc blah blah. Het is over het algemeen niet echt professioneel gesteld met verkopers. Ze doen maar wat, altijd laag bieden max 25% van wat ze vragen.

      Echter volg wel op, want een aantal keer heb ik (helaas achteraf) gemerkt dat verkopers hun domein waar ze meer dan 3.000 euro voor vroegen onderhand of via een veiling verkochten voor enkele tientjes. Echt bizar. Blijf dus opvolgen, want ik heb letterlijk een domeinnaam, die ik jaren daar voor wilde kopen en waar ik in overleg met het management een bod van meer dan 3.000 euro op had gedaan, dan deze niet werd verkocht en dat deze dan 7 jaar later op een veiling op www. flippa .com werd verkocht voor letterlijk een paar tientjes.

      Dus ja, wat is de waarde dat hangt er dus vanaf, maar mocht je er niet uitkomen kies een andere naam.

    • Tja
      Tja zegt:

      Ik gebruikte KPN even als voorbeeld, een bedrijf dat is ontstaan uit antieke telefonie en telegrafie en posterijen diensten die we niet meer gebruiken, deze diensten zijn allemaal geëvolueerd naar andere nieuwere diensten, dus stel je kiest als voorbeeld Optimus Online wat een prima naam is voor de naam Optimus Online dan beperkt je je daarmee als je kijkt naar de toekomst mochter er zich nieuwe diensten de kop op doen, dan kun je altijd aanpassen, maar een bedrijfsnaam die algemeen is en niet al te beschijvend is vind ik beter dan beperk je je minder.

      Dus verwacht je dat je als zzp-er begint en wil je ooit door groeien naar een BV met 50 of meer FTE en wil je mogelijk je diensten of portfolio uitbreiden kies dan een algemenere naam zoals bijvoorbeeld Optimus, overigens niks mis met Optimus Online, dat werkt prima. maar even als voorbeeld.

      Ik vind afkortingen heel sterk, de leukere zijn ondertussen op: ABN AMRO, AEG, AEX, AH, AD, Ahold, AMG, ANWB, ASMI, ASML, ASR, AXA, BAM, BASF, BNN, BNP, BMW, BDO, BP, CDA, CM.com, CMG, CNN, CSM, CTP, CRH, DELA, DHL, DNB, DP, DOW, DSM, DT, EA, ETOS, ESSO, ENEL, FIOD, FNV, Fugro, GBL, GVB, HEMA, HP, HTC, IBM, ING, Inbev, IMCD, JD, KBC, KLM, KPMG, KPN, LEGO, LG, NAM, NCOI, NS, NSI, NRC, NTI, NUON, OAD, OCI, OCE, PWC, RET, SBM, SAP, SE, SLIGRO, Sony, TDK, TNT, UCB, UPC, UMG, Vopak, VVV, VW, WDP, WK.

      Zo zie je maar weer dat een afkorting goed kan werken en makkelijk kan blijven hangen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.