Wat is de waarde van een domeinnaam of website?

Wat is de waarde van een domeinnaam of website?

Of je nu een domeinnaam wilt kopen, aangeboden krijgt of zelf wilt verkopen, je krijgt ongetwijfeld te maken met de vraag: “Wat is deze domeinnaam waard?” Laat ik gelijk maar met de deur in huis vallen: vrijwel altijd minder dan je denkt. We zijn kennelijk geneigd om meer waarde toe te kennen aan een domeinnaam dan realistisch is. Tijd om eens alles op een rijtje te zetten zodat je op de juiste manier kunt vaststellen wat een domeinnaam waard is. En als daar een bestaande website bij zit, is dat nog een extra factor. Nemen we ook mee.

Wat kost een domeinnaam?

Een domeinnaam kost alles tussen 1 en honderden of zelfs duizenden euro’s. Het ligt er namelijk aan waar je welke domeinnaam wilt of kunt aanschaffen. Een domeinnaam die gewoon vrij is, kost bij een registrar van € 1,- tot enkele tientjes. Die € 1,- is vaak een aanbieding als lokkertje en betaal je dan voor het eerste jaar, waarna je bij verlenging meer betaalt, meestal zo’n euro of 7 tot 10 per jaar. En dit geldt vooral voor .nl-domeinnamen, de meeste andere TLD’s zijn vaak duurder.

Honderden of zelfs duizenden euro’s: vaak bij handelaren

Je las dat het kan oplopen tot duizenden euro’s, dat is vooral bij handelaren. En die zijn er in vele soorten en maten. Daarom lopen de prijzen daar ook enorm uiteen tussen de verschillende aanbieders. Er zijn er die domeinnamen opkopen omdat ze denken die ooit voor een mooie prijs te verkopen, omdat het zo’n “mooie” domeinnaam is. Zo wilde ik voor Optimus Online de domeinnaam optimus.nl wel hebben. Handig voor kortere e-mailadressen: nathan@optimus.nl is toch net iets makkelijker dan nathan@optimusonline.nl, zeker als je het moet typen. Alleen ga ik geen duizenden euro’s betalen voor die domeinnaam, zoveel is dat domein echt niet waard.

Kopen of huren (ja echt)

En zo zijn er vele handelaren die domeinnamen hebben (op)gekocht met het idee ze door te verkopen. Begrijpelijk, al is de vraag of je ze uiteindelijk verkoopt. Er is een grote handelaar die veel heel korte domeinnamen van slechts enkele letters heeft. Dat kan natuurlijk prettig zijn omdat je dan de afkorting van je bedrijfsnaam of organisatie gebruikt. IMU doet dat bijvoorbeeld. Het is dan ook makkelijker imu.nl in te typen dan internetmarketingunie.nl. En de verkoper met die korte domeinnamen verhuurt de domeinnamen ook. Niet goedkoop kan ik je zeggen, daarnaast is het niet handig om te huren omdat het dus nooit van jou is en wat als er dan een koper komt die een goed bod op de domeinnaam doet?

Pro tip: bedenk bij een naam ook hoe een afkorting uitpakt. Zo heb ik bewust niet iets als Online Marketing Apeldoorn gekozen, omdat de afkorting OMA voor iedereen andere associaties zal geven. ;-)

Wat het kost vs. wat het waard is

Laten we ook even kijken naar wat het kost versus wat het waard is. Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Je kunt een domeinnaam op het oog hebben waar je een flinke prijs voor moet betalen, omdat iemand deze domeinnaam in bezit heeft en te koop aanbiedt. Dat kan die domeinnaam waard zijn, maar het kan ook dat die juist minder waard is. Is een domeinnaam gewoon vrij beschikbaar op de markt, dan kan een domeinnaam zelf minder kosten dan die waard is. Die ene goede domeinnaam kan voor jou best enkele tientjes of zelfs meer waard zijn, toch?

De waarde is meestal puur een emotionele waarde

Waar veel handelaren op gokken is dat je een domeinnaam zo graag wilt hebben dat je er een flink bedrag voor over hebt. Dat is dus puur een emotionele waarde. Waarom zou optimus.nl duizenden euro’s waard zijn, alleen omdat het zo’n korte en makkelijk te onthouden domeinnaam is? Jammer joh. Echt niet dus. Verderop krijg je alle toelichting waarom deze domeinnaam echt hooguit € 300,- waard is. Tenzij je dus uit eigen overwegingen vindt dat het meer is. Rationeel gezien is dat namelijk niet zo. Dat leg ik je zo uit. Eerst even de punten waarom een domein wat waard kan zijn.

Koopjes op de website van een handelaar in domeinnamen. De goedkoopste domeinnamen zijn € 399,- maar zijn ze dat waard?

Zou jij een van bovenstaande domeinnamen kopen voor deze prijs? Dit zijn dan nog de koopjes ook.

Wel wat waard: een domein met autoriteit

De waarde van een domeinnaam die autoriteit heeft opgebouwd kan wel hoger liggen dan enkele euro’s of zelfs tientjes. En met autoriteit doel ik natuurlijk op backlinks die naar het domein verwijzen. Daarmee scoor je makkelijker hoog in Google, omdat backlinks nu eenmaal een belangrijke factor zijn. En die pak je dan alvast mee omdat het domein die al heeft. Maar: dan moeten de backlinks wel relevant zijn aan het onderwerp van de website die jij op dat domein zet.

Links van gezondheid-gerelateerde websites passen niet bij een website voor een kledingwebshop. Dus als jouw kledingwebshop Dit Is Het heet en ditishet.nl eerder een blog over gezondheid was, gaan de backlinks veel minder voor je doen dan wanneer daar webshop-gerelateerde links naartoe liggen.

Backlinks maken een domein dus wel meer waard, maar daarbij geldt dat deze links:

  • Gerelateerd aan het onderwerp van jouw (nieuwe) website moeten zijn, of in ieder geval niet totaal ongerelateerd moeten zijn
  • Van websites met enige autoriteit afkomstig moeten zijn
  • Liefst ook wel een aardig aantal zijn

Daar komt ook nog bij dat er een aardige kans is dat de links naar een domein waar al lange tijd geen website op stond al in waarde zijn afgenomen. Als Google ziet dat die links lange tijd een foutmelding teruggeven, zoals bijvoorbeeld een 404-error, kan het zomaar zijn dat ze al die links op een gegeven moment gewoon negeren. En dat je er met je nieuwe website niks aan hebt.

Inclusief website: niet per se meer

Maakt een bestaande website een domeinnaam nog meer waard? Niet per se. Ook hier geldt net als bij de backlinks dat het qua onderwerp moet overeenkomen. Daarnaast kan het zijn dat de website totaal niet past bij de uitstraling die jij nodig hebt, waardoor je alsnog een compleet nieuwe website nodig hebt. Of:

  • de website is in HTML gebouwd waardoor jij zelf de content niet kunt aanpassen
  • het CMS waarin de website is gebouwd is een CMS van een websitebouwer, waardoor je daar weer van afhankelijk bent
  • de website heeft jarenlang geen (goed) onderhoud gehad en is dus niet echt in goede staat

Er is nog meer te bedenken, je hebt in ieder geval vast wel een idee waarom een website niet zomaar een fors bedrag waard is. Voor je de portemonnee trekt is het dus zaak om goed te onderzoeken of die website wel echt de moeite waard is om voor te betalen.

Met (woorden uit je) zoekterm, dus goed voor SEO?

Een domeinnaam met daarin een zoekterm (of woorden uit je zoekterm) waarop je gevonden wilt worden, of woorden uit je zoekterm, dat is dan toch goed voor je SEO? Nee. Niet per se in ieder geval. Het is in ieder geval niet zo dat het automatisch betekent dat je op die zoekterm of woorden gevonden zult worden. Als je ‘Stofzuigerwinkel Arnhem’ heet en stofzuigerwinkelarnhem.nl kunt aanschaffen, zitten daar natuurlijk de woorden uit zowel je bedrijfsnaam als je zoekterm in. Prima. Maar als je een winkel in huishoudelijke artikelen hebt en die vanwege je familienaam Dekker heet, is dekker.nl of warenhuisdekker.nl net zo goed. Je zult er niet slechter om gevonden worden, mits je je SEO gewoon goed op orde hebt.

Een domeinnaam die exact overeenkomt met jouw zoekterm heet een EMD of Exact Match Domain. Is er een gedeeltelijke overeenkomst met je zoekterm, dan heet het een PMD of Partial Match Domain.

Zo bepaal je de waarde als je een domeinnaam wilt kopen

Heb je een domeinnaam op het oog of ga je op zoek naar een domeinnaam, let dan in ieder geval op de volgende punten om te voorkomen dat je (veel) te veel betaalt:

  • Backlinks: aantal, relevantie en autoriteit
  • Geschiedenis en reputatie van het domein: heeft er (recent) een dubieuze website op gestaan?
  • Wat levert deze domeinnaam je (mogelijk) op: gemak (want kort, goed te onthouden), makkelijk hoog in Google komen, … ?

Wat zeker geen rol speelt is de domeinleeftijd. Hoe oud een domein is zegt werkelijk niks, zelfs niet als daar nog recent een website op stond.

En uiteindelijk mag je er heus wel je eigen emotionele waarde bij halen, als je maar wel weet dat die ook echt persoonlijk is. En leg dat dan eens voor aan anderen, kijk wat die ervan vinden.

Website of domeinnaam verkopen?

Dus je wilt een domeinnaam of misschien zelf website compleet met domeinnaam verkopen. En nu heb ik even het gras voor je voeten weggemaaid. Toch? Nou ja, ik zie het zelf vooral als een nuchtere en realistische benadering. Je mag heus wel een beetje verdienen aan je handel hoor. Niemand die dat gek vindt. Daarom is mijn advies om dan ook te ‘verkopen’ waarom de domeinnaam en/of website het bedrag waard is dat je ervoor vraagt. Daar kun je bovenstaande punten bij halen en als je echt goed je werk doet, heb je vast nog wel wat argumenten waarom een domeinnaam een bepaald bedrag waard is.

Autoriteit checken

Oké, je weet nu waar je op moet letten. Dus wil je de autoriteit en backlinks van een domein checken. Hoe dan? De meest betrouwbare data krijg je van tools als Ahrefs, Moz, Semrush, Ubersuggest en het in backlinks gespecialiseerde Majestic. Je hebt voor alle tools een abonnement nodig om echt alles te kunnen zien. Soms kun je een proefperiode gebruiken, anders zit je dus aan minimaal 1 maand abonnementsgeld vast. Of je schakelt iemand in die toegang heeft tot dit soort tools.

LinkMiner van Mangools maakt gebruik van de database van Majestic en daar is een gratis proefperiode beschikbaar.* Combineer je 2 of meer tools, dan krijg je het beste beeld van de autoriteit van een domeinnaam en de backlinks die er naartoe liggen. Voor zover dat van toepassing is natuurlijk.

*Omdat ik naar tevredenheid Mangools gebruik, beveel ik het graag aan, waarvoor ik een kleine vergoeding ontvang. Kost jou niks extra en ik krijg iets terug voor het advies dat je gratis van mij krijgt :-)

Geschiedenis checken

Wil je weten of er een beetje prima website op stond of wil je zien of die qua onderwerp gerelateerd was aan wat jij ermee wilt, dan kun je dat checken in de Wayback Machine. Voer de domeinnaam in en je krijgt een overzicht met screenshots van de website. Is dat niet het geval, wil dat niet zeggen dat er nooit een website op heeft gestaan, maar alleen dat er nooit een screenshot van is opgeslagen.

De historie van optimus.nl in de Wayback Machine laat zien dat er rond 2001 in ieder geval een website op stond.

Online waarde berekenen

Als je wat googelt, kom je websites tegen waar je online de waarde van een domeinnaam of website kunt berekenen. Da’s leuk, maar niet meer dan dat. Ik heb een paar van die calculators voor je gecheckt. De eerste vroeg al om in te loggen met Facebook en dat ga ik dus niet doen. Bij andere calculators lijkt het vooral een manier om je bijvoorbeeld domeinnamen te verkopen. Je kunt het gewoon proberen natuurlijk, een tool kan alleen naar mijn mening niet echt een goede waarde bepalen voor iets dat van zoveel factoren afhankelijk is, laat staan waar ook emotie bij komt kijken.

Waarom optimus.nl geen duizenden euro’s waard is

Nog even terug naar optimus.nl, waar maar liefst 3900,- voor gevraagd werd. Ja echt. Leuk hoor, die korte domeinnaam, maar dat is echt niet de reden waarom je er duizenden euro’s voor kunt vragen. Voor mij is deze domeinnaam hooguit 300,- waard. En wel omdat het een lekker makkelijke, korte domeinnaam is. Verder is het puur emotie, omdat:

  • er al sinds 2009 geen website meer op staat
  • de website die erop stond tot ongeveer 2006 zo te zien van een projectbureau was
  • er geen backlinks naartoe verwijzen die de moeite waard zijn

De autoriteit van de domeinnaam optimus.nl is 1 uit 100 volgens Ahrefs. Daarnaast zien we 120 backlinks van 16 verwijzende domeinen en vindbaarheid op 1 zoekterm. Dat is niet veel waard.

Waarom vraagt degene die het nu in eigendom heeft dan zoveel geld? Eerlijk gezegd is het gokken, maar ik denk dat hij denkt dat een van de bedrijven die Optimus in hun bedrijfsnaam hebben staan wel interesse zal hebben en uiteindelijk zal happen. En ik durf wel te stellen dat dat niet gaat gebeuren, anders was dat onderhand wel gebeurd. Zeker gezien het feit dat optimus.nl al zeker sinds 2008 te koop is:

Screenshot van optimus.nl in Wayback Machine van 23 mei 2007, waar de domeinnaam al te koop aangeboden wordt.

Waarom niemand zoveel aan deze domeinnaam uitgeeft

Natuurlijk spreek ik vooral voor mezelf, maar iedereen die hier logisch over nadenkt zal het met mij eens zijn. Deze domeinnaam gaat nooit voor dit bedrag weg, omdat:

  1. het anders allang gebeurd was; sinds 2008 zal er toch wel zeker iemand serieuze interesse hebben gehad?
  2. je altijd een variant kunt bedenken waarin de bedrijfsnaam terugkomt; in mijn geval optimusonline.nl
  3. 3900,- een zodanig hoog bedrag is dat niemand zelfs de moeite gaat nemen om te onderhandelen; in het gunstigste geval kom je ergens rond de helft uit en dat is nog steeds veel meer dan je realistisch aan waarde kunt toekennen aan deze domeinnaam

De huidige eigenaar ziet het waarschijnlijk als een investering die hij uiteindelijk wel terugverdient, maar tot nu toe zitten er alleen maar kosten aan. Veel zal het trouwens niet zijn hoor, de jaarlijkse registratie is hooguit een paar euro (zeker als je zoals deze eigenaar zelf registrar bent), goedkope hosting als je er wel een website op wilt zetten om het domein te kunnen verkopen kost je ook hooguit een paar tientjes per jaar. Al met al zal het tot nu toe hooguit een paar honderd euro hebben gekost. Maar verdient hij die terug bij de verkoop? Dat is de vraag.

Zelf misschien duur gekocht

En we weten niet of de domeinnaam destijds voor een (relatief) fors bedrag is gekocht nadat projectbureau Optimus ophield te bestaan. In dat geval is het “gegokt en verloren”. In het gunstigste geval komt er een bedrijf met een flink marketingbudget dat er ergens tussen de 1000,- en 3900,- voor over heeft, maar dan moeten ze daar wel een goede reden voor hebben. Er zijn per slot van rekening nog genoeg andere domeinnamen met optimus erin vrij …

Wat heb jij ooit voor een domeinnaam betaald? En wanneer zou een domeinnaam voor jou een fors bedrag waard zijn? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal of ervaringen. Deel het hieronder, wie weet leren we er wat van. Of misschien wil je die hoge prijzen van de domeinnaamhandelaren wel verdedigen, kunnen we de andere kant van het verhaal lezen. 

2 antwoorden
  1. Edward
    Edward zegt:

    Ik heb ooit doyoucopy.com in bezit gehad, laten verlopen en in een later stadium toch weer terug willen kopen… Om te ontdekken dat de huidige eigenaar er toen 10.000 dollar voor wilde hebben. Laat maar zitten dan. Het staat nu nog steeds te koop voor zo’n 6.000 dollar.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Hét bewijs dat ze maar wat doen, wat mij betreft. Dat bedrag is waarschijnlijk uit hun mouw geschud omdat zij vinden of denken dat het domein dat waard is. Het feit dat ze het nog steeds te koop aanbieden zegt genoeg ;-)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.