Deze vragen stel je aan een SEO-bedrijf (dat jou benadert)

Ben jij weleens gebeld of gemaild door een SEO-bedrijf dat je even vertelt dat jouw posities in Google beter kunnen? Vind je het lastig om te bepalen wat je daarmee moet? Vanaf nu heb je een weerwoord en stel je vragen waarmee je er al snel achter komt of deze partij het beste met jou voor heeft of alleen maar achter jouw centen aan zit.

Ben jij gebeld of gemaild door een SEO-bedrijf?

Zo’n beetje iedere zakelijke relatie van mij, van klant tot gewoon fijne connectie in mijn netwerk, wordt wel eens benaderd door een SEO-bureau of SEO-specialist die met cijfers en zoektermen smijt om aan te tonen dat hun vindbaarheid in Google toch echt wel beter kan. Ben jij ook gebeld door een SEO-bedrijf? Of jouw interesse gewekt is en je met ze in zee wilt of niet, je kunt een aantal vragen stellen om te weten of ze de juiste partij zijn voor jou. Of om ze vrij makkelijk de deur te wijzen, wat jij wilt ;-)

Acquisitie? Prima natuurlijk

Dat bedrijven acquisitie plegen vind ik niet meer dan logisch. Niks mis mee. Het gaat wel om de manier waarop. Het lijkt er soms op alsof dit soort partijen er vanuit gaat dat de bedrijven die ze benaderen weinig tot niet op de hoogte is van SEO en hun eigen posities. Of dat de bedrijven die ze bellen of mailen überhaupt zitten te wachten op SEO. Wat als jouw onderneming zo goed loopt dat je toch echt even geen nieuwe klanten nodig hebt? Of dat je gewoon te weinig capaciteit hebt om nieuwe klanten aan te kunnen?

Het begint met de insteek van de benadering

Allereerst gaat het natuurlijk om de benadering zelf: begint het SEO-bedrijf met oprechte interesse voor jouw bedrijf? Laten ze zien dat ze zich al in jouw bedrijf hebben verdiept of stellen ze vragen om meer over je zaak te weten te komen? Vaak beginnen ze direct met hun verkooppraatje om je even te laten voelen dat je wel beter kan scoren in Google. En ergens snap ik dat ook wel, want prikken op de ‘pijn’ en jou laten voelen dat je echt iets moet doen werkt. Jij voelt noodzaak om in te grijpen en het SEO-bedrijf heeft de oplossing. Voilà.

Wil jij daar wel (mee) ranken?

Een interessant voorbeeld is ook Keyboost van iPower, het SEO-bedrijf dat je mailt om je te melden dat je op positie zoveel staat voor je ‘zoekwoord’ waar je misschien wel helemaal niet op gevonden hoeft te worden. Of dat je erop rankt in google.be, terwijl België niet echt de markt is waar je je op richt…

Volgens SEO-bedrijf iPower helpt hun dienst Keyboost om hoger te komen voor 'SEO copywriter' in google.be, maar wat als je België niet als verzorgingsgebied hebt?

Je ziet dat de focus hier is op 1 bepaalde zoekterm en de positie in google.be. Nu is SEO-copywriting niet waar degene die de mail kreeg zich echt op richt (ik ben het niet, ik ken hem wel) en België is ook niet een markt waar hij zich op richt.

Deze mail slaat de plank dus mis. Los van de vraag of Keyboost überhaupt wel iets is om te overwegen

Veel SEO-bedrijven focussen op “de gaten”

Wanneer zo’n SEO-bedrijf jou benadert, ligt de focus natuurlijk voor al op waar je gaten laat vallen. Oftewel: op welke zoektermen scoor je niet of niet goed (genoeg)? Daar valt wat voor te zeggen, want daarop valt dus te optimaliseren. Maar: is dat terecht? Daar ligt wat mij betreft de crux. Om dat te tackelen stel je dus gerichte vragen. Zo kun je:

  • bepalen of je met ze in zee gaat, of;
  • ze afwimpelen omdat je al een SEO-partner hebt of er gewoon niet op zit te wachten

Het maakt ook wel uit of je een SEO-bedrijf dat jou benadert wilt afwimpelen of dat je wel interesse hebt en wilt bepalen wie geschikt is om voor jou aan de slag te gaan.

Stel deze vragen aan het SEO-bedrijf

Door een paar vragen te stellen, weet je waar je aan toe bent met het SEO-bedrijf dat jou benadert of dat jij zelf benadert. Stel onderstaande 7 vragen, of een selectie hieruit om zeker te zijn dat ze echt het beste met jouw organisatie voor hebben:

1. Geef je garanties?

Vraag gewoon naar eventuele garanties die ze geven. Hoe harder de garanties, zeker qua posities in Google, hoe groter de kans dat ze technieken gebruiken die dan wel op korte termijn resultaat opleveren, maar je op de lange termijn kunnen schaden. SEO-garanties zijn gewoon erg tricky. Dat wil niet zeggen dat er geen garanties gegeven kunnen worden, let alleen wel heel goed op wat de garanties zijn die ze geven.

2. Op welke zoektermen rank ik goed?

Als een SEO-bedrijf werkelijk voorbereid is om jouw website verder te helpen in Google, hebben ze ook in beeld wat er goed gaat. Alleen aangeven wat er beter kan is te makkelijk. Dus moeten ze kunnen zeggen op welke zoektermen je het goed doet, of op zijn minst wat het laaghangend fruit is waar met de eerste aanpassingen over het algemeen al resultaat mee te behalen valt.

3. Wat zijn je specialismes?

Ieder SEO-bedrijf heeft zo zijn eigen specialismes. Globaal kun je dan uitgaan van:

  1. Content
  2. Techniek
  3. Linkbuilding

De eerste 2 vallen onder de zogenaamde on-page SEO, terwijl linkbuilding onder off-page SEO valt. Daarbij gebeurt alles dus buiten je website, waarmee je direct al weet dat Keyboost dus linkbuilding doet (mocht dat nog niet bekend of duidelijk zijn ;-) ).

Het is goed te weten wat de specialismes zijn van een SEO-specialist of -bureau, omdat je wellicht bepaalde zaken zelf kan doen of dat je voor bepaalde onderdelen al iemand in dienst hebt of extern hebt aangetrokken. Je kunt ze dan ook nog eens vragen wat ze zoal van plan zijn om uit te voeren voor jouw SEO.

4. Wat zou je als eerste verbeteren aan mijn SEO?

Dit is een heel mooie, vind ik. Wanneer ze echt vinden dat jouw SEO beter kan, hebben ze toch ook wel een plan en weten ze dus wat ze als eerste zouden verbeteren. De eerste reactie dan wel het antwoord dat ze daarop hebben moet je een beeld geven van hoe kundig ze zijn. Dat geldt vooral voor een partij die jou benadert om je te vertellen wat er mankeert aan jouw SEO.

5. Wie zie jij als mijn grootste (SEO-)concurrenten?

Ook hier geldt weer dat met name een SEO-bedrijf dat jou benadert toch ook moet kunnen zeggen wie jouw concurrenten zijn. Een beetje professionele partij heeft tools in gebruik waarmee in ieder geval een voorzet gedaan wordt om concurrenten in kaart te brengen, zoals Ahrefs hier doet:

Een beetje SEO-bedrijf zal met een tool als Ahrefs concurrerende domeinnamen ophalen, zoals je hier ziet.

Daar komt ook bij dat het juist heel handig is om in kaart te brengen hoe in ieder geval een aantal concurrenten scoort. Op basis daarvan kun je namelijk ook weer bepalen welke zoektermen echt geoptimaliseerd moeten worden.

6. Heb je toegang nodig tot Search Console en Analytics?

Een beetje SEO-nerd wil graag kijken in Google Analytics en (vooral) Google Search Console. Via Google Analytics vind je namelijk verbeterpunten op je website dan wel welke pagina’s je bezoekers het meest bezoeken, in Search Console zie je vooral hoe de zoekmachine jouw website ‘ziet’:

  • zoektermen en (gemiddelde) posities
  • technische problemen
  • links naar je pagina’s

Verder krijg je via Search Console meldingen van Google, zoals penalty’s of andere belangrijke issues. Voor een SEO-bedrijf dus belangrijke informatie om jouw website te kunnen beoordelen en optimaliseren. Er is geen enkele reden waarom een SEO’er geen toegang zou willen tot deze tools.

7. Wat is belangrijker: SEO of CRO?

Voor de zekerheid: CRO=Conversion Rate Optimization, oftewel conversie-optimalisatie. Stel je deze vraag, kan dat verrassende antwoorden opleveren, al is er ook niet weer een goed of slecht antwoord. Persoonlijk vind ik dat SEO en conversie hand in hand gaan, al zal het per situatie verschillen welke van de 2 belangrijker is. Beide zijn belangrijk, de ene keer zal het zwaartepunt liggen op SEO, de andere keer op CRO. Het gaat er dus vooral om hoe ze het onderbouwen en of ze CRO wel echt serieus nemen.

Inzicht in hoe serieus ze zijn

Met deze vragen krijg je inzicht in hoe serieus dit SEO-bedrijf is in hun intentie om jou te helpen. Je krijgt een beeld van hoe ze jou helpen en waar hun kennis en kunde ligt. Ik heb er expres een paar bijzondere bij gezet die je niet zo snel bij anderen zult terugzien.

Heb jij aanvullingen op deze vragen of heb je speciale inzichten opgedaan uit dit artikel? Deel het in een reactie hieronder. Ga gerust de discussie met mij aan of stel je vragen, je krijgt altijd een reactie van mij.

 

2 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Eerlijk gezegd vind ik een resultaatafhankelijke beloning niet altijd realistisch Henk. Resultaat is namelijk afhankelijk van veel meer dan alleen de inspanningen van een SEO-bedrijf of -specialist. Daarnaast is er geen zekerheid over wanneer de SEO-inspanningen tot het gewenste resultaat leiden. Ik snap het idee erachter, dan zou ik zelf gaan voor een vaste beloning op basis van inspanning en een bonus voor resultaat.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.