Verouderde content van je website verwijderen? Niet te snel!

Verouderde content verwijderen van je website kan heel nuttig zijn, hoe lastig het ook kan zijn, omdat je hebt zitten zwoegen op je teksten. Zonde om weg te gooien, dat snap ik helemaal. Daar worstel ik zelf ook mee. Maar webpagina’s die geen bezoekers trekken, daar heb je eigenlijk ook niks aan. En het is niet echt duurzaam. Toch is het wel goed om met beleid om te gaan met verouderde content op je website.

Verouderde content verwijderen: “content pruning”

De praktijk van het verwijderen van verouderde content van je website heet ‘content pruning‘. Je snoeit je website zoals je ook struiken en bomen snoeit om ervoor te zorgen dat ‘dood materiaal’ de groei en bloei niet in de weg zit. Doe dit alleen wel als je zeker weet dat de content niet meer nuttig is en/of geen bezoekers meer trekt. Dus:

  • Check je Google Search Console en (Google) analytics of een URL nog bezoekers krijgt;
  • Check in Google Search Console of de pagina nog goede posities op relevante zoektermen heeft in Google;
  • Controleer of er backlinks naar de URL liggen, dit kan het beste met een SEO-tool.

Als je dit niet doet, kan je zomaar eens je SEO aan gort helpen.

Praktijkvoorbeeld: de wespentelling

De aanleiding voor dit artikel is een praktijkvoorbeeld van de Wespenstichting, waar ik sinds 2023 bestuurslid en woordvoerder voor ben. Sinds 2022 organiseert de Wespenstichting jaarlijks de Nationale wespentelling en daarover stuurden we in augustus 2023 een persbericht uit. Dat werd opgepikt door veel online media, wat ons heel veel links opleverde naar zowel de hoofdpagina over de wespentelling, als naar de pagina met de resultaten van de wespentelling in 2022.

En toen besloot iemand dat die pagina’s nu niet actueel waren en wel offline konden. Terwijl dat dus juist de pagina’s waren waar de meeste backlinks naartoe liepen, samen met de homepagina natuurlijk. En van verouderde content was eigenlijk ook geen sprake, die algemene pagina zou in ieder geval later weer online kunnen. En de resultaten van 2022 zijn historische gegevens die prima online kunnen blijven.

Herstellen kan soms, maar doe het tijdig

In dit geval stonden de webpagina’s niet lang offline en konden we ze tijdig terugzetten, maar hier zit wel een risico aan. Als een pagina te lang offline staat, zou een zoekmachine die pagina als definitief verwijderd kunnen beschouwen en als die weer online komt, is er een kans dat je de autoriteit van die pagina weer opnieuw moet opbouwen. Een zoekmachine zou de pagina als nieuw kunnen beschouwen en de backlinks die je had opgebouwd kunnen negeren.

Voor de algemene pagina over de wespentelling ging dat gelukkig niet op. Die stond nog in de zoekresultaten als je op ‘wespentelling’ googelde, dus het herstel kwam op tijd, voordat Google zou ontdekken dat de pagina niet meer bestond. De pagina met resultaten van de telling in 2022 stond er niet meer in, dus is het hopen dat Google de pagina weer indexeert, ervan uitgaat dat de pagina tijdelijk offline was en de backlinks weer laat meetellen.

Als je er tijdig bij bent is het risico dat je webpagina uit de index van de zoekmachines verdwijnt al klein, en een webpagina weer terugkrijgen in de zoekresultaten lukt vast ook wel weer.

Verwijder verouderde content niet zomaar

Je ziet, verouderde content verwijderen is iets wat je met beleid wilt doen. Kan een pagina echt offline? Zijn er backlinks die waardevol zijn, is de content op de pagina echt verouderd of kan het nog worden geactualiseerd? En als een pagina echt offline moet, kijk dan of je redirects kan aanleggen naar een andere URL die je bezoeker verder helpt wanneer deze pagina niet meer bestaat.

Verwijder jij weleens oude content van je website of twijfel je omdat je bang bent dat dit negatief uitpakt? Heb je zelf ervaringen met het verwijderen van oude content, positief of negatief? Laat je mening hieronder achter, deel je ervaring, of stel je vraag in de reacties.

C

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.