Verbeter zelf je lokale vindbaarheid met local SEO

Ben je dienstverlener of heb je een horecagelegenheid of winkel, dan is lokale vindbaarheid voor jou van belang. Dan heb je te maken met local SEO, het specifiek lokaal vindbaar maken van een website. Wat kun jij zelf als website-eigenaar of -beheerder doen aan local SEO en waar moet je rekening mee houden?

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 17 september 2015 en geüpdatet op 9 juli 2020-

Local SEO of lokale SEO: specialisme binnen het vakgebied

Zoekmachine-optimalisatie is een breed vakgebied; er is niet ‘gewoon’ SEO. Naast bijvoorbeeld technische SEO en linkbuilding is er dus local SEO, dat specifiek te maken heeft met lokaal vindbaar maken van websites. Googel je in een bepaalde plaats op ‘restaurant’, dan krijg je restaurants in je (directe) omgeving te zien. Ook ‘restaurant+plaatsnaam’ om buiten die plaats toch een restaurant in die bepaalde plaats te vinden, valt onder local SEO. Of noem het gerust lokale SEO, gewoon lekker Nederlands. Het is in ieder geval een specialisme binnen het vakgebied, net als de andere takken die ik noemde.

Adverteren, local pack of organische zoekresultaten?

Als je lokaal vindbaar wilt zijn, kun je natuurlijk online adverteren. Dat is de snelste en makkelijkste manier om vindbaar te zijn. Maar: betaal je niet meer, dan ben je niet meer zichtbaar. Dus SEO dan maar. Dan heb je 3 dingen waar je je op kunt richten:

  1. Organische zoekresultaten: de oorspronkelijke, gewone zoekresultaten; blauwe tekstlink, URL en meta-omschrijving
  2. Local Pack: het blok met de 3 lokale ondernemingen dat meestal bovenaan in de zoekresultaten staat, door lokale-SEO-specialist Mike Blumenthal de Local Stack gedoopt
  3. Map Pack: de lokale ondernemingen in Google Maps, waar je vanuit de Local Pack komt, of door direct in Google Maps te zoeken

De Local Pack en organische zoekresultaten zijn de belangrijkste focus voor nu, de Map Pack volgt daar vaak ook weer uit.  Jouw plek in de Local Pack van Google heb je voor een belangrijk deel zelf in de hand.

Pak je plek in de Local Pack

Bij Local SEO komt een aantal zaken kijken. Allereerst een vermelding op Google Mijn Bedrijf, natuurlijk je eigen website en verder vermeldingen op andere websites, met name bedrijvengidsen. Hoe pak je dat dan aan? Volg dit stappenplan om de lokale vindbaarheid van jouw bedrijf in Google te verbeteren.

Stap 1: stel een document op met al je bedrijfsdetails

Allereerst willen we consistentie in je online bedrijfsvermeldingen. Zorg er dus voor dat al jouw bedrijfsgegevens op alle plekken waar ze vermeld worden gelijk zijn. Om dit zo goed mogelijk bij te houden, stel je als eerste een document op met alle bedrijfsgegevens die gevraagd kunnen worden. Het gaat dan om:

  • Bedrijfsnaam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • e-mailadres
  • Website
  • Openingstijden
  • Korte omschrijving met de belangrijkste zoektermen, gebaseerd op diensten en/of producten
  • Sociale media (Facebook, Twitter, LinkedIn, instagram…)

Deze zaken staan ook op je Google Mijn Bedrijf als je die volledig invult – op de sociale media na. Al je bedrijfsgegevens moeten dan ook overeenkomen met wat je Google Mijn Bedrijf vermeldt. Dus: claim en beheer nu jouw Google Mijn Bedrijf als je Google Mijn Bedrijf voor jouw onderneming nog niet in beheer hebt.

Stap 2: Claim, beheer en/of update je Google Mijn Bedrijf

De basis van je lokale vindbaarheid in Google leg je met je Google Mijn Bedrijf-pagina. Maak dus eerst Google Mijn Bedrijf aan voor jouw bedrijf. Controleer eerst of er al een Google Mijn Bedrijf-pagina is door te googelen op jouw bedrijfsnaam. Zie je dan rechts een blokje met bedrijfsinformatie met daarin ‘Ben je de eigenaar van dit bedrijf?’, zoals in onderstaande afbeelding? Klik er op en claim jouw bedrijf.

Staat jouw bedrijf al in Google, claim het dan en beheer het voor jouw Local SEO.

Let op: het heeft geen zin om een bedrijf te claimen dat niet jouw bedrijf is. Google zal checken of jij de echte eigenaar bent, ondanks dat die mogelijkheid om het bedrijf te claimen er staat.

Beheer je Google Mijn Bedrijf

In Google Mijn Bedrijf voeg je zo veel mogelijk informatie toe:

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Alle categorieën die bij jouw bedrijf passen
  • Een goede omschrijving van je bedrijf, inclusief relevante termen als diensten en producten

Google Mijn Bedrijf blijft zich ontwikkelen, waardoor je nu ook diensten kunt toevoegen, inclusief (vanaf) prijzen. En bij foto’s kun je zelfs gebruikmaken van categorieën als logo, interieur en exterieur. Bij je diensten kun je zelfs prijzen vermelden. Verder kun je sinds mei 2018 berichten plaatsen in Google (onder je bedrijfsvermelding) met Google Posts.

TIP: in Google Posts kun je heel mooi aanbiedingen doen, deze schijnen beter te werken dan puur informatieve berichten. Berichten blijven normaliter 7 dagen staan, behalve bij evenementen, zoals bijvoorbeeld trainingen. Die blijven staan tot het evenement geweest is.

Stap 3: check de bestaande vermeldingen in online bedrijvengidsen

Check eerst even of je al vermeld staat op online bedrijvengidsen en claim ook daar het eigenaarschap als je dat nog niet hebt. De snelste manier om dat te doen is door gewoon op je bedrijfsnaam te googelen, in combinatie met je adres of telefoonnummer. Die bedrijfsgegevens worden namelijk in vrijwel alle bedrijvengidsen vermeld.

Sta je al vermeld: claim dan je bedrijf en pas waar nodig aan

Vind je jouw bedrijf in een online bedrijvengids, dan kun je deze vaak claimen om hem zelf te beheren. Doe dit direct en pas en/of vul de gegevens waar mogelijk aan. Zorg voor een zo compleet mogelijk profiel op iedere bedrijvengids waar je bedrijf op staat. Vaak staan er op de websites waar je jouw bedrijf vindt verouderde of incomplete gegevens. Iedere vermelding moet je zelf in beheer hebben.

Stap 4: meld je aan bij bedrijvengidsen & houd het bij

Met je document met bedrijfsgegevens en (hopelijk) een lijst met bedrijvengidsen kun je aan de slag om je bedrijf online aan te melden. Zoals al aangegeven is het zaak dat je vermeldingen zoveel mogelijk overeenkomen op deze online bedrijvengidsen. Zoekmachines gebruiken dit ter bevestiging van de gegevens die ze kennen. En voor potentiële klanten is het ook verwarrend als dit niet overal gelijk is.

Houd je vermeldingen bij in een spreadsheet

Om ervoor te zorgen dat je in de toekomst die gegevens gelijk houdt, is het verstandig bij te houden waar je bedrijf vermeld staat. Maak een spreadsheet of ander document aan waarin je al die vermeldingen bijhoudt. Zo kun je zien waar je wijzigingen moet doorvoeren, bijvoorbeeld wanneer je verhuist of een ander telefoonnummer krijgt. Bedenk ook of je nog verdere notities opneemt, bijvoorbeeld of er een link naar je website wordt opgenomen, of andere voor jou relevante details. Dit allemaal met het oog op het doorvoeren van wijzigingen in de toekomst.

Zelf heb ik ervaren hoe belangrijk het is toen Letterzaken doorging onder de nieuwe naam Optimus Online. Kon ik even de vermeldingen gaan wijzigen.

TIP: houd rekening met variatie in je bedrijfsomschrijving. Sommige bedrijvengidsen stellen als eis dat je (korte) bedrijfsomschrijving een unieke tekst is. Dat je deze baseert op je van tevoren opgestelde tekst is prima, maar zorg voor een variatie van ten minste 20% in die tekst wanneer daarom gevraagd wordt.

Adres ooit gewijzigd?

Ben je ooit verhuisd of is er om een andere reden ooit sprake geweest van een adreswijziging, googel dan ook eens op je bedrijfsnaam in combinatie met het oude adres. Die vermeldingen moet je uiteraard ook snel aanpassen. Dit geldt natuurlijk ook voor andere wijzigingen, zoals wijziging van je bedrijfsnaam of telefoonnummer. Je vermeldingen moeten congruent zijn, om te bevestigen dat de bedrijfsdetails op Google Mijn Bedrijf kloppen.

Waarom zijn die online bedrijvengidsen zo belangrijk?

De zoekmachines willen graag verifiëren of je bedrijf bestaat. Met vermeldingen op online bedrijvengidsen laat je zien dat je er bent en daarmee verifieert -in ieder geval- Google de gegevens die op je website en op Google Mijn Bedrijf staan. De vermeldingen op de online bedrijvengidsen noemen we ook wel ‘citations’. Volgens de theorie dragen de citations bij aan betere posities in de Local Packs:

  • Hoe meer citations, hoe beter. Het gaat niet om links, enkel om de vermelding van je bedrijf.
  • Congruentie is essentieel. Je kunt nog zo veel citations hebben, als je gegevens telkens anders zijn, snappen de zoekmachinebots er ook niks meer van.

Je hebt geen betaalde vermelding nodig

Goed om te weten: je hebt geen betaalde vermelding nodig. Het gaat er alleen om dat je gegevens in een online bedrijvengids worden opgenomen. Veel bedrijvengidsen bieden ook betaalde vermeldingen aan, deze zijn voor de citations in ieder geval niet nodig.

Laat je niet overhalen tot betaalde vermelding

Laat je dan ook in geen geval overhalen tot een betaalde vermelding. Beloftes dat je dan beter gevonden wordt hebben vaak niets te maken met jouw vindbaarheid in de zoekmachines, maar enkel met jouw vindbaarheid via hun bedrijvengids. Daarnaast zijn er vele verhalen over slinkse methodes om jou een betaalde vermelding te verkopen. Daar hoort onder andere een “gratis proefperiode” bij.

Ze gaan je geheid bellen

Een aantal partijen belt je geheid op om je een betaalde vermelding te verkopen. Het is natuurlijk helemaal aan jouzelf of je erop ingaat. Als je maar weet dat het niet nodig is en er sommige bij zullen zitten die hun best zullen doen om je maar te overtuigen, inclusief “mooie aanbieding”. Wees daar in ieder geval op voorbereid en weet dat ‘nee’ gewoon mag.

LET OP: link niet terug

Ga ook niet in op teruglinken naar hun website in ruil voor een vermelding of link. Van de lijst met meer dan 100 bedrijvengidsen die ik had opgesteld zijn er inmiddels zo’n 40 opgedoekt. Sommige hebben de website doorverwezen naar een andere domeinnaam en andere hebben er gewoon een compleet nieuwe, andere website op staan. Die profiteren dan lekker van die link die jij hebt aangelegd, terwijl jij mooi geen link of zelfs vermelding meer hebt…

Zet je website in Google Mijn Bedrijf

Hoe logisch het misschien ook klinkt, zorg ervoor dat je jouw website in Google Mijn Bedrijf zet. Kies daarbij niet voor ‘Website’ in het menu links, daarmee maak je een gratis website via Google. Geen heel sterke website trouwens en als je niet uitkijkt, koppel je die ook per ongeluk aan je Google Mijn Bedrijf als je hoofdwebsite. Dat moet je echt niet willen.

Kijk maar hoe zo’n gratis website van Google uitpakt.

Je kunt een gratis website maken via Google, maar die is niet van belang voor je Local SEO.

Vermeld je adres op je website

Wanneer je klanten ontvangt op je adres is het sowieso logisch je adres te vermelden. Er zijn alleen nog meer redenen om je adres te vermelden. Allereerst is het in Nederland gewoon verplicht om je adres op je website te vermelden. Daarnaast geeft het vertrouwen, want waar koop jij eerder: bij een bedrijf dat adresgegevens vermeldt of een bedrijf waar je niet of met veel moeite de adresgegevens van kan achterhalen?

Als laatste is het natuurlijk goed voor je lokale vindbaarheid als die adresgegevens er staan. Je kan ook nog een Google Maps-kaartje plaatsen, maar eerlijk gezegd vind ik dat vaak eerder afleidend dan nuttig. Hoe vaak heb jij zo’n kaartje nu echt gebruikt?

Verzamel recensies

Potentiële klanten willen weten waar ze aan toe zijn. Dus zijn recensies (of reviews) belangrijk. Reviews zijn een vorm van sociale bewijskracht, een van de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini. En zeg nu eerlijk, als jij een pizzeria in Apeldoorn zoekt, welke van deze 3 in de Local Pack is dan jouw eerste keus?

Pizzeria's in de Local Pack, waarbij San Remo 265 recensies heeft en een gemiddelde van 4,2 sterren; Pibia 4,4 sterren uit 581 recensies en Domino's 18 recensies met een gemiddelde van 3,9 sterren. Welke zou jij kiezen

 

AANVULLING: in februari 2017 is er een wijziging doorgevoerd, waardoor er bij 2 recensies al sterren worden weergegeven in de zoekresultaten.

Alles op een rijtje voor jouw Local SEO

Dat is een heel verhaal, dus om je te helpen alles nog even op een rijtje in 6 stappen:

  1. Stel een document op met de bedrijfsgegevens die (vaak) gevraagd worden op online bedrijvengidsen
  2. Claim de bestaande Google Mijn Bedrijf-vermelding van jouw bedrijf of maak een lokale Google Mijn Bedrijf-vermelding aan
  3. Houd al je vermeldingen bij in een document (spreadsheet is het meest logisch)
  4. Zoek eerst naar alle vermeldingen die er al zijn en corrigeer die waar nodig
  5. Zorg voor een koppeling van Google Mijn Bedrijf met je website
  6. Verzamel recensies

En niet onbelangrijk: zorg voor consistentie in al je bedrijfsvermeldingen.

Jouw Local SEO spreadsheet ligt klaar

Bespaar jezelf tijd en moeite, pak nu de spreadsheet met tientallen bedrijvengidsen om zelf je Local SEO te doen. Er is een tabblad met algemene bedrijvengidsen en enkele tabbladen per branche en plaatsnaam. Handig! En voor maar 17,50 bespaar je jezelf een hoop tijd en frustratie.

> Schaf hier je spreadsheet met bedrijvengidsen aan.

Heb je vragen of opmerkingen, of wil je iets anders delen dat met lokale vindbaarheid/Local SEO te maken heeft, doe dat gerust in de reacties. Vind ik leuk!

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

9 antwoorden
  1. Manuelski
    Manuelski zegt:

    Dank, veel nuttige info!
    Helaas is Google+ niet meer waarvoor het bedoeld was.
    MIsschien een idee om wat linkbuilders te noemen in je artikel om iedereen wat beter op weg te helpen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Bedankt voor je compliment.

      Ja, Google+ verdwijnt dit jaar, dus ik kan alle artikelen waar Google+ in voorkomt gaan aanpassen.

      Eerlijk gezegd ken ik maar weinig echt goede linkbuilders die het spel spelen zoals ik het zou doen. Daarnaast is er een kans dat ik mensen voor hun hoofd stoot als ik ze niet noem (om wat voor reden dan ook) en dat ik platgespamd ga worden door linkbuilders die er ook bij willen staan.

      Mensen die willen, kunnen persoonlijk advies van mij krijgen :-)

  2. Gerard
    Gerard zegt:

    Duidelijke informatie Nathan.

    Misschien heb je een antwoord/mening op het volgende. Mijn Nederlandstalige website geeft toeristische informatie over een buitenlandse stad. Ik woon in deze stad en heb mijn adres ingesteld bij Google Business. Het is geen adres dat mensen kunnen bezoeken.
    Wanneer ik incognito vanuit deze stad zoek sta ik inmiddels in de top 3 in Google. In Nederland stond ik lange tijd op 1, maar inmiddels zijn we gezakt naar 6 (incognito gezocht, regio NL ingesteld).

    Heeft de aanmelding bij Google Business hier misschieninvloed op gehad.

    Omdat het geen bezoekadres is (servicegebied). Heeft de vermelding, buiten de posts, verder niet zoveel meerwaarde. Onze potentiele bezoekers beginnen met zoeken in Nederland, daarom is de positie daar belangrijker.

    Benieuwd hoe jij, of andere lezers hier naar kijken? Is in dit geval Local SEO wel een aanrader?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dit is een interessante Gerard. De vraag is vooral: waarom heb je Google Mijn Bedrijf aangemaakt? Als ik zo snel lees wat je te bieden hebt, zie ik geen noodzaak voor een GMB-vermelding. Ik kan er geen volledig uitsluitsel over geven, omdat ik het zelf niet getest heb en er voor zover ik weet ook geen verder onderzoek naar gedaan is. Toch vermoed ik wel dat je GMB hier invloed op heeft. Als je deze met een servicegebied hebt aangemaakt en deze aan je website gekoppeld is, zal Google naar mijn idee een lokale factor meegeven aan je website en is het mogelijk dat je daardoor in de regio beter vindbaar bent dan daarbuiten.

    • Gerard
      Gerard zegt:

      GMB heb ik aangemaakt met het idee dat de ‘post’ functie en het aanmaken van ‘evenementen’ handig zijn voor Nederlandstaligen die zich in de stad bevinden.

      Mijn vermoeden is dat deze keuze inderdaad invloed heeft voor de positie in NL, die was voorheen beter. Dus voordelig in de stad zelf, maar misschien nadelig in het zoekgebied van Nederland. Zonde, omdat vrijwel alle potentiële bezoekers in NL beginnen met zoeken. Qua locatie (niet fysiek) heeft GMB dus niet veel toegevoegde waarde voor mijn website. De overweging is dus om de vermelding op GMB te verwijderen. Er is inderdaad weinig over te vinden.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als je het gaat doen, zullen we er dan een test van maken? Eerst posities bepalen en dan meten wat er gebeurt zodra je GMB verwijdert…

  3. Nathan Veenstra
    Nathan Veenstra zegt:

    Hoi Michèle,

    Als je inlogt in Google Mijn Bedrijf, vind je links in het menu ‘Informatie’, klik daarop en dan vind je onder je bedrijfsnaam eerst je adres en daarna ‘Servicegebieden’. Voorheen kon je hier alleen kiezen voor een plaats of een straal van x kilometer om je vestiging. Tegenwoordig kun je provincies, plaatsnamen en landen kiezen.

    Gaat het lukken zo? ;-)

    Beantwoorden
    • Passend Afscheid Uitvaartverzorging
      Passend Afscheid Uitvaartverzorging zegt:

      Hoi Nathan,

      Dat was het dus, wij stonden inderdaad nog ingesteld als een straal van x kilometer.
      Heerlijk herkenbaar die directe dienstverlening in de avond in het weekend, wij ondernemers waarderen dat. Bedankt en vriendelijke groet, Michèle

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.