Verbeter zelf je website met Page Analytics
Veel website-eigenaren monitoren hun website met Google Analytics. Of misschien eigenlijk zelfs niet. Want ze komen er niet aan toe of Analytics is te moeilijk. Herkenbaar? Wil je Google Analytics wel gebruiken om verbeteringen aan je website te doen Maak dan kennis met Page Analytics.
Wat is Page Analytics?
Page Analytics is een add-on voor Google Chrome waarmee je de klikken van je websitebezoekers vrij eenvoudig analyseert. Daarnaast bekijk je met deze add-on ‘live’ de statistieken voor de webpagina’s die je bekijkt. Natuurlijk alleen voor websites waarvoor je zelf een Google Analytics-account hebt. Het grote voordeel van deze tool is dat je heel makkelijk en snel ziet waar je bezoekers op klikken, zodat je pagina’s daarop kunt optimaliseren.
Speciale tools voor klikgedrag
Ja, er zijn speciale tools voor klikgedrag met nog betere inzichten. Toch kun je met Page Analytics al de belangrijkste eerste verbeteringen doorvoeren aan je website. Zelfs zonder dat je zelf veel specialistische kennis hoeft te hebben en zonder een betaald abonnement voor een tool af te sluiten.
Hoe werkt het?
Omdat Page Analytics een add-on voor Google Chrome is, spreekt het voor zich dat je Chrome als webbrowser nodig hebt. Daarnaast heb je uiteraard een Google Analytics-account nodig. De add-on download je in de Chrome webstore. Zodra je ‘m geïnstalleerd hebt, zet je de add-on heel makkelijk aan en uit, zodat je ‘m kunt gebruiken wanneer het jou uitkomt. Log in met Google Analytics en schakel de Page Analytics in en ga naar je website (of misschien de website van een ander die je beheert).
Wat je kunt met Page Analytics
Met Page Analytics ingeschakeld zie je op de webpagina’s die je bekijkt hoeveel procent van je bezoekers op bepaalde links klikt. Dat is vooral interessant om te bepalen welke onderdelen je gaat aanpassen op je webpagina. Dit geldt vooral voor je homepagina en je verkooppagina’s, als daar onderdelen op staan waarop doorgeklikt kan worden. En ik ontdekte nog iets tijdens het schrijven van dit artikel waardoor je nog meer uit deze add-on haalt.
Waar je wel rekening mee moet houden
Een van de belangrijkste zaken om rekening mee te houden is dat de tool een klikpercentage per link geeft. Als een link dus meerdere keren op een pagina voorkomt, zie je bij de verschillende links dan ook hetzelfde klikpercentage. Hieruit kun je dus enkel concluderen hoe vaak er naar die webpagina genavigeerd wordt vanaf de pagina die je analyseert. En in onderstaande screenshot zie je zelfs dat niet alle links percentages meekrijgen. Bij het hoofdmenu staat namelijk niks.
Gebruik het voor globale inzichten
Page Analytics is geen waterdicht systeem waaruit je gefundeerde conclusies kunt trekken. Wel kun je hier mee spelen als je geen dure tools wilt gebruiken. In het geval van mijn homepagina zou ik bijvoorbeeld kunnen experimenteren door:
- De 3 onderdelen ‘SEO’, ‘SEO-trainingen’ en ‘SEO-copywriting’ eens te wisselen
- De verschillende blokken op de homepagina te wisselen
- De links in mijn footer aanpassen
Door de klikpercentages per periode met elkaar te vergelijken, kun je wel zien welke plaats op een pagina het beste werkt voor een bepaalde link.
Meer klikken naar jouw belangrijkste pagina’s
Als je het gebruikt zoals ik hierboven aangeef, kun je hiermee meer klikken realiseren naar de voor jou belangrijkste pagina’s op jouw website. Wanneer in mijn geval blijkt dat het eerste blok (nu ‘SEO’) het meest geklikt wordt en ik voor een ander blok meer klikken wil, kan ik schuiven en zien of dat resultaat oplevert.
Stel een hypothese en test
Stel dat ik nu meer klikken wil naar mijn pagina ‘SEO-trainingen‘, kan ik dat dus testen. Dan begin ik met een hypothese, die bijvoorbeeld luidt: “Het eerste blok krijgt sowieso meer dan 3% van de klikken” en kan ik dat testen. En dan kan blijken dat dit niet per se zo is, omdat ‘SEO‘ gewoon is waar de meeste bezoekers meer over willen weten. Óf ik heb gelijk en krijg inderdaad meer bezoekers naar mijn trainingenpagina.
In het eerste geval is duidelijk dat men echt klikt op wat men zelf het meest interessant vindt. In het tweede geval blijkt dat de volgorde van de blokken van invloed is op het klikgedrag van mijn websitebezoekers.
Werkt alleen als je ingelogd bent in Google Analytics
Wel even rekening mee houden: Page Analytics werkt alleen als je ingelogd bent in de Google Analytics property dat bij de website hoort die je wilt analyseren. Wanneer je net als ik meerdere e-mailadressen hebt waarmee je Google Analytics gebruikt en/of toegang hebt tot meerdere properties is dat dus even opletten en soms even schakelen.
Werkt de Page Analytics add-on niet, check dan of je wel ingelogd bent op de juiste Google Analytics property.
Vergelijk ook historische klikken
Je kunt in Google Analytics periodes met elkaar vergelijken, dat kun je ook doen met de klikpercentages op je webpagina. Klik in het Google Analytics blok links bovenin op de periode, stel de periode in en kies voor de periode waarmee je wilt vergelijken. Wees wel realistisch en vergelijk altijd met dezelfde periode vorig jaar. Dat geldt in ieder geval voor je statistieken in Google Analytics, maar ook voor Page Analytics is dat niet verkeerd om te doen.
Verschillende percentages voor dezelfde link?
Een geintje dat ik tegenkwam en waar ik tijdens het schrijven van dit artikel het antwoord op vond; verschillende klikpercentages voor dezelfde link:
Meer klikken naar dezelfde link, dat kan toch niet? Klopt. Dat kan inderdaad niet. En dan komt het erop aan scherp te blijven en te onderzoeken hoe dit kan. Kijk daarom eens naar deze screenshots en wat je daar dan kan zien:
Heb je goed gekeken en zie je wat er aan de hand is?
Inderdaad, de link is niet exact hetzelfde. de ene link is /zoekmachine-optimalisatie/ en de andere /zoekmachine-optimalisatie. Dus zonder de laatste backslash. Beide leiden gewoon naar de pagina, maar dat ene leesteken maakt het wel een andere URL.
Voordeel: je hebt nog gedetailleerdere inzichten
Jawel, we hebben een voordeel gevonden. Zo kun je alsnog zien op welke plek op je webpagina er meer op een link wordt geklikt. Door dat ene subtiele verschil weten we wel dat er meer mensen op de ankertekst onder de korte inleiding klikken dan op het icoon en de titel naast het icoon.
Gebruik het om verder te testen
Dit kun je dus uitstekend gebruiken om verder te testen. Ik heb op advies van mijn webbouwer een ankertekst onder die tekst gezet, terwijl daar eerst een button stond. Ik kan deze methode nu gebruiken om te testen of een button misschien nog meer klikken oplevert. Als ik er een button plaats met exact dezelfde interne link, kan ik kijken of dat misschien toch een hoger percentage aan klikken oplevert.
Aan de slag dus
Als je de Page Analytics add-on nog niet hebt, is het dus tijd om ‘m te downloaden en ermee aan de slag te gaan. Heb je ‘m al, maar gebruikte je ‘m nog niet, dan haal je er nu misschien meer uit dan je al deed. Want hoewel redelijk basis, kun je hier al wel leuke inzichten uit halen. En dat helemaal gratis.
Gebruik jij Page Analytics al? Heb jij nog aanvullende tips of vragen naar aanleiding van dit artikel? Laat het hieronder weten.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!