7 veelgemaakte fouten die SEO in de weg zitten

7 veelgemaakte fouten die SEO in de weg zitten

In de afgelopen jaren heb ik een hoop websites geanalyseerd. Van een snelle check om iemand een beetje op weg te helpen tot een complete website-analyse waarin ik alles echt tot in detail uitpluis. En bij al die onderzoeken komt een aantal punten telkens terug. Laten we die dus eens doornemen, zodat jij die fouten kunt voorkomen.

6 veelgemaakte fouten +1

Oké, niet alle fouten komen regelmatig voor. 6 zie ik nogal vaak, 1 is een bijzondere bonus. Ze zijn wel allemaal funest voor je vindbaarheid.

  1. Geen duidelijk hoofdmenu
  2. Te zware afbeeldingen
  3. Verkeerde hosting gekozen
  4. Afbeeldingen niet SEO-proof
  5. Geen zoektermenonderzoek
  6. Voor iedere zoekterm een pagina
  7. Tekst als afbeelding opgemaakt

Laten we ze allemaal eens onder de loep nemen.

Geen duidelijk hoofdmenu

Het hoofdmenu van een website helpt je bezoeker direct te begrijpen wat je doet en daarmee helpt het ook de zoekmachine. Laat dus je belangrijkste aanbod terugkomen in het hoofdmenu, zeker als je dienstverlener bent. Want zeg nou zelf, hoe duidelijk is ‘Diensten’ als onderdeel van je hoofdmenu? Gebruik ook geen woorden of termen die je vooral intern gebruikt, die begrijpt je bezoeker niet. En wat je zeker niet moet doen is een hamburgermenu op de desktopversie van je website.

Lekker duidelijk zo’n menu hè? Daar kan de zoekmachine ook weinig mee, dus dag SEO…

> Lees hier meer over de keuze voor een duidelijk hoofdmenu

Te zware afbeeldingen: funest voor je laadtijd

Je website moet gewoon lekker snel laden. Jij wacht toch ook niet graag al te lang voor je een webpagina kan lezen of bekijken? Zeker op je mobiel. Dan moet die pagina er gewoon binnen een paar seconden staan. Naast hosting en nog wat andere meer technische factoren, spelen jouw afbeeldingen daar een belangrijke rol in. Bij ruim 60% van alle websites die ik onderzoek zie ik dat de afbeeldingen te zwaar zijn. En dat is funest voor de laadtijd. Optimaliseer je afbeeldingen dus voor een sneller ladende webpagina.

> Lees alles over technische optimalisatie van je afbeeldingen

Verkeerde hosting gekozen?

“Ons bin zunig hé?” Het was de slogan voor een botermerk, maar gaat voor veel Nederlanders op. En dus ook voor veel ondernemers. Hosting mag niet te veel kosten, merk ik vaak. Vergeet alleen niet dat alle waar naar zijn prijs is. Dat geldt ook voor hosting. Goedkope hosting betekent vaak gedeelde servers die bij drukte overbelast worden en je website weer traag maken. Moet je niet willen. Zorg dus dat je weet welke hosting past bij jouw website en het verwachte verkeer naar jouw website.

> Vergelijk de snelheid van jouw website met misschien wel de snelste hosting van Nederland

Afbeeldingen niet SEO-proof

Afbeeldingen zijn niet alleen nodig om je teksten te ondersteunen, ze dragen ook bij aan jouw vindbaarheid in Google. Als je ze goed inzet tenminste. En daar gaat het dus nog wel eens mis. Afbeeldingen hebben geen goede bestandsnaam en titel, de alt-tekst ontbreekt… Het gebeurt echt nog té vaak. Doe het goed en het helpt je met je SEO. Zeker voor webshops en andere ondernemingen met een doelgroep die vooral visueel is ingesteld, is het ook nog eens belangrijk in Google Images te scoren. En dat doe je enkel met goed geoptimaliseerde afbeeldingen.

Afbeelding zonder duidelijke bestandsnaam en zonder titel en alt attribuut. Daar kan Google niks mee en het doet dus niks voor je SEO.

Je ziet hier eigenlijk niks dat iets zegt over wat er op de afbeelding staat. De bestandsnaam zegt niks en de titel en alt attribuut (of alt tekst) ontbreken. Dat helpt niet voor SEO.

> Lees nu hoe je jouw afbeeldingen SEO-proof maakt

Geen zoektermenonderzoek uitgevoerd (au!)

In bizar veel gevallen wanneer mij om hulp gevraagd wordt krijg ik als antwoord op de vraag of er zoektermenonderzoek gedaan is: “nee”. Hoe kun je nu werken aan vindbaarheid als je niet weet waarop je gevonden wilt worden? Of sterker nog, wat nu echt een relevante zoekterm is voor jouw onderneming? Dat laatste is belangrijker, want de zoekterm waar je zelf denkt op gevonden te moeten worden, kan wel eens minder relevant zijn dan je denkt. Daarom is het van groot belang dat je zoektermenonderzoek doet.

Denk daarbij ook aan zoekintentie

Een webshop in feestversiering kan wel eens bedacht hebben op ‘feestversiering’ gevonden te moeten worden, omdat daar zo’n 1100x per maand op gezocht wordt. De vraag is alleen wel wat mensen werkelijk zoeken als ze die zoekterm invoeren. Mogelijk zitten ze nog in de oriënterende fase en is het te hoog gegrepen om daar dan een positie in de top 10 op te krijgen. Is ‘feestversiering kopen’ dan niet interessanter en concreter? Het is 1 voorbeeld en overweging, om aan te tonen waarom zoektermenonderzoek doen zo belangrijk is. En waarom de zoekintentie niet vergeten mag worden.
> Lees hier over de zoekintentie

Slecht voorbeeld, Nathan

Ik moet toegeven dat bovengenoemde voorbeeld niet het juiste voorbeeld is. Want als je dit naast mijn artikel over zoekintentie legt en dat dus onderzoekt, zie je dat de zoekresultaten in Google wel degelijk (en zelfs alleen maar) webshops bevat:

Top 10 in Google voor zoekterm feestversiering: alleen maar webshops

Dit toont dan ook het belang van goed zoektermenonderzoek aan. Mijn hypothese klopte in dit geval niet. Daarom onderzoek je het ook, zodat je die hypothese kunt staven. En wie weet levert het nog wat andere interessante zoektermen op om op in te zetten.

> Lees hier hoe je zelf zoektermenonderzoek doet

Een pagina aangemaakt voor iedere zoekterm

Dan heb je zoektermenonderzoek gedaan. En ga je aan de slag met je vindbaarheid. Voor iedere zoekterm maar een pagina? Dat was vroeger het devies. Dan had een tekstschrijver bijvoorbeeld pagina’s over:

  • tekstschrijver
  • copywriter
  • tekst laten schrijven
  • teksten laten schrijven

Ja, zelfs op meervoud én enkelvoud, want hij wilde geen klanten mislopen die op een van die zoektermen zochten. Niet doen hoor.

Tegenwoordig is het makkelijker geworden om gewoon op al deze termen te scoren in Google met 1 pagina. Het zijn allemaal woorden die bij elkaar horen, ze gaan over hetzelfde. En als het al niet makkelijk is om op verschillende zoektermen gevonden te worden, maak dan een keuze. Wat is de zoekterm met de meeste potentie  of relevantie voor jou of waar je het makkelijkst een goede positie mee kunt halen en behouden?

Je zou nog een enkele doorway page kunnen overwegen

Doorway pages (landingspagina’s enkel geschreven voor vindbaarheid op een bepaalde zoekterm) zijn niet de meest klantvriendelijke tactiek en daarom ook niet favoriet bij Google. Zolang ze nog werken, kan ik het je niet afraden. Als je er maar geen vreselijke baggertekst van maakt zoals ik ze vaak zie bij paginas’s die echt voor een bepaalde zoekterm zijn geschreven. Maar houd er wel rekening mee dat de houdbaarheid van dit soort tactieken volledig onzeker is.

> Ontdek hier de voor- en nadelen van doorway pages

Tekst opgemaakt als afbeelding

Oké, heel eerlijk: dit is een zeldzame. Maar wel eentje die werkelijk funest is voor je SEO. Veel slechter kun je het echt niet doen. Er zijn kennelijk websitebouwers (of mensen die zelf hun website bouwen) die hun tekst opmaken als afbeelding. Er staat dus geen tekst als content op de website, maar een afbeelding of afbeeldingen waar de tekst in staat. De tekst in die afbeeldingen kan een zoekmachine niet lezen. Die teksten dragen dus niet bij aan de vindbaarheid.

Nooit, echt nooit relevante tekst opmaken in een afbeelding.

Dat waren ze wat mij betreft. 6 veel voorkomende SEO-fouten en eentje die een stuk zeldzamer is, maar misschien wel het meest funest. Heb je vragen, opmerkingen, aanvullingen? Laat het dan zeker even hieronder weten.

 

5 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Die laatste is gelukkig vrij zeldzaam, maar wel het slechtst voor je SEO, denk je ook niet Michiel? :-)

    • Michiel
      Michiel zegt:

      Denk dat van dit rijtje die wel het slechtste is ja. Je verbergt dan alle tekst door er een afbeelding van te maken. Je ziet het wel eens op salespages waarbij design-elementen worden gebruikt in combinatie met tekst. Als je niet weet hoe je dat netjes in je website moet zetten, maken mensen er maar een integrale screenshot van en plaatsen ze dat.

  1. yvonne
    yvonne zegt:

    Dag Nathan,
    Allereerst complimenten voor jouw heldere website en informatie. Ik heb mijn website zelf gebouwd en kom er helaas te laat achter dat SEO zo belangrijk is. Daarom wil ik mijn foto’s van de website halen en dan de foto’s hernoemen met zoekwoorden en weer opnieuw oploaden en alt-tekst en titel meegeven in wordpress.
    Mijn vraag is nu: als ik 20 foto’s op 1 webpagina plaats, moet ik deze foto’s dan allemaal 20 verschillende namen geven of bijvoorbeeld 4 foto’s met zoektermen, 4 andere foto’s weer andere dezelfde zoektermen, etc. Dus dan krijg je 5 groepjes van 4 foto’s met allemaal dezelfde zoektermen. Wat is beter voor vindbaarheid?
    Mijn zoektermen varieren in 110-1300 x opgezocht per maand (via Ubersuggest gevonden).

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel voor je complimenten Yvonne, dat is ook wel waarvoor ik het doe.

      Wat jouw vraag betreft: iedere foto bevat iets anders toch? Iedere foto heeft zijn unieke eigenschappen, of het nu om producten gaat waarbij van verschillende kanten een foto is gemaakt, of foto’s die bij een informatief stuk zijn geplaatst ter illustratie of die om wat voor andere reden ook bij het stuk staan. Dus hebben ze ook allemaal een unieke titel en alt-tekst. Je wilt ook voorkomen dat je gaat over-optimaliseren door iedere afbeelding maar te voorzien van woorden uit je zoekterm. Er mogen ook gewoon afbeeldingen op een pagina staan waarbij titel en/f alt-tekst niet per se de zoektermen bevatten.

      Alles rondom de afbeeldingen en SEO heb ik hier al eens toegelicht. Het wordt wel weer tijd voor en update, omdat ook ik weer nieuwe kennis en inzichten heb op dit gebied, maar de basis blijft zoals het hier zo staat nu.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.