Een uitklapmenu op je website? Dit moet je weten

Het lijkt zo aantrekkelijk: een uitklapmenu gebruiken op je website om zoveel mogelijk van je webpagina’s in het hoofdmenu te kunnen tonen. Je helpt er je bezoeker niet mee én het is SEO-technisch een slechte keuze. Waarom worden uitklapmenu’s gebruikt, wat zijn de nadelen en vooral: welke alternatieven heb je? 

Waarom zou je een uitklapmenu gebruiken?

Uitklapmenu’s (of de Engelse term die ook nogal eens gebruikt wordt ‘dropdown-menu’s’) worden nogal eens gebruikt wanneer een bedrijf of website-eigenaar veel te bieden heeft en dat liefst allemaal wil laten zien. Wat daarbij veel gebeurt is dat dienstverleners in hun hoofdmenu ‘Diensten’ opnemen en dat daar verschillende van hun diensten via het uitklapmenu te vinden zijn.

Een escortbureau levert ook diensten …

Vaak vertel ik dienstverleners die ‘Diensten’ in hun menu hebben staan dat ik een klant heb met een escortbureau, en dat die ook diensten verlenen. Lachen natuurlijk, omdat ik daarmee even prikkel en wil aangeven dat er veel soorten diensten zijn en ze daarmee dus niet duidelijk maken wat ze te bieden hebben. Dat hoofdmenu is ook belangrijk om direct duidelijkheid te bieden naar je klanten, zo simpel is het gewoon.

En zo’n uitklapmenu heeft nadelen voor zowel je bezoeker als voor je vindbaarheid.

De nadelen van uitklapmenu’s voor je bezoeker

Voor je bezoeker betekent een uitklapmenu dat deze extra handelingen moet uitvoeren om op een relevante pagina uit te komen. Dus eerst ‘Diensten’ en daarna op jouw dienst waar ze interesse in hebben. Bedenk je daarbij ook dat het op mobiel zelfs nóg een handeling meer is. Op mobiel is een hamburgermenu inmiddels wel de standaard en dus moet je bezoeker eerst op de 3 streepjes klikken om het menu open te klappen. En daarna dus op ‘Diensten’ om dan jouw diensten te zien.

Of nog erger, een dropdown-menu met nog eens een uitklapmenu per item uit die dropdown:

Screenshot van uitklapmenu op de website van een fysiotherapeut waarbij je via 'Therapie' een dropdown krijgt met 'Fysiotherapie' en 'Oefentherapie'. Als je met de muis op 'Fysiotherapie' komt, verschijnen er rechts nog eens 12 verschillende opties.

Klik jij ook weleens mis?

Deze extra laag laat nog eens extra zien hoe onhandig zo’n uitklapmenu is. Hoe vaak klik jij er weleens naast als je uit zo’n menu een keuze moet maken? Dit herken je vast wel:

Zet je jouw diensten of een selectie van je diensten direct in het menu, dan scheelt dat dus al een klik ten opzichte van zo’n dropdown-menu. Daarnaast verklein je de kans op frustratie door bezoekers die er steeds naast klikken.

En je geeft dus meer duidelijkheid, dat is altijd goed.

De nadelen van uitklapmenu’s voor je vindbaarheid

Wat is het eerste dat je bezoeker ziet op je website, na je logo? Juist, het menu. En dat is ook precies hoe het werkt voor de zoekmachines. Een zoekmachinebot ziet ook dat menu en ook daar gaat weer op dat duidelijkheid alles is. Neem je belangrijkste aanbod daarom op in je hoofdmenu omdat:

  • je daarmee duidelijkheid geeft over de hoofdonderwerpen op je website
  • je belangrijkste pagina’s met 1 klik vanaf je homepagina te bereiken zijn
  • je zo laat zien wat de belangrijkste pagina’s zijn

En je maakt het je bezoeker dus makkelijker. Alleen maar voordelen dus.

Veel te bieden? Maak keuzes

Heb je veel te bieden en kun je dat allemaal niet kwijt in je hoofdmenu? Dan moet je keuzes maken, zo simpel is het. Help je bezoeker door de belangrijkste keuzes eerst zelf te maken. Veel keuze is namelijk ook lastig, dus het is aan jou om je bezoeker te helpen met die keuzes. Wees niet bang om daarin rigoureuze keuzes te maken, als jij het niet doet kan het maar zo zijn dat je bezoeker het ook niet doet. Weleens van keuzestress gehoord?

Keuzestress verminderen bij je klant

In het kort: we denken dat we veel keuze willen, maar hoe meer keuze we hebben, hoe lastiger we het vinden. Hoe lang doe jij erover om je keuze te maken als je kunt kiezen uit 21 smaken ijs? En wat als je de keuze hebt uit 3 smaken? Als je dat als uitgangspunt neemt, kun je ook beginnen met de eerste belangrijke keuzes te maken voor je klant, bijvoorbeeld met hoofdonderwerpen en dan heb je nog allerlei opties om de rest van je aanbod voor te schotelen.

Welke andere opties heb je verder?

Er zijn echt genoeg opties, ook als je veel te bieden hebt en dus veel wilt laten zien, terwijl dat niet allemaal in je hoofdmenu kan. Allereerst begin je dus met het indelen  van je hoofdmenu in je belangrijkste onderwerpen. Op de pagina’s met die hoofdonderwerpen laat je de verschillende diensten of producten zien die daaronder vallen, zoals in mijn geval (op het moment van schrijven tenminste):

De tweede en derde lijken misschien onder de eerste te vallen, maar ik zie SEO-copywriting als iets dat zodanig specifiek is dat dit wel echt een apart onderwerp is. En ook de trainingen zijn van een andere orde dan bijvoorbeeld de SEO-samenwerking die ik met veel klanten heb en de website-analyses en zoektermenonderzoeken die ik uitvoer. Je ziet het, ook ik heb veel meer te bieden dan je misschien zou denken :-)

Je hebt verschillende mogelijkheden om je aanbod buiten je websitemenu om te laten zien. En je kunt ze ook lekker met elkaar combineren.

Gebruik je homepagina als etalage

Grote kans dat de meeste bezoekers op je homepagina binnenkomen. Die homepagina beschouw ik altijd als de digitale etalage van je onderneming. In de etalage van een winkel kun je ook niet het hele assortiment kwijt, en daar worden dus ook keuzes gemaakt om de bezoekers te helpen én de aandacht van de het winkelend publiek te trekken. Met de juiste keuzes trek je die mensen je winkel binnen en dat is dan ook precies wat je op je homepagina wilt doen. Voor onderdelen die je niet in je websitemenu kwijt kunt, heb je ruimte op je homepagina. Maak ook hier weer keuzes als je niet alles kunt laten zien en maak een mooi overzicht van je aanbod zodat je bezoeker dat direct op de homepagina te zien krijgt. Daarin kun je ook gerust de pagina’s uit je menu opnemen, net wat jij denkt (of weet) wat werkt voor jouw doelgroep.

Toon relevante andere pagina’s op je webpagina’s

Als mensen op specifieke pagina’s op je website zijn, wil je ze daar ook laten zien wat je verder in huis hebt. Kies per pagina wat er in je aanbod zit dat aansluit op waar je bezoeker zich bevindt, of wat een alternatief kan zijn. Het is net als een verkoper in de winkel, als die goed haar of zijn best doet, luistert die naar je en draagt die nog wat suggesties aan. Zo van “Misschien vind je dit ook leuk” of “Als dit het niet helemaal is, hebben we ook dit voor je”. Zo word je geholpen en heb je keuze (liefst niet te veel ;-) ).

Je kunt met interne links verwijzen naar andere pagina’s, voor echt belangrijke diensten of producten zou ik aanraden daar een meer visuele invulling aan te geven.

Maak gebruik van je footer

De footer van websites wordt nog steeds veel gebruikt om vol te proppen met allerlei pagina’s die eigenlijk niet zo relevant zijn. Diverse lokale landingspagina’s bijvoorbeeld, of werkelijk allerlei soorten pagina’s die speciaal voor zoektermen zijn gemaakt.

Screenshot van foter met tientallen links naar pagina's met allerlei varianten op SEO, SEA en andere termen uit online marketing.

Dat kan ook anders. Gebruik je footer door de pagina’s die je echt nog even onder de aandacht wilt brengen in een nette weergave nog even te presenteren aan je bezoekers. Bedenk daarbij dat de footer op iedere pagina van je website terugkomt, tenzij je deze voor een pagina uitschakelt. Zo breng je deze pagina’s altijd onder de aandacht van je websitebezoekers. Nou ja, als ze echt geïnteresseerd zijn tenminste. Want dan scollen ze lang genoeg door om bij de footer uit te komen. Mensen die niet echt geïnteresseerd zijn raak je toch wel kwijt, maak je om hen niet al te druk.

Maak een terugkerend blok voor op je webpagina’s

Wil je niet op iedere webpagina dezelfde pagina’s laten terugkomen, bijvoorbeeld in de footer, maar wil je wel op meerdere pagina’s hetzelfde laten terugkomen, dan is een blok of balk met die verwijzingen een optie. Afhankelijk van je CMS kun je zoiets waarschijnlijk wel aanmaken om dat op de door jou gekozen pagina’s weer te geven. Een vergelijkbare strategie hebben we toegepast op de website van Van Ledden Ongediertebestrijding, waar we bezoekers het werkgebied wilden tonen zonder dat het spammy of lelijk werd en toch een prominente plek op de meeste webpagina’s zou krijgen.

 

Het is wel zo dat de bezoeker nog wel moeite doen om dit te zien. Omdat het werkgebied vrij ruim is, is er gekozen om het blok alleen volledig weer te geven wanneer de bezoeker er zelf voor kiest. Voor een blok met diensten of producten is dat niet nodig, zet het gewoon zichtbaar neer op je webpagina’s.

Hoe dat uitklapmenu vertoon je elders?

Je hebt nu dus een aantal opties als alternatief voor een uitklapmenu en misschien heb je zelfs ideeën gekregen om het op je eigen manier in te vullen. Hoe maak je nu je keuzes wat je daar in zet? Een aantal tips:

  • Kies allereerst welke pagina’s/hoofdonderwerpen in je websitemenu moeten (blijven) staan
  • Maak een lijst met jouw belangrijke omzetmakers zijn en andere informatie die voor veel bezoekers relevant is
  • Bepaal of er pagina’s bij zitten die je op specifieke webpagina’s wilt laten zien en op welke pagina’s dat dan is

Als het goed is heb je nu helder wat je op welke pagina’s gaat laten zien. Misschien heb je items die je echt overal wilt laten zien, die dus in de footer kunnen. En zo krijg je steeds duidelijker hoe het eruit gaat zien.

De fysiotherapeut als voorbeeld

Als je naar al die verschillende opties bij de fysiotherapeut kijkt, zie je waarschijnlijk ook wel dat niet voor iedereen helder is wat ze moeten kiezen. Weet jij zelf precies wat voor behandeling je nodig hebt? Maak die keuze makkelijk en werk vanuit die belangrijkste diensten:

  • Fysiotherapie
  • Oefentherapie
  • Revalidatie
  • Preventie

Welke andere onderdelen er dan nog in je menu komen is natuurlijk aan jou, al zou ik ‘Home’ en ‘Contact’ er wel altijd in zetten. Nu zitten de contactmogelijkheden in dit voorbeeld al in het ’top bar menu’ dat als extra menu bovenin zit, dus dan kan dat hier uit het hoofdmenu.

En al die andere therapieën, revalidatie- en preventiemogelijkheden kunnen dan in de footer, op de hoofdpagina’s of hoe je het ook het meest passend vindt. Waarbij de logica voor je bezoeker natuurlijk voorop staat.

Webshop? Megamenu’s werken juist weer wel

Je hebt zelf vast ook op webshops van die heel grote dropdown-menu’s gezien. We noemen deze grote uitklapmenu’s ook wel megamenu’s. Voor webshops werken de megamenu’s juist weer wel. Dat is ook wel te verklaren. Je weet vaak wel wat je wilt als je op een webshop komt en dan is het logisch dat je via zo’n megamenu makkelijk via hoofdcategorie naar een subcategorie en eventueel nog wat verder de websitestructuur doorloopt. Onderzoek door het gerenommeerde Nielsen Norman Group wijst uit dat megamenu’s prima kunnen werken. Weet wanneer je wel of niet een megamenu kunt gebruiken.

Gebruik(te) of overweeg jij een uitklapmenu op je website? Denk je daar nu anders over? Heb je een aanvulling, vraag of ander inzicht, laat het hieronder achter in de reacties. Ik reageer altijd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.