Ubersuggest: wat kun je er allemaal mee?

Ubersuggest: wat kun je er allemaal mee?

Wil je gevonden worden in Google, dan wil je natuurlijk ook wel weten of het nut heeft. Want waarom zou je je pijlen richten op ‘content marketing leeuwarden’ wanneer daar niet of nauwelijks op gezocht wordt? Dus je doet je zoektermenonderzoek en hé, we zijn Nederlands, dus als het gratis kan kies je bijvoorbeeld voor Ubersuggest. En met Ubersuggest kun je meer dan alleen zoektermenonderzoek doen. Wat moet je weten wanneer je deze SEO-tool gebruikt?

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 21 maart 2019 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 18 februari 2021-

Wat is Ubersuggest?

Ubersuggest is een SEO-tool die in eerste instantie als gratis tool voor zoektermenonderzoek is ontwikkeld. Je kreeg wat suggesties zonder zoekvolumes en als je zoekvolumes wilde zien, kon je daarvoor betalen. Tot internetondernemer Neil Patel de tool overnam om ‘m verder te ontwikkelen. Van ubersuggest.io ging het naar neilpatel.com/ubersuggest, al stuurt de oude domeinnaam je wel door naar de pagina op Patels eigen website.

Naar Ubersuggest 2.0 (en verder)

Na de integratie op zijn eigen website richtte Neil Patel zich op het verder verbeteren van de tool. Goede zaak, want we kregen ineens meer waar voor ons geld in Ubersuggest 2.0. Nou ja geld, het was nog steeds gratis. Uiteindelijk kwam er Ubersuggest 3.0, waarin je nog meer kreeg dan in de tweede versie. En Patel heeft toegezegd de tool verder te blijven ontwikkelen. Daarover meer onder ‘De geschiedenis van Ubersuggest’. Nu naar wat je zoal met de tool kan.

Wat kun je met Ubersuggest?

Met Ubersuggest doe je tegenwoordig meer dan alleen zoektermenonderzoek, je kunt nu:

  • backlinks achterhalen van je eigen website of die van een concurrent
  • organische posities in Google van websites achterhalen
  • een site audit doen

De eerste 2 punten zijn in verschillende onderdelen opgesplitst, zoals je dat ook in andere tools als Moz, Semrush en Ahrefs ziet. Patel heeft zijn belofte ingelost en Ubersuggest verder ontwikkeld, waarbij er regelmatig te zien is dat er nieuwe functies bij komen, zoals op het moment van schrijven ‘Vergelijkbare websites’. Aan de ene kant slim, om de concurrentie met de andere tools aan te gaan. Aan de andere kant vraag ik me af wat dan het onderscheid is, hoe ga je de concurrentie winnen?

Laten we eerst eens beginnen met het zoektermenonderzoek, wat krijg je?

Wat krijg je uit zoektermenonderzoek in Ubersuggest?

Wanneer je zoektermenonderzoek doet met Ubersuggest krijg je een overzicht met verschillende data. Neil Patel heeft de tool in 2018 uitgebreid, waardoor je nu de volgende data krijgt:

  • Zoektermsuggesties: verschillende varianten op jouw zoekterm en aanverwante andere zoektermen
  • Zoekvolume: het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand in Google op deze zoekterm
  • CPC (Cost Per Click): de prijs die je naar schatting betaalt per klik wanneer je voor deze zoekterm adverteert in Google
  • PD (Paid Difficulty): de concurrentie op deze zoekterm in de betaalde zoekresultaten
  • SD (SEO Difficulty): de concurrentie op deze zoekterm in de organische zoekresultaten

Dat is mooi, maar er zitten ook haken en ogen aan deze data en aan het gebruik van deze gratis tool.

De nadelen van Ubersuggest

Prachtig allemaal, al die gratis data. Maar aan die gratis informatie kleven ook nadelen. Allereerst vind ik de zoektermsuggesties vrij mager. Bij gebrek aan Nederlandse termen lijken er bijvoorbeeld Engelse en zelfs Spaanse zoektermen te worden opgehaald.

  1. Zoekvolumes komen uit Googles Zoekwoordplanner
  2. Ooit gratis, nu betaalmodel
  3. Het is nogal onduidelijk waar alle data vandaan komen

Is dat allemaal zo erg? Niet per se en ook weer wel. Je krijgt mijn visie (en daar mag je gerust tegenin gaan in een reactie ;-) ).

Zoekvolumes komen uit de Zoekwoordplanner

Ubersuggest haalt de zoekvolumes uit de Zoekwoordplanner. Dat kun je zien aan de getallen die eruit komen, die komen overeen met de clusters waarin Google de zoekvolumes weergeeft. Zoekvolumes van 590, 480, 390 en 320 zijn typisch zoekvolumes uit Googles Zoekwoordpanner:

Zoekvolumes in Ubersuggest hebben dezelfde getallen als Googles Zoekwoordplanner

Op zich prima als indicatie hoor, maar dan ook echt als indicatie. Dat je daar wel even rekening mee houdt. Gedegen zoektermenonderzoek doe je niet meer met Googles Zoekwoordplanner.

Nu gratis, later mogelijk betaalmodel Ooit gratis, nu betaalmodel

Op 21 maart 2019 schreef ik nog:

Klinkt leuk, een gratis tool. Maar blijft Ubersuggest wel gratis? Kan Neil Patel het opbrengen om al die data te blijven opslaan en serveren aan jou? Zelf geeft Patel al aan dat hij tegen hogere kosten aanloopt dan hij had verwacht:

Neil Patel over de maandelijkse kosten van Ubersuggest

Hij geeft in dit stuk ook aan waarom hij het ervoor over heeft. Het levert hem vele websitebezoekers op, naamsbekendheid en daarmee -al dan niet indirect- klandizie. Deze investering valt dus onder marketing voor hem. Moet je natuurlijk wel het budget hebben ;-)

Toch kan het ook zo zijn dat het hem uiteindelijk toch te veel kost. En dan kan hij 3 dingen doen:

  1. De stekker eruit trekken
  2. Een betaalmodel invoeren
  3. De boel verkopen

De eerste is het meest rigoureus, de tweede het meest logisch en de derde kan uiteindelijk ook weer resulteren in alsnog een betaalmodel voor Ubersuggest. Toegegeven, het is speculatie, maar het is wel mogelijk. Dus gebruik je Ubersuggest, maak er dan zo goed mogelijk gebruik van zolang het gratis kan en houd in het achterhoofd dat het een keer afgelopen kan zijn. [/tot zover het stuk uit maart 2019]

En ja hoor: een betaalmodel

En er is nu inderdaad een betaalmodel voor Ubersuggest. In februari 2020 meldden verschillende mensen op Twitter dat er betaald moest worden. Toen nog $ 10,- per maand, wat inmiddels € 29,- per maand of meer is geworden. Nog steeds zeer betaalbaar, maar krijg je waar voor je geld? Daar komen we nog op terug.

Onduidelijk waar de data vandaan komen

Als je wilt kunnen beoordelen of je data betrouwbaar en daarmee bruikbaar (genoeg) zijn, is het wel prettig om te weten waar die data vandaan komen. Ik vind het zelfs essentieel, maar dat is natuurlijk omdat dit soort data voor mijn werk heel belangrijk zijn. Van de zoekvolumes weten we wel dat ze uit de Zoekwoordplanner komen, maar waar komt de rest vandaan? Gezien het gebruik van ‘DA’ lijkt het dat de domeinautoriteit uit Moz komt, wat lijkt te kloppen door de kennisbank die aangeeft dat de backlinkdata uit Moz komen:

"Ubersuggest utilizes Moz API data", aldus de kennisbank.

Nu heeft Moz volgens verschillende onderzoeken niet de beste backlinkdatabase van alle SEO-tools heeft. Mijn grootste bezwaar is dat de data nogal uit verschillende bronnen komen, van Zoekwoordplanner tot Moz en mogelijk wat eigen data in de Site Audit. Hoeft niet erg te zijn, maar het leunt zo wel heel erg op andere tools.

De domeinanalyse dan

Sinds Ubersuggest 3.0 (er wordt trouwens niet meer met versienummers gewerkt zover ik kan zien) kun je ook een domeinanalyse uitvoeren. Je voert de domeinnaam in en krijgt een overzicht met data van je website. En is dat in orde? Best wel, maar ook weer niet.

Domeinoverzicht via zoektermenonderzoek

Het aantal organische zoektermen komt behoorlijk overeen met wat Ahrefs ophaalt, dus in die zin is dit niet verkeerd. Met het organisch verkeer zitten ze er echt enorm naast. Ahrefs trouwens ook, maar wel minder. Tenzij Ubersuggest dit over een periode van een week rekent, dan komt het wel heel erg in de buurt. Ik haalde op het moment dat ik dit onderzoek deed zo’n 8.000 bezoekers per maand naar mijn website, waarvan bijna 7.000 organisch.

Naast mijn eigen website heb ik nog een aantal andere websites vergeleken en de resultaten wisselen. De ene keer vond Ubersuggest meer organische posities, de andere keer vond Ahrefs meer. In enkele gevallen vond Ubersuggest er dus wel meer, dus voor de prijs is deze tool niet verkeerd.

Realistisch: heb je deze data nodig?

Ik denk trouwens niet dat Ubersuggest de bezoekerstaantallen per week berekent, omdat alles in SEO-tools per maand gaat. Ook Ahrefs schat het bezoek fors lager in hoor, die komt op het moment van schrijven op zo’n 3.600, zo ongeveer de helft van wat het werkelijk was. Maar goed, het zijn schattingen, gebaseerd op zoekvolumes en posities en eigenlijk hoef je dit soort informatie niet uit dit soort tools te halen, daar heb je Google Analytics voor.

De organische zoektermen

De organische zoektermen en hun posities echter, zijn wel interessant. En heel eerlijk: daar haalt Ubersuggest wel weer betere data op dan bijvoorbeeld SiteProfiler van Mangools [aff.]. Want die geeft geen organische zoektermen weer. Terwijl dat weer een betaalde tool is. Waar je verder weer meer data uit haalt, maar dat terzijde. Dus wil je weten op welke zoektermen je al scoort in Google, is Ubersuggest geen verkeerde keuze.

Site Audit in Ubersuggest

De Site Audit lijkt ook interessant. Hoe goed presteert je website en wat moet je nog doen om dit te verbeteren? De data in de gratis versie zijn -je raadt het al- beperkt. En de foutmeldingen die Ubersuggest vond voor mijn website waren niet bepaald kritiek, toen ik ze bekeek.

Ubersuggest vindt weinig fouten in de Site Audit en is verder erg beperkt.

De ‘kritische fouten’ die je hierboven zag staan betroffen meta-omschrijvingen die dubbel waren of misschien zelfs niet ingevuld. Ten eerste waren de pagina’s niet essentieel voor mijn website, ten tweede hebben meta-omschrijvingen totaal geen invloed op SEO. Wil je alle pagina’s controleren, dan moet je een abonnement nemen. Maar dat is wel logisch, omdat het crawlen van al je pagina’s nu eenmaal een kostbare zaak is.

Een abonnement: de investering waard?

Zoals we al zagen is het abonnement voor Ubersuggest niet meer zo goedkoop als het was. Van 10 dollar is het naar minimaal 29 euro per maand gegaan. Let wel: dat is het goedkoopste abonnement. Ik heb de details van de abonnementen van Ahrefs en Ubersuggest eens naast elkaar gelegd en daarbij lijkt het ‘Bedrijven’ abonnement van Ubersuggest het meest op de ‘Lite’ van Ahrefs. Het is nogal appels met peren vergelijken, maar globaal gezien krijg je:

  • gemiddeld meer zoektermen om te tracken per website in Ubersuggest (dat moet ik ze meegeven)
  • van 100x tot zelfs 1000x meer data in Ahrefs (onder andere het aantal te crawlen pagina’s in Site Audit en het aantal backlinks dat je kunt exporteren)
  • minder functionaliteit in Ubersuggest

In Ubersuggest kun je per project 150 zoektermen tracken, dus zien welke posities je ermee bereikt. Bij 7 websites (het maximale onder ‘Bedrijven’) is dat 1050, terwijl je bij Ahrefs in totaal 500 zoektermen kunt tracken onder ‘Lite’. Met de rest van de data blijft Ubersuggest alleen fors achter qua volumes.

Wat heb je nodig?

Heb je al die extra functionaliteit en data niet nodig en heb je genoeg aan alle data die je krijgt voor zo’n abonnement in Ubersuggest, dan heb je een prima betaalbare tool. Overweeg je Ubersuggest, kijk dan dus vooral of je krijgt wat jij nodig hebt én vergelijk het eens met Mangools*, dat qua prijzen vergelijkbaar is. Je hebt wat te kiezen.

Ben je SEO- of marketingprofessional, dan zou je zomaar meer aan data en functionaliteit nodig kunnen hebben dan wat Ubersuggest je biedt. en bedenk je ook goed dat de zoekvolumes echt flink de plank kunnen misslaan, hoezeer ze altijd ook een zogenaamde guesstimate (guess+estimate: schatting van een gemiddelde) zijn. Wanneer meervoud en enkelvoud en verschillende varianten op 1 hoop gegooid worden en elk het totaal van de som als zoekvolume krijgen, heb je te maken met vervuilde data. Alles hierover in dit artikel over de data uit de Zoekwoordplanner.

En zoals beloofd nog  wat over de geschiedenis van Ubersuggest:

De geschiedenis van Ubersuggest

Ubersuggest werd in 2010 opgezet door de Italiaan Alessandro Martin. Gek genoeg kan Google mij het antwoord op de vraag wanneer Ubersuggest startte niet geven, ik moest het zelf ontdekken via LinkedIn.

Wanneer is Ubersuggest opgericht Google zoekresultaat - zonder succes

De geschiedenis dus (even kort hoor): Ubersuggest gaf altijd een beperkt overzicht van zoektermsuggesties en liet geen zoekvolumes zien. Wilde je die, mocht je naar de betaalde versie. Dat werkte prima voor veel mensen en daarom was Ubersuggest al snel populair. In februari 2017 nam internetondernemer Neil Patel Ubersuggest over om het uiteindelijk onderdeel te maken van zijn eigen website.

Alessandro Martin - oprichter van Ubersuggest

Wel of niet gebruiken?

Als je alles hierboven goed hebt doorgenomen, zie je dat ik voor- en nadelen heb benoemd. Zo kun je zelf bepalen of Ubersuggest geschikt is voor jou. Er is een gratis proefperiode, dus maak daar gebruik van als je twijfelt.

Je weet nu wat je aan Ubersuggest hebt en kunt zelf bepalen of en hoe je hier gebruik van maakt. Is alles duidelijk of heb je nog vragen, of wil je juist wat toevoegen? Jouw reactie hieronder is zoals altijd heel welkom en je krijgt een persoonlijke reactie terug.

10 antwoorden
  1. Maarten
    Maarten zegt:

    Ik heb een vraag voor wat betreft de volumes. Welke tool geeft een betere indicatie van het zoekvolume? En belangrijker nog, waar baseert deze tool de schattingen op?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Van de 3 tools die ik in dit artikel noem heb ik het meeste vertrouwen in Ahrefs. En wel omdat zij werken met ‘clickstream data’. De zoekvolumes zijn daarmee gebaseerd op gedrag van echte gebruikers. Dat neemt niet weg dat ook Ahrefs een indicatie geeft en zoekvolumes daarbij een afgerond getal zijn. KWFinder komt aardig in de buurt van Ahrefs en baseert het deels ook op de zoekvolumes die Google in de Zoekwoordplanner geeft.

      Persoonlijk zou ik de voorkeur geven aan SEMRush, Ahrefs of Moz, met KWFinder van Mangools als goede vierde. Wat wel goed is om te doen is zelf de tools eens proberen. Ontdek wat je fijn vindt en vergelijk de uitkomsten van de tools. Misschien moet ik dat zelf ook weer eens doen ;-)

      Sommige tools focussen zich vooral op de grotere gebieden/landen, waardoor Nederland (en België) er bekaaid vanaf komen. Iedere tool heeft dus zijn voor- en nadelen en daarom gebruik ik er zelf ook meerdere. KWFinder en Ubersuggest gebruik ik zelf vooral om suggesties op te halen en Ahrefs gebruik ik voor suggesties en zoekvolumes (plus nog meer waardevolle data). De zoekvolumes liggen dan namelijk in 1 lijn met elkaar.

      Ubersuggest valt voor mij in ieder geval wel af voor wat betreft de zoekvolumes. Die geven bijvoorbeeld voor ‘seo tekst laten schrijven’ en ‘seo teksten laten schrijven’ exact dezelfde zoekvolumes en andere cijfers terug. Dat is het probleem met de data uit Googles Zoekwoordplanner: die combineert synoniemen, meervoud en enkelvoud enzovoorts. Zie ook de link naar het artikel daarover in bovenstaande artikel :-)

  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Oef, dat zijn wel pittige kosten die hij heeft :)! De chief van Ahrefs gaf al eerder in een interview aan dat Patel nooit de kosten voor de tool zou kunnen blijven dragen als het allemaal gratis bleef. Dat lijkt me ook als je die bedragen zo ziet. Het lijkt me waarschijnlijk dat er op termijn een betaalmodel komt. De bekendheid/traffic is ook wat waard voor hem, maar niet de bedragen die hij erin moet stoppen lijkt me.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Precies hoe ik erover denk. Zeker nu hij er ook flink mee aan het uitbreiden is. Want laten we eerlijk zijn: die naamsbekendheid is misschien wel aardig en wat waard, maar hoe groot acht jij de kans dat gebruikers van Ubersuggest potentiële klanten van Patel zijn?

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Daar lijkt het wel op. Althans, als je nog serieus wat data wilt ophalen. Je kunt Ubersuggest nog gratis gebruiken, het is nu een freemium-model geworden. Wil je meer, moet je betalen. Het zat er natuurlijk wel aan te komen.

  3. Serve
    Serve zegt:

    Gisteren heb ik me aangemeld voor een proefabonnement van ubersuggest. Wat ik mis, is een bruikbare Nederlandstalige handleiding of een instructievideo ervan op Youtube. Al zoekend kwam ik terecht op deze webpagina. Tot dusver voor mij de meest informatieve pagina die ik tegen kwam over ubersuggest. Compliment!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel voor je reactie. Het is niet per se een complete handleiding en zo is het ook niet bedoeld. Daarom is het des te mooi dat je er wel wat van geleerd hebt. En laat me gerust weten als er nog dingen zijn waar je tegenaan loopt of vragen over hebt. Dan vul ik het artikel graag aan.

  4. Harold
    Harold zegt:

    Helder verhaal,

    Ik gebruik ubersuggest al een aantal maanden en betaal 29,- p/mnd. Voor de niet seo expert ben ik tevreden.
    Ik volg zo’n 80 keywords, monitor de linkbuiding, kijk waar ik iets laat liggen om de site te verbeteren ( zeker zaken die ik zalf kan doen) En gebruik de keyword tool.
    Alles in een handige tool, voor mij, ik ben een webshop eigenaar en geen seo expert maar het bied wel overzichtelijke inzichten, zo kan ik mijn seo bureau een beetje volgen, en toetsen.
    Voor de doehetzelf seo ben ik tevreden.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      En dat is ook prima Harold. Als jij er tevreden mee bent voor wat je ervoor betaalt, is daar helemaal niks mis mee. Zolang je je bewust bent van zowel de voordelen als de nadelen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.