Welke tools heb je echt nodig voor je website?

Welke tools heb je echt nodig voor je website?

Je maakt een website, of laat ‘m maken door een heuse webbouwer. Maar dan ben je niet klaar, sterker nog; dan begint het pas. Alleen een website lanceren is echt niet alles. Je wilt toch iets bereiken met je website? Dus ga je aan de slag met een aantal tools. De belangrijkste tools om je website succesvol te maken nemen we door. En er zijn er veel zelfs gratis …

– Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 22 november 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 26 november 2020-

Waarom zou je ze gebruiken?

Je website kost wat. Als je ‘m zelf bouwt (raad ik je niet aan, maar ieder zo zijn redenen), gaat er in ieder geval veel tijd in zitten. Laat je ‘m bouwen, dan kost het je nogal wat centen. In beide gevallen een investering dus. Die investering wil je terugverdienen, je wilt er wat mee bereiken. En om te monitoren of dat lukt en te weten hoe je je website verder verbetert, gebruik je tools. Sommige zijn echt onmisbaar, van andere kun je zelf bepalen of je ze wilt inzetten.

Gebruik tools voor onderhoud, monitoring en verbetering van je website

Dus die website gaat online. En dan is het van belang dat je die onderhoudt. En verbetert. Want een website kan altijd beter. En zonder onderhoud gaat ook je website uiteindelijk slechter presteren. En dat wil je natuurlijk niet. Dus vul je gereedschapskist met deze tools om je website te onderhouden en te verbeteren.

Onmisbaar: gratis tools van Google

Er zijn 2 tools waar je echt niet zonder kunt wat mij betreft. Dat zijn 2 tools van Google en daarbij geldt: als jij het zelf niet gebruikt, komt het uiteindelijk echt een keer van pas wanneer je bijvoorbeeld een SEO-specialist inzet, Google Ads wilt draaien of een nieuwe website wilt dan wel naar een andere websitebouwer overstapt. In dat geval zijn deze tools essentieel. We hebben het dan over Google Search Console en Google Analytics.

Google Search Console: voor technisch onderhoud

Voor velen zal het eng klinken: technisch onderhoud. Dat valt gelukkig mee, zo technisch is het meestal niet echt en sommige dingen kun je gewoon uitbesteden natuurlijk. Google Search Console helpt je er in ieder geval bij. Iedere website hoort gewoon gekoppeld te zijn aan Google Search Console (GSC). Hier kun je zien of er fouten zijn gevonden bij het crawlen van jouw website en krijg je meldingen van Google wanneer er bijzonderheden zijn.

Fouten op je website monitoren in Google Search Console

0 fouten gevonden, altijd goed. Maar een paar foutjes is vaak niet erg hoor ;-)

De meldingen zijn vooral ook goed wanneer je bijvoorbeeld linkbuilding uitbesteedt. Krijg je dan een handmatige penalty vanwege foute links, dan krijg je daar een melding van in GSC. Dat was hoe klanten van Get Indexed er in 2014 achterkwamen dat de linkbuildingactiviteiten waarvoor ze betaalden verre van zuiver waren.

Ook handig: click-through-rates in Google

In GSC kun je ook achterhalen hoeveel mensen jouw website bezoeken via bepaalde zoektermen. Daarbij kun je zelfs de CTR zien; de click-through-rates. Zie je dat er relatief weinig wordt doorgeklikt, terwijl je wel hoog in Google staat, dan kun je onderzoeken waarom dat is. Wie weet moet je je paginatitels en/of meta-omschrijvingen aanpassen om zo meer bezoekers naar je website te trekken.

Google Analytics: bekijk hoe je bezoekers zich gedragen

Waar je vroeger in Google Analytics kon kijken via welke zoekopdrachten bezoekers naar je website kwamen, is daar sinds 2012 weinig meer van over. Google vertoont voor het overgrote deel van je websitebezoekers ‘not provided’ en daar moet je het maar mee doen. Daarmee is Google Analytics beslist niet onbruikbaar, je kunt er namelijk onmetelijk veel andere waardevolle data uit halen. Een greep uit alle interessante gegevens in Google Analytics:

  • Bezoekersaantallen; hoeveel bezoekers krijg je op je website per dag, week of maand? Je ziet zelfs realtime bezoekers…
  • Verkeersbronnen; komen mensen binnen via zoekmachines, sociale media, links vanaf andere websites of online advertenties?
  • Technologie; hoe is de verdeling tussen bezoekers via mobiel, tablet en desktop?
  • Gedrag op de website; hoe klikken mensen door naar andere pagina’s?
  • Bezoekduur; hoe lang blijven ze op je webpagina’s?

Als je hier even over nadenkt, krijg je vast wel een idee hoe je dit kunt inzetten om je website te verbeteren. Eigenlijk is de naam verkeerd, je website wordt niet echt geanalyseerd, dat moet je zelf doen. Google Analytics levert je alleen de informatie voor de analyse.

Mooi om je eens op te storten: gedragsstroom

Zelf kijk ik graag naar de gedragsstroom. Hierin kun je zien waar mensen je website binnenkomen en welke pagina’s ze daarna bezoeken. Door dit te analyseren kun je daarin mogelijk verbeteringen aanbrengen, zodat bezoekers langer op je website blijven en meer pagina’s bezoeken.

Gedragsstroom in Google Analytics geeft waardevolle informatie over het gedrag van je websitebezoekers

Wat mij betreft hoort degene die een website bouwt hier ook gelijk Google Analytics aan te koppelen en het account aan de website-eigenaar over te dragen. Check of dit is gebeurt of regel het nu.

Maak er een echt feestje van met de Page Analytics add-on in Google Chrome.

Als website-eigenaar ook eigenaar van deze properties

Wat ik regelmatig tegenkom is dat website-eigenaren geen idee hebben of deze tools überhaupt aan hun website gekoppeld zijn en als dat zo is, dat ze zelf geen toegang tot deze ‘Google properties’ hebben. Of dat ze wel toegang hebben, maar geen beheerders rechten. In alle gevallen vind ik dat geen beste zaak. De website is jouw eigendom en daarmee horen ook deze properties volledig onder jouw controle te zijn. Controleer dus of deze tools gekoppeld zijn aan jouw website en als dat zo is, of jij alle rechten hebt.

Check dus of je toegang hebt tot Google Search Console en Google Analytics (je moet met een Google account kunnen inloggen) en als dat niet zo is, vraag de websitebouwer of ze dat voor je kunnen regelen.

Alternatieven en aanvullende tools

Voor je websitestatistieken hoef je niet per se afhankelijk te zijn van Google. Google Analytics is dan wel gratis, maar er zijn alternatieven die je kunt overwegen als je niet te afhankelijk wilt zijn van de zoekmachinegigant. Zo zijn er:

Meer (open source) alternatieven en informatie over deze tools vind je in dit overzicht. Er zijn nog vele andere alternatieven, waarvan een groot deel betaald, waarmee je in ieder geval meer privacy biedt aan je bezoekers. Scheelt een (onderdeel in je) cookiemelding.

Voor GSC zijn ook alternatieven, al zijn er wat mij betreft geen die het echt kunnen vervangen. Meldingen van penalty’s of over fouten waardoor Google webpagina’s niet indexeert krijg je alleen in GSC. Informatie over technische verbeteringen krijg je wel in betaalde SEO-tools als Ahrefs, Semrush en Moz, wat GSC mooi kan aanvullen.

Bing Webmaster Tools is een andere gratis tool om te gebruiken, waarbij je zelfs data vanuit GSC importeert om zo direct met Bing Webmaster Tools aan de slag te kunnen.

En: Ahrefs Webmaster Tools

In 2020 lanceerde Ahrefs hun eigen gratis Webmaster Tools. Dit is in feite een uitgeklede versie van Ahrefs, waarbij je de functionaliteit waarmee je je eigen website kunt monitoren als website-eigenaar gratis kunt gebruiken. Zie het als een aanvulling op GSC, ook weer omdat je geen meldingen van penalty’s zult krijgen en problemen met indexering door Google alleen in GSC naar voren komen.

Zo gebruik je Ahrefs Webmaster Tools.

Speedtest tools: omdat niemand houdt van een trage website

Vooral op mobiel zijn mensen ongeduldig, dat zul je vast zelf ook ervaren. Hoe lang duurt het voordat jij een webpagina wegklikt op je mobiel omdat deze niet snel genoeg laadt? Daarom weegt de laadtijd van je website ook mee in je posities in Google. Test dus regelmatig of je webpagina’s nog snel genoeg zijn. Gebruik hierbij verschillende tools, want iedere tool meet weer anders. 1 tool is verre van alleszeggend. Houd er daarnaast ook rekening mee dat het altijd een momentopname is en daar dus ook pieken en dalen in kunnen zitten.

Gebruik dus altijd minstens 2 van deze tools:

  • GTmetrix; maak een account aan om de voortgang te zien én om vanaf een door jou gekozen locatie te testen
  • Google PageSpeed Insights; erg kritisch, neem het met een flinke snuif zout, al krijg je wel prima adviezen voor verbetering
  • Pingdom Tools; niet meer zo uitgebreid en duidelijk als voorheen, maar nog steeds een prima indicator voor de snelheid van je website
  • Webpagetest; doet wat gedateerd aan maar geeft erg goede inzichten en een duidelijke ‘waterfall’ van het laden van je webpagina

Houd er rekening mee dat al deze tools de specifieke webpagina’s testen die je opgeeft. Het gaat dus per URL en daarom is het slim om meerdere webpagina’s te testen. Sowieso scoort een homepagina vrijwel altijd anders dan een productpagina, omdat beide pagina’s nogal verschillende content hebben. Vaak heeft een homepagina meer afbeeldingen, waardoor deze dan ook de zwaarste pagina van de website zal zijn.

Met GTmetrix meet je de snelheid van je webpagina's

Prima score wel hoor, als die afbeeldingen echt het grootste probleem zijn ;-)

Test en noteer de verbeterpunten

Haal dus meerdere pagina’s van je website door minstens 2 van deze tools. Vooral GTmetrix en PageSpeed Insights geven waardevolle inzichten én concrete punten die je moet oplossen. Een van de meest voorkomende punten in de tests die ik draai is trouwens het comprimeren van afbeeldingen. En laten daar nu ook tools voor zijn…

Meer weten over GTmetrix?

Test je website met SiteGuru en krijg duidelijke adviezen

Wil je kijken hoe je website beter kan, dan is SiteGuru* een heel handige tool. Met de gratis (eenmalige) test kun je al lekker aan de slag om je website te verbeteren, met een abonnement monitor je wekelijks volledig geautomatiseerd de prestaties van je website en de wijzigingen daarin. Je krijgt dan te zien wat er allemaal beter kan en dat in duidelijke taal die vrijwel iedereen begrijpt.

Comprimeer afbeeldingen om de laadtijd te beperken

Grote afbeeldingen kosten veel geheugen en dus veel laadtijd. Maak je webpagina’s sneller met afbeeldingen die liefst (dik) onder de 100 KB zijn. Het beste kun je dat doen door de afbeeldingen te verkleinen voor het uploaden. Achteraf kan ook, met behulp van plugins bijvoorbeeld. De Shortpixel plugin optimaliseert alle afbeeldingen die je uploadt geheel automatisch. Een aantal (online) tools voor het comprimeren van afbeeldingen:

  • Shortpixel [aff.]; gratis (voor beperkt gebruik) en betaalde versie met een WordPress plugin voor automatisch comprimeren
  • Squoosh; Googles gratis tool om afbeeldingen te bewerken
  • TinyPNG; ondanks de naam ook geschikt voor jpg ;-)
  • Kraken.io; gratis met betaalde versie (dank Michiel Brand voor de tip)

Denk er ook aan dat je de afbeeldingen uploadt in het formaat waarop je ze wilt weergeven op je webpagina. Groter is niet nodig en zorgt nog eens voor extra vertraging omdat je browser eerst de volledige afbeelding ophaalt en die daarna weer naar een ander formaat moet schalen. Ben je handig met bijvoorbeeld Photoshop, dan kun je in Photoshop (of een ander programma voor fotobewerking) het formaat slim bijwerken.

Alles over de technische optimalisatie van je afbeelding lees je hier.

Goede hosting: ook hier is goedkoop vaak duurkoop

Oké, niet echt een tool, en toch ook weer wel. Goede hosting is de basis voor de snelheid van je website. Snelle servers, zo weinig mogelijk downtime en als het goed is ook goede caching. Een beetje hostingbedrijf zorgt ervoor. Essentieel voor een snel en probleemloos ladende website.

Zelf zien hoe snel je website kan? Doe vrijblijvend een test bij Managed WP Hosting. Bevalt het en stap je over, dan krijg je korting als je laat weten dat je via mij komt.

*Als enthousiast gebruiker van SiteGuru beveel ik deze tool van harte aan, waarvoor ik een affiliate-vergoeding ontvang. Mijn enthousiasme wordt nooit bepaald door een vergoeding en je krijgt ook altijd de nadelen van mij mee wanneer ik die opmerk. Ook als je mij advies vraagt, raad ik je tools af wanneer ik denk dat ze echt niet voor jou zijn.

Ik kan hier onmogelijk alle mogelijkheden van deze tools uitleggen, over iedere tool kan ik minstens een heel artikel schrijven. De meeste leer je het beste kennen door ze te gebruiken. Voeg ze daarom toe aan je digitale gereedschapskist en leer ze echt goed gebruiken door het gewoon te doen. Ook is dit natuurlijk een eigen selectie en is zo’n lijst nooit compleet te noemen. Heb jij nog aanvullingen of iets te vragen? Mis je een bepaalde tool of tools voor bepaalde functionaliteit? Laat het weten in een reactie.

4 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Goeie tools! Voor compressie van afbeeldingen maak ik graag gebruik van Kraken.io. Die hebben een gratis web-interface waarmee je tegelijk meerdere afbeeldingen kunt comprimeren. Maar de 3 die je noemt, werken ook perfect!

    Beantwoorden
  2. Michiel
    Michiel zegt:

    Sinds mijn comment hierboven, gebruik ik inmiddels Shortpixel. Inderdaad een handige plugin! Tijdens het uploaden worden alle afbeeldingen netjes gecomprimeerd. In vergelijkingstests komen ze er ook erg goed uit en hebben ze betere compressieresultaten dan vergelijkbare plugins. En inmiddels ben ik ook op jouw aanraden overgestapt naar Managed WP Hosting :). PS: dank voor de mention!

    Beantwoorden
  3. MarlienW
    MarlienW zegt:

    Enkele van die tools ken ik niet. Uitstekend dat je deze informatie deelt, zodat lezers inspiratie eruit krijgen of zelfs iets nieuws leren. Mijn broer werkt in deze branche en ik heb deze blog direct met hem gedeeld. Hij was dankbaar, want enkele van die tools hebben zijn werkzaamheden verbeterd. Dank je voor je het delen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel Marlien. Dat is ook precies de bedoeling: helpen werkzaamheden te verbeteren. Deze tools helpen daar zeker bij als je websites beheert of verbetert. Zelfs als het niet per se om SEO gaat.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.