Zo test en verbeter je de snelheid van je website

Enorm veel websites die ik tegenkom of test zijn traag. Haal je ze door de PageSpeed-test of een andere test die de laadtijd toont, zie je vaak dezelfde issues die de snelheid beïnvloeden. Je verbetert de snelheid van je website dus makkelijk door deze meest voorkomende problemen te checken en op te lossen. Test de snelheid jouw website zelf en verbeter nu de laadtijd van jouw webpagina’s.

Waarom is de laadtijd belangrijk?

Je zal het zelf ook wel ervaren: je klikt op een link vanuit Google of sociale media en dan begint het wachten… Hoe lang blijf je dan wachten tot de webpagina verschijnt? Het antwoord is een typisch SEO-antwoord:

“Het hangt ervan af”

Want:

  • Op mobiel zul je minder geduldig zijn dan achter je laptop of pc
  • Wil je de informatie echt graag lezen, dan heb je meer geduld dan wanneer je zo even wat opzoekt of tegenkomt

Je kunt er zelf misschien nog wel wat andere redenen bij bedenken.

Een trage website kost je klanten

Het gerenommeerde Nielsen/Norman Group publiceerde al meerdere onderzoeken die aantoonden dat bezoekers afhaken bij trage websites. Zelfs zodanig dat fracties van seconden langere laadtijd bij webwinkels flinke impact hebben op de conversie. Moet je dan minutieus iedere pagina optimaliseren voor een klein beetje meer snelheid? Wat mij betreft niet, toch loont het de moeite om eens goed te kijken naar de laadtijd van je website.

Hoe test je de laadtijd?

Er zijn legio tools waarmee je de laadtijd van je website kunt testen. Of eigenlijk: de laadtijd van je webpagina’s. Want je kunt niet een complete website op snelheid testen zonder duurbetaalde tools. Daarnaast presteert iedere webpagina weer anders, dus de ene webpagina kan snel zijn, terwijl de ander juist enorm traag is. Je test dus pagina’s, waarbij je met het testen van enkele pagina’s wel vaak een goed beeld krijgt van hoe alle webpagina’s op jouw website presteren.

Voor het testen is er een groot aantal gratis tools beschikbaar:

  • GTmetrix; gratis te gebruiken, met een gratis account sla je zelfs je geschiedenis op en kun je je vooruitgang in de gaten houden
  • Pingdom Tools; gratis, zonder verdere opties met een account, betaald account vooral interessant voor professionals
  • Webpagetest; met veel interessante informatie over hoe jouw webpagina scoort in verschillende tabs
  • Google PageSpeed Insights; van Google zelf dus, behoorlijk kritisch, vooral op de mobiele snelheid
  • Testmysite van Google; vooral bedoeld om de mobiele snelheid te testen, ook behoorlijk kritisch

Als je een goed beeld wilt, test je ten minste 3 pagina’s van je website op meerdere van deze tools.

Meerdere tests geven het beste beeld

Als je meerdere pagina’s test op snelheid, zie je vrijwel altijd een aantal punten terugkomen in zo’n rapportage die voor alle pagina’s opgaan. Test je dan met diverse tools, dan zie je dat iedere tool weer met andere metingen komt en andere verbeterpunten. Zo krijg je het beste beeld van wat er zoal te verbeteren valt. En ik kan je zo al een aantal problemen meegeven die vrijwel altijd naar voren komen.

De meest voorkomende problemen die je laadtijd beïnvloeden

Grote kans dat bij jouw tests 2 of meer van de volgende zaken worden aangemerkt om te verbeteren:

  • Caching instellen of verbeteren
  • Afbeeldingen comprimeren
  • Afbeeldingen schalen
  • Gzip inschakelen
  • Inperken van CSS en JavaScript

Dit is maar een klein aantal van de mogelijke adviezen, deze 5 zie ik wel het meest voorbij komen. En die kun je vaak behoorlijk goed zelf oplossen.

De snelheid van je hele website testen

Met de gratis tools hierboven test je losse pagina’s van je website op snelheid. Dat betekent dat je bij een beetje website een flinke klus hebt om de snelheid te testen. Moet je niet willen. Zoals ik al aangaf kun je met het testen van een paar pagina’s al wel een heel eind komen. Door daar de belangrijkste verbeterpunten uit te halen en toe te passen op al je webpagina’s, verbeter je al snel en makkelijk de snelheid van je website. Toch kan het ook slim zijn je hele website te testen. Hoe doe je dat dan?

Site audits in betaalde tools

Betaalde tools als Ahrefs, Moz en SEMrush hebben allemaal een Site Audit in hun pakket, waar je ook de laadsnelheid mee kunt testen.

In de Ahrefs Site Audit wordt een aantal pagina’s als langzaam aangemerkt. De daadwerkelijke laadtijd zie ik niet als slecht trouwens.

Voordeel van deze tools is dat je dan alle pagina’s van je website kunt sorteren van langzaam naar snel of andersom. En ik hoef je vast niet te vertellen dat je zo kunt beginnen met de traagste pagina om zo je hele website steeds sneller te maken.

Hier zijn de webpagina’s gesorteerd op snelheid, van laag naar hoog. Zo bepaal je waar je begint met pagina’s verbeteren.

Ook handig is dat je in ieder geval in dit geval ziet of er pagina’s bij zitten die indexeerbaar zijn. De pagina’s waar onder ‘is indexable page’ No staat, kun je dan negeren, tenzij je weet dat die cruciaal is voor conversie. Want als een bezoeker heel lang moet wachten tot het winkelmandje laadt, kan je dat omzet kosten. Pagina’s als ‘Manage subscriptions’ in bovenstaande voorbeeld, zijn nauwelijks relevant en hebben dus geen prioriteit.

Wat los je als eerste op?

Vooropgesteld: de snelheid van je website is niet essentieel voor je SEO, wat nogal veel wordt beweerd. Ja, Google heeft aangegeven dat ze trage pagina’s “afstraffen”, maar dat gebeurt pas echt bij heeeeeeeel erg trage webpagina’s. Wil je je concurrent inhalen in de zoekresultaten, dan ga je dat met het verbeteren van de snelheid minder makkelijk en snel voor elkaar krijgen dan met het verbeteren van je content of een paar goede backlinks. Je doet het dus vooral voor je bezoeker en daarmee voor de conversie. Wat los je dan als eerste op?

Hosting is essentieel

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: snelle servers zijn de basis voor een snelle website. Bezuinig dus niet op je hosting, uiteindelijk zijn dat de kosten ook niet. En soms is een (vaak kleinere) betere hostingpartij niet eens per se duurder. Heb je een beetje goed hostingbedrijf, dan zorgen ze ook voor de juiste cachinginstellingen, Gzip-compressie en daarnaast nog andere zaken die minder met de snelheid te maken hebben.

Hoe doe je dat dan? Want je weet toch niet welke hosting beter is? Klopt, een beetje hostingbedrijf zal bereid zijn een kopie van jouw website op hun servers te zetten, zodat je de prestaties naast jouw huidige kunt leggen. Heb je alvast een beeld.

Afbeeldingen gaan te vaak fout

Zoals je in de meest voorkomende fouten al zag hebben afbeeldingen heel vaak en op meerdere manieren invloed op de snelheid van je webpagina’s. Best kans dat ook jij daar al heel snel winst mee kan behalen.

Afbeeldingen in het juiste formaat uploaden

Wat vaak gebeurt is dat de afbeelding in een veel groter formaat wordt geüpload dan deze wordt weergegeven op de pagina. Hierdoor moet de browser de volledige afbeelding ophalen, wat al meer tijd kost dan wanneer deze kleiner was. Daarnaast moet het formaat daarna ook weer worden geschaald naar de afmetingen waarop deze wordt weergegeven. Ook dat kost tijd, wat dus 2x vertraging oplevert. Vervang de te grote afbeeldingen dus door afbeeldingen in het juiste formaat.

Afbeeldingen comprimeren

Je afbeeldingen hoeven op je website helemaal niet in de hoogste kwaliteit te worden weergegeven. Ik zie soms afbeeldingen van 3 MB of zelfs meer, wat echt veel te veel is. Ik ben zelfs afbeeldingen van 10 MB+ tegengekomen. Dat moet wel allemaal geladen worden, terwijl de websitebezoeker daar vrijwel niks van merkt. Een afbeelding hoeft echt maar maximaal 100 KB te zijn. Uitgelichte afbeeldingen bij mijn blogs zijn vrijwel altijd slechts enkele KB’s.

Inline CSS en JavaScript inperken

Het is sowieso zaak om CSS en JavaScript te beperken. En wanneer het echt nodig is om CSS of JavaScript te gebruiken, plaats ze dan waar mogelijk in externe bestanden. Daarmee komen deze bestanden in een externe cache, waardoor je laadtijd lager wordt. Nogal technisch? Klopt, dus laat dat gerust over aan een websitebouwer.

HTTP-verzoeken verlagen

In de tools die je snelheid testen komt ook vaak het advies terug om het aantal ‘HTTP-requests’ te verlagen. Alle verzoeken om data te krijgen kosten tijd. Door  verschillende formaten van 1 afbeelding te combineren met CSS Sprites, verlaag je het aantal HTTP-verzoeken. Ook weer zo’n technisch ding, dat laat ik zelf ook graag over aan een websitebouwer :-)

Handige tools om de snelheid te optimaliseren

Welke tools kun je gebruiken voor het optimaliseren van de snelheid van je website? Je zou er legio kunnen verzinnen en eigenlijk moet ik zelfs zeggen dat je beter zo weinig mogelijk tools gebruikt. Leg de basis met snelle hosting, voorkom dat je afbeeldingen en andere elementen op je webpagina’s te zwaar worden en dan hoef je eigenlijk niet of nauwelijks met tools aan de slag.

Toch een paar handige aanraders:

Shortpixel

Shortpixel* is een gratis online tool om afbeeldingen te comprimeren. Je kunt daarbij kiezen uit lossy, glossy en lossless, waarbij lossy in principe prima is. Kies je voor de betaalde versie, dan krijg je:

  • 5000 afbeeldingen optimaliseren per maand (of meer); gratis is tot 100 afbeeldingen per maand
  • PDF’s comprimeren; ook handig

Je kunt in alle gevallen gebruik maken van de WordPress plugin, die zelfs automatisch bestaande afbeeldingen comprimeert. Zodra je aan je maandelijkse limiet zit, stopt Shortpixel met comprimeren en gaat de volgende maand weer verder met comprimeren. Let wel: ik zat al snel aan de eerste 5000, het gaat dus harder dan je denkt.

Verder zijn er diverse andere tools, waarover je in dit artikel al kon lezen.

Caching plugins

Het handige aan veel CMS’en is dat er de nodige plugins zijn, waaronder caching plugins. Weet bij dit soort plugins wel waar je aan begint. Met de verkeerde instellingen kun je het probleem zelfs verergeren. Het beste is dat je dit laat instellen door een specialist. En zoals gezegd, met goede hosting zal die caching in ieder geval aan de serverkant ook goed ingesteld zijn.

*Dit is een affiliate link; ik krijg een kleine vergoeding voor mijn advies en jij betaalt er niks extra voor…

Beginnen je handen al te jeuken om de snelheid van je website te verbeteren of heb je juist helemaal geen zin in al dat toch vooral technische gedoe? Heb je nieuwe inzichten opgedaan of heb je nog iets aan te vullen? Wat het ook is, deel jouw reactie hieronder, ik ga graag met je in gesprek.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.