De bizarre staat van linkbuilding in Nederland (anno 2022)

Misschien vind je mij te braaf en te ethisch als je dit allemaal leest, dat is dan maar zo. Grote kans dat veel linkbuilders in Nederland mij dit artikel ook kwalijk gaan nemen. Maar het moet me toch echt van het hart hoeveel matige en vooral slechte linkbuilding er in Nederland wordt aangeboden. Ja echt, er zijn heel erg weinig echt goede linkbuilders en linkbuildingbedrijven in ons landje. Op meerdere vlakken. Naast wat er misgaat, krijg je ook handvatten om je linkbuilder op te beoordelen voor je met een linkbuilding-bureau of -specialist in zee gaat.

Van artikelmarketing tot outreach: er valt nog veel te verbeteren

Wat er zoal misgaat? Zowel de backlinks die er aangelegd worden als de outreach* zijn vaak onder de maat. En wat daarbij vooral zorgelijk is: je betaalt wel, maar het levert niet het verwachte resultaat op. Daarbij is het wel zo fair om rekening te houden met het feit dat SEO, en dus ook linkbuilding, een langetermijnstrategie is en meestal niet direct resultaat oplevert. Je kán soms snel resultaten zien, maar het is wel zo realistisch om rekening te houden met zeker 3 tot 6 maanden voor je echt resultaat gaat zien.

*Uitleg over wat outreach is en waarom het vaak zo slecht is, vind je hier

Er zijn wel resultaten te bepalen

Toch zijn er wel degelijk resultaten waar je een linkbuilder op moet kunnen afrekenen, zoals de kwaliteit en relevantie van de backlinks en het totale backlinkprofiel dat er voor je gerealiseerd wordt. Daar komen we dus ook nog op.

Artikelmarketing op PBN’s: wat doet het echt?

Zo’n 80% of meer van partijen die linkbuilding aanbieden in Nederland werken met PBN’s. Je zou kunnen denken dat het wel werkt, anders zouden ze het toch niet aanbieden? Mis. Het probleem is namelijk dat vrijwel niemand gaat controleren of het echt werkt. Als klant vertrouw je erop dat het werkt en veel bureaus weten hun resultaten mooi te presenteren naar hun klanten, maar dat soort resultaten is ook mooi naar eigen hand te zetten. Zo zegt domeinautoriteit absoluut niet alles en kun je met veel cijfers prima goochelen om jezelf zo goed mogelijk uit de verf te laten komen.

Matige stukjes tekst op niet-geïndexeerde webpagina

Typerend voor deze artikelmarketing is dat er matige stukjes tekst van vaak tussen de 300 en 500 woorden worden geplaatst. Matig omdat ze inhoudsloos zijn, vaak cichématige intro’s hebben en de enige links die erin staan naar dezelfde website gaan. Meestal zijn het 2 of 3 links, soms zelfs maar 1 link. En dat zie je in ieder artikeltje gebeuren. Krijg je van je linkbuilder backlinks in artikelen, check dan hoe de andere artikelen op zo’n website eruitzien. Matige stukjes tekst met 1, 2 of 3 linkjes erin naar 1 en dezelfde website? Dan weet je genoeg. Moet je niet willen.

En dan blijkt bij onderzoek ook dat sommige van die pagina’s niet geïndexeerd zijn. Dat gaat dan sowieso niets opleveren, omdat Google backlinks op niet-geïndexeerde pagina’s ook niet zal volgen en dus ook niet meerekent voor je backlinkprofiel. Een van de ontevreden klanten van Real Gen had een aantal van dit soort artikelen via real Gen en zelfs na ongeveer een half jaar waren enkele van deze pagina’s niet geïndexeerd. Dan kan een bureau mooi laten zien dat er een link in staat, maar die link is in dat geval dus waardeloos.

Als je in Google een zoekopdracht doet met site: en daarachter de volledige URL (zonder spatie), zie je direct of de webpagina in de index staat.

1200 euro investering door het riool

Een klant van mij had een traject bij zo’n bureau en betaalde daar 6 maanden lang 200 euro per maand voor. Op zich helemaal geen gek bedrag hoor. Of eigenlijk: veel te goedkoop, daar kun je echt geen goede backlinks voor krijgen. En dat bleek dan ook wel. Na 6 maanden was deze klant 1200,- lichter, maar daar zagen we niks van terug qua posities. Gewoon niks. Dan spoel je in feite gewoon 1200 euro door het riool. Voor dat bedrag mag je toch op zijn minst iets van resultaat verwachten …

Startpagina’s of dochterpagina’s: ze werken nog, maar …

Startpagina’s ken je vast (nog) wel. Ooit begonnen met Startpagina.nl, gevolgd door Startkabel.nl en daarna nog heel veel andere startpaginaklonen, zijn ze uniek in de wereld. Je komt ze alleen in Nederland en België tegen. En ze zijn dan wel uniek in de wereld, wij komen erin om. Er zijn honderden, misschien wel duizenden van dit soort websites. En ze werken nog, dat heb ik zelf kunnen ervaren toen ik op een slimme manier aan een aantal van dat soort links kon komen.

… het ligt eraan

Ook een groot aantal van deze dochterpagina’s zijn niet geïndexeerd en leveren alleen daarom al niks op. Zijn ze wel geïndexeerd, dan is het afhankelijk van je concurrenten of je er wat aan hebt. Hebben zij veel startpaginalinks, dan kunnen ze voor jou ook hun werk doen. Hebben je concurrenten backlinks van andere websites, bijvoorbeeld gerelateerd aan de branche of algemenere websites met een hoge autoriteit, dan gaan die startpaginalinks niet zoveel doen, tenzij jij ook backlinks van vergelijkbare andere websites hebt.

En nee, je hoeft echt niet een backlinkprofiel te hebben dat heel erg lijkt op dat van je concurrenten. Het is vooral een indicator voor jou van de mix die kennelijk werkt, waarbij nog heel veel signalen een rol spelen. Soms heb je gewoon wat meer backlinks dan je concurrent nodig om hoger te komen, soms gaat het juist om een paar heel autoritatieve backlinks die jou verder gaan helpen.

Gekke domeinnamen die andere verwachtingen wekken

Er lijkt een soort race gaande om maar zoveel mogelijk nieuwe startpaginaklonen te lanceren. Ik zie regelmatig dat domeinnamen die uit quarantaine komen door bekende linkbuilders worden geregistreerd, waarna er een startpaginakloon op verschijnt. En dan komt er dus bijvoorbeeld zo’n serie linkverzamelingen staan op fotokoos.nl. Op die domeinnaam verwacht je toch iets heel anders?

En los van de verwachting die niet wordt ingelost is de kans klein dat links vanaf zo’n dochterpagina veel uithaalt. Zoals al aangehaald moeten ook die webpagina’s allemaal worden geïndexeerd door Google voordat zo’n link überhaupt iets gaat doen en omdat het allemaal subdomeinen worden, wordt het ook best lastig om al die pagina’s geïndexeerd te krijgen. Zeker als er een tijd geen website op gestaan heeft, omdat Google dan echt de website met alle pagina’s en subdomeinen opnieuw moet leren kennen.

Daar komt nog bij dat Google ook aangeeft dat backlinks komen te vervallen voor een domein wanneer ze daar langere tijd geen website op hebben gezien. En met domeinen die uit quarantaine komen is de kans enorm dat Google inmiddels heeft gezien dat er geen website meer op staat.

Backlinks op partner-pagina’s

De startpaginaklonen hebben tenminste nog dochterpagina’s per onderwerp en daarop vaak blokken met categorieën, de bekende linkpartnerpagina’s hebben dat niet. Dus sta je dan tussen tientallen of zelfs meer dan 100 verschillende anderen op een webpagina. De kans dat het je bezoekers oplevert is alleen daarom al bizar klein. En wees eerlijk: hoe interessant vind jij zo’n pagina überhaupt?

Pagina "Partners" op ZoutarmDieet.nl, met daarop een hele lijst met enorm verschillende links.

De kans is ook nog eens enorm dat de zoekmachines pagina’s met in de URL of paginatitel iets als “links” of “partners” kritisch benadert en zeker “linkpartners” volledig wantrouwt.

Blog op de website van een blogger

Links in een blog van een blogger zijn prima en ogen heel natuurlijk, dus in basis zijn dat uitstekende links. Wat daarbij wel goed is om te weten is of de blogger dan 1 backlink naar jou stuurt of -zoals bij de PBN’s gebruikelijk is- meerdere links in 1 artikel. Ook hier zou ik ervoor pleiten dat je echt maar 1 link krijgt per blog en dat er ook nog enkele andere links in zo’n blog staan, waarbij er natuurlijk geen enkele naar een concurrent gaat.

De kans is enorm dat Google patronen gaat ontdekken en ziet dat een blogger vaak -of zelfs altijd- linkt naar commerciële websites in de blogs, zeker als daar dan meerdere keren per blog naar dezelfde website gelinkt wordt. Ga er vanuit dat wanneer jij met een kritische blik patronen kan ontwaren, een algoritme van een zoekmachine dat zéker kan.

-Er zijn nog wel wat andere linkbuildingmethodes te benoemen, dit zijn de belangrijkste die in Nederland veel gebruikt worden. En die aantonen waarom het zo slecht gesteld is met linkbuilding in Nederland.-

Zo check je wat je krijgt van je linkbuilding-bureau of -specialist

Nu je weet wat er qua linkbuilding in Nederland beter kan, heb je natuurlijk ook behoefte aan een manier om te checken of een linkbuilder waarmee je in zee wilt gaan ook dit soort werk levert. Of het nu een SEO-bureau is of een zelfstandig werkende specialist, de kans is sowieso enorm dat die uit dit vaatje tapt. Er zijn echt heel weinig linkbuilders die het anders doen en (in mijn visie) echt kwalitatieve linkbuilding doen.

Vraag een linkbuilder bijvoorbeeld:

  • Wat je krijgt voor het tarief dat je betaalt: een bepaald aantal links per periode bijvoorbeeld;
  • Wat voor backlinks ze gaan bouwen, je kent nu een aantal typen dus vraag daar ook gerust naar;
  • Of ze voorbeelden hebben van wat ze voor andere klanten hebben gedaan, zodat je eventueel zelf ook die links kunt checken.

Let daarbij dus ook op of ze het in hun antwoorden hebben over iets als een “mix” of het backlinkprofiel en hoe transparant ze durven zijn. De voorbeelden zouden in principe geen probleem moeten zijn. Als het goed is kan een linkbuilder die links namelijk goedkoper en makkelijker kunnen regelen voor je dan wanneer je dat zelf zou doen.

Let er daarnaast op of ze het volgende aangeven of vraag hier ook naar:

  • Zijn de backlinks permanent?
  • Krijg je dofollow-links?
  • Zijn het in-content links?
  • Krijg je links vanaf domeinen waar je nog geen link van hebt?
  • Zorgen ze voor maximaal 1 backlink per keer naar jouw website?

Permanente links: niet vanzelfsprekend

Misschien verwacht je dat de backlinks gewoon altijd blijven staan, maar dat is lang niet zo vanzelfsprekend. Verzeker je er dus van dat je permanente links krijgt, of dat je jaarlijks een bedrag betaalt dat reëel is. Vooral bij startpaginalinks is het redelijk gebruikelijk dat je per jaar betaalt. Maar ik heb zelfs verhalen gehoord van ondernemers die erachter kwamen dat er backlinks verdwenen, waarna bleek dat er kennelijk per jaar betaald werd voor een plaatsing van een link in een artikel. En dan blijkt helaas dus weer het gebrek aan transparantie van veel linkbuilders.

Dofollow-links: eigenlijk bestaan ze niet

We zeggen wel dat we dofollow-links willen, maar eigenlijk bestaat dat niet. Eigenlijk is er alleen een backlink en een nofollow-backlink. Maar het maakt het wel wat duidelijker als er gesproken wordt over ‘dofollow’. Dan weet je in ieder geval zeker dat je backlink waarde overdraagt omdat er geen nofollow-tag op zit.

NB: nofollow-links horen wel bij een natuurlijk backlinkprofiel, en vaak krijg je die ook al op verschillende manieren. Het zou vooral niet de taak van een linkbuilder moeten zijn om voor nofollow-links te zorgen. Daarvoor is linkbuilding een te kostbaar proces.

In-content links: de meest natuurlijke links

In-content links zijn, zoals de naam al zegt, links die in content staan. In een artikel op een informatieve website of een nieuwswebsite, of in een blog. Met in-content links verwijs je naar meer informatie of een bron en dat is dan ook de reden waarom Google backlinks als rankingfactor introduceerde. Als je zelf goede content publiceert is de kans ook groot dat je dat “automatisch” backlinks oplevert. Helemaal automatisch is het natuurlijk niet, mensen moeten jouw content wel ontdekken. En verwacht niet dat het dan zomaar backlinks oplevert. Je kunt er zelf wat werk in steken om mensen te overtuigen naar je te linken (outreach, zie hieronder), je content promoten op bijvoorbeeld sociale media, en vooral ook goed contact houden met je vakgenoten die vast wel eens naar een goed artikel van je willen linken.

Ja, je kunt zeker backlinks krijgen zonder daar moeite voor te doen (behalve dan het schrijven van je artikel natuurlijk), maar dan moet je wel echt geduld hebben.

Links vanaf nieuwe domeinen: net iets meer kracht

Een echt goede linkbuilder brengt je bestaande linkprofiel in kaart en gaat dan zorgen dat je links krijgt vanaf “nieuwe” domeinen. En met “nieuw” doel ik dan op domeinen waar je nog geen backlink van hebt gekregen. Een extra backlink vanaf een domein waar je al een link van krijgt is zeker niet verkeerd, vooral als het een domein is met hoge autoriteit of relevantie, maar iedere extra link vanaf hetzelfde domein wordt wat minder sterk. Een link vanaf een voor jouw website nieuw domein is net wat krachtiger. Dat moet wat mij betreft bij linkbuilding dan ook een van de speerpunten zijn.

Maximaal 1 backlink per keer: wist je al toch?

Dat je maximaal 1 backlink per keer moet krijgen hebben we nu al een paar keer aangehaald. Dus dat wist je al, toch? Natuurlijk is het niet gelijk gevaarlijk of fout als je er meerdere krijgt, maar het moet zeker geen gewoonte worden. Twee of zelfs drie links naar dezelfde website in één artikel, zeker als er verder geen externe links in staan, zijn een enorme alarmbel dat je backlinks vanaf artikelmarketingwebsites uit een PBN krijgt.

Zelf monitoren welke backlinks je krijgt? Het kan

Wil je monitoren welke backlinks je krijgt zonder daarvoor een dure SEO-tool te gebruiken? Dat kan. Misschien denk je nu dat Google Search Console daar handig voor is, maar daar krijg je alleen een overzicht van linkende domeinen én krijg je geen meldingen als je nieuwe backlinks krijgt. Gebruik daarom Ahrefs Webmaster Tools, wat voor website-eigenaren gewoon gratis te gebruiken is. In je dashboard kun je instellen dat je meldingen krijgt voor nieuwe backlinks en zo houd je zelf bij wat er gebeurt als je met een linkbuilder in zee gaat. Let wel: Ahrefs ontdekt niet altijd direct nieuwe backlinks en kan soms ook pas na maanden of zelfs jaren links ontdekken. En als Ahrefs links ziet, is het geen garantie dat Google ze ook ziet of zelfs meetelt.

Let op: domeinautoriteit zegt niet alles

Domeinautoriteit kwam hiervoor ook al aan bod. De focus op domeinautoriteit is een te grote versimpeling van hoe de algoritmes werken. En: omdat het scores zijn die externe tools berekenen, zegt het lang niet alles over hoe Google een domein en dus een backlink vanaf dat domein waardeert. En zo is er nog meer, zoals het manipuleren van deze scores, waarover je alles leest in ‘DR of DA als relevante score voor SEO?’.

Wat is outreach?

Outreach is een van de onderdelen van linkbuilding. Het is contact zoeken met een andere partij om (in dit geval) iets voor elkaar te krijgen bij de ander. In dit geval komt het van ‘to reach out to’, wat onder andere te vertalen is naar ‘contact maken met’. Dat is dus ook precies wat het is; je maakt contact met een ander met in dit geval als doel dat je een backlink krijgt op de website van de ander. Er zijn linkbuilders die gespecialiseerd zijn in outreach en het is echt een vak apart. Met goede outreach is zeker resultaat te behalen, maar slechte outreach werkt vaak negatief en veel outreach is gewoon bizar slecht.

Waarom is outreach vaak zo slecht?

Op de een of andere manier vinden linkbuilders het te veel moeite om echt goede e-mails te schrijven volgens mij. Of om het echt goed te personaliseren. Want wees eerlijk: als je een mail krijgt waarbij de aanhef al niet persoonlijk is, haak je toch al af? En vaak word je ook niet blij van zo’n mail omdat eruit blijkt dat ze vooral naar een link vissen en het jou eigenlijk niks oplevert. Waarom zou je het dan doen?

Of het gaat weer om linkruil, wat ik je ook afraad.

E-mail die begint met "beste SEO-specialist" en vraagt om het ruilen van links, zonder daarbij de waarde voor de ontvanger te benadrukken.

Als je bovenstaande mail zo leest, hoe overtuigd ben je dan van de waarde voor jou? Het voelt voor mij sowieso ook wat lui, deze “Harry” is “op zoek” en laat jou dus het werk doen. Zo komt het in ieder geval op mij over.

Verder vind ik het een heel matige inleiding: “Ik zag dat je de waarde van kwalitatieve linkbuilding begrijpt.” Oh ja Harry? Waar dan? Als hij daar nu naar zou verwijzen, zou het overtuigender zijn. Nu is het een lege huls en kan het maar zo zijn dat hij dat helemaal niet gezien heeft. Het feit dat er in de “Aan”-regel een ander e-mailadres dan de mijne te zien is, bewijst ook nog eens dat hij gewoon een massamail verstuurd heeft. Dit soort outreach levert gegarandeerd minder resultaat op dan wanneer hij echt een persoonlijke mail zou sturen. Dat is tijdsintensiever, dus gaan ze kennelijk liever voor schieten met hagel. Is ook een keuze.

Wat vind jij van de staat van linkbuilding in Nederland nu je dit weet? Heb je vragen, opmerkingen, aanvullingen of persoonlijke ervaringen? Deel het met mij en anderen in een reactie hieronder. 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

2 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het kan zijn dat er in andere landen vergelijkbare initiatieven bestaan, maar zover mij bekend niet in exact dezelfde vorm en vooral niet op dezelfde schaal als in Nederland en België.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.