Overdonder jij jouw bezoekers met verkooptechnieken? Ben jij de snelle, gladde verkoper op jouw website?

Ben jij de snelle verkoper op jouw website?

Jouw website moet omzet opleveren. Daar sta ik voor. Op een enkele uitzondering na uiteraard, maar voor ondernemingen en veel andere organisaties moet een website zichzelf terugverdienen. Dus is het van belang om je website daarop in te richten. Daar zit echter ook een valkuil. Want voel ik mij welkom en word ik niet overdonderd door verkooptechnieken? Ben jij niet de snelle, gladde verkoper op jouw website?

“Kan ik u helpen?”

We kennen het allemaal: je stapt een winkel in en hebt vrijwel direct een medewerker in je nek hangen die vraagt “Kan ik u helpen?”. Soms kan dat heel prettig zijn, omdat je weet wat je nodig hebt, maar het niet direct kunt vinden. Die winkels zijn ook zo verrekte onduidelijk ingedeeld, toch? Maar meestal wil je gewoon even rondkijken, misschien wat oriënteren of ben je zelfs niet eens geïnteresseerd in wat ze verkopen. Dan is zo’n overijverige verkoper niet waarop je zit te wachten.

“Bent u op zoek naar…?

Hoe vaak kom jij nog websites tegen waarbij je als eerste leest “Bent u op zoek naar…?” Als je een zoekopdracht hebt ingevoerd of op wat voor andere manier ook op hun website terechtgekomen bent, is het vrij zeker dat je daarnaar op zoek was. Een enorme dooddoener dus. De tekstschrijver was niet echt geïnspireerd op het moment van schrijven óf heeft gedacht: “als ik begin met die vraag, moeten ze wel knikken en dan heb ik de eerste ‘ja’ te pakken van de ja-techniek”. Nou, nee.

Clichétekst "Bent u op zoek naar ...?"

Hoe vaak kom jij deze clichétekst tegen? “Bent u op zoek naar…?”

De ja-techniek werkt niet zo

Sowieso is het de vraag of de ja-techniek überhaupt altijd werkt. Deze techniek wordt vaak verkeerd ingezet en de vraag is dan ook of het zo werkt op je website. Los daarvan zal het sowieso niet werken als je er op deze manier direct mee begint. Je bezoeker is daar nog niet klaar voor.

Jouw websitebezoeker zoekt niet de bevestiging door letterlijk zijn vraag of behoefte te formuleren. Echt niet. Jij overtuigt jouw bezoeker door te laten zien dat je zijn problemen kent daar een oplossing voor hebt.

*Pling!* – een chatvenster

Heb je dat ook, dat je op een website komt, daar net even rondkijkt en *pling!* er opent een chatvenster met de vraag: “Heeft u een vraag? Stel deze hier” Mijn eerste reactie is dan: “laat mij met rust”. Dit is de verkoper in de winkel die jou benadert terwijl je koud in de winkel staat: “kan ik u helpen?” Nou nee, ik wil eerst weten of jullie hebben wat ik zoek.

Of gebruik jij liever Pop-ups?

Pop-ups zijn ook zo’n stoorzender. Begrijp me goed, ik weet dat pop-ups converterend werken, mits je ze op de juiste manier inzet. Wanneer ik binnen enkele seconden al een pop-up krijg, werkt dat niet in jouw voordeel. En een pop-up waarin enkel staat: “Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief” gaat ook niet echt converteren. Want wie zit er nu te wachten op een nieuwsbrief?

Jeuj, pop-ups!

Wat levert het mij op?

Voordat ik jou mijn gegevens geef, wil ik weten wat het mij oplevert. Enkel een nieuwsbrief voegt geen waarde meer toe. Nieuwtjes zijn leuk voor jou en je organisatie, maar over het algemeen niet voor je klant. Want het nieuws gaat vooral over jou en jouw organisatie. Wat heb ik daar aan? En een kortingscode bieden als beloning voor inschrijving?

Een kortingscode levert geen waardevolle inschrijvers op

Wat verwacht je van mensen die zich inschrijven wanneer ze in ruil daarvoor een kortingscode krijgen? Dat ze trouw je nieuwsbrief gaan lezen en blijven lezen? Wat zou je zelf doen? Grote kans dat je die kortingscode pakt een keer wat koopt met die kortingscode en je daarna uitschrijft voor de nieuwsbrief. Heb ik gelijk of niet?

Verkoop niet, toon jouw expertise

Jouw websitebezoeker heeft niks aan direct iets opgedrongen krijgen. Zoals ik al aangaf, wil deze weten of jij hem kan helpen nadat hij zoekt. Laat zien dat jij dat kunt, laat zien dat jij de expertise in huis hebt of de producten verkoopt die hij zoekt. En zorg daarbij voor onderscheid. Daarom koop ik bij jou? Is dat omdat jij de goedkoopste bent of is dat omdat jij de beste bent?

Geef antwoorden, help mij

Wanneer ik als bezoeker op jouw website kom, zoek ik naar antwoord op mijn vragen. Kun jij mij helpen met wat ik zoek? Lever jij de juiste waarde voor mijn geld? Dat is duidelijk, geef antwoord op mijn vragen, help mij en haal mij zo binnen als klant. Dat doe je niet door keihard te verkopen, maar juist door op verschillende manieren mijn vertrouwen te winnen.

Praat niet te veel over jezelf

Natuurlijk is jouw boodschap belangrijk. Maar niet belangrijker dan wat jij voor mij als potentiële klant kunt betekenen. Wat heb ik aan jou? Hoe help jij mij en wat is het resultaat? Praat dus niet te veel over jezelf, maar stel mij als bezoeker centraal.

“Wij” komt wel het meeste voor in deze tekst. De klant komt er niet aan te pas, zo lijkt het.

Geef iets gratis weg

Wanneer je dienstverlener bent, zijn jouw kennis en kunde belangrijke redenen om al dan niet klant bij jou te worden. Maar hoe weet ik hoe goed jij je werkelijk bent? Dat moet ik op de een of andere manier kunnen ervaren, zonder dat ik daarmee risico loop. Geef daarom iets gratis weg, waardoor ik zonder risico kennis kan maken met jou en wat je te bieden hebt.

Maar gratis weggeven kost geld

Ja, in vrijwel alle gevallen kost het geld wanneer je iets gratis weggeeft. Dat lijkt soms niet zo, want ook door je kennis te delen in bijvoorbeeld blogs, geef je al iets gratis weg. En bloggen kost toch geen geld? Als je het heel zakelijk bekijkt, steek je daar tijd in en kost het dus ook geld. Niettemin loont het de moeite om die investering te doen. Want wát als die strategie jou meer klanten, meer omzet en meer winst oplevert?

Gratis weggeven is marketing

Het gratis weggeven van een product, dienst of je kennis is in feite gewoon marketing. Je brengt jouw bedrijf en jouw aanbod onder de aandacht van mensen die jou nog niet kennen. Of die overwegen om jouw producten of diensten aan te schaffen. Pure marketing dus, en marketing kost nu eenmaal geld. Iedere onderneming zou budget moeten vrijmaken voor marketing. Dat budget kan ook in tijd zitten. Als je serieus omzet maakt, zou ik ook zeker financieel budget vrijmaken voor marketing.

Grote merken geven ook gratis weg

Heb jij wel eens een klein blikje frisdrank op straat aangenomen? Of een klein zakje met snoepjes of een ander proefmonster? Kleine kans dat dit niet het geval is. Grote merken steken veel geld in het onder de aandacht brengen van nieuwe producten. Dat doen ze onder andere door jou via deze proefmonsters bekend te maken met het nieuwe product. Denk je dat ze dat zouden doen wanneer dan alleen maar geld kost?

De wet van de wederkerigheid

Grote producenten laten kennismaken met nieuwe producten omdat niet iedereen geneigd is een nieuw product zomaar te kopen. Maar er steekt meer achter. Zo geldt in deze gevallen vaak ook de wet van de wederkerigheid. Jij krijgt iets gratis, waardoor jij het gevoel hebt bij de ander in het krijt te staan. Hierdoor zul je -heel irrationeel- toch eerder geneigd zijn om het product of eventueel zelfs een ander product van dit merk te kopen.
Puur verkopende teksten met iets te vaak 'ik'.

Wat vind jij, sta jij als klant hier centraal?

Ben jij die snelle verkoper of de sympathieke adviseur?

Vrijwel niemand houdt van snelle, harde verkopers. Een adviseur die doorvraagt en meedenkt daarentegen, vinden we wel prettig. Iemand die ons probleem snapt en daar oplossing voor biedt. Loop nu eens jouw eigen webteksten na en vraag jezelf af wat je bent: die snelle verkoper of de sympathieke adviseur. En vraag je dan ook af wat je wilt zijn. Misschien past die snelle verkoper wel beter bij jou en je doelgroep, dan is daar niks mis mee. Over het algemeen vinden de meeste mensen dat echter niet prettig en kiezen ze eerder voor de adviseur, die ze echt het gevoel geeft ze verder te helpen.
Heb jij inzichten opgedaan uit dit artikel? Wil je het aanvullen of zie je het juist anders? Laat het hieronder weten, ik ga graag de dialoog met je aan :)
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.