Slug in WordPress instellen en aanpassen

Vind je links als domeinnaam.tld/?p=338 ook zo lelijk en onduidelijk? Daar kun je wat aan doen. Dat laatste gedeelte na de slash (page_id=23 dus) heet de slug en hoe die  eruit komt te zien kun je zelf instellen in WordPress. En je kunt ‘m ook nog aanpassen voor en zelfs na publicatie. Hieronder lees je hoe je de slug instelt en zowel voor publicatie als na publicatie nog aanpast in je WordPress website.

Wat is het nut van de slug?

Goed, die slug. De slug is dus het gedeelte na je domeinnaam en vormt samen met de domeinnaam de URL van een webpagina. Wat is het nut van die slug? Dat is vooral duidelijk maken waar een webpagina over gaat. Als de URL eindigt met /slug-wordpress-instellen-en-aanpassen/ is het een stuk duidelijker dan wanneer daar /?p=338 of /page_id=233 staat toch? Wanneer je een link deelt of iemand die link op een andere manier ergens ziet is het handig om al te kunnen zien waar een webpagina over gaat. Zo haal je iemand makkelijker over je webpagina te bezoeken als het iets is waar deze naar op zoek is.

Invloed op SEO

Lange tijd heb ik ook gedacht dat de complete URL en dan vooral de slug van invloed was op SEO. Daar staan als het goed is de woorden uit de zoekterm in, dus lijkt het logisch dat dit effect heeft op je vindbaarheid in de zoekmachines. Toch is het effect op SEO echt te verwaarlozen. John Mueller van Google gaf al eens aan dat er wel invloed was, maar dat echt heel minimaal was. Google gebruikt de URL in eerste instantie wel om te herkennen waar een pagina over gaat, maar zodra de webpagina bekend is bij de zoekmachine, is de content vele malen belangrijker dan de woorden in de URL.

En ja, er staan ook URL’s in de zoekresultaten waar woorden uit de zoekterm niet in voorkomen. Dus voor SEO hoef je het niet echt te doen.

Wat is een goede slug?

Je kunt discussiëren over wat een goede slug is. Veel professionals in online marketing zullen zeggen dat die kort moet zijn, voor Google is dat in ieder geval niet nodig. Ze kunnen prima met lange URL’s omgaan, zeggen ze daar zelf. Een paar tips om mee te nemen voor je slug:

  1. Gebruik alleen steekwoorden en laat overbodige woorden zoals lidwoorden weg;
  2. Wees duidelijk wat een bezoeker kan verwachten: /wordpress-seo-tips/ gaat duidelijk over tips voor WordPress SEO, terwijl /wordpress-seo/ veel breder is;
  3. Als er meerdere slashes in een URL voorkomen, zorg dan wel dat die URL helemaal “af te pellen” is: je moet wel van https://optimusonline.nl/seo/zoektermenonderzoek/ terug kunnen naar https://optimusonline.nl/seo/;
  4. Gebruik geen hoofdletters en vreemde leestekens; in tegenstelling tot een domeinnaam is een URL wel hoofdlettergevoelig, wat problemen kan opleveren bij het communiceren van je URL;
  5. Gebruik koppeltekens tussen woorden, geen underscores, die worden niet gelezen. Zo wordt /gebruik_geen_underscores/ voor een zoekmachine /gebruikgeenunderscores/.

En nu hoe je dat in WordPress instelt en eventueel nog aanpast.

Slug instellen in WordPress

Je stelt in WordPress vrij simpel in hoe de slug automatisch wordt aangemaakt. Ga naar Instellingen>Permalinks en dan kom je op een pagina waar je het volgende ziet:

Standaard staat het op ‘Eenvoudig’ en dat is juist wat je niet wilt. Alles beter dan ‘Eenvoudig’. Je ziet dat je wat keuze hebt en daarvan is ‘Berichtnaam’ wel het meestgebruikt. Dat wil niet zeggen dat de andere opties verkeerd zijn, kies wat je zelf wilt. Als je hier je keuze hebt gemaakt, wordt iedere slug standaard op deze manier opgemaakt als je een nieuwe pagina of een nieuw bericht aanmaakt in je WordPress website.

Voor publicatie aanpassen

Wil je de slug vooraf aanpassen? Geen probleem, je hebt twee mogelijkheden. In de blokeditor kun je in de kolom aan de rechterkant onder ‘Bericht’ de permalink bewerken, bij de  klassieke editor kan dat onder de titel die je bovenaan invult:

Als je een SEO-plugin gebruikt, zit daar ook de mogelijkheid in om de slug nog aan te passen. Het maakt geen verschil waar je het doet, het is net wat jou het beste past op dat moment.

Achteraf aanpassen

Achteraf de slug aanpassen kan ook, maar houd er wel rekening mee dat:

  1. URL’s die al door Google geïndexeerd dan tot een 404-melding kunnen leiden;
  2. Zowel interne als externe links dan niet meer werken;
  3. Links die mensen hebben opgeslagen onbruikbaar worden.

Als je een bestaande URL aanpast -of het nu de slug is of bijvoorbeeld vanwege verhuizing naar een nieuwe domeinnaam– is het daarom zaak altijd een redirect aan te leggen. Er zijn specifieke plugins voor redirects, maar ook de SEO-plugins hebben redirects in hun pro- of premiumversies opgenomen.

En weet ook dat Google er wel maanden over kan doen om een aangepaste URL te verwerken. Een oude URL kan dus nog maandenlang in de index blijven staan.

Ga je nu nog wat veranderen aan je URL’s? Heb je inzichten gekregen over hoe je jouw slugs beter kunt maken in je WordPress website? Iets geleerd, een vraag of wat aan te vullen? Laat het hieronder weten in een reactie.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.