Sloop die slider en haal meer uit je website

Heb jij een slider (of carrousel) op je website of overweeg je dat? Doe maar niet. Laten we eens kijken waarom sliders gewoonweg overbodig zijn en daarmee vooral ook je conversie in de weg zitten. En wat voor sliders geldt, geldt trouwens ook voor achtergrondvideo’s of ‘hero movies’. 

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 16 augustus 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 18 mei 2023-

Wat is een slider?

Een slider is een soort diashow van afbeeldingen op je website. Je toont slides (Engels voor dia’s), meestal bovenaan een webpagina. Afbeeldingen die elkaar afwisselen, of het er nu twee, vier of zelfs meer zijn. Soms met een button erin om je bezoeker aan te zetten tot actie. Je kunt ook sliders gebruiken om bijvoorbeeld testimonials of logo’s van je klanten te laten rouleren. Zo’n slider op een website wordt ook wel een carrousel genoemd.

Redenen om een slider te gebruiken

De meest gehoorde reden om afbeeldingen in een slider op een website te zetten is dat je zo meerdere dingen kan laten zien aan de bezoeker. Een webwinkel laat zo een aantal producten of aanbiedingen zien en een fotograaf gebruikt het om mensen direct foto’s uit zijn of haar portfolio te laten zien. Maar zijn dat nou echt goede redenen om een carrousel te gebruiken?

Stel jezelf eens de vraag wat de slider bovenstaande voorbeeld nu voor nut heeft. Deze bestaat uit maar twee afbeeldingen, én in beide afbeeldingen staat dezelfde tekst en call-to-action-button. Wat is daar het doel van?

Meerdere onderzoeken tonen negatief effect van sliders aan

Als je sliders gebruikt op je website, laat je omzet liggen. Zo simpel is het gewoon. En eigenlijk zou dat geen verrassing moeten zijn. Er zijn namelijk diverse gerenommeerde bureaus die onderzocht en onderbouwd hebben welk effect sliders hebben. Zowel grote onderzoeksbureaus als bedrijven die gespecialiseerd zijn in conversie op websites. Een overzicht:

  1. Onderzoek van AGConsult waarbij ze de carrousel vervingen door statische afbeeldingen
  2. Uitleg van Yoast waarom sliders ‘sucken’ (Engelstalig)
  3. Een onderzoek van NNGroup op de website van Siemens waar de testpersonen geen aanbieding voor wasmachines kon vinden

En ja, die laatste is al uit 2013. Dan zou je kunnen argumenteren dat we ondertussen toch wel zodanig gewend zouden moeten zijn aan carrousels op websites dat deze vlieger niet meer op gaat. Toch is dat niet zo. Alles wat in bovenstaande artikelen staat, gaat nog steeds op, omdat het tijdloos is.

Dit is waarom een slider op je website echt geen goed idee is:

Gaat het om jou of om je websitebezoeker?

Stel jezelf bij ieder onderdeel op je website of webpagina de vraag: “Wat voegt het toe voor mijn websitebezoeker?” Wat heeft je bezoeker eraan, zeker als je er vanuit gaat dat er ook veel bezoekers op je website komen die jouw bedrijf nog niet kennen? Wat is dan het eerste dat ze te zien krijgen? Een slider met allerlei afbeeldingen, die nooit in de juiste snelheid wisselt?

Nooit de juiste snelheid (echt hoor)

De snelheid waarmee de afbeeldingen in een slider wisselen is nooit goed. De ene keer duurt het te lang voor de volgende afbeelding er is, waardoor de bezoeker allang verder gescrold is. Terwijl die de andere keer zo snel gaat dat iemand nauwelijks in zich kan opnemen wat er op de afbeelding staat. Ik kom vaak sliders tegen waarbij de volgende afbeelding verschijnt voor ik de tekst goed en wel heb kunnen lezen. Hoe frustrerend is dat?

Hierboven zie je een slider waarbij de afbeeldingen wel heel snel wisselen. Ik word heel erg kriegel van snelheden als deze. De tekst in de eerste afbeelding kan ik net niet helemaal lezen. In ieder geval niet op mijn dooie gemakje.

Sliders met tekst zijn vrijwel altijd onhandig voor je bezoeker. Bij bijvoorbeeld testimonials gaat het al heel gauw te snel en kan je bezoeker de hele tekst niet lezen voor de volgende testimonial verschijnt. Zonde.

Te langzaam bestaat ook

En natuurlijk gaan die sliders ook weleens te langzaam. Dan duurt het 8 seconden of langer voor er een nieuwe afbeelding verschijnt. Denk je dat je bezoeker er even lekkervoor gaat zitten wachten tot dat gebeurt? Als ze al doorhebben dat je een slider op je website hebt staan natuurlijk. Grote kans dat je websitebezoeker gewoon door scrolt naar beneden en je hele slider niet voorbij ziet komen.

Alle afbeeldingen voorbij zien komen kost tijd

Zoals we allemaal weten is de internettende mens ongeduldig. Gaat je slider te langzaam gaat, dan scrolt je bezoeker door, zoals ik hiervoor ook al aangaf. Dus: gaat iemand braaf wachten tot alle afbeeldingen voorbij geschoven zijn? Dacht het niet. Zeker niet als er 8 afbeeldingen in de diashow zitten die elk 10 seconden blijven staan zoals hier:

Ik durf wel te stellen dat niemand blijft wachten tot alle afbeeldingen voorbijgekomen zijn.

Websitebezoeker zelf laten klikken

Is een semi-statische diashow waarbij de websitebezoeker zelf kan klikken naar de volgende afbeelding dan de oplossing? Ik zou je het niet aanraden. Denk je dat veel mensen die moeite gaan doen? Waarom zou ik klikken als ik niet weet wat er op de volgende afbeelding staat? Ik ga toch geen moeite doen als ik er geen voordeel bij heb of niet weet welk voordeel ik eraan heb …

Een call-to-actionbutton in je slider: afrader

De sliders worden regelmatig gebruikt om er een button met een call to action in te zetten. Zo kun je je bezoekers bijvoorbeeld aanbiedingen laten zien, zoals ik al eerder aangaf. Maar is dat slim? Ik vind van niet. Zelf heb ik al eens het probleem gehad dat ik wilde klikken op een button en de slider toen net zijn werk deed. De afbeelding wisselde en ik klikte net mis. Dat zorgt voor frustratie en websitebezoekers die afhaken. Een button in je sliderafbeeldingen is dus een afrader wanneer je frustratie wilt voorkomen.

Weergave op mobiel: ook belangrijk

Vrijwel iedereen gebruikt tegenwoordig weleens een mobiele telefoon om mee te internetten. Hoe pakt je carrousel uit op de mobiele telefoon? Dat is ook lang niet altijd even goed, zoals je hier ziet:

Mobiele weergave van de afbeelding in de slider pakt niet echt goed uit op mobiel

Jammer. Deze afbeelding die eigenlijk heel cool is, komt hier gewoon niet goed uit de verf. In andere gevallen zie je weer dat de carrousel mee schaalt en daardoor juist veel te klein wordt. En dus nutteloos is op mobiel.

Is een slider dan echt volkomen nutteloos?

Kan je dan echt nergens een slider voor gebruiken, is die slider echt nutteloos? Niet per se, al moet ik zeggen dat ik zelf altijd een alternatief zou kiezen. Bewegend beeld op een website heeft gewoon nogal wat nadelen. Een van de weinige sliders die ik nog wel in orde vind, is een slider met logo’s van klanten. Al zou ik die dan zelf het liefst als een doorlopend lint zien, niet als telkens wisselende afbeeldingen.

Zoals ik vrijwel helemaal aan het begin al aangaf: vraag jezelf altijd af wat het toevoegt voor je bezoeker. Als je dat niet kan onderbouwen, heeft het echt geen nut. En let wel: grote kans dat ik gaten in je onderbouwing kan schieten.

Achtergrondvideo’s: de nieuwe slider

Een aantal jaren geleden werd het mede dankzij snel internet ook nog eens mogelijk om video’s in de header of helemaal als achtergrond te gebruiken. De achtergondvideo’s. ook wel hero movies genoemd. Minstens zo’n afrader. Net als de te snel wisselende sliderafbeeldingen leiden ze enorm af van waar het werkelijk om gaat. Ook hierbij is de vraag: wat heeft de bezoeker eraan? Als je daar echt een onweerlegbare onderbouwing voor hebt, zit je goed. De meeste website-eigenaren zullen dat niet hebben.

Gebruik jij (nog) een slider op je website? Deel jouw mening, inzicht of andere kennis hieronder of stel je vraag. Ik zie hier graag een leuke discussie ontstaan.

 | Website

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

28 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Yup, sliders zijn vrijwel nooit een goede toevoeging aan een website. Het is een dingetje van designers voor de mooi. Maar een usability- of conversie-expert gruwelt ervan :). Goede voorbeelden ook van hoe het in de praktijk slecht kan uitpakken!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Enkel wanneer je geen “commerciële” insteek hebt met je website zou een slider een optie kunnen zijn. Dan nog kun je flink de plank misslaan, want zodra je bezoeker wordt afgeleid door bewegend beeld, is er al een forse kans dat deze vergeet waarvoor hij/zij op jouw website kwam.

      En ja, die goede voorbeelden horen erbij hè? Onderbouwen met bewijs. :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat ligt eraan Diana. Ik sluit de slider niet volledig uit en denk dat er best wel websites zijn waar het nut heeft. Maar of dat in jouw geval zo is, betwijfel ik. Stel iemand komt voor een reis naar Azië en ziet als eerste een afbeelding van Texel. Dat is al geen bevestiging van wat de bezoeker zoekt. Volgt daarna een foto van een Afrikareis, is dat weer een andere beleving. Gaat iemand dan wachten tot er een foto van Azië voorbij komt?

      Ziet de bezoeker die slides überhaupt wel of scrolt deze direct door om te vinden waar deze voor komt? Zeker wanneer er veel slides in de carrousel staan en/of wanneer deze te snel of te langzaam laden, bereikt het zijn doel niet. En wat voor de een te snel is, is voor de ander niet snel genoeg. Snelheid is nooit voor iedereen goed. Lees vooral ook de studie van AGConsult die in het artikel staat. Ben benieuwd of jouw inzicht daardoor nog verandert :-)

    • Marguerite
      Marguerite zegt:

      Mee eens, als web bezoeker vind ik het soms bij het bekijken van hotels etc. wel fijn om de foto’s te zien, die zowel sliden als aanklikbaar zijn (dat laatste gebruik ik vaak).

      Als website bouwer gebruik ik vrijwel nooit meer caroussels, alleen om te laten zien wat je in amp-html kan doen, maar verder eigenlijk nooit.

  2. Rosanne
    Rosanne zegt:

    AMEN!

    Vanuit usability- en conversieoogpunt zijn sliders inderdaad een absolute no go. Als er al op een slider geklikt wordt, klikt 85% op de eerste slide, op de overige slides wordt amper geklikt.

    Je wilt niet weten hoe vaak wij te horen krijgen “ik wil graag een slider op de homepage, want dat maakt het lekker interactief, als er iets beweegt”. We moeten soms nijdig ons best doen, maar over het algemeen kunnen we het klanten uit hun hoofd praten. Een statische afbeelding werkt veel beter.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      “Als er al op een slider geklikt wordt, klikt 85% op de eerste slide, op de overige slides wordt amper geklikt.”
      Zie? ;-)

      En ik was al bang dat veel mensen expliciet vragen om een slider. Lijkt me erg lastig om het ze uit hun hoofd te praten. Ik kan alleen maar hopen dat dit soort artikelen eraan bijdraagt.

    • Wilko van der Ploeg
      Wilko van der Ploeg zegt:

      > En ik was al bang dat veel mensen expliciet vragen om een slider. Lijkt me erg lastig om het ze uit hun hoofd te praten. Ik kan alleen maar hopen dat dit soort artikelen eraan bijdraagt.
      IJdele hoop, ik heb in 2013/2014 een blogartikel geschreven over waarom sliders niet moeten. En ik verwijs mijn klanten er nog steeds naar. En ze blijven het toch ‘mooi’ vinden en geloven, dat hun bezoekers de uitzondering vormen op het publiek wat niet op sliders klikt.

      Het enige excuus wat ik voor sliders kan bedenken is voor sites van visueel kunstenaars. Fotografen, schilders etc.

      Naar naast kunnen ‘semi-sliders’ ook nuttig zijn in webshops. Wanneer je eenmaal op de productpagina zit, kunnen sommige mensen het ‘fijn’ vinden om de productfoto’s als een slider gepresenteerd te krijgen. In mijn eigen shops is het een optie. En ongeveer 20% kiest er voor.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank je wel voor je aanvulling en reactie Wilko. Het blijkt inderdaad lastig om mensen een slider uit hun hoofd te praten. Ik heb gemerkt dat het beste werkt om ze te vragen hoeveel mensen zij denken dat er daadwerkelijk wachten tot die laatste foto.

      En inderdaad de meer visuele artistieke mensen zouden nog weg kunnen komen met een slider, al vind ik ook dan dat ze beter een overzicht met alle foto’s kunnen geven. Eventueel met thumbails onder de grote weergave, zodat mensen vanuit de thumbnails kunnen kiezen welke afbeelding ze willen zien.

  3. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Afhankelijk van het type (sommige kunnen mijn halve laptopscherm bedekken en andere zijn maatje postzegel) heb ik er een hekel aan als bezoeker. Ik hou niet van bewegen of knipperen en vind het al een ramp als CNN zo’n beursstrook onder door het scherm laat glijden. Als ik om wat voor reden zo’n site toch wil bezoeken, dan laat ik zo’n deel blokkeren door m’n adblocker. Voor de ergste gevallen heb ik zelf een jaar of 15 terug een “afplakker” in Delphi gemaakt, die ik op elke maat over iets vervelends kan leggen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat bewegen en knipperen is mijn persoonlijk grootste bezwaar. Het leidt af en ik ben er ook van overtuigd dat dat bijdraagt aan waarom carrousels slecht voor conversie zijn.

  4. Ingrid
    Ingrid zegt:

    Kan een slider ook de laadtijd van een site nadelig beinvloeden?
    Hmm, ik denk wel dat ik om ben om de slider uit mijn site te verwijderen.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Jazeker, want vaak bevat die slider nogal grote afbeeldingen. Daarnaast moeten al die afbeeldingen eerst worden geladen voordat de webpagina vertoond wordt. Dus hoe meer foto’s je in je carrousel zet, hoe trager je pagina wordt.

      Zie het als de oude diashow van vroeger (als je die tijd nog hebt meegemaakt), waarbij je eerst alle dia’s in de lade moest zetten voordat je de diashow kon starten. Dat gebeurt nu ook met je slider. Eerst laden, dan vertonen.

    • Wilko van der Ploeg
      Wilko van der Ploeg zegt:

      > Jazeker, want vaak bevat die slider nogal grote afbeeldingen. Daarnaast moeten al die afbeeldingen eerst worden geladen voordat de webpagina vertoond wordt.
      Hoeft niet altijd, hè. Er zijn slider plugins die de slider asynchroon laden. Dus eerst wordt de pagina geladen, afbeelding 1 wordt getoond, en daarna worden de andere afbeeldingen geladen. Het technische aspect is niet echt een bezwaar meer… de functionele bezwaren blijven echter bestaan.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      En wederom dank voor je aanvulling Wilko. Niet alle sliders doen dat dus en dat is waarschijnlijk ook waarom ik bij speedtests zie dat de slider zorgt voor vertraging. Wel prima dat ze ook asynchroon kunnen laden.

  5. Astrid
    Astrid zegt:

    Helder stuk. Net hard bezig aan de bouw van een carroussel/slider )-;
    Uitdaging: je hebt een product dat uniek is Nederland (en de rest van de wereld), maar ondersneeuwt in het geweld van de grote concurrenten met dito marketingbudgetten. Ik wil overtuigen door de positieve ervaringen van gebruikers ‘boven de vouw’ (onder de koopbutton) in te zetten. Hoe kijk je tegen sliders aan icm het gebruik van testimonials?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als je bedoelt een slider/carrousel met testimonials, dan is dat misschien nog wel erger dan afbeeldingen in een diashow zetten. Want de ene testimonial is langer dan de ander. En je ene websitebezoeker leest langzamer dan de ander. Dus de kans is vrij groot dat men een tekst niet helemaal kan lezen en dat is frustrerend. Zou ik dus niet doen. Kijk maar eens op mijn homepagina: gewoon een keuze maken uit 3 goede testimonials en de klant dan doorsturen naar een referentiepagina. Of maak de slider zo dat ik zelf kan doorklikken naar een volgende referentie.

  6. Ronald
    Ronald zegt:

    Ik denk dat je het zelf al aangeeft wanneer het wel kan: “Als je daar echt een onweerlegbare onderbouwing voor hebt, zit je goed.”
    Ik ben ervan overtuigd dat er toepassingen zijn voor zowel achtergrond video’s als sliders. Maar ik 95% van de gevallen is het beter zonder.
    Meten is weten! Ik ga bijvoorbeeld een A/B test draaien met een achtergrond video op bepaalde pagina’s. Na 3 maanden kijken welke versie meer boekingen oplevert. Die versie kies ik kan voor.

    Beantwoorden
  7. Cecile
    Cecile zegt:

    Ik overweeg wel een carousel te gebruiken wanneer ik een nieuwe website bouwt. Ik heb een muziek website en de liedjes zijn alfabetisch te vinden zoals A – K maar door ruimte gebrek moet ik nu aparte knopjes voor elke letter toevoegen en dan wordt de site rommelig. Ik dacht wanneer ik een carousel maakt met de letters en een knop om door de carousel te scrollen in plaats van wachten voor de carousel te draaien dan is de site meer georganiseerd en makkelijker voor bezoekers de liedjes te vinden. Dan heb ik wel een carousel met 26 letters en ik weet niet of dat verstandig is. Ik heb nog geen echte oplossing kunnen vinden.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Het lijkt mij dat dit met een “accordeon” op te lossen is Cecile. In mijn WordPress theme zit en accordeon ingebakken, wellicht heb jij er een plugin voor nodig. Of je vraagt een ervaren websitebouwer om advies. Houd sowieso altijd in je achterhoofd wat het handigst is voor je websitebezoeker. Waar is deze het meest bij gebaat? Dat zal je oplossing moeten zijn.

  8. Chantal
    Chantal zegt:

    Hallo! Dank voor het heldere stuk. Toch ben ik benieuwd hoe ik de beginpagina van mijn website anders kan maken, en dus zonder videoachtergrond. Op laptop is deze nu (voor mij) perfect – op mobiel een heel pak minder. Maar hoe dit op te lossen valt.. geen idee.
    Groetjes!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ik zie op dit moment geen videoachtergrond op je homepagina Chantal. Op desktop draait er wel beeld, alleen niet op de achtergrond, en op mobiel zie ik helemaal niets aan bewegend beeld. Mocht je echt dit soort specifieke vragen hebben, is dat iets voor een WordPress-specialist, dat ben ik niet per se.

  9. Martin
    Martin zegt:

    Wij hebben op onze site meerdere sliders en carrousels draaien. (Zie:www.zilva.nl ) Zou dat een reden kunnen zijn dat we slecht scoren in de zoekresultaten?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Of het daadwerkelijk invloed heeft op je posities in Google is niet zomaar te zeggen. Er spelen veel meer zaken een rol. De vraag is wel wat die sliders nu toevoegen voor je bezoeker. Als ik binnenkom op een website wil ik weten wat je te bieden hebt en/of door naar specifiek daar waar ik voor kom. En daar helpt zo’n slider niet bij. Wat ook een rol kan spelen is het hoofdmenu van de website, daar valt ook duidelijk winst te behalen.

  10. Ximaar
    Ximaar zegt:

    Ik had al eerder op dit bericht gereageerd. Denk er nog altijd zo over. Deed me wel herinneren dat ik ooit zelf een soort foto-carousel in Javascript heb gemaakt, waarbij mensen zelf de snelheid (3, 6 of 9 seconde) kunnen kiezen. Uitschakelen en handmatig kan voor en achteruit en je kan nog op een rist kilometerstaden klikken om een stuk over te slaan. (zit onder m’n naam) Je hebt er niets aan, maar het was wel leuk dit eens uit te zoeken. Heb trouwens je nieuwsbrief inschuiver ook maar geblokkeerd, voor mij is dat niet veel anders.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.