SiteGuru: een SEO- en website-optimalisatietool voor iedereen
Het is heel logisch dat je zelf je website wilt kunnen verbeteren. Of het nu is omdat je jouw website zelf belangrijk vindt, je het een beetje als “je kindje” ziet of omdat je gewoon graag inzicht en controle wilt hebben, allemaal prima en logisch. Toch zijn of lijken veel dingen heel technisch als je zelf niet zo technisch bent, en verzuip je al gauw in tools die je veel te veel (vaak irrelevante) informatie geven. Dan heb je SiteGuru nodig. In mijn optiek kan iedereen met SiteGuru uit de voeten. En kan je dat niet, dan vind je hier handvatten en kan je het alsnog wel 😅. Ontdek waarom het zo’n slimme en handige tool is voor zowel website-eigenaren als SEO-specialisten, en alles wat daartussen zit.
SiteGuru: verbeter je SEO, maar ook andere aspecten van je website
Is dit een review van SiteGuru? Deels wel, deels niet. Je ontdekt wat je zoal met deze slimme tool kan, en ik geef je ook mee waar de schoen wringt binnen SiteGuru, en waarom. In die zin is het dus wel een review. En het is een soort handleiding, omdat je handvatten en adviezen krijgt voor het gebruik van SiteGuru.
Wat is SiteGuru nu precies en wat kan je er zoal mee?
SiteGuru profileert zich als een SEO-tool, die je een handige to-dolijst geeft, inclusief prioritering, om je website te verbeteren. Een website verbeteren doe je niet alleen voor je vindbaarheid, terwijl het verbeteren van je website vrijwel altijd positief uitpakt voor je vindbaarheid. Maar ja, SiteGuru wijst je bijvoorbeeld ook op je meta-omschrijvingen, terwijl de meta-omschrijving geen SEO-factor is en dus directe invloed heeft op je vindbaarheid.
Je kan SiteGuru nu nog voor een eenmalige investering van slechts $ 69 aanschaffen* (lifetime deal). Voor deze prijs kan je 1 website monitoren, wil je meer websites monitoren, dan koop je per website een (extra) licentie. Je kan ook wisselen van domein binnen SiteGuru, dus met 1 of 2 licenties kan je al heel wat. Jouw voordeel: bevalt het je toch niet, dan kan je binnen 60 dagen je geld terugvragen. Je loopt dus geen risico op een miskoop.
Check hier de lifetime-deal voor SiteGuru*
Stap voor stap naar een betere website
Met de to-dolijst van SiteGuru verbeter je stap voor stap je website. De to-dolijst is verdeeld in Content, Technical en LInks, en heeft daarnaast de tabbladen ‘Overview’ en ‘Insights’. De to-dolijst is concreet en begrijpelijk, iedere website-eigenaar of -beheerder snapt het en je kan gemakkelijk opvolgen wat er geadviseerd wordt. Zo werk je stap voor stap toe naar een betere website. Mits je wel kritisch blijft op de noodzaak van de adviezen.
To-dolijst voor het verbeteren van je website
SiteGuru helpt je jouw website te verbeteren met een to-dolijst, inclusief prioriteit. Nu vind ik eerlijk gezegd dat er wel aan die prioriteit te tornen valt. Zo staan problemen met meta-omschrijvingen hoog op het lijstje, terwijl meta-omschrijvingen geen invloed hebben op je vindbaarheid. En of je meta-omschrijvingen moet hebben voor pagina’s als je algemene voorwaarden en je privacybeleid is ook nog de vraag (wat mij betreft niet). En ook alt-teksten zijn niet per se voor alle afbeeldingen noodzakelijk.
Voor alle adviezen geldt altijd: beoordeel zelf kritisch en realistisch of het echt zo noodzakelijk is en hoeveel moeite het is om op te lossen versus wat het oplevert.
Insights: data uit Google Search Console en Google Analytics
Als je SiteGuru koppelt aan Google Search Console (GSC), krijg je inzicht in welke zoektermen jou de meeste bezoekers opleveren. Voeg je er ook Google Analytics (GA) aan toe, dan krijg je ook te zien hoeveel bezoekers je uit organische zoekopdrachten krijgt en hoe de verdeling is tussen de verschillende zoekmachines.
Koppelen van Google Search Console levert je onder andere het volgende op:
- Je ziet welke zoekterm(en) jouw webpagina’s de meeste bezoekers oplevert;
- Je ziet eenvoudig op hoeveel, en op welke zoektermen iedere webpagina vindbaar is;
- Je ziet posities, vertoningen en CTR per zoekterm, inclusief de URL voor die zoekterm.
Dit haal je niet allemaal zo snel uit GSC, tenzij je de methode met Search Analytics for Sheets gebruikt. Dit vraagt minder werk van jou en is altijd actueel. En GSC geeft je ook niet zo’n handige samenvatting met het aantal zoektermen in de top 3, de top 10 en wat er buiten de top 10 valt.
Ook deze data kan je trouwens simpel downloaden met de ‘Download’-knop op de pagina.
Kannibalisatie opsporen? Zo gedaan met SiteGuru
Vermoed je dat je concurreert met jezelf in de zoekresultaten (wat we zoektermkannibalisatie of ‘keyword cannibalisation’ noemen)? SiteGuru laat het je direct zien in je Insights onder ‘All keywords’. Zie je een blauwe stip bij een zoekterm staan, dan zijn er twee (of meer) URL’s van je website die daarop vertoond zijn. Dan zou er sprake kunnen zijn van zoektermkannibalisatie, al kan een tweede URL ook “gewoon” het gevolg van een sitelink-vertoning kunnen zijn.
Content, Technical en Links
Je kan in SiteGuru vanuit de verschillende tabbladen aan het werk. Onder ‘Overview’ vind je een eerste overzicht van de door SiteGuru bepaalde belangrijkste verbeterpunten. Je kan ook zelf kiezen om direct naar Content, Technical of Links te gaan. Onder Links vind je trouwens geen uitgaande links (backlinks), maar alleen interne links. SiteGuru is er echt voor het verbeteren van je website zelf en daar horen interne links ook bij.
Content: tekst en afbeeldingen
Onder Content krijg je adviezen over:
- meta-omschrijvingen;
- paginatitels;
- kopteksten;
- afbeeldingen;
- Open Graph-tags.
De Open Graph-tags hebben dan weer geen invloed op je vindbaarheid, noch op je weergave in de zoekresultaten. Het gaat dus niet om de complete teksten op je pagina’s, daar heb je dan bijvoorbeeld weer een SEO-plugin voor.
Bij de paginatitels en meta-omschrijvingen zie je of deze te of te kort lang zijn, ontbreken, of dat je dubbele titels of meta-omschrijvingen hebt. Onder Headings (kopteksten) zie je of je eventueel dubbele H1’s hebt (is niet zo spannend) en onder Images zie je welke afbeeldingen geen alt-tekst hebben. Zelf zag ik bij de afbeeldingen liefst ook hoe zwaar het bestand is, zodat je te zware bestanden kunt comprimeren.
Technical: lang niet altijd zo technisch en vaak geen probleem
Het onderdeel Technical lijkt misschien wat eng voor wie niet zo technisch onderlegd is. Je krijgt hier helder welke technische punten er eventueel verbeterd kunnen worden, inclusief wat er specifiek verbeterd kan worden. Is dat niet jouw favoriete onderdeel, dan kan je kijken wie dat kan oplossen.
Je vindt hier onder andere mogelijke problemen met indexering, pagespeed en page experience, gestructureerde data en hreflang. En dat is dus echt allemaal niet zo eng als het klinkt 😉.
Links: gaat alleen over interne links
Het onderdeel Links focust alleen op interne links. Dat begint met ‘Broken links’ (in het Nederlands ook gebroken of dode links) en dat is zeker een belangrijk punt omdat je niet wilt dat je bezoeker op een link klikt die niet werkt.
Hier kan jij toch ook gewoon mee werken?
Je ziet het, SiteGuru werkt gewoon voor iedereen. Jij kan er ook gewoon mee werken. Toch? Heb ik het mis, laat dat dan weten in een reactie, ik ben namelijk benieuwd wat dan niet duidelijk is of wat niet makkelijk genoeg voor je is. Misschien heb ik het wel niet duidelijk genoeg uitgelegd, kan natuurlijk ook nog.
Loop de lifetime-deal voor SiteGuru* niet mis (tenzij je graag per maand betaalt en daarmee na een paar maanden gewoon meer betaald hebt dan voor de lifetime-deal natuurlijk). En: binnen 60 dagen niet goed, geld terug bij AppSumo.
*Dit is een affliiate-link. Ik krijg een kleine vergoeding, terwijl het jou niks meer kost. Zie het als een bedankje voor mijn hulp en advies 😊 En als je me kent, weet je ook dat ik alleen iets adviseer als ik er zelf ook achter sta.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!