SiteGuru review: een SEO- en website-optimalisatietool voor iedereen

Het is heel logisch dat je zelf je website wilt kunnen verbeteren. Of het nu is omdat je jouw website zelf belangrijk vindt, je het een beetje als “je kindje” ziet, of omdat je gewoon graag inzicht en controle wilt hebben. Toch zijn of lijken veel dingen heel technisch als je zelf niet zo technisch bent, en verzuip je al gauw in tools die je veel te veel (vaak irrelevante) informatie geven. Dan is SiteGuru je vriend.

In mijn optiek moet iedereen met SiteGuru uit de voeten kunnen. En kan je dat niet, dan vind je hier handvatten en kom je het alsnog wel uit. Ontdek waarom SiteGuru zo’n slimme en handige tool is voor zowel website-eigenaren als SEO-specialisten, en alles wat daartussen zit.

SiteGuru: verbeter je SEO, maar ook andere aspecten van je website

Is dit een review van SiteGuru? Deels wel, deels niet. Je ontdekt wat je zoal met deze slimme tool kan, en ik geef je ook mee waar de schoen wringt binnen SiteGuru, en waarom. In die zin zou je het dus wel als een soort een review kunnen zien. Het is ook een soort handleiding, omdat je handvatten en adviezen krijgt voor het gebruik van SiteGuru.

Lifetimedeal SiteGuru: eenmalige investering

Je kan SiteGuru nu nog voor een eenmalige investering van slechts $ 69 aanschaffen* (lifetimedeal – dit zou eind 2023 al stoppen maar staat op het moment van schrijven nog online). Voor deze prijs kan je 1 website met maximaal 500 pagina’s monitoren, wil je meer websites  (of pagina’s) monitoren, schaf dan een (extra) licentie(s) aan. Omdat je ook kan wisselen van domein binnen SiteGuru, kan je met 1 of 2 licenties ook al heel wat. En bevalt het je toch niet, dan kan je binnen 60 dagen je geld terugvragen. Je loopt dus geen risico op een miskoop.

Deze investering heb je binnen 8 maanden terugverdiend, als je het tenminste vergelijkt met het goedkoopste abonnement. Je betaalt op dit moment $ 49 per maand voor 5 websites als je een abonnement op SiteGuru neemt. Dat is vergelijkbaar met de tier 5 op AppSumo, die $ 345 kost. Je hebt dus ook nog het voordeel dat je niet hoeft te betalen voor wat je niet gebruikt. Alleen voor je eigen website is het eenmalig $ 69, als je website tenminste minder dan 500 pagina’s heeft. Lifetimedeals zijn altijd tijdelijk, dus laat deze kans niet schieten.

Check hier de lifetime-deal voor SiteGuru*

NB de lifetimedeal heeft wel andere (lagere) limieten voor bijvoorbeeld het aantal te crawlen pagina’s. Voor grote webshops is het al gauw te weinig: je kan tot 10 codes kopen, dus heb je dan maximaal 5.000 pagina’s die je kan monitoren. Ook voor (online)marketingbureaus is het alleen interessant als ze niet te veel klanten hebben, of klanten met relatief kleine websites.

Wat is SiteGuru nu precies en wat kan je er zoal mee?

SiteGuru profileert zich als een SEO-tool, die je een handige to-dolijst geeft, inclusief prioritering, om je website te verbeteren. Een website verbeteren doe je niet alleen voor je vindbaarheid, terwijl het verbeteren van je website vrijwel altijd positief uitpakt voor je vindbaarheid. SiteGuru wijst je bijvoorbeeld ook op je meta-omschrijvingen, terwijl de meta-omschrijving geen SEO-factor is en dus directe invloed heeft op je vindbaarheid.

Een heel handige functie is de AI-suggesties voor je meta-omschrijvingen en SEO-titels, dat komt verderop nog aan de orde.

Stap voor stap naar een betere website

Met de to-dolijst van SiteGuru verbeter je stap voor stap je website. De to-dolijst is verdeeld in Content, Technical en LInks, en heeft daarnaast de tabbladen ‘Overview’ en ‘Insights’. De to-dolijst is concreet en begrijpelijk, iedere website-eigenaar of -beheerder snapt het en je kan gemakkelijk opvolgen wat er geadviseerd wordt. Zo werk je stap voor stap toe naar een betere website. Mits je wel kritisch blijft op de noodzaak van de adviezen.

To-dolijst voor het verbeteren van je website

SiteGuru helpt je jouw website te verbeteren met een to-dolijst, inclusief prioriteit. Nu vind ik eerlijk gezegd dat er wel aan die prioriteit te tornen valt. Zo staan problemen met meta-omschrijvingen hoog op het lijstje, terwijl meta-omschrijvingen geen invloed hebben op je vindbaarheid. En of je meta-omschrijvingen moet hebben voor pagina’s als je algemene voorwaarden en je privacybeleid is ook nog de vraag (wat mij betreft niet). En ook alt-teksten zijn niet per se voor alle afbeeldingen noodzakelijk.

Voor alle adviezen geldt altijd: beoordeel zelf kritisch en realistisch of het echt zo noodzakelijk is en hoeveel moeite het is om op te lossen versus wat het oplevert.

Insights: data uit Google Search Console en Google Analytics

Als je SiteGuru koppelt aan Google Search Console (GSC), krijg je inzicht in welke zoektermen jou de meeste bezoekers opleveren. Voeg je er ook Google Analytics (GA) aan toe, dan krijg je ook te zien hoeveel bezoekers je uit organische zoekopdrachten krijgt en hoe de verdeling is tussen de verschillende zoekmachines. Voor dat laatste klik je op ‘Organic Search’ in het dashboard (onder ‘Traffic sources’) en zie daar je overzicht verschijnen:

Overzicht in SiteGuru van organisch verkeer met horizontale staafdiagram voor de percentages. Google heeft een aandeel van 97% heeft, Bing volgt met 2% en dat zoekmachines als DuckDuckGo, Yahoo en Ecosia wel enkele bezoekers opleveren, maar dat hun aandeel daarmee rond de 0% zit.

Koppelen van Google Search Console levert je onder andere het volgende op:

  • Je ziet welke zoekterm(en) jouw webpagina’s de meeste bezoekers oplevert;
  • Je ziet eenvoudig op hoeveel, en op welke zoektermen iedere webpagina vindbaar is;
  • Je ziet posities, vertoningen en CTR per zoekterm, inclusief de URL voor die zoekterm.

Dit haal je niet allemaal zo snel uit GSC, tenzij je de methode met Search Analytics for Sheets gebruikt. Dit vraagt minder werk van jou en is altijd actueel. En GSC geeft je ook niet zo’n handige samenvatting met het aantal zoektermen in de top 3, de top 10 en wat er buiten de top 10 valt.

Ook deze data kan je trouwens simpel downloaden met de ‘Download’-knop op de pagina.

Kannibalisatie opsporen? Zo gedaan met SiteGuru

Vermoed je dat je concurreert met jezelf in de zoekresultaten (wat we zoektermkannibalisatie of ‘keyword cannibalisation’ noemen)? SiteGuru laat het je direct zien in je Insights onder ‘All keywords’. Zie je een blauwe stip bij een zoekterm staan, dan zijn er twee (of meer) URL’s van je website die daarop vertoond zijn. Dan zou er sprake kunnen zijn van zoektermkannibalisatie, al kan een tweede URL ook “gewoon” het gevolg van een sitelink-vertoning kunnen zijn.

Links een rijtje met zoektermen en rechts daarvan de relatieve URL, ook wel slug, van de pagina die vindbaar is op die zoekterm. Bij de zoekterm 'optimus online' staat een blauw bolletje met een 2 erin en omdat ik er met de muis op klikte verscheen een zwart blok met daarin de informatie dat zowel de homepagina als de SERP Snippet Preview Tool op deze zoekterm ranken. Met daarbij zowel de gemiddelde positie als het aantal klikken.

Wat je hierboven ziet is een heel mooi voorbeeld van een situatie waarin dit niet zo spannend is. De pagina van de SERP Snippet Preview Tool staat als sitelink in de zoekresultaten onder mijn homepagina. Dat de homepagina een lagere gemiddelde positie heeft komt door de berekening van de gemiddelde positie in Google Search Console.

Content, Technical en Links

Je kan in SiteGuru vanuit de verschillende tabbladen aan het werk. Onder ‘Overview’ vind je een eerste overzicht van de door SiteGuru bepaalde belangrijkste verbeterpunten. Je kan ook zelf kiezen om direct naar Content, Technical of Links te gaan. Onder Links vind je trouwens geen uitgaande links (backlinks), maar alleen interne links. SiteGuru is er echt voor het verbeteren van je website zelf en daar horen interne links ook bij.

Content: tekst en afbeeldingen

Onder Content krijg je adviezen over:

  • meta-omschrijvingen;
  • paginatitels;
  • kopteksten;
  • afbeeldingen;
  • Open Graph-tags.

De Open Graph-tags hebben dan weer geen invloed op je vindbaarheid, noch op je weergave in de zoekresultaten. Het gaat dus niet om de complete teksten op je pagina’s, daar heb je dan bijvoorbeeld weer een SEO-plugin voor.

Bij de paginatitels en meta-omschrijvingen zie je of deze te of te kort lang zijn, ontbreken, of dat je dubbele titels of meta-omschrijvingen hebt. Onder Headings (kopteksten) zie je of je eventueel dubbele H1’s hebt (is niet zo spannend) en onder Images zie je welke afbeeldingen geen alt-tekst hebben. Zelf zag ik bij de afbeeldingen liefst ook hoe zwaar het bestand is, zodat je te zware bestanden kunt comprimeren.

Technical: lang niet altijd zo technisch en vaak geen probleem

Het onderdeel Technical lijkt misschien wat eng voor wie niet zo technisch onderlegd is. Je krijgt hier helder welke technische punten er eventueel verbeterd kunnen worden, inclusief wat er specifiek verbeterd kan worden. Is dat niet jouw favoriete onderdeel, dan kan je kijken wie dat kan oplossen.

Je vindt hier onder andere mogelijke problemen met indexering, pagespeed en page experience, gestructureerde data en hreflang. En dat is dus echt allemaal niet zo eng als het klinkt ?.

Links: gaat alleen over interne links

Het onderdeel Links focust alleen op interne links. Dat begint met ‘Broken links’ (in het Nederlands ook gebroken of dode links) en dat is zeker een belangrijk punt omdat je niet wilt dat je bezoeker op een link klikt die niet werkt.

AI-suggesties voor titels en meta-omschrijvingen

Als je de video’s hebt bekeken heb je het al gezien: sinds 2023 heeft SiteGuru ook AI voor het verbeteren of schrijven van je SEO-titels en je meta-omschrijvingen. Dat is super handig als je titels of meta-omschrijvingen te lang zijn of ontbreken, en je zelf niet zomaar zo’n tekst uit je mouw schudt.

Hieraan kan je ook zien dat SiteGuru voortdurend verbeteringen aanbrengt, en daarmee het geld dik waard is.

Hier kan jij toch ook gewoon mee werken?

Je ziet het, SiteGuru werkt gewoon voor iedereen. Jij kan er ook gewoon mee werken. Heb ik het mis, laat dat dan weten in een reactie, ik ben namelijk benieuwd wat dan niet duidelijk is of wat niet makkelijk genoeg voor je is. Misschien heb ik het wel niet duidelijk genoeg uitgelegd, kan natuurlijk ook nog.

Loop de lifetimedeal voor SiteGuru* niet mis (tenzij je graag per maand betaalt natuurlijk). En: binnen 60 dagen niet goed, geld terug bij AppSumo.

*Dit is een affliiate-link. Ik krijg een kleine vergoeding, terwijl het jou niks meer kost. Zie het als een bedankje voor mijn hulp en advies. En als je me kent, weet je ook dat ik alleen iets adviseer als ik er zelf ook achter sta. 

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.