Google SERP snippet preview tool
Check de lengte van je meta-omschrijving en je SEO-titel met de gratis SERP snippet preview tool. Lees ook de tips onder de tool zelf.
-
Mobiel
-
Desktop
Uitleg over de SERP snippet preview tool
Met deze tool check je de lengte van de paginatitel (of SEO-titel) en de meta-omschrijving voor jouw webpagina. Zijn ze te lang, dan breekt Google ze namelijk af wat jou bezoekers kost omdat de Google-gebruiker niet jouw complete paginatitel of meta-omschrijving ziet.
Waarom deze tool en niet een SEO-plugin?
Heb je een SEO-plugin in jouw website, dan is de kans groot dat je daar je SEO-titel en meta description ook kan invoeren. En dat daarbij ook de lengte meegenomen wordt. Maar:
- Sommige plugins gaan uit van 600 pixels, terwijl Google maximaal 575 pixels in de zoekresultaten op desktop weergeeft
- Andere plugins gaan uit van een aantal leestekens, wat ook kan leiden tot te lange titels of meta-omschrijvingen
Het doel van deze SERP snippet preview tool is om te voorkomen dat jouw paginatitels en meta-omschrijvingen te lang worden.
Bij de meeste SEO-plugins loop je het risico dat ze te lang worden en daarom worden afgebroken in de zoekresultaten. En dat is toch niet aantrekkelijk voor jouw potentiële bezoekers?
Wat is een SERP snippet?
Ai. Allemaal lastige woorden. Snap ik. Voor de online marketeers is het gesneden koek, voor wie dat niet zo is leg ik de termen graag even uit. Plus natuurlijk wat je aan deze tool hebt.
De SERP snippet is de voorvertoning van jouw webpagina in de zoekresultaten (SERP). De zoekmachines geven van oorsprong 3 verschillende snippets weer:
- Paginatitel (of SEO-titel): de blauwe tekst die moet vertellen waar de pagina over gaat
- De URL: de groene tekstlink, tegenwoordig soms ook kort als kruimelpad weergegeven
- De meta-omschrijving of meta-description: een samenvatting van de inhoud van de pagina
Samen zijn dit de basis snippets in de zoekresultaten, waarmee je de lezer wilt overtuigen naar jouw webpagina door te klikken. Naast deze snippets vertoont Google extra snippets, zoals sitelinks en gemiddelde van jouw beoordelingen. Die laatste maak je mogelijk met gestructureerde data.
Sinds 2023 zie je ook de favicon (weer) in de zoekresutaten en die is daarom ook in maart 2023 toegevoegd aan de voorbeeldweergave in de SERP Snippet Preview Tool.
Waarom staat niet alles erin dan?
Als je ook andere snippets kunt krijgen, waarom staan die hier niet in, vraag je je af? Ten eerste omdat die extra snippets niet gegarandeerd zijn. Ten tweede omdat de weergave van de paginatitel en de meta-omschrijving de basis zijn en we nooit zeker weten welke snippets Google weer verwijdert of toevoegt. Of hoe ze worden weergegeven. Deze 3 staan al sinds jaar en dag altijd in de organische zoekresultaten en zijn de belangrijkste snippets, en de snippets waar je zelf de meeste invloed op hebt.
Hulp bij je paginatitel en meta description
In deze preview tool zie je of de lengte van je paginatitel en meta-omschrijving (de ‘meta description tag’) de maximale aanbevolen lengte niet overschrijden. Meer informatie over en hulp bij het schrijven van je titel en meta description vind je in deze artikelen:
- Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO & conversie?
- Hoe schrijf je de beste meta description voor SEO & conversie?
Nederlandstalige snippet preview tool
Eerlijk is eerlijk, ik ben niet de eerste met zo’n snippet preview tool. Wat ik wel miste was eentje die zowel Nederlandstalig was als accuraat. Er zijn enkele Engelstalige, zoals op Spotibo en Portent, waarbij de laatste achteraf gezien niet accuraat is. Die gaat uit van 600 pixels voor de titel, wat op desktop te lang is, en 320 leestekens voor de meta description. Google geeft zelden een meta-omschrijving van 320 leestekens weer.
Dus heb ik er zelf een laten ontwikkelen die aan al mijn eisen voldeed. Enkele Nederlandse tools die er achteraf ook al bleken te zijn, voldeden namelijk ook niet aan mijn strenge eisen ;-)