SEOPress: de SEO-plugin voor jou?
Vrijwel iedereen met een WordPress website kent Yoast SEO. Zeg je SEOPress, dan doet dat vrijwel nooit een belletje rinkelen. En dat is jammer, want stevige concurrentie is altijd goed en SEOPress doet niet onder voor Yoast. Sterker nog, SEOPress zou weleens een betere keuze kunnen zijn als je een SEO=plugin wilt gebruiken. Zowel de gratis versie als SEOPress Pro hebben echt heel veel te bieden.
SEOPress: freemium met veel opties
Zoals al aangegeven heeft SEOPress in de gratis versie al veel. Zelfs meer dan Yoast SEO, dat desondanks nog de populairste SEO-plugin is.
Dit krijg je in de gratis versie van SEOPress al, wat je bij Yoast mist:
- Redirect-opties
- Voorbeeldweergave sociale media inclusief afbeelding
- Meerdere zoektermen per pagina
- Uitgaande links tracken, zoals affiliate links
- Universal SEO metabox (heeft alleen SEOPress)
- Geen reclame
Alleen die redirects zijn al reden om voor SEOPress te gaan. Dat scheelt je een extra plugin voor redirects.
Bekijk hier alle functies in de gratis versie van SEOPress*.
SEOPress Pro: betaalbaar én voor meerdere websites
Het belangrijkste voordeel van SEOPress zit in SEOPress Pro, de betaalde versie dus. Je betaalt maar $49,- (€46,-) per jaar voor Pro, terwijl je bij Yoast al aan 99,- per jaar zit. En waar die 99,- alleen voor Yoast Premium voor één website is, kan je SEOPress Pro voor 5 websites gebruiken*. Voor een onbeperkt aantal websites is dat maar $149,- (€138,-) per jaar. En daarvoor krijg je ook SEO voor WooCommerce, video’s en …, terwijl dat bij Yoast allemaal aparte plugins zijn waarvoor je ook nog eens betaalt.
SEOPress Pro is dus veel uitgebreider dan Yoast Premium, al is het wel zo dat je bij Yoast toegang krijgt tot al hun online cursussen. Die zijn wel allemaal in het Engels, en wees eerlijk: hoe groot is de kans dat je die echt allemaal gaat volgen?
Heb je meerdere websites, dan ben je gegarandeerd voordeliger uit met SEOPress Pro.
Video, WooCommerce, lokale SEO: inbegrepen in Pro
Waar je bij Yoast apart betaalt per website, betaal je ook apart voor WooCommerce SEO, video SEO en lokale SEO. Je kan er een bundel van kopen, dan betaal je €229 per jaar. Bij SEOPress Pro is dit allemaal inbegrepen en heb je er niet allemaal aparte plugins voor nodig.
Vergelijking betaalde SEO-plugins
Laten we de tarieven van de betaalde versies eens vergelijken. Hierbij nemen we de belangrijkste SEO-plugins mee, met hun (soms verschillende) tarieven.
SEO-PLUGIN | TARIEF (jr.) | AANTAL SITES |
SEOPress Pro (1) | $49 | 5 |
SEOPress Pro (1) | $149 | Onbeperkt |
Rank Math Pro | $59 | Onbeperkt (eigen!) |
Rank Math Business | $252 | 200 (klanten) |
Yoast Premium | €99 | 1 |
Het grote verschil tussen Yoast en de andere twee is dat je bij Yoast per website betaalt. Bij Rank Math* betaal je bij Pro voor een onbeperkt aantal eigen websites, en is er Business wanneer je websites voor klanten beheert. Dan is het de vraag of ze erachter komen wanneer je Pro inzet voor websites van je klanten.
De plugins laten zich dus niet heel gemakkelijk vergelijken, omdat ieder zo een eigen prijsstructuur heeft.
Lees ook: Wat is de beste SEO-plugin voor WordPress?
Redirects: wel zo handig als je URL’s wijzigt
Je denkt misschien dat je redirects niet per se nodig hebt voor je website, toch is de kans reëel dat je dit eens gaat gebruiken. Je wilt misschien een keer een slug aanpassen omdat de inhoud van de pagina niet meer aansluit bij de volledige URL van de webpagina. Dan loop je tegen het probleem aan dat eventuele interne en externe links naar die pagina niet meer werken. Dat levert dan een 404-melding op, en die kan je voorkomen met een redirect. SEOPress past die automatisch toe wanneer je de slug van een webpagina wijzigt.
En bij een nieuwe URL-structuur van je website zijn redirects ook super handig. Het kost wel wat werk, en dus tijd, maar je hebt bij een relatief kleine website zo wel snel alle redirects ingeregeld zonder dat je daarvoor afhankelijk bent van iemand anders.
Voorbeeldweergave vertoningen sociale media
Als jij of iemand anders de link van een van je webpagina’s deelt, kan de weergave van de titel en de meta-omschrijving anders zijn dan wat de zoekmachines tonen. Dat komt onder andere door Open Graph– en Twittercards-instellingen. Je kan daarnaast ook een uitgelichte afbeelding instellen voor die vertoningen op sociale media, wat je bijvoorbeeld met een SEO-plugin doet. In de gratis versie van SEOPress krijg je de weergave met die afbeelding al te zien, waar je bij andere SEO-plugins de betaalde versie nodig hebt voor die voorbeeldweergave met afbeelding.
Meerdere zoektermen per pagina
Wil je de tekst van een webpagina laten checken op meerdere zoektermen? Dat kan in de gratis versie van SEOPress. Waar je dat bij andere plugins alleen in de betaalde versie krijgt, kan je in SEOPress een onbeperkt aantal target keywords of focus keywords invoeren.
Uitgaande (affiliate ) links tracken
Als je wilt meten of er op uitgaande links geklikt wordt, kan je dat in SEOPress instellen zodat je dat in Google Analytics of Matomo kan tracken. Ook in de gratis versie van SEOPress. Zo kan je zien of er daadwerkelijk op je uitgaande links geklikt wordt. Bijvoorbeeld wanneer je niet naar alle platformen wilt om te checken of je nieuwe affiliate-inkomsten hebt. Of wanneer je de klikken die je affiliate-partner aangeeft, zelf wilt checken of vergelijken.
Niet heel spannend voor de meeste website-eigenaren, maar je kan het maar beter hebben ????.
Universal SEO metabox: altijd je instellingen wijzigen
Een unieke functionaliteit in SEOPress is de ‘Universal metabox’. Daarmee kan je de SEO-instellingen bewerken terwijl je de webpagina zelf bekijkt. Je hoort natuurlijk wel ingelogd te zijn in je CMS, maar zo hoef je voor de SEO-instellingen niet terug naar ‘Pagina bewerken’. En je kan die Universal metabox ook altijd activeren terwijl je de pagina bewerkt, waardoor je dus niet helemaal naar onder hoeft te scrollen, waar normaliter die metabox staat.
Voor gebruikers van pagebuilders zoals Elementor is dit ideaal, omdat je niet van je bewerking in je pagebuilder naar de WordPress backend over hoeft te schakelen. Je kan gewoon tijdens je bewerking van de pagina je SEO-instellingen aanpassen.
En die Universal metabox zit al in de gratis versie van SEOPress, je hebt er geen betaalde versie voor nodig.
Geen advertenties of andere commerciële boodschappen
Veel gratis plugins, of gratis versies van plugins, vallen je regelmatig lastig met advertenties. Meestal om je over te halen de betaalde versie aan te schaffen. Dat kan vervelend zijn, en kost vaak ook onnodig tijd. Je moet zoiets weer wegklikken of extra scrollen, wat misschien heel even kost, maar als dat regelmatig gebeurt tikt het toch aan. In de gratis versie van SEOPress heb je dat niet, lekker toch?
Overstappen naar SEOPress is een makkie
Heb je nu een andere SEO-plugin en denk je dat overstappen naar SEOPress gedoe is, dan kan ik je geruststellen. Wanneer je de plugin hebt geïnstalleerd, importeer je heel gemakkelijk de instellingen en gegevens vanuit je bestaande SEO-plugin, gewoon binnen het systeem van SEOPress.
Klikken, wachten en klaar.
Daarna de andere plugin deactiveren en je zit geramd. Echt. Je zou misschien denken dat ik wel handig en technisch ben, maar dat is helemaal niet het geval. Zelfs ik had het zo voor elkaar.
Betaalde SEO-plugin: SEOPress of Rank Math
Als je voor een betaalde versie van een SEO-plugin kiest, zijn SEOPress* en Rank Math* wat mij betreft je beste opties. En welke je dan kiest, ligt aan wat je zoal nodig denkt te hebben, en voor hoeveel websites je het wilt gebruiken. Die keuze laat ik graag aan jou zelf, vergelijk dan wat deze twee te bieden hebben en maak dan je keuze.
Ik heb in dit artikel de belangrijkste voordelen van zowel de gratis versie van SEOPress als de betaalde versie SEOPress Pro op een rijtje gezet. Daarbij heb ik ervoor gekozen om niet te veel in allerlei details te verzanden, omdat de wensen en verwachtingen voor iedereen weer anders zijn. Heb je toch nog vragen, verzoeken of opmerkingen, laat het dan gerust weten in de reacties hieronder. Ik reageer sowieso.
* In dit artikel staan affiliate-links. Ik krijg een kleine vergoeding wanneer je iets via zo’n link aanschaft, terwijl dat jou niks extra kost. Zo krijg ik wat terug voor de uren die ik in mijn artikelen steek. En: ik gebruik alleen affiliate-links voor tools, producten en diensten die ik zelf gebruik of gebruikt heb en waar ik echt achter sta.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!