SEO-trends zijn onzin [update 2021-2022]

Ieder jaar is het zo tegen het einde van het jaar weer raak: overal verschijnen lijstjes met SEO-trends voor het komende jaar. Het lijkt inmiddels ook een soort wedstrijd wie als eerste met zo’n artikel komt. Net als bij de pepernoten lijkt het wel of het ieder jaar eerder is. Zo verscheen er op 23 augustus 2021 al een eerste ‘ SEO-trends 2022’. Wat is dat toch met die jaarlijkse lijstjes en zijn ze echt wel zo relevant? Het antwoord op de laatste vraag is in ieder geval gewoon “nee”. Niet in de laatste plaats omdat er eigenlijk relatief weinig op gegoogeld wordt.

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 24 december 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 23 september 2021-

Waarom SEO-trends onzin zijn

Wat mij betreft is het heel simpel: SEO-trends zijn onzin. In ieder geval niet in de zin van trends die je kent uit de wereld van design en mode; geen ‘vandaag is dit hip, morgen dat’. Dat is niet het geval als het gaat om SEO. Er zijn sowieso geen trends als in ‘voor volgend jaar moet je je focussen op techniek X’. Voor SEO en vindbaarheid zijn er geen ontwikkelingen die tijdelijk “in” zijn. Verder zie ik ook elke keer weer voorspellingen voorbijkomen die geen voorspellingen zijn.

SEO-voorspellingen die geen voorspellingen zijn

In veel artikelen over “SEO-trends” staan voorspellingen, die niet eens echt voorspellingen zijn. Veel van de dingen die daarin voorspeld worden, zijn ontwikkelingen die al gaande zijn. Zo werd er in 2016 door verschillende partijen benadrukt dat mobiel belangrijk(er) zou worden. Nogal een dooddoener, omdat mobiel al sinds 2012 belangrijk is, al is het maar omdat het websitebezoek met smartphones sinds die tijd een enorme vlucht nam. In de SEO-trends voor 2022 zie ik nu de Core Web Vitals genoemd worden, terwijl die inmiddels allang als algoritme-update zijn uitgerold en dat in mei 2020 al werd aangekondigd. Niks nieuws onder de zon dus. Zo staan de meeste artikelen met “SEO-trends” bol van dooddoeners.

Jaarlijkse SEO-trends voor FrankWatching

Zoals je misschien weet ben ik sinds 2019 lid van het SEO-panel van FrankWatching. En daar krijgen we ieder jaar weer een artikel aangeboden over de SEO-trends voor het komende jaar. De redactie is daar terecht gevoelig voor, omdat ze merken dat dit soort artikelen gretig gelezen wordt. De meeste van deze artikelen dekken de lading niet en worden dan niet afgekeurd, maar krijgen een andere titel waardoor het de lading beter dekt en nog steeds een bruikbaar artikel over SEO is voor de lezers van FrankWatching. En zo rankt het artikel uit 2020 ook prima op de zoekterm ‘SEO trends’ ondanks dat dit niet per se de focus van het artikel is:

Screenshot van zoekresultaat voor zoekterm 'SEO trends' met op positie 2 het artikel van FrankWatching.

Vooral voortzetting van huidige ontwikkelingen

Zoals ik hiervoor al aangaf, worden in veel van dit soort “trendvoorspellingen” vooral of zelfs alleen maar ontwikkelingen genoemd die al gaande zijn. Je krijgt dus niets nieuws voorgeschoteld en je kunt de auteurs nu niet echt een voorspellend vermogen toedichten. En daarnaast geldt ook dat SEO geen trendgevoelig vakgebied is. SEO heeft alles te maken met duurzame strategieën. Wat je wel ziet is dat Google op alleen de zoekterm ‘SEO trends’ duidelijk recente artikelen laat zien, dus als je een paar jaar geleden over dit onderwerp schreef, ben je niet meer te vinden op die zoekterm. De zoekmachine begrijpt dus maar al te goed dat mensen die op die zoekterm googelen echt op zoek zijn naar actuele informatie.

SEO en duurzame strategie

SEO is niet trendgevoelig, het is een duurzame strategie. Als je telkens moet inspelen op trends word je ook gillend gek. Zorg er gewoon voor dat je jouw bezoekers helpt en daarbij je website optimaliseert waar het moet, dan ben je al een heel eind op de goede weg. En bij optimaliseren kun je denken aan het verkleinen van afbeeldingen of werken aan minder CSS en JavaScript op je website. Dat zijn geen trends, dat is gewoon je website (blijven) verbeteren. En dat levert je op de lange termijn gewoon goede posities in de zoekmachine op en is gericht op de toekomst, dus duurzaam. Toch is er nog iets…

Wat is nu eigenlijk een trend?

Als onderbouwing van de stelling dat SEO niet trendgevoelig is, is het wel zaak om de betekenis van het woord ’trend’ vast te stellen. Waar anders dan in “de dikke Van Dale” vind je deze betekenis?

Betekenis "trend" volgens Vandale.nl: 1. Ontwikkelingslijn, neiging, richting; 2. mode: de nieuwste trends.

Volgens dit gerenommeerde woordenboek is een trend  niet per se tijdelijk, zoals in de tweede omschrijving. Het is ook een ontwikkeling, een richting. Maar ook daarvan gaf ik al aan dat die ontwikkelingen al gaande zijn. Daar verandert binnen het vakgebied van SEO echt niet veel in. En als er dan al eens zo’n ontwikkeling ontstaat, valt die niet echt te voorspellen. Zo kon niemand in 2010 bevroeden dat Google zich met de Venice update meer op lokale zoekresultaten zou richten. SEO-trends -voor zover ze er zijn- laten zich dus niet makkelijk voorspellen.

Kortom: SEO-trends zijn onzin

We hoeven er verder niet veel woorden meer aan vuil te maken: die SEO-trends voor het komende jaar zijn gewoon onzin. Er zijn geen modegrillen binnen SEO en ontwikkelingslijnen zijn óf al bekend, óf niet te voorspellen. Dus tenzij je Captain Obvious wilt zijn en even wilt benadrukken welke zaken er al spelen, zoals dus meestal gebeurt, kun je jouw artikel over “SEO-trends voor [voer-hier-je-jaartal-in] lekker achterwege laten. Verdoe je tijd niet met voorspellingen.

Volg(de) jij altijd braaf de SEO-trends die je in de jaarlijkse artikelen voorgeschoteld worden of zag je ook al in dat het geen voorspellingen waren en vooral bevestiging van wat er al speelt op SEO-gebied? Ik ben heel benieuwd naar jouw reactie :-)

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.