SEO-teksten schrijven: in 7 stappen naar vindbare webteksten

Je wilt ijzersterke SEO-teksten schrijven. Want ja, de webpagina die je schrijft mag best vindbaar zijn in Google toch? Of het nu een pagina is met je producten- of dienstenaanbod of een blogartikel, je wilt je plekje in de zoekmachine pakken. Omdat je met vindbaarheid in Google je bereik vergroot. Dus, hoe schrijf je die SEO-teksten eigenlijk? Met mijn jarenlange ervaring en SEO-kennis help ik je op weg om teksten te schrijven die zowel vindbaar zijn als gewoon lekker leesbaar zijn (dat mag ook gewoon).

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 22 februari 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 1 juli 2021 en 6 oktober 2022-

Wat zijn SEO-teksten?

SEO-teksten zijn teksten voor websites waarmee je vindbaar wilt worden in de zoekmachines op vooraf bepaalde zoektermen en waarbij de schrijver daarom rekening houdt met SEO-factoren die van belang zijn. Je zou het ook gewoon website-teksten of webteksten kunnen noemen, je schrijft namelijk niet voor SEO of voor de zoekmachines. Op de een of andere manier zijn we collectief gaan denken dat teksten voor websites “SEO-teksten” moeten zijn en wordt er dus vooral op die term gezocht in Google.

Houd het maar op SEO-proof teksten

Wat mij betreft gebruiken we de term ‘SEO-teksten’ dan ook niet meer. Hiermee wek je het idee dat je alleen maar schrijft om hoog in de zoekmachines te eindigen. Laten we het op ‘SEO-proof teksten’ houden. Je schrijft wat je moet schrijven, waarbij je waar nodig rekening houdt met de zoekmachines. En waarbij je hier en daar nog wat puntjes op de i zet voor de vindbaarheid. Laten we voor het gemak de term ‘SEO-teksten’ gebruiken voor webteksten waarmee je vindbaar wilt zijn, als korte versie van ‘SEO-proof teksten’.

Hoe schrijf je nu teksten die de juiste SEO-insteek hebben om bij te dragen aan de vindbaarheid van je website?

Hoe schrijf je SEO-teksten?

Hoe schrijf je nu die SEO-teksten waarmee je scoort in de zoekmachines, waarbij je ook nog eens gewoon prima leesbare teksten schrijft? Bij de uitdrukking ‘SEO-teksten’ hebben we nou niet echt het beeld van teksten die lekker lezen. We denken vooral aan teksten die bol staan van (woorden uit) de zoekterm en die daarmee heel onnatuurlijk lezen.

Gelukkig hoeft dat niet meer. Je krijgt stappenplan om je eigen teksten naast gewoon leesbaar ook volledig SEO-proof te maken.

Stap 1: Bepaal het hoofdonderwerp van je pagina

Grote kans dat je hier al mee bent begonnen, toch goed om helder te hebben dat je het hoofdonderwerp als eerste bepaalt. Als je meerdere hoofdonderwerpen hebt vastgesteld voor de diverse pagina’s op je website kun je daar ook je URL-structuur op gaan bouwen. Het hoofdonderwerp is de basis voor stap 3, het zoektermenonderzoek. Samen met stap 2 trouwens.

Stap 2: Stel je doelgroep en doel vast

Goede teksten schrijven begint met weten voor wie je schrijft. En natuurlijk het doel en daarmee de insteek van je tekst. Dat gebruik je ook in je zoektermenonderzoek, waarbij je ook de zoekintentie onderzoekt. Stel dat je een commerciële pagina wilt publiceren voor dit hoofdonderwerp, dan is het nutteloos om rekening te houden met zoektermen die een informationele zoekintentie hebben.

Als je weet voor wie je schrijft, kun je daar ook je tekst op afstemmen. Denk hierbij aan tone of voice en het gebruik of juist uitsluiten van jargon. Daarover meer in stap 5, dat over het schrijven van je tekst gaat.

Stap 3: Zoektermenonderzoek – weet welke woorden mensen gebruiken

Vindbaarheid begint met weten waar mensen op zoeken. Waarom zou je inzetten op ‘glasbewassing’ wanneer er meer op ‘ramen wassen’ gezocht wordt. Of wanneer er procentueel meer klikken zijn op ‘glazenwasser breda’ (als je als glazenwasser in Breda zit natuurlijk).

Overzicht van zoektermen over ramen wassen, waarbij er maandelijks bijna 7000 keer gezocht wordt op glazenwaser, tegen iets meer dan 1000 keer op glasbewassing. Op glazenwasser breda wordt ruim 11 keer meer gezocht dan op glasbewassing breda.

Zo zoeken er meer mensen op ‘seo teksten’ en ‘seo teksten schijven’ dan op bijvoorbeeld ‘webteksten’ of ‘website teksten’:

Zoekvolumes voor 'seo teksten schrijven'(600), 'seo teksten'(500), webteksten (350) en aanverwante zoektermen.

De 4 onderdelen van je zoektermenonderzoek

Een zoektermenonderzoek helpt je om de juiste tekst te schrijven bij de zoekterm die je doelgroep gebruikt. Daarbij breng je deze 4 onderdelen in kaart:

  1. Zoektermen
  2. Zoekvolume
  3. Zoekintentie
  4. Concurrentie

Waarom je zoektermen in kaart brengt

Natuurlijk zijn de zoektermen waarop je gevonden wilt worden van belang. Ooit was het advies om 1 zoekterm per pagina in te zetten, nu weten we dat een webpagina gemakkelijk op meerdere zoektermen kan scoren. Natuurlijk heb je dan wel een hoofdonderwerp in de vorm van je focus zoekterm of hoofdzoekterm, dat de basis vormt voor de inhoud van je pagina. Zoals je hierboven al hebt kunnen zien is het zinnig om te weten hoe je doelgroep zoekt en daar rekening mee te houden in plaats van stug vast te houden aan je eigen terminologie, wat vaak jargon is.

Waarom je ook naar zoekvolume kijkt

Zoekvolume is niet het belangrijkst, maar natuurlijk wil je wel een beetje publiek bereiken. Je schrijft niet voor de kat zijn viool. En er zijn ook pagina’s waarvoor je geen zoekterm met een beetje zoekvolume kunt vinden. Dat zijn vaak pagina’s die nu eenmaal geschreven moeten worden over onderwerpen waar (nog) niet op gezocht wordt. Maar dan gaat het dus niet om de SEO-teksten, dan kun je de vindbaarheid een keer helemaal laten varen. Ook prima.

Het belang van zoekintentie

Leuk en aardig om een blogartikel te schrijven over de iPhone, maar als iemand zoekt op enkel ‘iphone’ of specifiek het meest recente model iPhone is de kans enorm dat die deze wil kopen. Dan toont Google alleen maar webshops en kom je er met een informatief artikel niet tussen. Sluit jouw tekst niet aan op de informatiebehoefte die Google aan de zoekterm koppelt, dan kom je de top 10 simpelweg niet in.

Sluit dus aan op de zoekintentie om ook echt te kunnen scoren met je tekst.

Ontdek hier alles over de zoekintentie.

Analyseer je concurrentie

Wanneer je wilt winnen, moet je wel kans maken om te winnen. Als amateurhardloper win je niet van de professionals. Ook voor SEO gaat dit op, dus bekijk het speelveld en bepaal of je de wedstrijd aandurft. In het artikel over zoektermenonderzoek waar ik al naar verwees komt dit ook aan de orde.

Stap 5: SEO-tekst schrijven

Met de uitkomst van het onderzoek kun je aan de slag met het schrijven van je SEO-teksten. Het onderzoek helpt je om gericht te schrijven en als je een mooie lijst met zoektermen hebt, krijg je misschien ook wel inspiratie waardoor je sneller en/of inhoudelijk beter kunt schrijven.

Commerciële of informationele tekst?

Je hebt je doel vastgesteld en hebt de zoekintentie van de verschillende zoektermen bij je hoofdonderwerp kunnen vaststellen. Een commerciële pagina schrijf je anders dan een puur informationele tekst.

Schrijf voor je doelgroep

Je kent je doelgroep en weet hoe je die aanspreekt Dus pas je jouw schrijfstijl aan op hun taalgebruik en niveau. Geen SEO-factor, maar wel gebruikersvriendelijk, dus indirect helpt het zeker. Maak je teksten lekker leesbaar en houd niet te krampachtig vast aan je zoekterm. Ben je glazenwasser in Breda, dan schrijf je over ramen wassen, je regio (Breda) en dat je glazenwasser bent. En zo kun je vast ook zelf nog het nodige bedenken. Mix die termen in een tekst die antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je potentiële klanten en je bent goed op weg.

TIP: schrijf zoals je met je klanten praat, dan is de kans dat je met je teksten aansluit op je doelgroep heel groot.

Denk niet aan zoekmachines

Krampachtig vasthouden aan je zoekterm is niet nodig, vergeet de zoekmachines gewoon helemaal wanneer je schrijft. Schrijf wat je moet schrijven en houd vooral rekening met de informatie die je websitebezoeker verwacht te vinden. Als je daarbij ook onthoudt dat een bezoeker door de hele tekst het onderwerp van de pagina blijft begrijpen, zit je in basis al goed. 

Woorden zijn belangrijk voor je vindbaarheid

Hoe geavanceerd zoekmachines inmiddels zijn, ze hebben nog altijd tekst nodig om te begrijpen waar een webpagina over gaat. Daar kom je al heel ver mee als je de lezer in je achterhoofd houdt bij het schrijven. Zolang voor je lezer het onderwerp duidelijk is, is het voor een zoekmachine ook duidelijk. Toch zijn er wel enkele SEO-elementen die je kunt inzetten.

Gebruik de juiste SEO-elementen in je teksten

Je schrijft teksten waarbij je ook vindbaar wilt zijn in de zoekmachines. Want je wilt gevonden worden door nieuwe klanten, en die googelen nou eenmaal. Zo’n 350 potentiële klanten per maand op ‘glazenwasser breda’ bijvoorbeeld. Dus is het zaak om -waar van toepassing- rekening te houden met SEO-elementen in de teksten.

SEO-element 1: de paginatitel

De paginatitel is een van de belangrijkste elementen voor SEO. Dat je zoekterm daarin voor hoort te komen is dus logisch, de paginatitel wordt per slot van rekening getoond in de zoekresultaten. Daar wil je dus mee aansluiten op de zoekopdracht van de Google gebruiker. Toch hoeft het je vindbaarheid voor andere zoektermen niet per se in de weg te zitten. Ik heb zoekresultatenpagina’s gezien waarbij de zoekterm niet in bepaalde paginatitels voorkwam. En zelf sta ik gewoon in de top 10 voor ‘oiv media’ terwijl die woorden niet in de titel voorkomen. Het is geen noodzaak, maar wel logisch als je weet dat die titel de lading moet dekken.

Lees ook: ‘ZHo schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie

SEO-element 2: de tekst zelf (alinea’s)

In de tekst zelf behandel je alles wat er te behandelen valt over het onderwerp. Zorg er in ieder geval voor dat je de vragen van je potentiële klant beantwoordt. En aangezien je zoekterm ook het belangrijkste onderwerp van je pagina is, is het logisch dat die een aantal keer voorkomt in de tekst. Hierbij is er geen minimum of maximum aantal. Er is geen sprake van zogenaamde zoekwoorddichtheid.

Screenshot van Yoast SEO die aangeeft dat de trefwoord-dichtheid 1,8% is en het trefwoord 12 keer gevonden is.

Maar … er is wel wat anders om rekening mee te houden.

Waar je wel rekening mee houdt

Als het onderwerp maar een enkele keer in een tekst voorkomt, is het voor de lezer niet echt duidelijk wat het onderwerp is. Zowel voor je lezer als voor de zoekmachines mag het best duidelijk zijn waar de tekst over gaat en daarom mag het onderwerp -je zoekterm dus- best een aantal keer voorkomen op de pagina. Zolang de tekst er maar niet onnatuurlijk van wordt. Dan krijg je namelijk die typische ‘SEO-teksten’ waar niemand blij van wordt.

1 keer is geen keer

Wanneer een woord of woordcombinatie maar 1 keer voorkomt in een tekst, is het natuurlijk niet echt duidelijk dat de tekst daarover gaat. Beperk je dus niet tot 1 of 2 keer, maar zorg ervoor dat door de hele tekst heen duidelijk is waar de tekst over gaat. De ene keer gebruik je de zoekterm meerdere keren in een alinea, een andere keer komt je zoekterm helemaal niet terug in een of zelfs meerdere alinea’s.

Laat je zoekterm zo vaak terugkomen in je tekst als echt nodig is. Of dat nu 5 keer is of 36 keer, je voelt zelf vast wel aan wanneer het te veel wordt, of misschien te weinig.

SEO-element 3: kopteksten

Er wordt al heel lang geclaimd dat de zoekterm in zowel de H1 als andere kopteksten moet voorkomen. De Yoast SEO-plugin wijst je daar bijvoorbeeld ook op.

Screenshot van Yoast SEO in WordPress met het advies om het trefwoord in ten minste één tussenkop te gebruiken.

Zelf ben ik er niet zo van overtuigd. Kopteksten zijn er allereerst om je teksten lekker leesbaar en scanbaar te houden en niet voor SEO. Schrijf dus vooral kopteksten die de aandacht trekken, en bovenal duidelijk maken waar de alinea eronder over gaat. Kun je daar een (woord uit) je zoekterm in te gebruiken, prima. Past het niet, ga het dan niet krampachtig toch doen.

Lees ook: ‘H1, H2, H3 heading tags: de invloed van kopteksten op SEO

SEO-element 4: beeldmateriaal

Geen tekst zonder beeldmateriaal. Afbeeldingen breken je teksten als het ware: ze zorgen ervoor dat je lezer niet het gevoel heeft een enorme blok tekst te moeten lezen. Daarnaast illustreer je jouw verhaal er letterlijk en figuurlijk mee of laat je -zoals je in mijn artikelen vooral ziet- voorbeelden zien. Met de juiste bestandsnaam en alt-tekst help je de zoekmachines te begrijpen waar de afbeelding over gaat, wat weer bijdraagt aan je SEO.

Screenshot van Afbeeldingsdetails in WordPress, waar je onder andere de alt-tekst toevoegt.

Alles hierover lees je in het artikel ‘Zo optimaliseer je afbeeldingen op je website (voor SEO & gebruiker)

SEO-element 5: interne links

Links naar andere relevante pagina’s op je eigen website leiden je bezoeker naar meer informatie. Deze links noemen we interne links. Hierboven zie je een mooi voorbeeld. Ik schreef al een artikel over het optimaliseren van afbeeldingen, dus daar link ik naartoe. Zo weet de zoekmachinebot dat er op die pagina informatie over het optimaliseren van afbeeldingen staat en kun jij het volledige artikel over afbeeldingen en SEO.

SEO-element 6: externe links

Zoals je waar dat past verwijst naar pagina’s op je eigen website met relevante informatie, verwijs je ook naar externe bronnen. Niet voor je SEO, maar om je lezer aan meer informatie te helpen en/of jouw verhaal te onderbouwen. In een artikel of blogpost doe je dat natuurlijk eerder dan op een pagina waarop je producten of diensten aanbiedt. En die externe links werken dus net als de interne links weer positief voor je vindbaarheid, al is het effect niet groot (maar alle beetjes helpen). En negatief is het beslist niet.

Sowieso maakt het jouw pagina betrouwbaar en ook betrouwbaarheid is essentieel voor SEO.

SEO-element 7: backlinks

Backlinks zijn links vanaf andere websites naar jouw website. Bij het schrijven van je SEO-teksten heb je hier geen invloed op. Niet direct in ieder geval. Je krijgt ze meestal omdat een ander vindt dat het de moeite waard is om naar een pagina op jouw website te verwijzen. Daar heb je goede content voor nodig. Met een artikel gebeurt dat dus eerder dan met je producten- of dienstenpagina’s. Door retegoede stukken te schrijven, verdien je dus je backlinks. En zo draagt jouw tekst bij aan het krijgen van die oh zo belangrijke backlinks.

Ik doe geen moeite om backlinks te krijgen

Zelf doe ik bijvoorbeeld geen enkele moeite om backlinks te krijgen. En toch heb ik al honderden links die naar mijn website verwijzen. Simpelweg omdat mensen de artikelen de moeite waard vinden om te delen. En dat komt dus weer door de artikelen die ik puur schrijf om de beste informatie te geven die ik jou als lezer kan geven.

SEO-element 8: techniek

Ook op de techniek heb je zelf (vaak) weinig invloed. Toch is het wel belangrijk. Omdat niemand zin heeft om lang te wachten tot een webpagina laadt, is een snel ladende website belangrijk. Om dat handen en voeten te geven heeft Google in 2021 de Page Experience ranking factoren gelanceerd, waarin de Core Web Vitals een centrale rol hebben.

Geen SEO-element, wel belangrijk: de meta-omschrijving

Bij het schrijven voor webpagina’s hoort wat mij betreft ook het schrijven van de meta-omschrijving. Deze heeft geen invloed op je vindbaarheid in Google, ondanks dat de Yoast SEO-plugin deze wel meerekent en je er een rood, oranje of groen bolletje voor geeft. Als je die SEO-teksten schrijft, schrijf er dan ook de meta-omschrijving bij.

Meta-omschrijving wordt door Yoast meegerekend voor SEO, maar is geen SEO-factor.

Lees hier meer over in ‘Hoe schrijf je de beste meta descriptions voor SEO én conversie?

De URL: miniem effect op je SEO

De URL van de pagina is vooral prettig voor je websitebezoeker en heeft voor Google vrijwel geen impact op je vindbaarheid, al is er wel een indirect SEO-effect. De zoekmachine heeft zelf meerdere malen aangegeven dat woorden in de URL vooral worden gebruikt om te begrijpen waar een webpagina over gaat wanneer ze deze pagina nog niet hebben geïndexeerd.

Zo kan een zoekmachine weinig met een URL als deze:

URL www.kasteelnijswiller.nl/?page_id=159.

Je ziet dat de URL niets zegt over het onderwerp van de webpagina. Zodra Google de webpagina heeft geïndexeerd heeft, hebben woorden in de URL verder weinig invloed meer. Je doet dat vooral voor de bezoeker, die uit die URL kan opmaken waar de pagina over gaat. Overdrijf dus ook niet door de slug vol te proppen met woorden uit je zoekterm en varianten daarop.

Bijkomend SEO-voordeel

Een bijkomend SEO-voordeel van (woorden uit) je zoekterm in de URL kan er nog zijn met een link in de vorm van een kale URL (dus alleen de URL). Zo’n ‘naked URL’ is zowel link als ankertekst, dus draagt dat nog een klein beetje bij aan je vindbaarheid. En je vergroot de kans dat iemand die wel een ankertekst schrijft, daarin ook woorden uit je URL opneemt, al zal daarbij de titel logischerwijs als eerste worden overgenomen als ankertekst.

Hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

Het blijft een eeuwige discussie: er blijven voorstanders van lange teksten en ‘skyscraper content’, en er zijn mensen die korte teksten ook prima vinden. Want mensen lezen online toch niet echt. Volgens sommige SEO-plugins moet je toch echt minimaal 300 woorden schrijven, anders krijg je geen groen bolletje. Hoe zit dat nu?

Wat is nu waarheid?

Ja, zoekmachines hebben tekst nodig om te kunnen indexeren. Een minimaal aantal woorden is alleen nooit echt aangetoond als invloedrijke factor. Je kunt wel stellen dat je met meer tekst ook meer context kunt creëren, en dat helpt weer om beter te begrijpen waar een pagina over gaat. Heel zwart-wit gesteld: in 100 zinnen is het duidelijker waar een tekst over gaat dan in 1 zin.

Schrijf wat je moet schrijven, zeg ik dan. Dat kan zo lang zijn als jij nodig vindt. Of zo kort als je denkt dat het moet zijn. Meer over de lengte van je teksten in ‘Wat is de beste lengte voor een webtekst of blog?

Oh en kijk zelf ook eens naar het aantal woorden op de pagina’s in de top 10 voor de zoekterm waar jij je op wilt richten.

Lengte teksten en zoekwoorddichtheid

Om je wat inzicht te geven en te helpen, heb ik in 2021 voor een tweetal zoektermen in kaart gebracht hoe lang de teksten zijn, hoe vaak de zoekterm erin voorkomt en wat dan (ongeveer) de zoekwoorddichtheid is.

Allereerst ‘seo teksten’:

  • Positie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Aantal woorden
  • 5036
  • 1943
  • 1634
  • 2503
  • 2681
  • 344
  • 1445
  • 1506
  • 2625
  • Zoekterm
  • 75
  • 6
  • 7
  • 14
  • 39
  • 24
  • 7
  • 13
  • 24
  • Zoekwoorddichtheid
  • 1,5%
  • 0,3%
  • 0,7%
  • 1,3%
  • 1,5%
  • 7%
  • 0,5%
  • 0,9%
  • 0,9%

En voor een totaal andere insteek, ‘wat is adhd’:

  • Positie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Aantal woorden
  • 564
  • 1028
  • 287
  • 883
  • 564
  • 115
  • 780
  • 878
  • 366
  • Zoekterm
  • 0
  • 1
  • 0
  • 2
  • 0
  • 2
  • 2
  • 1
  • 0
  • Zoekwoorddichtheid
  • 0%
  • 0,1%
  • 0%
  • 0,2%
  • 0%
  • 1,7%
  • 2,6%
  • 0,1%
  • 0%

Je ziet in beide gevallen 9 posities, omdat er ook een ‘Mensen vragen ook‘ tussen staat. Het beeld is wel duidelijk lijkt me: er is geen peil op te trekken. Lange teksten, korte teksten, zoekwoorddichtheid van 0 tot 7%, dus zeg het maar. Voor de eerste zoekterm heb ik zowel enkelvoud als meervoud meegeteld voor het aantal zoektermen in de tekst en de zoekwoorddichtheid.

Wel goed om te weten: de titels bevatten wel altijd de zoekterm, die tip heb je ook al meegekregen.

In 2022 heb ik met de nieuwe tool Thruuu beide zoektermen nog eens geanalyseerd en het beeld is vrijwel identiek, in ieder geval qua aantal woorden:

In dit voorbeeld zie je dat de pagina met de meeste woorden bovenaan staat, maar er staat ook een pagina met maar 612 woorden in de zoekresultaten. En de pagina met het op een na hoogste woordenaantal staat op positie 5. Als het aantal woorden een factor zou zijn, is dat in dit zoekresultaat in ieder geval niet terug te zien. Behalve voor de toppositie, maar één voorbeeld is geen voorbeeld.

‘Wat is ADHD’ dan:

Dit zoekresultaat haalt de bewering dat je lange teksten moet schrijven helemaal onderuit. De kortste tekst staat op positie 1 en hoewel de langste tekst dan op positie 2 volgt, is het gemiddeld aantal woorden “slechts” 1334 en dat gemiddelde is vooral zo hoog door twee lange teksten waarvan nog de vraag is of die echt zo lang moeten zijn om de lezer goed te helpen.

Je hebt nog 2 stappen in het stappenplan voor SEO-teksten te gaan. Stap 5 was een flinke, omdat we daar lekker de inhoud in gingen.

Stap 6: Check en optimaliseer je tekst, en publiceer

Je tekst is klaar voor publicatie en je weet waar je zoal op moet letten. Loop voor publicatie je hele tekst door, kijk er zo neutraal mogelijk naar en bepaal of duidelijk is wat het onderwerp van de pagina is. Is het nodig om de zoekterm nog eens te herhalen of maakt dat je tekst minder lekker leesbaar? Is het echt niet nodig, laat het dan lekker en vertrouw op de kwaliteit van jouw schrijfwerk. Kun je nog wat optimaliseren, doe dat dan. Zie je geen verbeterpunten meer, dan kan jouw vers geschreven SEO-tekst worden gepubliceerd.

Voorkom exacte woordovereenkomst en overbodige herhaling

Je weet nu dat je helemaal niet zo hoeft te focussen op je zoekterm om een goede SEO-tekst te schrijven. Weet dat exacte woordovereenkomst ook helemaal niet nodig is. Als je zoekterm ‘website laten maken apeldoorn’ is, omdat daar nu eenmaal meer mensen naar zoeken dan naar ‘website laten maken in apeldoorn’, kan je gewoon schrijven over ‘website laten maken in Apeldoorn’. Zoekmachines kunnen er zelfs prima mee omgaan als je gewoon schrijft over websites maken en daar een heel enkel keer in vermeldt dat je in Apeldoorn zit. Die woorden hoeven echt niet bij elkaar te staan, en al helemaal niet elke keer dat je het onderwerp aanhaalt.

Een typische SEO-tekst die niet voor de klant, maar voor de zoekmachine geschreven is. Je ziet hoe vaak en nogal geforceerd de zoekterm ‘website laten maken apeldoorn’ in de tekst is gepropt.

Je lezer staat dus voorop en de zoekmachines zijn een bonus. Laat je niet te veel leiden door SEO-plugins en wat je ooit eens gehoord hebt. Doe onderzoek, ontdek wat scoort en schrijf zelf de beste tekst die je kunt schrijven.

Stap 7: Monitor, optimaliseer en update

Hierboven kon je zien dat mensen meer op ‘seo teksten schrijven’ zoeken (600 keer) dan op ‘seo teksten’ (500 keer). Dat is weleens anders geweest zoals je in de schermafbeelding hieronder ziet. Dat is een van de redenen om te blijven monitoren en om periodiek je zoektermenonderzoek te updaten.

Screenshot van Ahrefs met zoektermen SEO teksten (zoekvolume 600), webteksten (zoekvolume 300) waaruit blijkt dat mensen vooral zoeken op "SEO-teksten".

Een andere reden is dat zoekintenties kunnen wijzigen en als gevolg daarvan ook de zoekresultatenpagina’s. Een heel duidelijk voorbeeld is ‘corona’ waar tot begin 2020 het biertje en een hotel in Den Haag nog in de top 10 stonden, die vanaf maart 2020 weggevaagd waren uit diezelfde top 10.

Dus:

  • Monitor je posities op de door jou gekozen zoekterm(en), bijvoorbeeld met een rank tracker;
  • Loop regelmatig je webpagina’s na om te kijken of er nog wat te optimaliseren valt;
  • Update je pagina’s waar nodig zodat ze actueel blijven.

Dat updaten is niet omdat Google “van verse content houdt”. Dat is namelijk helemaal niet zo. Goede content kan namelijk ook tijdloos zijn en dus niet “vers” hoeven zijn. Het kan zijn dat er iets aan jouw kant is veranderd, dat je andere kennis of inzichten hebt opgedaan, of dat de actualiteit je simpelweg heeft ingehaald. En dan valt er wel wat te actualiseren. Zoals je ziet update ik mijn artikelen ook regelmatig om zo nog betere informatie te geven en dus ook te actualiseren op basis van nieuwe kennis en inzichten.

Kan je aan de slag met je SEO-teksten?

We zijn aan het eind gekomen en je hebt heel veel theorie meegekregen. Kan je nu aan de slag met je SEO-teksten? Snap je nu ook wat je SEO-plugin aan adviezen geeft en waarom je daar niet altijd wat mee hoeft?

Meer weten over Yoast SEO en SEO-plugins? Pak deze videoserie mee, je leert gegarandeerd iets nieuws.

Heb je nieuwe kennis opgedaan of mis je nog iets? Heb je andere ervaringen of heb je vragen? Laat het hieronder weten, reactie verzekerd.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

4 antwoorden
  1. Karin Jonker
    Karin Jonker zegt:

    Hallo Nathan, veel informatie en wat leest het heerlijk weg. Heb je pagina in 1 ruk uitgelezen en ik merk dat ik nieuwsgierig ben in de linken die je er in zet. Een goed voorbeeld dat je schrijft voor je klanten of lezer. En je weet de lezer ook te binden en te pakken. Ik ben zelf al zo een 15 jaar bezig met seo voor mijn webwinkel en volg op dit moment bij Loi een seo cursus om meer bij te leren. Het is een hele klus maar jij beschrijft het in diverse artikelen en pagina,s heel duidelijk en helder.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Wat fijn dat het lekker wegleest. Heel eerlijk gezegd twijfel ik daar soms zelf nog weleens aan. Zijn er nog dingen die je mist, vragen die je hebt na het lezen van dit artikel?

    • Karin Jonker
      Karin Jonker zegt:

      Hallo Nathan, veel geleerd van je artikel en ik vind het erg compleet. Wat ik geleerd heb is dat ik toch nog meer content moet schrijven. ;-) Ben ook met Yoast seo bezig en ik probeer alleen groene bolletjes te krijgen. ( ook al weet ik dat het niet altijd nodig is maar is leuke uitdaging). Ik stoei zelf op dit moment erg met het onderzoeken van diverse zoektermen. Belangrijke zoektermen voor mijn site hebben allemaal veel concurrentie en weinig zoekvolume. Dus dat wordt nog een klus om met veel zoektermen hoog te scoren in Google. En de back links vind ik ook erg moeilijk om daar vorm aan te geven. 15 jaar terug wisselde je gewoon linken met elkaar uit maar dat werkt zo niet meer. Kortom ik heb het komende jaar nog genoeg te doen op dat gebied. :-)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.