SEO-teksten schrijven doe je zo

Je wilt ijzersterke SEO-teksten schrijven. Want ja, de webpagina die je schrijft mag best vindbaar zijn in Google toch? Of het nu een pagina is met je producten- of dienstenaanbod of een blogartikel, je wilt je plekje in de zoekmachine pakken. Omdat je met vindbaarheid in Google je bereik vergroot. Dus, hoe schrijf je die SEO-teksten? Met mijn jarenlange ervaring en SEO-kennis help ik je op weg om teksten te schrijven die zowel vindbaar zijn als gewoon lekker leesbaar zijn (dat mag ook gewoon).

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 22 februari 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 1 juli 2021-

SEO-teksten? Houd het maar op SEO-proof teksten

Eerst even dit: ik vind de term ‘SEO-teksten’ verkeerd. Hiermee wek je het idee dat je alleen maar schrijft om hoog in de zoekmachines te eindigen. Laten we dus het op ‘SEO-proof teksten’ houden. Je schrijft wat je moet schrijven, waarbij je waar nodig rekening houdt met de zoekmachines. En waarbij je hier en daar nog wat puntjes op de i zet voor de vindbaarheid.

En toch gebruikt vrijwel iedereen de term ‘SEO-teksten’ en klikken mensen meer door op ‘SEO-tekstschrijver‘ dan op bijvoorbeeld ‘webteksten‘:

Screenshot van Ahrefs met zoektermen SEO teksten (zoekvolume 600), webteksten (zoekvolume 300) waaruit blijkt dat mensen vooral zoeken op "SEO-teksten".

Dat is dus ook waarom ik hier de term ‘SEO-teksten’ aanhoud, je wordt namelijk alleen goed vindbaar als je ook aansluit op waar je doelgroep op zoekt.

Hoe schrijf je SEO-teksten?

Hoe schrijf je nu teksten waarmee je scoort in de zoekmachines en ook nog eens gewoon prima leesbare teksten schrijft? Want bij de uitdrukking ‘SEO-teksten’ hebben we nou niet echt het beeld van teksten die lekker lezen. We denken vooral aan teksten die bol staan van (woorden uit) de zoekterm en die daarmee heel onnatuurlijk lezen. Toch?

Gelukkig hoeft dat niet meer. En je krijgt alle handvatten om je eigen teksten naast gewoon leesbaar ook volledig SEO-proof te maken.

Voorbereiding: doe zoektermenonderzoek

Vindbaarheid begint met weten waar mensen op zoeken. Waarom zou je inzetten op ‘glasbewassing’ wanneer er meer op ‘ramen wassen’ gezocht wordt? Of wanneer er procentueel meer klikken zijn op ‘glazenwasser breda’ (als je in Breda zit natuurlijk).

Screenshot uit Ahrefs met zoekvolumes voor glazenwasser (6000), glasbewassing (500) en ramen laten wassen (30) en de woordcombinaties met de plaatsnaam Breda.

Je ziet: op ‘glasbewassing’ wordt wel meer gezocht, maar op ‘glazenwasser breda’ wordt meer doorgeklikt in de zoekresultaten (‘Clicks’). Belangrijk om te weten voor je teksten schrijft voor je website.

Doe dus eerst zoektermenonderzoek (want ook hier: ik vind ‘zoekwoord’ een verkeerde uitdrukking) of laat het doen, dat kan natuurlijk ook. Als je het zelf doet, lees je hier hoe je zelf zoektermenonderzoek doet.

De 4 onderdelen van je zoektermenonderzoek

Een zoektermenonderzoek helpt je om de juiste tekst te schrijven bij de zoekterm die je doelgroep gebruikt. Daarbij breng je deze 4 onderdelen in kaart:

  1. Zoektermen
  2. Zoekvolume
  3. Zoekintentie
  4. Concurrentie

Waarom je zoektermen in kaart brengt

Natuurlijk zijn de zoektermen waarop je gevonden wilt worden van belang. Ooit kregen we dan op het hart gedrukt om 1 zoekterm per pagina in te zetten, nu weten we dat een webpagina gemakkelijk op meerdere zoektermen kan scoren. Wel heb je natuurlijk het hoofdonderwerp in de vorm van je focus zoekterm of hoofdzoekterm, die de basis vormt voor de inhoud van je pagina. Zoals je hierboven al hebt kunnen zien is het zinnig om te weten hoe je doelgroep zoekt en daar rekening mee te houden in plaats van stug vast te houden aan je eigen terminologie, wat vaak jargon is.

Waarom je ook naar zoekvolume kijkt

Zoekvolume is niet het belangrijkst, maar in principe wil je natuurlijk wel een beetje publiek bereiken. Je schrijft niet voor de kat zijn viool. En natuurlijk zijn er ook pagina’s waarbij je geen zoekterm met een beetje zoekvolume kunt vinden. Dat zijn vaak pagina’s die nu eenmaal geschreven moeten worden over onderwerpen waar (nog) niet op gezocht wordt. Maar dan gaat het dus niet om de SEO-teksten, dan kun je de vindbaarheid een keer helemaal laten varen. Ook prima.

Het belang van zoekintentie

Leuk en aardig om een blogartikel te schrijven over de iPhone, maar als iemand zoekt op enkel ‘iphone’ of specifiek het meest recente model is de kans enorm dat die deze wil kopen. Dan toont Google alleen maar webshops en kom je er met je artikel niet tussen. Als jouw tekst niet aansluit op de informatiebehoefte die Google aan de zoekterm koppelt, kom je de top 10 niet in. Sluit dus aan op de zoekintentie om ook echt te kunnen scoren met je tekst.

Ontdek hier alles over de zoekintentie.

Analyseer je concurrentie

Wanneer je wilt winnen, moet je wel kans maken om te winnen. Als amateurhardloper win je niet van de professionals. Ook voor SEO gaat dit op, dus bekijk het speelveld en bepaal of je de wedstrijd aandurft. In het artikel over zoektermenonderzoek waar ik al naar verwees komt dit ook aan de orde.

Voorbereidingen getroffen: aan de slag met schrijven

Met de uitkomst van het onderzoek op basis van deze 4 pijlers kun je aan de slag met het schrijven van je SEO-teksten. Het onderzoek helpt je om gericht te schrijven en als je een mooie lijst met zoektermen hebt, krijg je misschien ook wel inspiratie waardoor je sneller en/of inhoudelijk beter kunt schrijven.

Stap 1: Schrijf voor je doelgroep

Goede teksten schrijven begint met weten voor wie je schrijft. Zo pas je jouw schrijfstijl aan op hun taalgebruik en niveau. Geen SEO-factor, maar wel gebruikersvriendelijk, dus indirect helpt het zeker. Maak je teksten lekker leesbaar en houd niet te krampachtig vast aan je zoekterm. Als glazenwasser in Breda bijvoorbeeld, schrijf je over ramen wassen, je regio (Breda) en dat je glazenwasser bent. En zo kun je vast ook zelf nog het nodige bedenken. Mix die termen in een tekst die antwoord geeft op de belangrijkste vragen van je potentiële klanten en je bent goed op weg.

TIP: schrijft zoals je met je klanten praat, dan is de kans dat je met je teksten aansluit op je doelgroep heel groot.

Stap 2: Gebruik de juiste SEO-elementen in je teksten

Je schrijft teksten waarbij je ook vindbaar wilt zijn in de zoekmachines. Want je wilt gevonden worden door nieuwe klanten, en die googelen nou eenmaal. Zo’n 150 potentiële klanten per maand op ‘glazenwasser breda’ bijvoorbeeld. Dus is het zaak om -waar van toepassing- rekening te houden met SEO-elementen in de teksten.

Woorden zijn belangrijk voor je vindbaarheid

Een belangrijk deel van on-page SEO heeft te maken met woorden; tekst. Google herkent inmiddels heel goed wat er op foto’s staat, maar kan daar nog niet alles mee. Als jij een foto plaatst van een zwarte labrador, weet Google dat het een zwarte labrador is, maar niet wat de naam van de hond is. Laat staan wat de context is met het onderwerp van de pagina waar de foto op geplaatst is. Daar heeft de zoekmachine nog altijd tekst voor nodig die meer uitleg geeft. Een foto met als bestandsnaam IMG_2044.jpg vertelt zo weinig hè? Daarover verderop meer.

SEO-element 1: de paginatitel

De paginatitel is een van de belangrijkste elementen voor SEO. Dat je zoekterm daarin voor hoort te komen is dus logisch, de paginatitel wordt per slot van rekening getoond in de zoekresultaten dus daar wil je mee aansluiten op de zoekopdracht van de Google gebruiker. Toch hoeft het je vindbaarheid voor andere zoektermen niet per se in de weg te zitten. Ik heb zoekresultatenpagina’s gezien waarbij de zoekterm niet in bepaalde paginatitels voorkwam. En zelf sta ik gewoon in de top 10 voor ‘oiv media’ terwijl die woorden niet in de titel voorkomen. Het is geen noodzaak, wel logisch als je weet dat die titel de lading moet dekken.

Lees ‘Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie?

SEO-element 2: de tekst zelf (alinea’s)

In de tekst zelf behandel je alles wat er te behandelen valt over het onderwerp. In ieder geval zoveel dat je de vragen van je potentiële klant beantwoordt. En aangezien je zoekterm ook het belangrijkste onderwerp van je pagina is, is het logisch dat dat een aantal keer voorkomt in de tekst. Hierbij is er geen minimum of maximum aantal. Er is geen sprake van zogenaamde zoekwoorddichtheid.

Screenshot van Yoast SEO die aangeeft dat de trefwoord-dichtheid 1,8% is en het trefwoord 12 keer gevonden is.

Maar … er is wel wat anders om rekening mee te houden.

Waar je wel rekening mee houdt

Als het onderwerp maar een enkele keer in een tekst voorkomt, is het voor de lezer niet echt duidelijk wat het onderwerp is. Voor zowel je lezer als voor de zoekmachines mag het best duidelijk zijn waar de tekst over gaat en daarom mag het onderwerp -je zoekterm dus- best een aantal keer voorkomen op de pagina. Zolang de tekst er maar niet onnatuurlijk van wordt. Dan krijg je die typische ‘SEO-teksten’ waar niemand blij van wordt.

1 keer is geen keer

Wanneer een woord of woordcombinatie maar 1 keer voorkomt in een tekst, is het natuurlijk niet echt duidelijk dat de tekst daarover gaat. Beperk je dus niet tot 1 of 2 keer, maar zorg ervoor dat door de hele tekst heen duidelijk is waar de tekst over gaat. De ene keer gebruik je de zoekterm meerdere keren in een alinea, een andere keer in sommige alinea’s zelfs niet.

SEO-element 3: kopteksten

Er wordt al heel lang geclaimd dat de zoekterm in zowel de H1 als andere kopteksten moet voorkomen. De Yoast SEO-plugin wijst je daar bijvoorbeeld ook op.

Screenshot van Yoast SEO in WordPress met het advies om het trefwoord in ten minste één tussenkop te gebruiken.

Zelf heb ik de ervaring dat dit niet per se hoeft. Kopteksten zijn er om je teksten lekker leesbaar en scanbaar te houden, niet voor SEO. Schrijf dus vooral kopteksten die de aandacht trekken, en bovenal duidelijk maken waar de alinea eronder over gaat. Kun je daar een (woord uit) je zoekterm in te gebruiken, prima. Past het niet, ga het dan niet krampachtig toch doen.

Lees: ‘H1, H2, H3 heading tags: de invloed van kopteksten op SEO

SEO-element 4: beeldmateriaal

Geen tekst zonder beeldmateriaal. Afbeeldingen breken je teksten als het ware: ze zorgen ervoor dat je lezer niet het gevoel heeft een enorme blok tekst te moeten lezen. En met de juiste bestandsnaam en alt-tekst help je de zoekmachines te begrijpen waar de afbeelding over gaat. Wat weer bijdraagt aan je SEO.

Screenshot van Afbeeldingsdetails in WordPress, waar je onder andere de alt-tekst toevoegt.

Alles hierover lees je in het artikel ‘Zo optimaliseer je afbeeldingen op je website (voor SEO & gebruiker)

SEO-element 5: interne links

Links naar andere relevante pagina’s op je eigen website leiden je bezoeker naar meer informatie. Deze links noemen we interne links. Hierboven zie je een mooi voorbeeld. Ik schreef al een artikel over het optimaliseren van afbeeldingen, dus daar link ik naartoe. Zo weet de zoekmachinebot dat er op die pagina informatie over het optimaliseren van afbeeldingen staat en kun jij het volledige artikel over afbeeldingen en SEO.

Je doet het voor je bezoeker

Nu kun je natuurlijk je teksten volproppen met interne links, omdat je hebt gelezen dat het iets doet voor SEO, maar dat zou ik afraden. Doe het alleen als het ook echt iets toevoegt voor de lezer. Bij alles wat je doet, staat je bezoeker voorop.

SEO-element 6: externe links

Zoals je waar dat past verwijst naar pagina’s op je eigen website met relevante informatie, verwijs je ook naar externe bronnen. Niet voor je SEO, maar om je lezer aan meer informatie te helpen en/of jouw verhaal te onderbouwen. In een artikel of blogpost doe je dat natuurlijk eerder dan op een pagina waarop je producten of diensten aanbiedt. En die externe links werken dus net als de interne links weer positief voor je vindbaarheid, al is het effect niet groot (maar alle beetjes helpen). En negatief is het beslist niet.

Sowieso maakt het jouw pagina betrouwbaar en ook betrouwbaarheid is essentieel voor SEO.

SEO-element 7: backlinks

Backlinks zijn links vanaf andere websites naar jouw website. Bij het schrijven van je SEO-teksten heb je hier geen invloed op. Niet direct in ieder geval. Je krijgt ze meestal omdat een ander vindt dat het de moeite waard is om naar een pagina op jouw website te verwijzen. Daar heb je goede content voor nodig. Met een artikel gebeurt dat dus eerder dan met je producten- of dienstenpagina’s. Door retegoede stukken te schrijven, verdien je dus je backlinks. En zo draagt jouw tekst bij aan het krijgen van die oh zo belangrijke backlinks.

Ik doe geen moeite om backlinks te krijgen

Zelf doe ik bijvoorbeeld geen enkele moeite om backlinks te krijgen. En toch heb ik al honderden links die naar mijn website verwijzen. Simpelweg omdat mensen de artikelen de moeite waard vinden om te delen.

SEO-element 8: techniek

De meeste website-eigenaren hebben hier weinig invloed op, noch kaas van gegeten. Maar toch is het wel belangrijk. Al is ook dit weer iets waar je met je teksten geen invloed op hebt. Maar de techniek is van grote invloed op je vindbaarheid. Omdat niemand zin heeft om lang te wachten tot een webpagina laadt, is een snel ladende website dus heel belangrijk. En wegen zoekmachines de snelheid ook mee. Techniek heeft vrijwel alle invloed op je laadtijd, van het CMS, eventuele plugins of add-ons en je hosting.

Geen SEO-element, wel belangrijk: de meta-omschrijving

Bij het schrijven voor internet hoort wat mij betreft ook het schrijven van de meta-omschrijving. Deze heeft geenszins invloed op je vindbaarheid in Google, ondanks dat de Yoast SEO plugin deze wel meerekent en je er een rood, oranje of groen bolletje voor geeft. Maar als je die SEO-teksten schrijft, schrijf je er ook de meta-omschrijving bij.

Meta-omschrijving wordt door Yoast meegerekend voor SEO, maar is geen SEO-factor.

Lees nu: ‘Hoe schrijf je de beste meta descriptions voor SEO én conversie?

De URL: miniem effect op je SEO

De URL van de pagina is vooral prettig voor je websitebezoeker en heeft voor Google vrijwel geen impact op je vindbaarheid, al is er wel een indirect SEO-effect. De zoekmachine heeft zelf meerdere malen aangegeven dat woorden in de URL vooral worden gebruikt om te begrijpen waar een webpagina over gaat wanneer ze deze pagina nog niet hebben geïndexeerd.

Zo kan een zoekmachine weinig met een URL als deze:

URL www.kasteelnijswiller.nl/?page_id=159.

Je ziet dat de URL niets zegt over het onderwerp van de webpagina. Als Google de pagina geïndexeerd heeft, hebben woorden in de URL weinig invloed meer. Je doet dat vooral voor de bezoeker, die uit die URL kan opmaken waar de pagina over gaat. Overdrijf dus ook niet door de slug vol te proppen met woorden uit je zoekterm en varianten daarop.

Bijkomend SEO-voordeel

Een bijkomend SEO-voordeel van (woorden uit) je zoekterm in de URL kan er nog zijn met een link in de vorm van een kale URL (dus enkel de URL). Zo’n ‘naked URL’ is zowel link als ankertekst, dus weegt dat nog een klein beetje mee in je vindbaarheid. En je vergroot de kans dat iemand die wel een ankertekst schrijft, daarin ook die woorden opneemt, al zal daarbij de titel logischerwijs als eerste worden overgenomen als ankertekst.

Hoe lang moet een SEO-tekst zijn?

Het blijft een eeuwige discussie: er blijven voorstanders van lange teksten en ‘skyscraper content’, en er zijn mensen die korte teksten ook prima vinden. Want mensen lezen online toch niet echt. En volgens sommige SEO-plugins moet je toch echt minimaal 300 woorden schrijven, anders krijg je geen groen bolletje.

Wat is nu waarheid?

Natuurlijk hebben zoekmachines content nodig om te kunnen indexeren. Een minimaal aantal woorden is alleen nooit echt aangetoond als invloedrijke factor. Je kunt wel stellen dat je met meer tekst ook meer context kunt creëren, en dat helpt weer om beter te begrijpen waar een pagina over gaat. Heel zwart-wit gesteld: in 100 zinnen is het duidelijker waar een tekst over gaat dan in 1 zin.

Schrijf wat je moet schrijven, zeg ik. Dat kan zo lang zijn als jij het nodig vindt. Of zo kort als je denkt dat het moet zijn. Meer over de lengte van je teksten in ‘Wat is de beste lengte voor een webtekst of blog?

Oh en kijk zelf ook eens naar het aantal woorden op de pagina’s in de top 10 voor de zoekterm waar jij je op wilt richten.

Lengte teksten en zoekwoorddichtheid

Om je wat inzicht te geven en te helpen, heb ik voor een tweetal zoektermen in kaart gebracht hoe lang de teksten zijn, hoe vaak de zoekterm erin voorkomt en wat dan (ongeveer) de zoekwoorddichtheid is.

Allereerst ‘seo teksten’:

  • Positie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Aantal woorden
  • 5036
  • 1943
  • 1634
  • 2503
  • 2681
  • 344
  • 1445
  • 1506
  • 2625
  • Zoekterm
  • 75
  • 6
  • 7
  • 14
  • 39
  • 24
  • 7
  • 13
  • 24
  • Zoekwoorddichtheid
  • 1,5%
  • 0,3%
  • 0,7%
  • 1,3%
  • 1,5%
  • 7%
  • 0,5%
  • 0,9%
  • 0,9%

En voor een totaal andere insteek, ‘wat is adhd’:

  • Positie
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Aantal woorden
  • 564
  • 1028
  • 287
  • 883
  • 564
  • 115
  • 780
  • 878
  • 366
  • Zoekterm
  • 0
  • 1
  • 0
  • 2
  • 0
  • 2
  • 2
  • 1
  • 0
  • Zoekwoorddichtheid
  • 0%
  • 0,1%
  • 0%
  • 0,2%
  • 0%
  • 1,7%
  • 2,6%
  • 0,1%
  • 0%

Je ziet in beide gevallen 9 posities, omdat er ook een ‘Mensen vragen ook’ tussen staat. Het beeld is wel duidelijk zo: er is geen peil op te trekken. Lange teksten, korte teksten, zoekwoorddichtheid van 0 tot 7%, dus zeg het maar. Voor de eerste zoekterm heb ik zowel enkelvoud als meervoud meegeteld voor het aantal zoektermen in de tekst en de zoekwoorddichtheid.

Wel goed om te weten: de titels bevatten wel altijd de zoekterm, die tip heb je ook al meegekregen.

Stap 3: Check je tekst voor publicatie en publiceer

Het gaat zoals je inmiddels wel door hebt om duidelijkheid over het onderwerp van de tekst. Zoekwoorddichtheid zegt daarbij lang niet alles. Dus loop voor publicatie je hele tekst door, kijk er zo neutraal mogelijk naar en bepaal of duidelijk is wat het onderwerp van de pagina is. Is het nodig om de zoekterm nog eens te herhalen of maakt dat je tekst minder lekker leesbaar? Is het echt niet nodig, laat het dan lekker en vertrouw op de kwaliteit van jouw schrijfwerk.

Schrijf voor je lezer, niet voor zoekmachines

Je schrijft je teksten voor je bezoekers, niet voor SEO. Dus noem ze liever ‘webteksten’ of ‘SEO-proof teksten’ wat mij betreft. Je ziet dat je daar geen gekunsteld verhaal van hoeft te maken met de lengte van je teksten en het veelvuldig herhalen van de zoekterm.

Een typische SEO-tekst die niet voor de klant, maar voor de zoekmachine geschreven is. Je ziet hoe vaak en nogal geforceerd de zoekterm ‘website laten maken apeldoorn’ in de tekst is gepropt.

Je lezer staat dus voorop en de zoekmachines zijn een bonus. Laat je niet te veel leiden door SEO-plugins en wat je ooit eens gehoord hebt. Doe onderzoek, ontdek wat scoort en schrijf zelf de beste tekst die je kunt schrijven.

Meer weten over Yoast SEO en SEO-plugins? Pak deze 5 gratis video’s mee, je leert gegarandeerd iets nieuws.

Heb je nieuwe kennis opgedaan of mis je nog iets? Heb je andere ervaringen of heb je vragen? Laat het hieronder weten, reactie verzekerd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.