SEO-technieken: white hat, grey hat en black hat
Je hebt vast weleens iets meegekregen over black hat SEO. En dan weet je waarschijnlijk ook dat er ook gesproken wordt over white hat SEO en misschien ook wel dat er ook nog grey hat is. En als je die benamingen zo leest, heb je er vast ook wel een beeld bij wat het inhoudt. Zo niet, dan weet je er vanaf nu meer over, en zo wel, krijg je hier misschien nog wat nieuwe of andere inzichten, zoals ik er ook in de loop der jaren anders naar ben gaan kijken. Wat betekenen black hat, grey hat en white hat SEO nu “officieel” en waarom moet je je niet altijd wat van dat soort “officiële” betekenissen aantrekken?
Dit artikel is op 15 januari 2015 gepubliceerd en op 5 januari 2023 (en daarvoor in oktober 2022) geüpdatet en aangevuld
Black hat, white hat: niet alleen in SEO
De termen black hat, grey hat en white hat worden niet alleen in de wereld van SEO gebruikt. Ook in de hackerswereld kennen ze deze termen. En ze betekenen daar vrijwel hetzelfde, maar er zijn wel wat verschillen in hoe het uitpakt. Komen we zo nog op, eerst wat het allemaal betekent in de wereld van SEO.
Wat is white hat SEO?
White hat SEO betekent dat je bij optimalisatie rekening houdt met Google’s richtlijnen voor webmasters (tegenwoordig Search Essentials). Je loopt dan geen risico’s op penalty’s, waarmee je website deels of zelfs totaal uit de zoekresultaten verdwijnt. Het betekent ook dat je geen garanties kunt krijgen van jouw SEO-partij. Vergelijk het met sporters: wie zich netjes aan de regels houdt, kan prima prestaties leveren, maar wanneer er anderen wegkomen met ongeoorloofde tactieken of doping, winnen die makkelijker. Worden die betrapt, dan raken ze hun palmares kwijt, zie bijvoorbeeld Lance Armstrong ;-) Dat risico loop je simpelweg niet met white hat SEO.
Wat is black hat SEO?
Na de uitleg over white hat lijkt de definitie van black hat SEO me een open deur: inderdaad, het gebruik van ongeoorloofde technieken. Vaak zijn dit technieken die lange tijd wel werkten, maar op een gegeven moment werden verbannen wegens misbruik. Hierbij kun je denken aan cloaking (zaken verborgen zetten voor de bezoeker, terwijl een zoekmachinebot het wel kan zien) en foute linkbuilding. Net als in de sport kun je met ongeoorloofde technieken nog wel eens wegkomen, maar er is een flinke kans dat je tegen de lamp loopt. En wanneer dat gebeurt, kom je niet meer zo gauw terug in het spel. En: de kans dat je tegen de lamp loopt is bij SEO wel een stuk groter is. Het is makkelijker op te sporen en de digitale bewijzen zijn moeilijker te manipuleren dan (vaak tijdelijke) fysieke bewijzen.
Oude black hat-techniek: onzichtbare tekst
Een bekende tactiek is tekst onzichtbaar te plaatsen op een webpagina. Door bijvoorbeeld tekst wit te maken terwijl de achtergrond van de tekst ook wit is, ziet je bezoeker die tekst niet, maar de zoekmachine wel. Deze oude black hat-techniek werd in 2018 zelfs nog toegepast (en er zijn vandaag de dag vast nog websites waar het ook op gebeurt):
Volgens John Mueller van Google is de zoekmachine inmiddels beter geworden in het herkennen van dit soort verborgen tekst en negeert Google dit gewoon. Het levert je dus niet eens meer een penalty op, het is gewoon verloren moeite. Mueller zegt ook dat een webpagina of website desondanks nog prima vindbaar kan zijn en dat dan niet dankzij, maar ondanks deze technieken is.
Je zou naar aanleiding van bovenstaande wellicht zeggen: black hat is fout, white hat is goed.
Toch ligt het wel wat genuanceerder
Nu is deze uitleg van black hat wel heel zwart-wit (pun intended). Dit is dan wel de officiële uitleg, maar het ligt wel wat genuanceerder. In het begin van mijn carrière in SEO hield ik me hier nogal krampachtig aan vast.
Zelf zou ik black hat nu opsplitsen in 2 varianten:
- Puur foute black hat
- Experimenten en onderzoek
In de eerste variant past een partij bewust black hat SEO toe om zo snel resultaat te bereiken voor een klant of hun eigen website(s). In het gros van de gevallen krijg je als klant dan beloftes of garanties, of de aanbieder werkt op basis van no cure, no pay. Als klant weet je dan vaak niet wat ze voor je doen, maar je bereikt wel snel goede resultaten. Met het risico dat je ervoor gestraft wordt.
Experimenten en onderzoek zijn nuttig, of zelfs noodzakelijk
De tweede insteek bij black hat SEO is nuttig, maar eigenlijk ook gewoon noodzakelijk voor hetvakgebied. Dankzij blackhatters weten we namelijk wat er werkt en wat niet. Deze black hat SEO’ers hebben allerlei tactieken getest waarvan zij dachten dat die werkten om je website hoger in Google te krijgen. Doordat zij risico’s namen, hebben zij mede in kaart gebracht welke SEO-technieken werkten en welke niet. Als je het zo bekijkt is black hat SEO dus niet per definitie negatief, al is het wel zaak dat je als klant weet in hoeverre een SEO-specialist of SEO-bureau die voor jou SEO-werkzaamheden doet, op deze manier werkt.
De randjes opzoeken: grey hat SEO
En ja, dan is er ook nog grey hat SEO. De naam geeft al aan dat het zich in het grijze gebied tussen white hat en black hat beweegt. Bij grey hat SEO worden over het algemeen technieken gebruikt die op het randje zijn, of net over het randje. Vaak zijn dit technieken waarvan je zou kunnen verwachten dat ze op een gegeven moment onder de ongeoorloofde technieken zullen worden geschaard. Je loopt een risico dat het uiteindelijk een negatief effect heeft en je daardoor daalt in de zoekresultaten.
Maar:
Dat is lang niet zeker. Veel technieken die officieel niet mogen volgens Google, werken gewoon prima. Daarmee zitten ze in het grijze of zelfs zwarte gebied, maar zolang iets werkt, werkt het. Zo eerlijk moet je ook zijn. Verder heb ik zelf de ervaring dat veel technieken die voor de Engelstalige zoekresultaten niet meer werken of worden afgestraft, nog prima werken voor de Nederlandstalige zoekresultaten. Sterker nog: er zijn de nodige tactieken die allang niet meer zouden (moeten) werken, maar nog volop floreren.
Waarom worden black hat en grey hat toegepast door SEO-professionals?
Dan is er natuurlijk de vraag waarom grey hat en vooral black hat SEO-technieken toch worden gebruikt door SEO-specialisten en SEO-bureaus. Daar zijn meerdere redenen voor:
- Het is vaak een goedkope manier om (snel) resultaat te halen;
- Ze geven (zoals in het eerste punt aangegeven) vaak gewoon resultaat, en nog snel ook;
- Veel website-eigenaren weten niet wat grey hat of black hat-technieken zijn en zetten ze zelf onbewust in;
- Website-eigenaren weten niet dat het bedrijf dat ze inschakelen grey hat- of black hat-technieken gebruikt.
Karel Geenen gaf in een podcast op Reputatiecoaching nog een interessante en logische andere reden. Die is dat sommige ondernemers in korte tijd pieken in hun omzet en ze dan simpelweg weg kunnen komen met black hat-technieken. In zo’n geval loont het dus gewoon. Let wel: het gaat om een enorme piek in omzet, waarvoor ook fors wordt geïnvesteerd in die SEO-technieken. Dat ze na korte tijd een letterlijk waardeloze website hebben, omdat deze keihard is gestraft en niet meer in de zoekresultaten te vinden is, deert niet. Dat is in die korte tijd dik terugverdiend.
Lang niet altijd afgestraft
We zien dus dat er lang niet altijd gestraft wordt voor het gebruik van hoegenaamd ongeoorloofde technieken. En zoals je hebt kunnen lezen krijg je ook niet eens altijd een penalty meer, maar werkt Google steeds meer met het negeren van tactieken die tegen de regels zijn. Wat bijvoorbeeld vaak nog werkt zijn specifieke SEO-landingspagina’s voor specifieke plaatsnamen (niet te verwarren met doorway pages trouwens). En als de concurrent het doet en ermee scoort, waarom zou jij het dan niet doen?
Heb jij je ooit beziggehouden met black hat of grey hat SEO -al dan niet zonder het door te hebben- of heb je het overwogen? Heb je nieuwe inzichten gekregen of wil je reageren omdat je een vraag, opmerking, aanvulling of andere visie hebt? Drop je reactie hieronder, altijd leuk en ik reageer op iedere vraag of reactie.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Mooie vergelijking met sportprestaties! Zelf hou ik het ook bij white hat technieken, heb het gevoel (ben zelf nooit op die toer geweest) dat black hat technieken steeds minder uithalen. Ben wel heel benieuwd naar technieken die vandaag de dag nog effectief worden ingezet bij bedrijven die een dergelijke seizoensgevoeligheid (omzetpiek) hebben.
Karel liet zich in de podcast niet uit over de technieken. Maar ik zou denken aan vrijwel alle mogelijke technieken die je maar kunt inzetten Bob. Van linkfarms tot cloaking en keyword stuffing. Zolang bepaalde technieken gewoon werken zolang Google niet ontdekt dat je ze gebruikt, kun je ze inzetten voor effect op de korte termijn. En zo gaat het nog wel: sommige black hat technieken werken wel, totdat ze uiteindelijk ontdekt worden. En hoe snel dat gebeurt, is een kwestie van afwachten (of testen) ;-)
Wel gek eigenlijk, dat ik die vergelijking met sportprestaties trek, terwijl ik zelf zo weinig met sport heb :D
Ik geloof zelf ook alleen in wat jij white hat technieken noemt. Ik denk dat kwaliteit altijd het beste uitgangspunt is. Voor ieder bedrijf. Kwalitatieve teksten, een kwalitatieve website en bovenal kwalitatief werk. En hard lopen – niet te verwarrend met hardlopen – voor je klanten. Als die factoren ontbreken, kun je iedere trukendoos opentrekken, maar haal je nooit de finish.
Mooi hoe je dat zegt, wat mij tot de volgende metafoor inspireerde: sprinten levert op korte termijn de meeste winst op, maar met hardlopen kom je verder op de lange termijn :-)