Hoe zet je een SEO-strategie op?

Hoe zet je een SEO-strategie op?

SEO doe je er niet even bij, het is een langetermijnstrategie. Het is een onderdeel van online marketing, wat weer onderdeel is van marketing (duh). Natuurlijk, niet voor iedere onderneming is online het belangrijkste kanaal. Toch heeft de coronacrisis aangetoond dat online onderdeel moet uitmaken van je strategie. Als men plotseling niet offline bij je terecht kan, is dat funest voor je onderneming. Een SEO-strategie is dus essentieel voor de continuïteit van je bedrijf. Hoe zet je een SEO-strategie op en wat hoort er allemaal in? Dat geef ik je hier op een presenteerblaadje.

Wat is een SEO-strategie?

Een SEO-strategie is de concrete invulling van je plan voor het verbeteren van je organische vindbaarheid in Google. Zie het als je routekaart om uiteindelijk op je bestemming te komen. Je hebt een doel en om dat doel te bereiken maak je een plan, wat je concrete invulling geeft met een strategie.

Waarom zou je een SEO-strategie opstellen?

Zonder een plan kom je nergens. Je doet maar wat zonder te kunnen controleren waar je nu staat en welke stappen resultaat opleveren. Met een gedegen SEO-strategie heb je een stappenplan om concreet aan de slag te gaan met het verbeteren van je vindbaarheid. En dat plan kun je aanpassen wanneer dat nodig blijkt. Ook dat is onderdeel van je strategie.

Een SEO-strategie in 10 stappen

Je hoeft het niet zelf te bedenken, ik heb een concreet stappenplan voor jouw SEO-strategie klaarliggen. Lekker makkelijk. En natuurlijk mag je daar zowel je eigen invulling aan geven als er stappen uit weglaten of aan toevoegen. Als je een onderdeel overbodig vindt sla je dat toch lekker over? Vind je dat er een essentiële stap mist, laat het dan weten in een reactie onder het artikel.

1. Leg de basis met een zoektermenonderzoek

Zonder te weten waar je naartoe wilt, kom je alleen bij toeval op de juiste bestemming. En die bestemming bepaal je met zoektermenonderzoek. Maak je er niet te makkelijk van af, anders koers je alsnog op een doel dat niet haalbaar is. Weet welke zoektermen relevant zijn, welke haalbaar en met welke zoekintenties je rekening moet houden.

Lees er alles over in ‘Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

2. Analyseer je concurrenten

Er zijn verschillende redenen om een concurrentenanalyse te doen:

  1. Om te bepalen hoe sterk je concurrenten zijn en of je ze kunt verslaan
  2. Om te ontdekken waar jij al goed scoort en je concurrenten daarop voor te blijven
  3. Om te ontdekken waar kansen liggen omdat je er nog geen webpagina over hebt of er nog niet goed genoeg op scoort

En let wel: een concurrentenanalyse is wat anders dan een concurrentie-analyse. Bij een concurrentenanalyse vergelijk je de vindbaarheid van jouw website met die van een aantal door jouzelf gekozen concurrenten. Of wanneer je nog geen website hebt, kies je een aantal concurrenten waarvan jij weet dat ze goed vindbaar zijn om daar zoektermen van af te kijken en jezelf daarmee te kunnen meten na lancering van je nieuwe website.

Hier vind je de complete uitleg van de concurrentenanalyse.

3. Stel doelen met KPI’s

Succes kun je meetbaar maken. Maar: als je de verkeerde keuzes maakt voor het meten van je succes, houd je jezelf (of je klant) voor de gek. Alleen posities in Google zijn echt niet voldoende. Je kunt wat stijgingen met bepaalde zoektermen voor elkaar krijgen, maar als daar een daling op de meest relevante of meest converterende zoekterm tegenover staat, kost het omzet terwijl je juist meer omzet wilt realiseren. Focus je dus op de juiste resultaten en spreek duidelijke, meetbare en realistische KPI’s af.

Ontdek hier meer over in ‘SEO voor ijdeltuiten: KPI’s die er niet toe doen

4. Maak een nulmeting

Over meetbaar maken gesproken: als je niet weet wat je startpunt is, valt er ook weinig te meten. Er is dus altijd een nulmeting. Als je begint met een compleet nieuwe website staat alles natuurlijk gewoon op nul, als je een bestaande website (verder) gaat optimaliseren, breng dan in kaart welke posities je nu hebt. Als je de concurrentenanalyse hebt uitgevoerd, kun je daar je nulmeting op baseren. Haal er de zoektermen uit waar je niet op wilt scoren en voeg er eventueel relevante zoektermen aan toe. Door periodiek de posities bij te houden zie je welke vorderingen je maakt.

5. Analyseer de website (site audit)

Je kunt wel leuk weten waar je wel of niet op scoort, maar wat moet je dan concreet doen om de vindbaarheid te verbeteren? Een analyse van je website helpt. Liefst een grondige website-analyse, waarbij alle mogelijke elementen van je webpagina’s worden onderzocht. Uitbesteden vraagt een financiële investering, zelf doen kost flink wat tijd. Waarbij je natuurlijk wel moet weten waar je op moet letten als je het zelf doet.

Naast een handmatige analyse kun je ook met een SEO-tool of (liefst zelfs) meerdere SEO-tools een zogenaamde site audit uitvoeren. Deze site audits zijn wel vooral technisch qua insteek, ze kunnen in ieder geval niet de kwaliteit van je content beoordelen. Wat hieruit vooral naar voren komt zijn:

  • Technische problemen: gebroken interne en uitgaande links, (te) grote afbeeldingen, enorme CSS- en JavaScript-bestanden, etc.
  • Websitestructuur: dieper gelegen pagina’s ranken mogelijk lastiger, dus alles onder niveau 3 (3 klikken vanaf home) verdient aandacht
  • Content: ontbrekende of dubbele SEO-titels en meta-omschrijvingen, duplicate content zonder canonieke URL

Hierbij levert de content-audit je wat feitelijke constateringen op waar je zeker wat mee kunt, maar de content zelf beoordeel je toch echt het beste handmatig. Het gaat namelijk niet alleen om kwaliteit, maar ook of het aansluit op de informatiebehoefte van je bezoekers en -in geval van je aanbodpagina’s- of de teksten aanzetten tot actie.

De 'health score' en verschillende errors in Ahrefs Site Audit.

Voor site audits kun je tools als Semrush, Moz en Ahrefs inzetten, meer gespecialiseerde tools als Sitebulb en ScreamingFrog, of SiteGuru. SiteGuru [aff.] is ook uiterst geschikt om te gebruiken voor je maandelijkse prioriteiten.

6. Bepaal de prioriteiten

Bij je zoektermenonderzoek, concurrentenanalyse, KPI’s en nulmeting heb je al een aantal concrete zaken te pakken voor je SEO-strategie. Met de website-analyse heb je concrete punten om te verbeteren. Waar begin je? Tijd om te prioriteren. Je kunt onmogelijk alles tegelijk oppakken. Stel prioriteiten en neem daarbij de volgende punten mee om die prioriteiten te stellen:

  • Wat is het meest dringend omdat het echt totaal niet in orde is?
  • Waarmee halen we snelle resultaten die ook iets gaan opleveren?
  • Welke pagina’s leveren de meeste omzet en/of marge op?
  • Welke zoektermen zijn essentieel vanwege zoekvolume, zoekintentie of potentie in omzet en/of marge?
  • Wat is haalbaar op korte termijn en wat is vooral een kwestie van lange adem?

Met name dat laatste punt bepaalt welke punten niet de eerste prioriteit zijn, maar wel belangrijk zijn om ook in je SEO-strategie mee te nemen voor het versterken van je posities. Denk hierbij aan het verkrijgen van backlinks en het actueel houden van je content.

7. Maak een optimalisatieplan

Met je prioriteiten in de hand, of liever op (digitaal) papier heb je helder wat er moet gebeuren. Dat zet je om in een optimalisatieplan. Je SEO-plan zo je wilt. Zet hierin wat je wilt verbeteren, wanneer en eventueel wie wat doet. Realiseer je daarbij vooral dat sommige dingen meer tijd kosten dan je zou denken. En natuurlijk dat SEO echt een duurzame strategie is die meestal geen snelle resultaten oplevert.

PRO-TIP: als je echt wilt meten welke verbetering resultaat oplevert, doe je elke wijziging pas nadat je helder hebt wat een vorige wijziging heeft opgeleverd. Zo weet je namelijk wat echt effect heeft op jouw posities in de zoekmachines. In diverse SEO-tools kun je notities toevoegen zodat je weet wat je wanneer gedaan hebt en je zo de impact van je werkzaamheden kunt volgen, zoals hier in Ahrefs:

Notities toevoegen in Ahrefs Rank Tracker om de impact van de stappen uit je SEO-strategie te monitoren.

Je ziet hierboven dat je in Ahrefs Rank Tracker notities kunt toevoegen waarbij je dus (belangrijke) wijzigingen koppelt aan de datum waarop je ze hebt doorgevoerd. Zo krijg je in beeld hoeveel impact een wijziging heeft op je vindbaarheid. De radertjes die je onderin ziet staan bij verschillende data geven aan wanneer er zoektermen zijn toegevoegd of verwijderd. Dat heeft vooral impact op je totaaloverzicht, dat je bovenin ziet, met onder andere je zichtbaarheid (Visibility), gemiddelde positie (Average position) en verkeer (Traffic).

Verdeel de taken in je optimalisatieplan ook in eenmalige werkzaamheden en doorlopende/terugkerende werkzaamheden. Sommige zaken keren maandelijks of anderszins periodiek terug, plan die ook in.

8. Monitor je vorderingen

Je gaat voor resultaat, dus wil je ook weten of je dat resultaat bereikt. Dus monitor je je vorderingen. Daarvoor heb je al een nulmeting gemaakt, maar je wilt ook zien wat je resultaten zijn natuurlijk. Liefst wil je daar ook op elk moment inzicht in hebben. Voor posities in Google gebruik je rank trackers, voor een rapportage met de data die jij wilt terugzien kun je Google Data Studio gebruiken. Zo hoef je niet zelf alle data uit verschillende tools te halen, maar worden die automatisch in een overzichtelijk dashboard bijgehouden, waar jij, je managementteam en/of je opdrachtgever altijd en real-time kan zien hoe het ervoor staat.

9. Analyseer en stuur bij

Je inspanningen leveren niet altijd (direct) het resultaat op dat jij hoopt of verwacht. Ik kan erover meepraten. Analyseer daarom regelmatig de data die je voorhanden hebt om te achterhalen wat je nog moet doen voor verdere verbetering. Vergeet niet om daarbij ook altijd goed naar de concurrentie te kijken. Wie weet heb jij iets volledig over het hoofd gezien dat net de doorslag kan zijn om wél vindbaar te worden op een voor jou relevante zoekterm. Of heb je helemaal de plank misgeslagen met je zoekintentie. We zijn allemaal mensen, dus fouten maken mag. Daar leer je uiteindelijk ook (het meeste!) van.

10. Actualiseer je SEO-strategie regelmatig

Een SEO-strategie is niet in beton gegoten. Sterker nog: het moet gewoon een levend document zijn dat je regelmatig aanpast. Op basis van je analyses toch andere prioriteiten stellen, inzetten op andere zoektermen of andere optimalisaties toepassen dan je tot nu toe deed. Als je blijft doen wat je altijd deed, verwacht dan ook niet een ander resultaat (vrij naar Albert Einstein).

Ook je zoektermen moet je regelmatig actualiseren. Aan de ene kant kan je aanbod veranderd zijn, aan de andere kant kan het zijn dat er meer of minder op bepaalde zoektermen gezocht wordt. Of de zoekresultaten voor een zoekterm waarvan jij dacht dat die relevant was voor jou (of je organisatie/bedrijf/opdrachtgever) spelen ineens in op een andere zoekintentie. Een zoekterm kan zomaar van zoekresultaten met een commerciële intentie naar een informationele zoekintentie wijzigen omdat de zoekmachine vindt dat dat beter aansluit op wat de gebruikers echt zoeken.

Overlap en veel meer details

Je zag al dat sommige onderdelen uit dit stappenplan elkaar overlappen, of elkaar in ieder geval aanvullen of versterken. Per stap kan ik zeker nog meer op details ingaan, ik wilde je vooral de belangrijke onderdelen voor je SEO-strategie meegeven. Voor sommige van deze onderdelen verwijs ik al naar andere inhoudelijke artikelen, wil je toch ergens nog meer informatie over, laat het me dan weten.

Welke inzichten heb jij opgedaan uit dit artikel? Heb je aanvullingen, extra tips of zie je bepaalde dingen toch echt anders? Deel het hieronder, iedere reactie is waardevol.

4 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      SEO zelf is inderdaad nooit klaar. Ook omdat een website altijd verbeterd kan worden. Actualiseren, snoeien, toevoegen, het houdt nooit op. Net als de ontwikkeling van een bedrijf zelf. En onbetaalbaar? Zeker, als in “goud waard” ;-) Als je concurrenten je inhalen, verlies je de strijd en kost dat ook nogal wat :-D

      Op zich vind ik het ook niet verkeerd als bedrijven zoveel mogelijk zelf doen, daarom is het ook goed als ze zelf kennis opdoen over SEO en deel ik mijn kennis. Ik kan ook onmogelijk iedereen als klant hebben :-)

  1. DonDon Navigatie
    DonDon Navigatie zegt:

    Is het intentioneel dat je een stukje off-page niet erbij hebt gezet Nathan? Mij lijkt een stukje off-page ook wel een basis onderdeel van een strategie. Niet enkel links pompen maar ook een stukje betreft reputatie management, socials, ‘kickstart’ branded links etc.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Nope, niet de opzet. Je hebt een punt, al is de hele strategie hier ook nog breed ingestoken en zouden links vooral onder het optimalisatieplan in punt 7 vallen. Wat niet wegneemt dat je dat ook moet meepakken in zowel de voorbereidingen en analyse als in de gehele SEO-strategie.

      Goed punt!

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.