SEO-specialist nodig? Ik help jou naar resultaat
Haal je niet de omzet uit je website die je had verwacht? Zie je jouw concurrenten op betere posities in Google dan jouw eigen bedrijf? Dan is het tijd om actie te ondernemen. Maar wat ga je doen? Marketingbudget steken in adverteren? Snel zichtbaar met Adwords? Dat is een oplossing natuurlijk, maar alleen zolang je budget hebt. Voor resultaat op de lange termijn kom je terecht bij een SEO-specialist. En: alleen hoger in Google is geen doel op zich. Het is een middel om meer resultaat uit je website te halen.
Zelfs als SEO-bureau kijken we bij Optimus Online verder dan alleen SEO.
Hoog in de zoekmachines is geen doel
Dat is me wat hè, een SEO-specialist die zegt dat hoog in Google (en de andere zoekmachines) geen doel is. Waarom ben ik dan SEO-specialist? Eigenlijk is het heel logisch. Natuurlijk is het mooi om hoog te eindigen in de zoekresultaten. De eerste drie posities leveren over het algemeen de meeste kliks naar je website op. Volgens een studie uit juni 2013 van het inmiddels opgeheven Chitika is de verdeling als volgt:
01 – 32,5%
02 – 17,6%
03 – 11,4%
04 – 8,1%
05 – 6,1%
06 – 4,4%
07 – 3,5%
08 – 3,1%
09 – 2,6%
10 – 2,4%
Jouw website moet natuurlijk in die top 5 staan, daar haal je het meeste resultaat uit. Maar liefst 75% van de kliks gaat naar de resultaten uit de top 5. De percentages blijven overigens wel wisselen. Zo kreeg positie 1 ooit rond de 40% van de kliks, wat nu dus minder is. Onder andere het gebruik van smartphones en tablets heeft ons zoek- en surfgedrag drastisch veranderd. Feit blijft dat je zo hoog mogelijk wilt eindigen in de zoekresultaten. Maar waarom is hoog in de zoekmachines geen doel?
Natuurlijk wil je in de top 5 eindigen
Op basis van de percentages kliks is het wel duidelijk dat een positie in de top 5 (bij een relatief laag zoekvolume) of in ieder geval pagina 1 (bij een groter zoekvolume) van belang is. Niet voor niets wordt er door SEO-professionals gekscherend gezegd: “the best place to hide a dead body is page 2 of the Google search results”
Organische zoekresultaten leveren meer op dan betaalde
Hoewel Adwords-specialisten je anders willen doen geloven, leveren de organische zoekresultaten nog altijd meer kliks op dan de betaalde zoekresultaten. Bedenk zelf ook maar waar jij het eerste op klikt. Ben jij je bewust van welke resultaten advertenties zijn? Vrijwel iedereen die ik het vraag, weet wat de betaalde resultaten zijn en slaat die over. Tenzij de advertentie echt relevant is natuurlijk. Zowel SEO als SEA (Adwords) kun je zelf doen, maar levert meer op wanneer je een specialist inzet. En als je dat doet, heb jij ook de tijd om te focussen op wat jij leuk vindt en waar je goed in bent.
Specialist inschakelen voor jouw vindbaarheid?
Hoger in de zoekmachines met jouw website? Meer resultaat halen uit je website door hoger te scoren in Google dan je concurrenten? Daarvoor schakel je natuurlijk een SEO-specialist in. Ik ben gespecialiseerd in webteksten en zoekmachine-optimalisatie. De vraag is daarbij wel: is hoog eindigen in de zoekresultaten een doel op zich? Ik leg je graag uit waarom dat niet zo is.