SEO-mythe ontkracht: de zoekwoorddichtheid/keyword density
Als je wat informatie hebt gezocht over SEO, heb je vast wel eens gelezen dat er een bepaalde zoekwoorddichtheid (of keyword density) geldt. Minimaal zoveel % en maximaal zoveel % van de tekst moet of mag je zoekterm bevatten, zeggen ze dan. Zeggen ze. Klopt dat wel?
Keyword density: noem het maar gewoon zoekwoorddichtheid
Je zult waarschijnlijk het meest de term ‘keyword density’ tegenkomen. Maar waarom zouden we dat doen als er ook gewoon een Nederlandse term is? Wat mij betreft houden we het gewoon op ‘zoekwoorddichtheid’. Al ben ik ook geen fan van de term ‘zoekwoord’ en gebruik ik liever ‘zoekterm’, zoals ik in dit artikel uit de doeken doe.
Een reactie op mijn blog
Wanneer je zelf een blog hebt, zul je ook regelmatig spamreacties krijgen. Sommige lijken alleen zo alarmerend dat je er wel even naar kijkt, zoals deze:
Hello Web Admin, I noticed that your On-Page SEO is is missing a few factors, for one you do not use all three H tags in your post, also I notice that you are not using bold or italics properly in your SEO optimization. On-Page SEO means more now than ever since the new Google update: Panda. No longer are backlinks and simply pinging or sending out a RSS feed the key to getting Google PageRank or Alexa Rankings, You now NEED On-Page SEO. So what is good On-Page SEO?First your keyword must appear in the title.Then it must appear in the URL.You have to optimize your keyword and make sure that it has a nice keyword density of 3-5% in your article with relevant LSI (Latent Semantic Indexing). Then you should spread all H1,H2,H3 tags in your article.Your Keyword should appear in your first paragraph and in the last sentence of the page. You should have relevant usage of Bold and italics of your keyword.There should be one internal link to a page on your blog and you should have one image with an alt tag that has your keyword
Lang verhaal kort: de zoekwoorddichtheid zou 3-5% moeten zijn. Ik geloof er geen snars van. Sterker nog: laat mij je aantonen dat het onzin is.
Wat is zoekwoorddichtheid?
De zoekwoorddichtheid is niets meer dan een percentage van het gebruik van jouw (hoofd)zoekterm in een tekst. Iedereen heeft percentages leren berekenen op de basisschool (in mijn tijd was het trouwens nog de lagere school ;-) ), dat doe je zo:
35 : 1289 x 100 = 2,7%
2,71528317 om precies te zijn. Hierbij is 1289 het aantal woorden op een pagina, 35 het aantal keer dat de zoekterm voorkomt en 2,7% is dus de uitkomst: je zoekwoorddichtheid.
En dan?
Wat zegt die zoekwoorddichtheid?
En dan… inderdaad: het zegt niks. Helemaal niks. Natuurlijk, de zoekmachine heeft woorden nodig om te begrijpen waar een pagina over gaat. Een onderwerp 1 keer laten voorkomen geeft geen duidelijke bevestiging dat een pagina daarover gaat. Dus je (hoofd)onderwerp komt meerdere keren voor op een pagina. Maar daar is geen richtlijn voor. Kan ook niet.
Nog iets: hoe ziet de zoekmachine het?
Heel zwart-wit gesteld is de zoekwoorddichtheid gebaseerd op het gebruik van je exacte zoekwoordcombinatie in de tekst. Terwijl er vaak ook woorden verspreid over de tekst voorkomen. Mijn artikel over SEO-teksten schrijven bijvoorbeeld, heeft 3 woorden die prominent voorkomen in de tekst:
- SEO
- teksten
- schrijven
Maar niet allemaal in de exacte formulering ‘SEO-teksten schrijven’. De ene keer gaat het over ‘SEO-teksten’, soms zelfs over ‘SEO-tekst’, soms staat het woord ‘tekst’ of ‘teksten’ in een zin, zonder de andere woorden… Afijn, je snapt wel wat ik bedoel.
Zowel zoekmachine als lezer heeft het door
En zo ziet de zoekmachine het dus ook. Die ziet die woorden en maakt daaruit heus wel op dat het over het schrijven van SEO-teksten gaat. En jij als lezer toch ook? En dus heeft het artikel al leuke posities in Google op het moment van schrijven. Geen top 10, omdat ik niet geschreven heb op vindbaarheid, maar met een vrij stevige concurrentie -want op deze zoektermen willen zeker enkele tientallen vakgenoten wel scoren in Google- toch een paar top 20-noteringen:
Als een lezer doorheeft waar het artikel over gaat, heeft de zoekmachine het dus ook door (omdenkertje).
Maak het niet te spammerig
De belangrijkste stelregel als het gaat om je zoekterm is: maak het niet te spammerig. Want laten we eerlijk zijn: zodra de zoekterm te vaak voorkomt in en tekst, wordt het niet prettig leesbaar.
Je ziet het: flinke zoekwoorddichtheid in deze tekst. Maar heb jij er wat aan als lezer?
Soms moet je een woord nu eenmaal vaak gebruiken
Toch zijn er situaties waarin je er niet aan ontkomt om een woord of woordcombinatie vaak te gebruiken. Dan komt het zomaar 3 keer of meer in 1 alinea voor bijvoorbeeld. Dat zou een veel te hoge zoekwoorddichtheid zijn. En het kan eens zo zijn dat je het hoofdonderwerp maar enkele keren toepast in je tekst. Niks mis mee, als het maar duidelijk is waar jouw pagina over gaat.
Keyword density is eigenlijk wel heel oud…
In 2014 maakte Rand Fishkin al een Whiteboard Friday over (onder andere) keyword density. Daarin geeft hij al aan dat het wel een heel oude tactiek is en het al sinds 2002 geen rol van belang meer speelt.
Een steekproef dan
Even een korte steekproef, die je zelf ook kunt uitvoeren voor welke zoekterm dan ook. Gewoon door te googelen. Ik gebruik mijn favoriete tool Ahrefs [aff.], om je zo een mooi overzicht te geven. De top 10 voor ‘webteksten’ heeft de volgende verdeling op zoekwoorddichtheid:
Je ziet het, er valt geen peil op te trekken. Nummer 2 zou ‘keyword stuffing’ zijn, terwijl nummer 8 er niet zou “horen te staan” vanwege een te lage zoekwoorddichtheid. En verder staan ze lekker door elkaar qua percentages, al komt dat ook omdat er vele andere factoren een rol spelen.
Hieronder dan ter vergelijking de absolute aantallen van de zoekterm in de teksten:
Als het gebruik van de zoekterm een rol speelt, waarom staat de nummer 4 met maar liefst 35 keer de zoekterm niet hoger? En waarom staat nummer 3 dan tussen pagina’s met een hoger gebruik van de zoekterm? Dat valt niet te verklaren. Althans niet gebaseerd op zoekwoorddichtheid of absoluut aantal van de zoekterm in de tekst.
Nog een mooi voorbeeld
Ook leuk: webshops. Die willen scoren op een productnaam of -categorie in combinatie met ‘kopen’. Dus keek ik naar de zoekterm ‘iPad kopen’. Minstens zo interessant, denk ik :-)
Naast het percentage heb ik ook nog even gekeken naar het gebruik van het woord ‘kopen’. Op de meeste pagina’s komt het niet eens voor en de pagina waar ‘kopen’ het meest voorkomt, staat op positie 10. Als webshop hoef je dus niet duidelijk te maken dat er wat te ‘kopen’ valt :-) Wel fijn voor de leesbaarheid van de teksten op die pagina’s hoor.
Maak je dus niet te druk om je zoekwoorddichtheid, maak je vooral druk om je lezer. Kies je onderwerp, schrijf wat je vindt dat je moet schrijven en plaats het. Kwaliteit gaat ook hier boven kwantiteit. Wat jij?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Zoekwoorddichtheid is inderdaad niet zo heel belangrijk meer, maar het kan nog wel een mooie check vormen voor je tekst. Vooral als je een heel hoge zoekwoorddichtheid hebt, kan je in de problemen komen met spam. Dan is het een handige check om te zien of je niet wat te enthousiast je zoekterm hebt genoemd. Maar het belangrijkste is om gewoon natuurlijk te schrijven en je niet te veel zorgen te maken of je je zoekterm wel vaak genoeg hebt genoemd. Op de afbeelding met voorbeeld staan trouwens absolute aantallen denk ik en geen zoekwoorddichtheden?
Dank je wel voor je alertheid Michiel. Ik had duidelijk iets te weinig tijd om dit echt goed te doen en heb in de haast inderdaad alleen het aantal zoektermen op de pagina’s vermeld. Dankzij jouw kritische noot heb ik het aangepast en aangevuld. Hiermee wordt het naar mijn idee zelfs veel duidelijker :-)
Ik geloof overigens ook niet in spam wat betreft de zoekwoorddichtheid. Waarom staat Arjan Jonker anders op 2 voor ‘webteksten’? ;-) Soms ontkom je er echt niet aan om een zoekterm relatief vaak te gebruiken. Ik denk dat dit artikel daar ook mee kampt, als je ervan uit gaat dat het hoofdonderwerp de zoekterm is. Moet ik het hoofdonderwerp er dan uit gaan slopen?
De belangrijkste richtlijn voor mij is: is het voor de lezer duidelijk wat het hoofdonderwerp is en is de tekst lekker leesbaar? Eens?
Zeker, eens! Zolang het voor de lezer maar duidelijk is en de tekst lekker leest zonder krampachtig over te komen met geforceerde zoektermvermeldingen. De zoekwoorddichtheid van Yoast gebruik ik alleen als indicatie.
De voorbeelden die je uitlicht zijn wel treffend, hoewel ze statistisch gezien niet zoveel zeggen natuurlijk. Als je enigszins accurate conclusies wil trekken, moet je dat op basis van duizenden/tienduizenden zoekresultatenpagina’s doen. En verder zijn er, afgezien van zoekwoorddichtheid, nog tig andere factoren die bepalen hoe hoog een pagina rankt, dus het is erg moeilijk om conclusies te trekken op dit ene aspect als er nog zoveel andere factoren meespelen.
19,4% is inderdaad heel veel, maar komt ook omdat de term webteksten in de domeinnaam zit (2 extra vermeldingen op pagina) en de term ook nog eens 3 x in het menu voorkomt (sidebar en footer). Dan schiet het mooi op. Google deelt ook niet snel penalty’s uit voor spam, dan moet je het wel heel bont maken. Ik kom regelmatig websites tegen die ongeoorloofde trucjes gebruiken maar nog steeds hoog ranken :).
Je moet inderdaad veel onderzoek doen om conclusies te trekken. Het zijn nu enkele voorbeelden ter illustratie en voldoende om in ieder geval aan te tonen dat je niet te hard moet tillen aan de eventuele zoekwoorddichtheid.
En inderdaad, penalty’s krijg je niet zo snel.
He Nathan, het is wel duidelijk dat het schrijven rekeninghoudend met zoekwoorden dichtheid alleen geen doel meer treft. Maar als je meerdere branches en concurrerende zoekwoorden bekijkt, is de zoekwoorden dichtheid nog steeds 1 van de belangrijkste rankingfactoren. Ik denk wel dat een goede pagina nu op veel meer zoekwoorden dan 1 kan ranken. Dus liever 1 goede pagina dan 10 mindere pagina’s gefocust op variaties. Merk je in dat kader wat van de Maccabee Update?
Wat betreft meerdere zoektermen voor 1 pagina en beter 1 goede pagina dan 10 mindere die gefocust zijn op variaties: helemaal eens. Sterker nog: met longtail is dat vrijwel standaard het geval.
Ik ben zeker geneigd om met je mee te gaan wat betreft je opmerking over concurrerende zoektermen. Toch is het dan bijzonder dat de pagina’s ‘ipad kopen’ (aanvulling op het blog naar aanleiding van de opmerking van Michiel) eigenlijk geen echte zoekwoorddichtheid hebben. Ben benieuwd wat jij daarvan vindt :-)
He Nathan, ik zie dat de pagina van coolblue in de SEO titel wel Ipad Kopen heeft staan. Apple iPad kopen? – Coolblue En inderdaad in de rest van de pagina niet. Kennelijk is deze vermelding al voldoende om hoog te ranken.
Klopt, alle pagina’s hebben de zoekterm in de paginatitel staan. Ik zou zeggen dat dat, plus het feit dat Google weet dat het webshops zijn en je er dus kunt ‘kopen’, voldoende is om zonder (veelvuldig) gebruik van de zoekterm/woorden uit de zoekterm hoog in de zoekresultaten te komen. Autoriteit zal uiteraard ook een rol spelen. Ga je echt ver, dan is het nog de moeite waard om een backlinkonderzoek te doen. Wie weet kom je geoptimaliseerde ankerteksten tegen… :-)
Leuk om mijn eigen ervaring hier bevestigd te zien. Ongeveer een jaar geleden besloot ik te stoppen met mijzelf een soort ‘maximum lengte’ voor een blogpost toe te staan. Onder meer, omdat ik ontdekte, dat mijn langere blogposts eigenlijk veel beter werden gevonden, dan de kortere.
Maar als je langer en meer schrijft, moet je dus ook meer zoektermen in je tekst stoppen… toch?
Ik merkte dat het helemaal niet uitmaakt. Want met ‘veel zoekwoorden’ in de tekst, begon hij wel heel kreupel te klinken. Dus maar liever schrijven voor de leesbaarheid dan de vindbaarheid.
En het aardige is, mijn blogposts met ‘te weinig’ zoekwoorden worden nog steeds heel goed gevonden door Google. En ze worden _goed_ gevonden door mijn lezers.
Wat wil je nog meer?