Meta-omschrijving & SEO: hoe zit het nu precies?

De meta-omschrijving heeft geen invloed op je SEO. Zo, hebben we dat in ieder geval alvast duidelijk. Oh, je krijgt rapportages of SEO-scans waarin staat dat je meta-omschrijving de zoekterm niet bevat? Of je SEO-plugin geeft aan dat je ‘keyword’ mist in de meta-omschrijving? Het is sowieso niet iets om heel krampachtig mee om te gaan. Waarom de rapportages en plugins dit aangeven en wat je nu echt moet met de zoekterm in de meta-omschrijving, weet je na dit artikel gelezen te hebben.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 11 februari 2015 en aangevuld en geüpdatet op 12 maart 2020

Wat is nu precies de meta-omschrijving?

De meta-omschrijving is het blokje tekst onder je link in de zoekresultaten van de zoekmachines. Hierin vindt de zoekmachinegebruiker beknopte informatie over wat er op jouw webpagina staat. Het is dus een soort samenvatting van de inhoud van de pagina. In de meeste content management systemen (CMS’en) kun je de meta-omschrijving zelf invullen. Hierin laat je dan natuurlijk ook het onderwerp van de pagina terugkomen, zodat de potentiële bezoeker de bevestiging krijgt dat de pagina daar over gaat.

Meta-omschrijving webteksten Letterzaken

Meta description, meta-beschrijving, huh?

Er is eigenlijk geen consensus over de benaming van deze samenvatting. In het Engels is het meta description en in het Nederlands heeft de een het over meta-omschrijving (met of zonder streepje) en de ander over de meta beschrijving. Dat zie je ook aan het gebruik van de verschillende varianten wanneer mensen hierop zoeken:

Er wordt volgens Ahrefs meer gezocht op 'meta description' dan op 'meta omschrijving', verder zijn er nog wat varianten en extra woorden die men gebruikt in Google.

Zolang iedereen begrijpt waar je het over hebt, mag je van mij gebruiken wat je wilt, zelf houd ik het op ‘meta-omschrijving’ en gebruik ik meta description voor de HTML-tag waarmee je de tekst in je webpagina zet. Hoe dat zit?

Zelf invullen, maar de zoekmachine bepaalt

Zoals ik al aangaf kun je in de meeste CMS’en zelf je meta-description invullen. Het is een metatag die in de HTML (code) van je webpagina komt te staan. Er staat dan:

<meta name=”description” content=”Hier staat jouw tekst voor de meta-omschrijving”/>

Of jouw eigen ingevulde tekst wordt weergegeven, is niet gegarandeerd. Google bepaalt zelf welke tekst ze gebruiken, waarbij mijn ervaring wel is dat een goed geschreven meta-omschrijving vaak wel wordt overgenomen.

Waarom zelf invullen?

Zelf invullen is sowieso slim omdat de zoekmachine zelf de informatie van je pagina haalt wanneer je de meta-omschrijving zelf niet invult. Deze door de zoekmachine zelf opgehaalde tekst wordt dan weergeven in de meta-omschrijving. Dat levert meestal geen mooi en leesbaar stuk tekst op. Soms komen er zinnen in die weinig hout snijden en worden ze onderbroken door puntjes, omdat een ander woord uit de zoekopdracht uit een andere zin komt:

Door Google zelf gegenereerde meta-omschrijvingen inclusief afbrekingen

Wil je dus op zijn minst een forse kans dat de zoekmachine een zo goed mogelijke tekst weergeeft, vul dan zelf je meta-omschrijving in.

Waarom een eigen tekst van belang is

Door zelf je meta-omschrijving in te vullen kun je een wervende tekst plaatsen waarmee je de zoeker overhaalt om jouw website te bezoeken. Kortom: zelf je meta-omschrijving invullen betekent dat je zelf in de hand hebt wat Google toont en wat je de potentiële websitebezoeker vertelt.

En zo schrijf je een goede meta description :-)

De invloed op SEO

Er zijn veel mensen die denken dat de meta-omschrijving meetelt voor je vindbaarheid en dus een SEO-factor is. Dat kan natuurlijk niet echt wanneer Google deze automatisch genereert wanneer je deze zelf niet invult. Het zou je dus een SEO-voordeel opleveren als je ‘m wél zelf invult, dat is toch ook niet logisch? En dan nog: wanneer iemand zoekt op woorden die niet in de door jou geschreven meta-omschrijving voorkomen, haalt Google zinnen met deze woorden van je webpagina op. Deze worden dan alsnog weergegeven in een door Google zelf gegenereerde meta-omschrijving.

Maar Yoast SEO telt ‘m wel mee?

Het misverstand rond de meta-omschrijving is mijns inziens mede ontstaan doordat Yoast SEO deze meeweegt voor het welbekende groene bolletje. Feitelijk is dit dus niet juist -niet als SEO-factor dus- maar er is wel een verklaring voor. Wanneer iemand een zoekterm invoert wil Google de woorden uit de zoekterm dikgedrukt weergegeven in de meta-omschrijving. Zo wil de zoekmachine bevestigen dat dit onderwerp voorkomt op deze pagina, zoals ik hierboven ook al omschrijf.

Het is dus zeker verstandig om je zoekterm mee te nemen in de meta-omschrijving, maar niet voor je SEO-inspanningen.

Yoast SEO WordPress plugin: meta-omschrijving invullen

De meta-omschrijving: nuttig, maar niet voor je vindbaarheid

De meta-omschrijving is dus zeker nuttig en het is slim om voor iedere pagina een goede meta-omschrijving schrijven. Je doet dit alleen niet voor je vindbaarheid. Woorden uit de meta-omschrijving tellen niet mee als ranking factor en dienen puur als bevestiging van het juiste resultaat voor de zoeker. Bedenk dus vooral hoe je de zoeker kunt overtuigen om jouw website te bezoeken. En let op: de vlag dient wel de lading te dekken. Schrijf jij zelf een goede, niet al te lange meta-omschrijving voor je pagina, dan is de kans groot dat Google die meeneemt, waarmee je zelf in handen hebt of mensen naar jouw webpagina komen.

Lengte meta-omschrijving

Over de lengte van de meta-omschrijving is ook nog het nodige te doen. In het hierboven aangehaalde artikel over het schrijven van een goede meta description weid ik daar verder over uit. De meeste SEO plugins geven helaas te veel ruimte, waardoor je meta-omschrijving uiteindelijk te lang wordt. Daarom heb ik de SERP Snippet Preview Tool ontwikkeld, die daar wat strenger op is.

Over naar jou: wist je dit al of dacht je nog steeds dat de meta-omschrijving werkelijk meewoog voor je vindbaarheid? Laat het in een reactie hieronder weten. Ook vragen zijn uiteraard welkom en beantwoord ik altijd.

NB: enkele reacties van voor 2019 zijn op de eerdere versie van dit artikel en gaan mogelijk niet meer op voor dit artikel

19 antwoorden
  1. Bob van Biezen
    Bob van Biezen zegt:

    Misvatting die inderdaad nog vaak voorkomt. Wel denk ik dat het onderwerp in een iets bredere context geplaatst mag worden.

    Meta keywords kunnen gewoon overboord worden gegooid maar de meta description vind ik een heel ander verhaal. Deze beïnvloed wel je CTR (doorklik ratio) in de zoekresultaten en heeft daarmee indirect effect op je rankings aangezien Google daar wel naar kijkt. Zelfs als Google jouw zelf geschreven meta desciption afwisself met hun eigen samenstelling zou ik het (ook vanuit SEO oogpunt) de moeite waard vinden om hier goed over na te denken.

    Denk daarnaast dat deze misvatting nog komt uit de tijd dat meta keywords wel meetelde voor de zoekresulaten en zoekmachines zelf hetgebruik ervan stimuleerde. Zie bijvoorbeeld: http://searchengineland.com/meta-keywords-tag-101-how-to-legally-hide-words-on-your-pages-for-search-engines-12099.

    Ook denk ik dat deze tags niet (meer) worden meegenomen omdat ze de eerste plek waren voor spammers om hun keywords in te proppen en hun functie, het beschrijven waar een pagina over gaat, daardoor verloren is gegaan. De reden dat er een onevenredig voordeel is voor degene die het wel doen is denk ik ondergeschikt daaraan. Er zijn namelijk genoeg zaken die de ene website wel toevoegd en de ander niet en daar een SEO voordeel mee behaald.

    Wel ben ik het met je eens dat de SEO plugin van Yoast op dit gebied tekort schiet. Het gebruik van het (exacte) keyword in de meta description zou geen doel opzich moeten zijn. Ze zouden beter kunnen kijken of er een “custom made” meta description aanwezig is of i.i.g. een vinkje geven op het moment dat je zoekwoorden verspreid terug komen. Voorbeeld is bijvoorbeeld “rijschool den haag” een zoekwoord dat je nooit zo zult gebruiken in de meta description maar waarbij je “rijschool” en “Den Haag” wel laat terugkomen.

    Beantwoorden
    • Céline
      Céline zegt:

      Exact de reactie die ik wilde schrijven. Ik ben het ermee eens dat de meta description niet meetelt in de ranking, maar naast ranking is je ctr misschien uiteindelijk nog wel belangrijker. Aangezien je met de meta description deze ctr eventueel zou kunnen verbeteren, vind ik dat het invullen vd meta description nog steeds bij het optimaliseren voor een zoekmachine hoort.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      “Aangezien je met de meta description deze ctr eventueel zou kunnen verbeteren, vind ik dat het invullen vd meta description nog steeds bij het optimaliseren voor een zoekmachine hoort.”

      En zo is het ook nog eens een keer. Het hoort zeker bij de optimalisatie voor zoekmachines, er komt meer bij kijken dan enkel wat zoektermen in een meta-omschrijving mikken. Een werkelijke SEO-factor is het daarmee (gelukkig) niet. En dat is wat veel mensen toch nog denken en wat bijvoorbeeld door het meewegen in de metingen van de Yoast SEO plugin wel wordt geïmpliceerd. En dat wilde ik even uit de weg hebben ;-)

  2. René
    René zegt:

    Indirect telt het wel mee als rankingfactor.

    Je CTR wordt namelijk hoger omdat bezoekers sneller klikken als het zoekwoord dikgedrukt in de tekst staat. En de CTR telt wel mee als rankingfactor omdat het dan een relevant resultaat is.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie René. Mooie aanvulling en bewijs dat een goede meta-omschrijving in ieder geval relevant is.

  3. Chris Rommers
    Chris Rommers zegt:

    Hoi Nathan, goed verhelderend stuk. Maar misschien een kleine nuance. Een goede meta-omschrijving (en dat geldt ook voor de page title) kan van invloed zijn op de mate waarin mensen doorklikken naar een website. Als ik me niet vergis weegt Google die click through rate mee. Dus zwart/wit gesteld: als bij een zoekopdracht meer wordt doorgeklikt op nummer 5 dan op nummer 4, dan zou het kunnen dat Google die nummer 5 op enig moment een plaatsje hoger zet.

    Maar toegegeven, dit is “ver achter de komma” en zeer indirect, dus helemaal eens met de strekking van je artikel.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooie aanvulling Chris, waarvoor dank. Zoals René Greve ook opmerkt is het zo indirect een factor. Het is wellicht een kleine factor, maar zoals jij ook aangeeft zou het indirect net het verschil tussen twee posities kunnen maken.

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Allereerst dank voor je compliment. Zoiets als “Topartikel” is wel waar ik het voor doe :-) En ik schud zoiets niet zomaar uit mijn mouw, vrijwel ieder artikel op mijn website kost mij minimaal 3 uur, meestal zelfs 4 tot 6 uur. Dus die complimenten maken dat wel waard.

      Dank voor je verdere aanvulling en ook volkomen terecht dat je aankaart dat de meta-omschrijving inderdaad in socialemediaberichten worden meegenomen. Een goede meta-omschrijving is om meerdere redenen belangrijk. En CTR hoort daar -zoals je terecht opmerkt- ook bij. Ook het belang van de CTR en correlatie met posities in Google heb ik (al is het wellicht kort) aangestipt, en wel in dit artikel: https://optimusonline.nl/waarom-bounce-rate-geen-seo-factor/

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.