Zoekwoordenonderzoek: een praktische handleiding

Dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) begint met zoekwoordenonderzoek lijkt me logisch. Zonder te weten op welke zoekwoorden (liever “zoektermen”) je gevonden wilt worden, is de kans enorm dat je de plank misslaat. Dan is gevonden worden in de zoekmachines een kwestie van geluk. Dus doe je zoekwoorden-onderzoek om die doelen te bepalen. En dat kun je zelf […]

AI-content of generatieve AI: dit is wat je moet weten

Sinds ChatGPT eind 2022 werd gelanceerd is vrijwel de hele wereld in de ban van AI-chatbots. Naast AI-tools die tekst voor je genereren zijn er in een rap tempo tools verschenen die je met AI content laten maken. Van afbeeldingen tot video’s, generatieve AI maakt het voor je. Ideaal wanneer je weinig tijd hebt, niet […]

SEO-teksten? Weg ermee!

Ik zeg maar gewoon waar het op staat: ik ben klaar met het gebruik van SEO-teksten. Zowel de uitdrukking “SEO-teksten”, als de overdreven focus op SEO in teksten komen me eerlijk gezegd mijn neus uit. Ontdek waarom je niet op SEO moet focussen in de teksten voor je website, en waarom “SEO-teksten” dan ook de […]

Zo schrijf je de beste meta-description voor SEO en conversie

Er zijn enkele onderdelen in de zoekresultaten van een zoekmachine waarmee jij kunt opvallen, de zogenaamde snippets. De belangrijkste snippets die iedere zoekmachine toont zijn de paginatitel, URL en meta-description (of meta-omschrijving/meta-beschrijving). De meta-description heeft geen directe invloed op je SEO, maar is wel belangrijk. Waarom is dat belangrijk, hoe schrijf je een goede meta-description […]

SEO-teksten schrijven: in 7 stappen naar vindbare webteksten

Je wilt ijzersterke SEO-teksten schrijven. Want ja, de webpagina die je schrijft mag best vindbaar zijn in Google toch? Of het nu een pagina is met je producten- of dienstenaanbod of een blogartikel, je wilt je plekje in de zoekmachine pakken. Omdat je met vindbaarheid in Google je bereik vergroot. Dus, hoe schrijf je die […]

Wat woorden doen: hoe tekst jou omzet oplevert, of omzet kost

Tekst heeft een niet te onderschatten invloed op (het succes van) jouw bedrijf of organisatie. Gek genoeg zijn er nog enorm veel bedrijven die de kracht van woorden onderwaarderen en daarom bezuinigen op teksten. Een copywriter is niet nodig, omdat iedereen wel een tekst kan schrijven, denken ze dan. Of ze denken dat een tekst […]

Zo schrijf je de beste SEO-titels; ook voor conversie

Je paginatitel is belangrijk voor SEO, maar ook voor conversie. Met een goede paginatitel trek je namelijk bezoekers naar je website, terwijl een minder goede je juist bezoekers kan kosten. Wat is nu een goede paginatitel voor zowel SEO als conversie? En wanneer spreek je van een SEO-titel en wat is het verschil met een […]

Scheidingstekens toevoegen in SEO-titels via Yoast SEO

Met Yoast SEO 17.1 verdwenen plotseling twee scheidingstekens voor die je als standaard kon instellen voor jouw je SEO-titels. De pipe en tilde staan niet meer  in het overzicht van separators die je kunt kiezen. Wat is er aan de hand, en vooral: hoe los je het op? Dat krijg je hier mee. En of deze scheidingstekens uiteindelijk […]

Zo schrijf je de beste alt-tekst voor je afbeelding

Vrijwel iedereen denkt nog dat een alt-tekst vooral (woorden uit) je zoekterm moet bevatten. Daarmee doe je geen recht aan het daadwerkelijke doel en nut van de alt-tekst, en: als je de juiste regels volgt, gaat het heus wel goed komen met je SEO. Want je schrijft die alt-tekst dus niet voor SEO, terwijl je […]