Zelf SEO doen of in ieder geval meer kennis opdoen over zoekmachine-optimalisatie? Hier lees je alles wat ik -en een enkele gastblogger- er al over schreef. Is er nog een onderwerp waar je meer over wilt weten? Mail me gewoon even.

Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Verschil leestekens meta-omschrijvingen Open Graph en Google

Voor de weergave in Google en voor de weergave op Facebook en Twitter kun je aparte paginatitels en meta-omschrijvingen maken per pagina. Voor de weergave op sociale media gebruik je Open Graph. Maar welke verschillen zijn er tussen deze metadata en hoe pas je die toe op jouw website? En waarom zou je dat doen? […]

Heading tags (H1, H2…); hebben kopteksten invloed op SEO

H1, H2, H3 heading tags; hebben kopteksten invloed op SEO?

Een onjuist advies dat ik veel zie terugkomen als het gaat om vindbaarheid van webteksten gaat over het gebruik van kopteksten. Dit is een heel duidelijk voorbeeld van advies gebaseerd op geleende kennis. Wanneer je zelf onderzoekt en jezelf continu afvraagt of wat je geleerd is wel klopt, ontdek je wat er juist was en […]

Slimme linkbuilding-strategie - volg je online vermeldingen (webmentions)

Slimme linkbuilding-strategie: volg online vermeldingen (webmentions)

Backlinks (links die naar jouw website verwijzen) zijn nog altijd een belangrijke factor voor jouw SEO. Er is wel discussie dat het minder zou worden, maar met backlinks haal je echt nog altijd beter en makkelijker goede posities in Google dan zonder links. Links krijgen is echter geen sinecure en kopen mag niet. Een relatief […]

Betalen voor vermelding in telefoongids of bedrijvengids?

Je kunt je bedrijf vermelden op talloze online platformen, waaronder tientallen bedrijvengidsen en verschillende varianten op de telefoongids. Heeft dat nut en zo ja, is het dan nodig om een betaalde vermelding te nemen of niet? Vooral de vraag of je moet betalen voor een vermelding is bijzonder relevant. Als ondernemer word je namelijk regelmatig […]

SEO regel je niet met een plugin

SEO kun je zelf doen. Voor een deel in ieder geval. Sterker nog, je bent zelf verantwoordelijk voor je website, dus ook voor SEO. Dus heb je ook verantwoordelijkheid voor SEO. En dat regel je niet met een plugin. Als website-eigenaar is het belangrijk om zelf in ieder geval enige basiskennis van SEO te hebben. […]

Zin en onzin over SEO op Twitter

Zin en onzin over SEO op Twitter

Het begon met een zoekactie op Twitter. Dat doe ik regelmatig. Zo vind ik een vragen of opmerkingen over mijn vakgebied en reageer ik. Of niet. In dit geval reageerde ik wel en vond ik de discussie (of uitwisseling van informatie) dusdanig interessant dat ik deze graag met je deel. En daarbij mijn aanvulling of […]

Staat jouw klant centraal in je webteksten?

Staat jouw klant centraal in je webteksten?

Hoe vaak kom jij op websites teksten tegen die jou direct aanspreken? Of anders: hoe vaak kom jij teksten tegen, waarbij je denkt: “nou en?”? Goede webteksten draaien om de lezer, niet om de schrijver. Ervaar het zelf en leer wat het je oplevert wanneer jouw klant centraal staat in jouw webteksten. “Bent u op […]

Heeft jouw logo wel de juiste bestandsnaam? Check het zelf en los het op

Heeft jouw logo wel de juiste bestandsnaam?

Als je erover nadenkt, is het heel logisch dat je jouw logo een goede bestandsnaam en vooral alt-tag en titel meegeeft. Toch gaat dit nog enorm vaak mis, zie ik. Lees dus gauw verder hoe jij SEO-technisch winst behaalt met het logo op je website. Je logo staat overal op je website Een logo is […]

Bij 2 recensies al sterren in Google- aan de slag met jouw recensies!

Bij 2 recensies al sterren in Google: aan de slag met jouw recensies

Oké, check het gelijk even (al je het nog niet weet): googel op je bedrijfsnaam of bedrijfsactiviteit en kijk of jouw bedrijf sterren heeft in Google. Is dat nog niet het geval, dan moet je toch echt eens aan de slag om recensies te krijgen in Google. De sterren worden sinds begin februari 2017 namelijk […]