Zoekwoordenonderzoek: een praktische handleiding

Dat zoekmachineoptimalisatie (SEO) begint met zoekwoordenonderzoek lijkt me logisch. Zonder te weten op welke zoekwoorden (liever “zoektermen”) je gevonden wilt worden, is de kans enorm dat je de plank misslaat. Dan is gevonden worden in de zoekmachines een kwestie van geluk. Dus doe je zoekwoorden-onderzoek om die doelen te bepalen. En dat kun je zelf […]

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO

Wie SEO zegt, zegt zoektermen. Daarvoor doe je natuurlijk zoektermenonderzoek, maar hoe bepaal je nu écht de juiste zoektermen? Kijk je dan alleen naar zoekvolume en ook alleen naar dat getalletje? Dan sla je de plank mis. Er is namelijk een veel belangrijkere factor: de zoekintentie. Ontdek wat het is, waarom het zo belangrijk is, […]

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO

Wie SEO zegt, zegt zoektermen. Natuurlijk doe je daarom zoektermenonderzoek, maar hoe bepaal je nu écht de juiste zoektermen? Kijk je nog steeds naar zoekvolume en ook alleen naar dat getalletje? Dan sla je de plank mis. Er is namelijk een belangrijkere factor: de zoekintentie. Ontdek nu wat het is, hoe jij erachter komt wat […]

Keyword Difficulty: zo interpreteer en gebruik je ‘m voor SEO

Als je zoektermenonderzoek doet, haal je met diverse tools niet alleen zoekvolume op, maar ook keyword difficulty. Wat is dat voor getal, hoe interpreteer je het en hoe gebruik je het dan voor je SEO? Deze keyword difficulty (KD) vraagt namelijk echt om nuance en als je die nuance eenmaal kent en begrijpt, weet je precies […]

Not provided opgelost met Search Analytics for Sheets

Wat zou het toch mooi zijn als je al je posities in Google kon achterhalen. Toch? En dan de zoektermen met daarbij de pagina’s die op die zoektermen ranken? In Google Analytics kan dat niet, daar zie je vooral ‘Not provided’ en in Google Search Console krijg je weer niet te zien welke pagina nu […]

Ubersuggest: wat kun je er allemaal mee?

Wil je gevonden worden in Google, dan wil je natuurlijk ook wel weten of het nut heeft. Want waarom zou je je pijlen richten op ‘content marketing leeuwarden’ wanneer daar niet of nauwelijks op gezocht wordt? Dus je doet je zoektermenonderzoek en hé, we zijn Nederlands, dus als het gratis kan kies je bijvoorbeeld voor […]

Waarom zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner dood is

Vroeger was alles beter. Toen kon je namelijk zelf helemaal gratis zoektermenonderzoek doen met Googles Zoekwoordplanner. Daar kleefden toen al wel wat nadelen aan, maar het was gratis en het werkte. Nu is goed zoektermenonderzoek met de Zoekwoordplanner echt definitief dood. Ik leg precies uit waarom. -Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 10 augustus 2017 […]

Concurrentieanalyse-onderzoek voor SEO? Voorkom deze fouten

Voor de vindbaarheid voor je website (SEO), begin je natuurlijk met een zoektermenonderzoek. Wil je weten welke zoektermen kansrijk genoeg zijn om posities mee te krijgen, dan is een concurrentieanalyse de volgende stap. Hiermee krijg je helder of het überhaupt zin heeft om in te zetten op de door jou gekozen zoekterm. Er zijn verschillende […]

Zoekwoorden bepalen voor SEO: vergeet zoekvolume.

Jarenlang is er in SEO gefocust op zoekvolume voor zoekwoorden in Google. Begrijpelijk, want volume lijkt altijd aantrekkelijk. Toch is alleen dat zoekvolume niet heilig. Sterker nog: er zijn genoeg redenen om het zoekvolume los te laten. En daarbij ook nog eens niet te vertrouwen op Google. Duik in de wereld van zoekintentie, Return Rate […]