Zelf SEO doen of in ieder geval meer kennis opdoen over zoekmachine-optimalisatie? Hier lees je alles wat ik -en een enkele gastblogger- er al over schreef. Is er nog een onderwerp waar je meer over wilt weten? Mail me gewoon even.

Wat is Google Search Console en hoe gebruik je het?

Je gebruikt het al of hebt er vast van gehoord: Google Search Console. Bij veel webmasters en website-eigenaren is dit echt een ondergeschoven kindje. Veel mensen kijken liever in Google Analytics of denken dat ze daar informatie over hun vindbaarheid voor hun SEO uit kunnen halen. Toch is Google Search Console (GSC) bijzonder nuttig, juist […]

Gegevens uit Google Search Console ophalen

Het handigst en snelst is wel om je data uit GSC op te halen via Search Analytics for Sheets. Hiermee haal je niet alleen makkelijker je data op, maar ook meer data. De gratis versie geeft je maar liefst 25.000 regels, wat voor de meeste websites ruim voldoende is. Toch zelf doen, want redenen? Bekijk […]

SiteGuru review: een SEO- en website-optimalisatietool voor iedereen

Het is heel logisch dat je zelf je website wilt kunnen verbeteren. Of het nu is omdat je jouw website zelf belangrijk vindt, je het een beetje als “je kindje” ziet, of omdat je gewoon graag inzicht en controle wilt hebben. Toch zijn of lijken veel dingen heel technisch als je zelf niet zo technisch […]

Zo maak je een goede contactpagina voor je website

Ergens vind ik het zelf gek dat ik dit moet uitleggen, maar het blijkt echt nodig. Veel contactpagina’s op websites zijn namelijk gewoon slecht. Ja, slecht. Er zijn vooral vreselijk veel fancy contactpagina’s, maar daar heeft je bezoeker helemaal niks aan. Hoef je mijn argumentatie niet te lezen en wil je gewoon weten hoe je […]

De drie pijlers van SEO, of toch vier?

Bij SEO hebben we het vaak over drie pijlers. Deze drie pijlers van SEO ‘bestaan’ al zeker sinds het begin van deze eeuw en zijn essentiële basiskennis voor iedereen met een website. Tenminste, als je wilt dat je website vindbaar is in de zoekmachines. Alleen weten wat die drie pijlers zijn, en hoe ze bijdragen […]

Ontdek de kracht van de zoekintentie voor SEO

Wie SEO zegt, zegt zoektermen. Natuurlijk doe je daarom zoektermenonderzoek, maar hoe bepaal je nu écht de juiste zoektermen? Kijk je nog steeds naar zoekvolume en ook alleen naar dat getalletje? Dan sla je de plank mis. Er is namelijk een belangrijkere factor: de zoekintentie. Ontdek nu wat het is, hoe jij erachter komt wat […]

Mangools review: een betaalbare SEO-suite

Wanneer we het over SEO-tools hebben komen grote SEO-suites als Ahrefs, Semrush en Moz al gauw ter sprake. Maar wat als je zelfstandig ondernemer bent, of een bedrijf hebt waarbij je geen (online) marketeer in dienst hebt die op zijn minst wekelijks in SEO-tools duikt? Dan is 100 dollar of meer per maand best kostbaar. […]

AI-content of generatieve AI: dit is wat je moet weten

Sinds ChatGPT eind 2022 werd gelanceerd is vrijwel de hele wereld in de ban van AI-chatbots. Naast AI-tools die tekst voor je genereren zijn er in een rap tempo tools verschenen die je met AI content laten maken. Van afbeeldingen tot video’s, generatieve AI maakt het voor je. Ideaal wanneer je weinig tijd hebt, niet […]

Gemiddelde positie in Google Search Console: dit zijn de haken en ogen

Met Google Search Console krijg je heel waardevolle inzichten in de prestaties van jouw website in Google. Naast het aantal bezoekers dat via de zoekmachine naar jouw website komt, krijg je bijvoorbeeld ook de zoektermen te zien waarvoor jouw website in de zoekresultaten getoond is. Naast die zoektermen staat dan de gemiddelde positie. En dat […]