SEO en CRO gaan hand in hand

Dat ik me met SEO bezighoud is wel duidelijk. En als je me een beetje volgt, weet je ook dat SEO echt niet het enige is dat ik belangrijk vind. Zo is conversie-optimalisatie (CRO) ook onderdeel van wat ik doe. Wat mij betreft zijn ze beide belangrijk en zul je allebei moeten oppakken voor jouw website. SEO en CRO gaan hand in hand, de een kan niet zonder de ander.

-Dit artikel is op 11 oktober 2017 voor het eerst gepubliceerd en kreeg op 23 juli 2020 een grondige update-

Waarom SEO niet zonder CRO kan, en andersom

Het nut van SEO hoef ik je vast niet uit te leggen, anders las je mijn blogs niet. Met SEO wil je hoger komen in de zoekmachines om zo meer bezoekers naar je website te krijgen. Maar is dat dan het enige? Nee. Zonder conversies heb je niks aan zoekmachine-optimalisatie. En andersom heb je niks aan een website die klaar is om bezoekers te laten converteren, maar niet vindbaar is in de zoekmachines.

De eerste conversie: een SEO-onderdeel

Je positie in de zoekmachines is nooit een vast gegeven. Sta je nu hoog, kun je morgen een stuk lager staan. Of andersom. Je positie in Google is wel bepalend voor het aantal bezoekers dat via de zoekmachine naar je website komt. Uit onderzoeken van Chitika (inmiddels opgeheven) en Moz zo rond 2015 kwamen globaal de volgende CTR’s (click through rates):

  • Positie 1: 32%
  • Positie 2: 15%
  • Positie 3: 10%
  • Positie 4: 7%
  • Positie 5: 5%

Dit zijn ruwe gemiddelden van verschillende studies en bedenk ook dat dit per zoekopdracht nog enorm kan verschillen. Je kunt wel concluderen dat de eerste 5 posities duidelijk de meeste klikken opleveren. Gezamenlijk zo’n 70% van de klikken in de organische zoekresultaten. En ik hoor veel mensen zeggen dat ze eerder klikken op organische resultaten dan op de betaalde zoekresultaten. SEO is dus essentieel voor je websiteverkeer en daarmee zijn die CTR’s de eerste conversie voor (of eigenlijk naar) je website.

Waarom CTR’s enorm kunnen verschillen

Over die CTR’s: je kunt zelf vast wel beredeneren waarom er op bepaalde zoekresultaten minder of juist meer doorgeklikt wordt en de CTR’s dus hoger liggen of anders verdeeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan branded search, waarbij je dus specifiek naar een merk of bedrijf zoekt. Wanneer klik je dan op welk zoekresultaat? En wat als je een vraag intikt in Google en direct het antwoord krijgt? Ook tussen mobiel en desktop zit een verschil, al is dat niet enorm. In onderstaande voorbeeld zie je hoe het er volgens Advanced Web Ranking uitziet:

CRO begint met optimaliseren van je CTR's in Google, gebruik daarbij deze gemiddelde CTR's per positie als leidraad.

Kijk zelf naar de data die je op de pagina van Advanced Web Ranking vindt.

Jouw invloed op die CTR’s

Je hebt zelf voor een deel invloed op die eerste conversie. Je kunt die CTR’s gaan verhogen, door:

Eigenlijk is dit zo een mix van SEO en CRO (Conversion Rate Optimization oftewel conversie-optimalisatie). Je ziet hier al dat CRO en SEO door elkaar lopen. Het optimaliseren van je weergave in de SERP’s is de eerste stap in je conversie-optimalisatie.

Hoe je ontdekt welke CTR’s je kunt optimaliseren heb ik hier voor je uitgelegd.

Vindbaarheid vergroten doe je voor meer omzet

Je werkt aan betere vindbaarheid in de zoekmachines, maar waarom? Enkel je vindbaarheid vergroten is geen doel. Ook ‘meer websitebezoekers’ is niet alles. Je steekt geen tijd en moeite, of zelfs geld, in iets wat je niks oplevert. Je wilt meer omzet, anders kun je net zo goed je geld weggeven. Want een website is niet gratis, al is het maar vanwege de tijd die erin zit. Dus komt CRO daar om de hoek kijken.

En dan: conversie verhogen dus

Aan een website die alleen maar goed gevonden wordt, heb je niks. Je kunt nóg zo hoog staan in de zoekmachines, maar wanneer een bezoeker op je website niet datgene vindt waarvoor deze op je website denkt te komen, ben je deze zo kwijt en levert het je niks op. Hier komt conversie-optimalisatie om de hoek kijken.

Conversie-optimalisatie begint met doelen van je bezoeker

Conversie-optimalisatie begint met de vraag waarvoor een bezoeker op je website of webpagina komt. Hier heb je niet altijd een algemeen antwoord op. Toch het is in veel gevallen wel mogelijk om te bepalen met welk doel het grootste deel van de bezoekers op je website komt. Specificeer dit verder per pagina van je website om zo het pad uit te stippelen dat de bezoeker zou moeten volgen en deze zo uiteindelijk tot actie aan te zetten.

Deze website gaat weinig conversie opleveren, hoe duidelijk en gebruiksvriendelijk is hij wat jou betreft?

Snelheid en duidelijkheid zijn van groot belang. Je bezoeker wil direct weten of hij op jouw website kan doen waarvoor hij is gekomen. Dat zul je zo snel mogelijk zichtbaar moeten maken voor je bezoeker. Doe je dit niet, dan raak je deze bezoeker kwijt. En die komt niet meer terug. Iedere actie van een bezoeker op je website, hoe klein ook, valt onder conversie. Van een video bekijken tot een bestelling of aanvraag doen.

CRO in de praktijk

Kleine dingen maken al het verschil bij CRO. Iedere stap om je bezoeker te helpen kan invloed hebben op de conversie. Zo gaf ik een klant het advies een button op haar website aan te passen. Het resultaat: van 1 inschrijving naar 6 inschrijvingen per week op de nieuwsbrief. Als dát geen verbetering van de conversie is…

Enkele tips als basis voor je CRO

Wat kun je nu concreet zelf aan CRO doen? Een paar eenvoudige tips die je zelf zo kunt toepassen:

  1. Gebruik een tagline; met een tagline maak je direct duidelijk wat je te bieden hebt, je bezoeker is gerustgesteld dat deze op jouw website op de juiste plek is.
  2. Zet duidelijke buttons op je webpagina’s; een goede button valt op en helpt daarmee jouw bezoeker om de belangrijkste actie op je webpagina uit te voeren.
  3. Maak duidelijk wat er gebeurt na een klik op die button; ‘Klik hier’ of ‘Verzenden’ zegt niet zoveel. ‘In winkelwagen’ is duidelijk, je rekent nog niet direct af. ‘Offerte aanvragen’ is ook duidelijker dan ‘Verzenden’. Bedenk dus goed of duidelijk is wat er gebeurt door op die knop te klikken.

En misschien wel de belangrijkste tip voor zowel SEO als CRO: laat je website draaien om de bezoeker en niet om jou of je bedrijf. Zo help je jouw bezoeker het meest, wat uiteindelijk tot verhoging van je conversie leidt.

En: blijven optimaliseren

Ben je niet tevreden over wat je website oplevert, kijk dan wat je kunt doen om je conversie te verhogen. Begin met een hypothese: een aanname of stelling over een factor die een rol speelt in je conversie. Voer deze wijziging door en meet de resultaten. Of doe een A/B-test. Hierbij toon je de helft van je bezoekers de ene variant van een pagina en de andere helft de andere variant, met liefst maar 1 wijziging. Na een reële periode kun je de resultaten bekijken, waaruit je je conclusies kunt trekken. Bedenk wel dat  bij websites met relatief weinig bezoekers een langere testperiode nodig is om reële conclusies te kunnen trekken.

SEO en CRO: ze kunnen niet zonder elkaar

Je kunt conversie-optimalisatie uitvoeren wat je wilt, maar zonder vindbaarheid heeft dat geen enkele zin. En zo is de cirkel weer rond, want zonder conversie-optimalisatie heeft SEO dus ook geen zin. Wanneer je jouw onderneming online serieus neemt, focus je dus op zowel SEO als CRO om zo meer resultaat uit je website halen.

Welke inzichten heb jij opgedaan als het gaat om conversie? Heb je nog interessante CRO-tips die praktisch toe te passen zijn? Laat het hieronder weten of stel je prangende vraag naar aanleiding van dit artikel.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.