Concurrentieanalyse voor SEO: zo doe je dat.

Concurrentieanalyse-onderzoek voor SEO? Voorkom deze fouten

Voor de vindbaarheid voor je website (SEO), begin je natuurlijk met een zoektermenonderzoek. Wil je weten welke zoektermen kansrijk genoeg zijn om posities mee te krijgen, dan is een concurrentieanalyse de volgende stap. Hiermee krijg je helder of het überhaupt zin heeft om in te zetten op de door jou gekozen zoekterm. Er zijn verschillende beoordelingscriteria voor de concurrentie, waarbij er ook enkele  valkuilen zijn. Een nuttige concurrentieanalyse voor SEO maak je zonder deze criteria, welke dat zijn en welke criteria wel nuttig zijn krijg je op een bordje van mij.

– Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 30 juni 2015 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 19 november 2020-

2 criteria die niet nuttig zijn voor je SEO-concurrentieanalyse

Er zijn 2 criteria voor SEO-concurrentieanalyse die lang gebruikt zijn en helaas nog steeds in gebruik blijken te zijn. Je hebt er alleen weinig aan omdat het beeld dat je  hiermee krijgt niet helpt om echt te bepalen welke zoektermen kansrijk zijn. Het gaat om de ‘Concurrentie’ in de Google Ads Zoekwoordplanner en de KEI, ook wel KEI-index. Je hebt er niks aan voor jouw concurrentieanalyse omdat ze je niet het juiste beeld geven. Dat leg ik je eerst uit. Daarna duiken we in de nuttige data.

Google Ads Zoekwoordplanner: een logisch begin?

Een logisch begin voor zoektermenonderzoek is de Google Zoekwoordplanner. Althans, dat zou je denken. Deze tool is gratis en in principe voor iedereen beschikbaar, je hebt er alleen een Google-account voor nodig. De data zijn alleen enorm beperkt in de afgelopen jaren, zeker als je geen Google Ads-campagne hebt lopen. De Zoekwoordplanner is vooral bruikbaar om suggesties voor vergelijkbare zoektermen op te halen voor verder onderzoek. Bij die zoektermsuggesties staat ook een kolom met ‘Concurrentie’. Laat dat nu niet zijn wat je nodig hebt.

‘Concurrentie’ in de Zoekwoordplanner

In de kolom ‘Concurrentie’ zie je een heel globale waardering van concurrentie op een zoekterm. De concurrentie wordt verdeeld in drie gradaties: Laag, Normaal of Hoog. Dit is is alleen geen concurrentie op organisch niveau, maar van andere  Google Ads-campagnes met die zoekterm. De Zoekwoordplanner is namelijk een hulpprogramma voor Ads, dus daar is alle informatie in de Zoekwoordplanner op gericht. Prima voor je SEA-campagne, maar niet per se voor de concurrentieanalyse voor je SEO.

Kan je dan niks met die concurrentiegegevens voor SEO?

Hebben zoektermen met hoge concurrentie in de Zoekwoordplanner dan niet ook hoge concurrentie in de organische zoekresultaten? Terechte vraag. Niet per se. Natuurlijk is er vaak een verband tussen hoge concurrentie in de organische zoekresultaten en concurrentie in Ads. Toch betekent het niet automatisch dat je dat 1-op-1 gelijk kunt trekken. Sterker nog: je zou verwachten dat de concurrentie hoger is wanneer er meer op een bepaalde zoekterm wordt gezocht. Dat is niet altijd het geval, zoals je hieronder kunt zien:

Concurrentie in Google Adwords Zoekwoordplanner - niet voor je SEO-concurrentieanalyse

Je ziet dat op ‘seo tips‘ net zo veel wordt gezocht als op ‘seo optimalisatie’, toch is de concurrentie op de eerste lager dan op de tweede. Er is dus minder interesse om te adverteren op ‘seo tips’ dan op ‘seo optimalisatie’. En dat is logisch, want ‘seo tips’ zijn gratis en ‘seo optimalisatie’ is een dienst, dus wil je organisch vindbaar zijn op de eerste en adverteer je eerder op de laatste.

Als seo-specialist ben je liever organisch vindbaar op ‘seo tips’, omdat mensen die dat lezen jouw expertise zo ontdekken. Daar ga je niet voor betalen, dus is de concurrentie laag, terwijl het zoekvolume net zo hoog is als ‘seo optimalisatie’ waar de concurrentie ‘hoog’ voor is. Maar wel alleen op de ads dus.

Een vergelijkbare situatie zie je in deze recente screenshot, waarbij je ziet dat de zoekvolumes in containers worden weergegeven en waarbij er ook geen verband is tussen zoekvolume en concurrentie.:

Concurrentie in de Zoekwoordplanner anno 2020 met minder duidelijke zoekvolumes en nog steeds hoge concurrentie op zoektermen die minder zoekvolume hebben. Of andersom: lage concurrentie op zoektermen met een hoger zoekvolume.

Zou je afgaan op ‘Hoog’ of ‘Laag’ in de Zoekwoordplanner, dan loop je interessante zoektermen mis. Mensen die een SEO-specialist vinden op ‘seo tips’, zien deze als autoriteit op dat gebied en dat is heel wat waard.

Waarom is de concurrentie dan toch zo hoog?

En dan is het goed om je af te vragen waarom de concurrentie volgens de Zoekwoordplanner dan ‘Hoog’ is. En waarom die niet zo hoog (‘Normaal’) is op zoektermen die juist interessanter zijn voor jouw vakgebied. Kort gezegd is dat omdat adverteerders denken mensen die deze zoektermen gebruiken eerder op hun advertentie klikken, of een advertentie op die zoekterm levert ze sneller omzet op. De belangrijkste conclusie voor jou is dat de concurrentie op SEO en SEA beslist niet altijd gelijk zijn.

Keyword Effectiveness Index (KEI)

De andere methode voor SEO-concurrentieanalyse is KEI, ook wel KEI-index genoemd. KEI staat voor Keyword Effectiveness Index; KEI-Index is dus eigenlijk dubbelop ;-) . KEI is een berekening van het gemiddeld aantal zoekopdrachten per maand, gedeeld door het aantal zoekresultaten op een zoekterm. Hoe hoger de uitkomst, hoe kleiner de concurrentie.

Berekening Key Effectiveness Index voor SEO-concurrentieanalyse

De KEI voor ‘seo tips’ is dan 880/12.300.000 = 0,00007154 en voor ‘seo optimalisatie’ is dat 880/470.00 = 0,00187234. Dit ziet er dan al heel anders uit dan in de Zoekwoordplanner. Je kunt nog een stap verder gaan met de KEI.

Gedetailleerdere KEI-berekening

Ga je een stap verder, dan zoek je in Google met ‘intitle:ZOEKTERM’. Hierbij vervang je het woord ZOEKTERM uiteraard door jouw zoekterm. Je krijgt dan alle zoekresultaten waarbij de zoekterm in de titel van de pagina staat. Dat is logischerwijs ook de sterkere concurrentie op deze zoekterm. Klinkt als een prima methode, toch? Toch zegt ook deze vorm van concurrentieanalyse lang niet alles.

KEI berekenen met intitle

Wat  je niet uit de KEI haalt

Met KEI heb je zeker een betrouwbaardere concurrentieanalyse voor SEO dan de ‘Concurrentie’ uit de Zoekwoordplanner. Toch zegt KEI wat mij betreft nog veel te weinig. Het punt is namelijk dat de KEI alleen iets zegt over het aantal pagina’s waarmee je concurreert. En eerlijk gezegd doet het er totaal niet toe hoeveel concurrentie er is, maar hoe sterk de concurrentie is. En daarnaast: alleen de concurrentie op pagina 1 van Google doet er toe. Want wie kijkt er nog op pagina 2 van Google?

The best place to hide a dead body is page 2 of the google search results,

Hoe pak je concurrentieanalyse voor SEO wel aan?

Nu weet je wat je niet moet doen, maar dat helpt niet helemaal natuurlijk. Dus hoe pak je een concurrentieanalyse voor SEO dan wel aan? En waar kijk je dan naar? Een paar stappen:

  1. Breng zelf je belangrijkste concurrenten in kaart
  2. Check of ze ook echt wel goed ranken op zoektermen waarop jij wilt inzetten en noteer eventuele andere partijen die je tegenkomt
  3. Kijk voor de zoekterm(en) waarop je wilt inzetten in de top 10 en analyseer hoe sterk deze concurrenten zijn

Het heeft zo weinig zin om het hele concurrentieveld te analyseren als je in de top 10 wilt komen. Feyenoord gaat toch ook niet TOP Oss analyseren voor de competitie?

Zo analyseer je de top 10

Hoe analyseer je zelf de top 10? Je kunt handmatig de pagina’s uit de top 10 beoordelen door ze simpelweg aan te klikken en te bekijken. Maar wat weet je dan? Uiteindelijk wil je namelijk ook data over backlinks, die een indicatie geven van hoe sterk de concurrentie is. Gelukkig zijn er tools om de concurrentie te onderzoeken. Zelf deed ik dat ooit in Market Samurai, wat inmiddels niet meer bestaat. Je kreeg daar een overzicht zoals je hieronder ziet, met onder andere het aantal inkomende links en de concurrentie op het gebied van enkele contentelementen:

Top 10 in Google via Market Samurai met een soort van concurrentieanalyse voor je SEO.

De rode vlakken de elementen lieten zien waar de concurrentie goed op presteert en de oranje en groene vlakken lieten zien waar jouw kansen liggen.

SEO-tools voor concurrentieanalyse

Natuurlijk gebruik je nu een van de SEO-suites voor je concurrentieanalyse of je schakelt iemand in die dat voor je doet. De SEO-suites die je onder andere kunt gebruiken zijn:

In deze tools kijk je net als in het voorbeeld van Market Samurai naar de zogenaamde ‘metrics’ om je concurrenten te analyseren. Dat gaat grotendeels over backlinks: hoeveel backlinks hebben de concurrenten en hoe sterk zijn de backlinks? Dat zie je onder andere aan de KD (Keyword Difficulty) in Ahrefs en KWFinder van Mangools:

Ahrefs geeft Keyword Difficulty op een schaal van 1 tot 100 bij iedere zoektermsuggestie.

Let wel: de KD is gebaseerd op het aantal backlinks naar de URL’s/webpagina’s die in de top 10 voor desbetreffende zoekterm staan. En natuurlijk de kwaliteit en waarde van de backlinks. Het geeft je een beeld van hoe sterk de concurrentie is en of je zelf ook de nodige backlinks moet krijgen om in de top 10 te kunnen komen. Een vergelijkbaar beeld krijg je in KWFinder van Mangools:

De KD in KWFinder is wel anders dan in Ahrefs. Zo zie je dat iedere tool weer anders werkt en het dus geen volledige zekerheid geeft.

Je ziet dat voor dezelfde zoektermen andere KD wordt teruggegeven. Iedere tool werkt anders en het zijn altijd indicaties. En: dit is eigenlijk de basis voor de echte concurrentieanalyse voor je SEO. Maak een lijst van de pagina’s uit de top 10 per zoekterm en haal er de backlinkdata bij. In de tools kun je de top 10 (SERP) per zoekterm bekijken en ze geven daar ook het aantal backlinks en het aantal verwijzende domeinen bij:

Nummers 1 tot 7 uit de top 10 zoekresultaten voor 'rijschool amsterdam' met daarbij het aantal backlinks en verwijzende domeinen.

In dit voorbeeld zie je het aantal backlinks en domeinen, en daarvoor AR, DR en UR. Dit zijn allemaal scores die met de backlinks te maken hebben. AR is Ahrefs rank, een soort positie in de top zoveel-miljoen van alle websites die Ahrefs heeft opgehaald. Hoe lager het getal, hoe beter een website het doet. De DR en UR werken precies andersom: hoe hoger hoe beter. Dat is een score van 0-100 voor het backlinkprofiel van het domein (DR; Domain Rating) of de webpagina (UR; URL Rating). Dat kun je dan gaan analyseren, want waarom staat rijschoolamsterdam.nl op 1 met een lage AR en minder backlinks naar de pagina dan anwb.nl?

Bij KWFinder krijg je vergelijkbare informatie in de vorm van DA (Domain Authority) en PA (Page Authority). Daarnaast krijg je CF( Citation Flow) en TF (Trust Flow) mee, wat weer waardes zijn die Majestic aan backlinks meegeeft. Je weet dus ook dat de backlinkdata van Mangools uit Majestic komen en dat je dus ook Mangools’ Linkminer [aff.] kunt gebruiken voor de Majestic data ;-)

Het zit ‘m niet alleen in de backlinks

Analyseer de backlinkprofielen, bepaal of je voldoende backlinks kunt krijgen om je concurrenten te verslaan en duik dan in de content. Het draait namelijk niet alleen om backlinks, ook goede content is belangrijk. Sowieso krijg je met matige of slechte content maar moeilijk backlinks, goede content wordt ook  beloond door de zoekmachines. Analyseer dus hoe dat in elkaar steekt en bepaal of je minstens zulke goede content kunt creëren.

SEO-concurrentieanalyse  in enkele stappen

Alles voor een sterke SEO-concurrentieanalyse op een rijtje voor je:

  1. Kies je zoektermen
  2. Onderzoek de zoektermen in SEO-tools en kijk naar KD
  3. Analyseer de backlinkprofielen van je concurrenten in de top 10 per zoekterm
  4. Check de content op de pagina’s uit de top 10 en bepaal of je betere content kunt creëren
  5. Ga ervoor, vertrouw op je analyse, maak er de beste pagina van die je kan en scoor je backlinks

Zo gaan we van criteria die misschien wel makkelijk op te halen zijn naar een grondige analyse van je belangrijkste concurrentie om echt je kansen in te schatten om die positie in Google te pakken.

Voer jij al een concurrentieanalyse uit voor je SEO of hield je het tot nu toe op alleen je zoektermenonderzoek? Kende je de KEI, gebruikte je stiekem nog de concurrentie uit de Zoekwoordplanner? Laat je reactie achter, deel je inzichten, stel je vraag.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

3 antwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Mooie aanvulling Martijn, dank je wel. Ik gebruik ‘m zelf niet, omdat ik uit mijn betaalde tool dezelfde informatie haal en voor zover ik weer zelfs wat meer. Maar voor een gratis tool inderdaad uitstekende informatie.

    • Martijn
      Martijn zegt:

      Hier hetzelfde hoor, al is de basis hetzelfde als die uit de MozBar. Maar als je het gratis wilt doen is deze eigenlijk onmisbaar.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.