Zo schrijf je de beste SEO-titels; ook voor conversie

Je paginatitel is belangrijk voor SEO, maar ook voor conversie. Met een goede paginatitel trek je namelijk bezoekers naar je website, terwijl een minder goede je juist bezoekers kan kosten. Wat is nu een goede paginatitel voor zowel SEO als conversie? En wanneer spreek je van een SEO-titel en wat is het verschil met een paginatitel?

-Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 13 december 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 26 mei 2022-

Wat is de paginatitel en wat is een SEO-titel?

De paginatitel is zoals je wel zult snappen de titel van een pagina. In het geval van SEO en websites natuurlijk de titel van een webpagina. De SEO-titel is de titel die je als HTML-metatag meegeeft als titel die je in de zoekresultaten wilt tonen. Deze titel is in de broncode van je webpagina terug te vinden en heet dan de title tag. Meestal zijn de paginatitel en de SEO-titel hetzelfde, maar ze kunnen ook (iets) van elkaar afwijken. En dan komt er nog iets om de hoek zeilen: Google kan ervoor kiezen niet de title tag over te nemen en dus een andere titel te vertonen in de zoekresultaten.

Door een goede SEO-titel te schrijven vergroot je de kans dat Google die overneemt, en hoe je dat doet ga je nu dus ontdekken.

Paginatitel en SEO-titel in WordPress

Gebruik je WordPress, dan is de titel die je invult bij het aanmaken van een pagina de paginatitel. Deze zie je terugkomen in je WordPress dashboard en als je niks doet, is dat ook gelijk je title tag. Gebruik je een SEO-plugin, dan kun je de SEO-titel nog aanpassen, terwijl de paginatitel behouden blijft. Dat kan handig zijn om bijvoorbeeld gewoon een lekker korte paginatitel te gebruiken en die voor de weergave in de zoekmachines uit te breiden en te optimaliseren.

H1 of titel?

Op webpagina’s maak je ook gebruik van kopteksten, waarbij de H1-koptekst de belangrijkste is voor die pagina. De H1-koptekst is alleen niet hetzelfde als de pagina- of SEO-titel. Sterker nog: je kunt meerdere H1’s op en webpagina hebben. Soms wordt de paginatitel die je ingeeft als H1 op je pagina toegepast, maar je kunt ook een eigen H1-koptekst in je tekst toepassen. En laat het nu ook zo zijn dat die invloed kan hebben op de titel die Google weergeeft in de zoekresultaten.

SEO-titel in Google: niet per se je meta title

In augustus 2021 was er (zoals wel vaker) rumoer in SEO-land. Google bleek SEO-titels te herschrijven, en behoorlijk vaak ook. Dat herschrijven gebeurde daarvoor ook wel, maar dat viel nauwelijks op omdat het procentueel wel meeviel. Onderzoek van Zyppy wees uit dat Google zo’n 60% van de paginatitels herschreef. Daarbij spelen de volgende factoren een rol:

  • Te lange of te korte titels;
  • Overmatig gebruik van de zoekterm;
  • Titels die fors afwijken van de H1 dan wel waarvan de H1 beter de lading dekt;
  • Titels met haakjes -zowel () als []- of scheidingstekens;
  • Ontbrekende of overvloedig gebruik van merknaam/bedrijfsnaam;
  • Dezelfde titels hergebruiken voor verschillende pagina’s …

En dat is eigenlijk nog niet alles. Je krijgt hiermee in ieder geval een beeld en snapt nu vast het belang van het schrijven van een goede paginatitel zodat Google die met grote zekerheid ook overneemt.

De beste lengte

Wanneer je de paginatitel schrijft is het zaak om rekening te houden met de lengte. Naast het mogelijke herschrijven geeft Google te lange paginatitels niet volledig weer in de zoekresultaten. Een te lange paginatitel wordt afgebroken in de zoekresultaten, waardoor jouw boodschap incompleet is. Dit is trouwens geen lengte in leestekens, maar in pixels.

Paginatitels in Google zoekresultaten waarbij enkele worden afgebroken en enkele de juiste lengte hebben

60 leestekens is meestal veilig; SEO-plugins geven wisselend resultaat

Hoewel het aantal pixels dat Google toestaat kan wisselen, zit je met zo’n 560 pixels veilig. Maar hoeveel leestekens is dat? Veel i’s en l’en betekent dat je meer leestekens kunt gebruiken omdat die minder pixels beslaan. Hoofdletters en w’s en m’en kosten meer pixels. Maar hoe weet je nou hoeveel pixels jouw paginatitel is? Da’s lastig. Houd je maximaal 60 leestekens aan, dan zit je meestal wel veilig.

Gebruik je een SEO-plugin, dan geeft die vaak ook een indicatie van de lengte van je SEO-titel, maar de resultaten zijn wisselend. In mijn ervaring is de Yoast SEO-plugin te optimistisch, waardoor je al gauw te lange titels schrijft. Het is bij Yoast ook niet duidelijk hoe de lengte van je titel gemeten wordt, of dat in leestekens of pixels is.

Handige tool voor paginatitels én meta-omschrijvingen

Wil je niet tellen of wil je gewoon zeker weten dat je het aantal pixels niet overschrijdt, dan is er de SERP snippet preview tool. Een hele “mond vol” voor een gratis en gebruiksvriendelijke tool om zelf te checken of de lengtes van je paginatitels en meta-omschrijvingen aan de normen voldoen. SEOPress* geeft daarentegen de lengte van titel én meta-omschrijving weer in zowel leestekens als pixels.

*Dit is een affiliate link, mocht je een aankoop doen (er is een gratis versie van SEOPress, dat is geen aankoop 😉), dan krijg ik daar een kleine vergoeding voor. Kost jou niks extra, ik krijg een beloning voor het delen van mijn kennis in mijn blogs.

Natuurlijk houd je rekening met SEO

Het belangrijkste is dat je paginatitel wel prikkelt, de aandacht trekt. Want alleen even aanhalen waar je pagina over gaat is wat karig, en je trekt er de aandacht niet echt mee. En dat is niet alles, de vindbaarheid in Google is ook belangrijk. En daarbij speelt die paginatitel ook een rol. Dus hoe zorg je ervoor dat je paginatitel ook werkt voor SEO?

De paginatitel en SEO

Het is heel logisch dat de paginatitel een rol speelt in SEO. Een titel vertelt namelijk waar een pagina over gaat. Dus is het logisch dat daar ook de zoektermen in staan. De zoekmachine wil bevestiging geven aan de gebruiker dat jouw pagina aansluit op de ingevoerde zoekopdracht, dus hoort je belangrijkste zoekterm daar ook in terug te komen. Het zou gek zijn als mijn pagina over webteksten ‘Ik schrijf de beste teksten voor je’ als paginatitel zou hebben. Want dat konden ook andere teksten zijn.

Gebruik sowieso je zoekterm in de paginatitel

Het zou toch gek zijn als een zoekterm niet wordt weergegeven in de voorbeeldweergaven in de zoekresultaten? Iemand zoekt naar een bepaald onderwerp, en wil dan de bevestiging dat de pagina ook daar over gaat. Dus hoort de zoekterm ook in de paginatitel. En dan heb jij natuurlijk wel een (hoofd)onderwerp waarvan je weet dat daarop gezocht wordt. Je hebt dus voordat je begon met schrijven in ieder geval een basis zoektermenonderzoek gedaan.

> Lees hier hoe je zoektermenonderzoek doet

Zet je zoekterm zoveel mogelijk vooraan

SEO-technisch lijkt het wel (iets) te helpen als je de zoekterm zoveel mogelijk vooraan in de paginatitel hebt staan. Natuurlijk doe je dat niet te krampachtig. Als de paginatitel daardoor niet lekker loopt, dan maar verderop in de tekst. Leesbaarheid en een aantrekkelijke paginatitel gaan boven vindbaarheid. Met een beetje creativiteit schuif je die zoekterm zelfs nog wel een stuk naar voren in je paginatitel 🙂

En: kijk gerust in de zoekresultatenpagina hoeveel titels de zoekterm vooraan hebben staan, je zult zien dat dat vrijwel nooit bij alle webpagina’s in de top 10 het geval is. Het hoeft dus echt niet per se.

Gebruik niet alleen het hoofdonderwerp

Naast de zoekterm en de lengte komt ook het onderdeel conversie om de hoek. Je wilt dat de titel opvalt in de zoekresultaten en de aandacht trekt. Dus schrijf je meer dan enkel het hoofdonderwerp. Zeker als het gaat om je producten of diensten. Want die bieden je concurrenten ook al aan, dus waarom zou ik op jouw pagina in de zoekresultaten klikken?

Zelf deed ik het ook fout

Mijn eerste paginatitels bevatten ook alleen maar de namen van mijn diensten. Dus voor mijn pagina ‘Webteksten’ gebruikte ik “Webteksten – SEO-specialist Letterzaken Apeldoorn” (van 2012 tot 2020 was dat de bedrijfsnaam). Doet dat wat met je? Denk het niet hè? Gebruik die 60 leestekens 560 pixels dus om de aandacht te trekken. Om interesse te wekken. Onderscheid je van de rest en zorg dat je zo bezoekers naar je website trekt.

Oude paginatitel voor pagina webteksten in Google zoekresultaten

Dit maakte ik er zelf van

Die pagina ‘Webteksten’ verdient natuurlijk een titel die de aandacht trekt. Dus paste ik ‘m aan en dit is wat er nu staat:

Ai. Klopt niet, dacht ik toen ik het zag. Google heeft mijn SEO-titel overschreven. De title tag was namelijk ‘Webteksten: sterke copy voor meer omzet uit je website’. De zoekmachine heeft de paginatitel uit WordPress overgenomen ten koste van de door mij opgegeven title tag. En die WordPress paginatitel staat als H1 in de broncode, dus is de conclusie dat Google hier inderdaad naar de H1 gekeken heeft.

En misschien zorgt die foto ernaast er ook wel voor dat er minder ruimte is voor de titel.

Trek de aandacht voor meer conversie

Je ziet dat de titel het verschil kan maken tussen wel en niet doorklikken naar een webpagina. Een saaie, korte SEO-titel gaat je minder bezoekers opleveren dan een uitgebreidere titel. Een beetje clickbait mag best; het werkt, dus waarom zou je daar dan geen gebruik van maken? Als de bezoeker zo op een voor haar of hem nuttige pagina komt is daar niks mis mee. Zolang het maar geen echt overdreven clickbait is. Je moet wel waarmaken wat je belooft.

Van alleen een product of dienst in je titel naar een uitgebreidere en bijvoorbeeld probleemoplossende omschrijving gaat je echt meer bezoekers opleveren. Kies maar:

  1. Massage – Massagepraktijk Hoji
  2. Je lijf weer los en ontspannen na een heerlijke massage – Hoji

Wat trekt meer de aandacht, en welke zou jij eerder klikken? 😁

Schrijf je paginatitel in 5 stappen

Dus, ga je aan de slag met je paginatitels- of je nu een nieuwe pagina of artikel schrijft, of je loopt al je bestaande paginatitels door om die te optimaliseren- houd dan hier rekening mee:

  1. Houd een maximum van  560 pixels aan (of 60 leestekens)
  2. Gebruik (vrijwel) dezelfde tekst voor je H1-koptekst
  3. Gebruik je hoofdonderwerp/zoekterm in je paginatitel
  4. Zet de zoekterm als het kan zoveel mogelijk vooraan
  5. Maak er een interessante, aantrekkelijke titel van, die uitnodigt om verder te lezen

En daarna volgt de meta-omschrijving. Die vult je paginatitel aan en kan helpen om nog meer aandacht te trekken om zo de zoekmachinegebruikers naar je webpagina te krijgen.

> Lees hier hoe je de beste meta-omschrijvingen schrijft

Check de lengte van je paginatitel en meta-omschrijving in de gratis SERP snippet preview tool.

Schreef jij ook zulke weinigzeggende paginatitels? Of waren ze te lang? Deel je inzichten of ervaring hieronder, of stel je vraag. Je krijgt altijd antwoord.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

2 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.