Zo schrijf je de beste meta-description voor SEO en conversie

Er zijn enkele onderdelen in de zoekresultaten van een zoekmachine waarmee jij kunt opvallen, de zogenaamde snippets. De belangrijkste snippets die iedere zoekmachine toont zijn de paginatitel, URL en meta-description (of meta-omschrijving/meta-beschrijving). De meta-description heeft geen directe invloed op je SEO, maar is wel belangrijk. Waarom is dat belangrijk, hoe schrijf je een goede meta-description en waar moet je dan rekening mee houden? 

-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 20 december 2017 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 15 september 2022-

Wat is de meta-description?

De meta-description is de korte tekst van meestal enkele zinnen die je in de zoekresultaten ziet staan. Het is een soort samenvatting van wat je op die pagina aan informatie vindt. Die weergave in de zoekresultaten noemen we ook wel een snippet. Zelf houd ik het trouwens liever op 'meta-omschrijving', terwijl ook 'meta beschrijving' wel wordt gebruikt.

Zoekresultaat met URL, SEO-titel en meta-omschrijving.

De paginatitel is het meest opvallend en is er om de aandacht te trekken van de gebruiker van de zoekmachine met een beknopte omschrijving van het onderwerp van de pagina. Kort, krachtig, en liefst ook prikkelend. Daarboven staat de URL (tot ongeveer 2017 stond de titel boven de URL), waardoor de gebruiker weet waar deze terechtkomt na het klikken op het zoekresultaat. En daaronder staat dan de meta-omschrijving die meer informatie geeft over de inhoud van die webpagina en die de gebruiker moet overtuigen op het zoekresultaat te klikken als deze dat nog niet gedaan heeft.

Hoe je een goede paginatitel schrijft lees je in ‘Hoe schrijf je de beste paginatitels voor SEO en conversie?

Meta description, meta-omschrijving of snippet?

Waarom kom je verschillende termen tegen voor hetzelfde begrip? Een korte uitleg: Google noemt de verschillende onderdelen in de zoekresultaten ‘snippets’. De meta-omschrijving is dus 1 van de snippets in de zoekresultaten. ‘Snippet’ is dus te breed.

Veel mensen noemen het de ‘meta description’, omdat in de wereld van SEO nog (te) veel Engelse termen 1-op-1 overgenomen worden. En -daar kom ik verderop in dit artikel in terug- het stukje code in je website voor deze tekst heet de ‘meta description tag’. Als je in de broncode van een webpagina kijkt, kun je daar de volgende code vinden: <meta name=”descriptioncontent=”Hier staat dan de meta-omschrijving”. Dat is die meta description tag.

Om onderscheid te maken gebruik ik de twee termen zelf als volgt:

  • meta description voor de technische tag,
  • meta-omschrijving voor de weergave in de zoekmachine (snippet) en de tekst zelf.

Wat zet je in de meta-omschrijving?

In de meta-omschrijving zet je een samenvatting van wat er op je webpagina staat. Je hebt daarvoor ongeveer twee zinnen, met zo'n 120 leestekens. Daarin wil je ook de aandacht van de lezer prikkelen om die zo aan te zetten door te klikken om je webpagina te lezen.

De meta-omschrijving en SEO

Er zijn mensen die geloven dat de meta-omschrijving invloed heeft op je vindbaarheid in Google. Dat is niet het geval. Indirect kan je meta-omschrijving invloed hebben op je SEO, dat is -naast dat het indirect is- ook nog eens een heel kleine invloed. Hoe dat zit, lees je in het artikel ‘Meta-omschrijving & SEO: hoe zit het nu precies?‘.

Maar wanneer je SEO breed interpreteert …

Eigenlijk draait SEO niet alleen om het verbeteren van je vindbaarheid. Als je het goed bekijkt, is optimaliseren voor de zoekmachines -waar ‘SEO’ voor staat- ook het optimaliseren voor de weergave in de zoekmachines. In die zin is het verbeteren van je meta-omschrijvingen wel SEO ;-)

Wat is een goede meta-omschrijving?

Een goede meta-omschrijving bestaat uit twee of drie zinnen en:
  1. is een samenvatting van wat ik op jouw webpagina kan lezen;
  2. bevat -ondanks dat het geen invloed op SEO heeft- je belangrijkste zoekterm;
  3. is maximaal 160 leestekens lang (maar houd liever 120-140 leestekens aan);
  4. prikkelt de lezer en;
  5. zet aan tot actie; zorgt er dus voor dat mensen doorklikken.

Nemen we even punt voor punt door 😊

1. Samenvatting van je webpagina

De gebruiker van de zoekmachine zoekt de bevestiging dat wat hij of zij zoekt  ook echt op jouw webpagina te vinden is. Dus hoort er een krachtige samenvatting te staan van wat jij te bieden hebt op die pagina. En natuurlijk hoort daar ook je belangrijkste zoekterm bij;

2. De meta-omschrijving bevat je belangrijkste zoekterm

De gebruiker van de zoekmachine zoekt bevestiging dat die webpagina over die zoekterm gaat die deze net heeft ingevoerd. Mede daarom geven zoekmachines de zoekterm (of een variant of synoniem) vetgedrukt weer in de zoekresultaten. Zet je die zoekterm zelf niet in je meta-omschrijving, dan zal de zoekmachine zelf een meta-omschrijving samenstellen waar de woorden uit de gebruikte zoekterm wel in voorkomen. Er is geen garantie dat de zoekmachine jouw meta description tag ook altijd weergeeft, zo stelt Google in >60% van de gevallen zelf een meta-omschrijving samen.

Gebruik de meta description tag niet om te spammen met zoektermen, dan zal Google namelijk zelf een snippet maken.

3. Maximaal aantal leestekens

We weten dat de SEO-titel in pixels wordt weergegeven door Google, bij de meta-omschrijving is niet helemaal duidelijk of Google nu pixels of leestekens gebruikt. In november 2017 maakte Google zelf bekend dat je tot wel 320 leestekens kon gebruiken voor je meta-omschrijvingen. In mei 2018 draaide Google deze lange meta-omschrijvingen weer terug, waar ik in het artikel over de langere meta-omschrijvingen al voor waarschuwde. Houd je meta description tag daarom liefst kort, zo rond de 120 tot 140 leestekens. Op mobiel geeft Google tot zo ongeveer 140 leestekens weer, dus als je wilt dat jouw meta-omschrijving volledig wordt weergegeven in de mobiele zoekresultaten, is dat wel je limiet.

Test de lengte van jouw meta-omschrijving in de SERP snippet preview checker.

4. Prikkel je lezer

In die beperkte ruimte wil je ook de lezer prikkelen; interesse wekken en zorgen dat de zoekmachine-gebruiker doorklikt naar jouw webpagina. Gebruik daarvoor:

  • Prikkelende woorden, zoals uniek, gratis, direct, ontdek – waar van toepassing natuurlijk;
  • Speciale tekens, zoals vinkjes, pijltjes of zelfs icoontjes/emoji (let wel: die worden niet op ieder apparaat goed weergegeven);
  • Je USP’s – of eigenlijk UBR’s (Unique Buying Reasons); laat me weten waarom ik juist bij jou moet zijn.

Als je die aandacht hebt getrokken, wil je de lezer ook aanzetten om echt door te klikken naar jouw pagina op de zoekresultatenpagina. Dus zet je aan tot actie.

5. Zet aan tot actie

Gebruik een korte, afsluitende zin die mensen aanzet om te klikken. Een call to action zo je wilt. Gebruik een actieve vorm en liefst ook krachtwoorden. Vergeet ‘Klik hier’ of ‘Lees meer’, maar maak het krachtig. Enkele voorbeelden:

“Ontdek hoe wij dat doen”
“Profiteer direct van de kracht van woorden”
“Maak nu gebruik van dit unieke aanbod”

Voel je zelf welke woorden hier ook iets doen? Ontdek de kracht van woorden, waar ik al eerder over schreef.

Nog even over de lengte…

Je hebt hierboven vast gelezen dat Google heeft geëxperimenteerd met de lengte. Je kunt er dus nooit helemaal van op aan hoeveel ruimte je hebt. Daarom is het slim om rekening te houden met 2 dingen:

  1. Op mobiel heb je tot ongeveer 160 leestekens/820 pixels beschikbaar
  2. Artikelen krijgen vaak een datum mee, wat ten koste gaat van de leestekens

Schrijf je dus een artikel en weet je dat die in jouw CMS een datum meekrijgt, haal dan 15 leestekens van jouw meta-omschrijving af. De datum is ongeveer 15 leestekens. Dan kom je op maximaal 145 leestekens uit. Wil je voorkomen dat Google je meta-omschrijving afbreekt en een beletselteken aan het eind zet, houd dan tussen de 120 en 140 leestekens aan.

Zoekresultaat met artikelen met datum voor de snippets .

Hoe weet Google wat jij wilt dat er wordt weergegeven?

Waar haalt Google de meta-omschrijving vandaan? Dat geef jij aan via de meta description tag. Dat is een metatag in de head-sectie van je webpagina, waarmee jij dus aangeeft wat de samenvatting/omschrijving van je webpagina is (klinkt technisch, is in uitvoering gelukkig vaak niet zo technisch). De zoekmachine neemt die meestal over als zogenaamde snippet in de zoekresultaten. Ja, meestal. Wanneer niet, leg ik je verderop uit.

Hoe vul je de meta-omschrijving in?

Die meta-omschrijving moet dus als meta description tag in de broncode van jouw webpagina komen. Hoe je dat doet, ligt aan het contentmanagementsysteem (CMS) waarin je werkt. Omdat WordPress een van de meest gebruikte CMS’en ter wereld is, gebruik ik dat als voorbeeld. In WordPress doe je dat met een SEO-plugin zoals Yoast SEO:

Yoast SEO snippet editor waar je zelf de meta description kunt invullen.

Je ziet hier dat je in de zogenaamde Yoast meta box een ‘Metabeschrijving’ kunt invullen. En die metabeschrijving wordt als meta description tag in de broncode van je webpagina weggeschreven. In andere CMS’en zit er ofwel standaard een optie om die meta description toe te voegen, ofwel kun je dat ook met een plugin doen.

Wat als je zelf de meta description tag niet invult?

Wanneer er om wat voor reden dan ook geen meta description tag in de broncode van een webpagina staat, maakt Google zelf een meta-omschrijving. Dat wordt dan gebaseerd op tekst uit de pagina, waarbij woorden uit de gebruikte zoekwoordcombinatie worden opgehaald om dikgedrukt weer te kunnen geven in de snippet. Dat is minder mooi dan een speciaal geschreven meta-omschrijving, maar hoeft niet bezwaarlijk te zijn.

Jouw meta description tag wordt niet altijd overgenomen

Oké, dan doe je moeite om een meta description tag aan je pagina’s toe te voegen, neemt Google die niet over? Klopt. Kan zomaar gebeuren. De belangrijkste reden waarom de zoekmachine iets anders weergeeft is dat iemand een zoekopdracht invult waar woorden in voorkomen die jij niet in jouw meta-omschrijving hebt opgenomen. Google zoekt die woorden dan op in de tekst om die in de zoekresultaten te kunnen tonen.

Twee meta-omschrijvingen die Google zelf heeft gegenereerd

Deze meta-omschrijvingen heeft Google zelf gegenereerd. De eerste omdat er geen meta description tag was ingevoerd. Maar de tweede???

De zoekmachine kan ook gewoon eens eigenwijs zijn en vinden dat een aantal zinnen op jouw webpagina beter kan dienen als samenvatting. Bijvoorbeeld wanneer je de meta-omschrijving volgepropt hebt met zoektermen, waardoor deze gewoon niet lekker leest. Want dat heeft Google ook gewoon door.

 

Andere snippets

De mensen die Yoast SEO gebruiken, weten wel dat je naast de meta-omschrijving ook nog andere snippets kunt aanpassen. Via het icoontje ‘Sociaal’ links in het overzicht van Yoast SEO kom je op een overzicht waar je de snippets voor Facebook en Twitter kunt aanpassen. Zo heb je voor de weergave op deze sociale platformen andere teksten dan in Google.

Samengevat: hoe schrijf je de beste meta description tag?

Er is een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om echt wat aan je meta-omschrijving te hebben. Let bij het invullen van de meta description tag dus op:

  1. Gebruik je zoekterm in de meta-omschrijving
  2. Houd rekening met de maximale lengte
  3. Schrijf prikkelende teksten
  4. Haal de lezer over om je pagina te bezoeken

Lees het alsof je zelf je doelgroep bent, zodat je zelf ook voelt of het je aanspreekt. En of je dus geneigd bent om op het zoekresultaat te klikken.

Kijk ook eens de kunst af

Je hoeft echt niet alles zelf te bedenken. Er is niks mis met de kunst afkijken, dus doe gerust je inspiratie op bij je concurrenten. Ga daarbij alleen niet kopiëren, dan ben je niet uniek en dat levert je niks op.

Heb je hier inspiratie uit opgedaan? Wil je nog wat vragen, opmerken of aanvullen? Voel je vrij om hieronder te reageren.

Website | + berichten

Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.

Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?

6 antwoorden
  1. Michiel
    Michiel zegt:

    Leuk artikel, Nathan! Goeie analyse van de maximale lengte en nuttige tip ook met de datum waar je rekening mee moet houden, dat is een goeie.

    Het lijkt ook mooi te kloppen: de meta description van dit blogartikel wordt op desktop volledig weergegeven, maar op mobiel wordt hij afgebroken (tenminste bij mij). De description heeft een lengte van 229 karakters en bij mij breekt ie ‘m af na 198. Er zit ook een datum op je artikel, dus je analyse van max 195 voor mobiel klopt dan wel. Hoewel ik ook ergens las dat er op Google mobiel ook al snippets zijn gespot van 300 karakters… Dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op! Het zal ook wel te maken hebben met de schermgrootte van mobiele apparaten? Daar kan flink verschil in zitten bij verschillende typen smartphone.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Zo zie je dan maar: beter kort dan lang. Sowieso zou ik zelf lange meta-omschrijvingen van 300 leestekens niet lezen. Ben ook geen fan van de langere tweets van 280 leestekens. In zowel de meta-omschrijving als in tweets zit wat mij betreft juist de kracht in “kort”.
      En ik moet de meta-omschrijving van deze pagina dus aanpassen. Ik wil onder de 195 blijven. Dus dank voor de tip :-)

    • Michiel
      Michiel zegt:

      Ja, met kort kan je in ieder geval niet de mist ingaan met afgebroken descriptions! 160-195 tekens is altijd prima. Je zou kunnen beargumenteren dat een langere description je zoekresultaat meer eruit laat springen, omdat je dan meer regels hebt t.o.v. andere zoekresultaten. En je kunt er wat meer info in kwijt. Maar dan nog is het de vraag of je de volle 320 tekens zou moeten gebruiken: het weegt denk ik niet op tegen het nadeel van afgebroken descriptions op mobiel.

  2. Marie Louise
    Marie Louise zegt:

    Dank je wel Nathan voor jouw waardevolle artikel. Toch ben ik nog aan het twijfelen: als ik de zoekterm al in de titel en in de slug heb heb verwerkt, moet deze dan nog wél in de meta omschrijving voorkomen of niet? Daar ben ik nog niet helemaal uit na het lezen van jouw artikel.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Jazeker wil je de zoekterm nog in de meta-omschrijving laten terugkomen Marie Louise. Als dat niet duidelijk genoeg is, pas ik dat aan in het artikel. Het is namelijk zo dat de zoekmachines (woorden uit) de zoekterm vetgedrukt willen weergeven in de zoekresultaten. Als deze niet voorkomen in de meta description tag, zal de zoekmachine zelf een meta-omschrijving genereren waarin die woorden wel voorkomen. Dan krijg je geen mooie, leesbare meta-omschrijving en dat wil je voorkomen.

      Wanneer je de meta description in je CMS zet, wil je daar dus zeker de (hoofd)zoekterm in terug laten komen.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

You have to agree to the comment policy.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.