Samenvatting hotelreviews in Google zoekresultaten
Na Google Hotel Finder is sinds eind januari 2016 ook de samenvatting van hotelreviews in Nederland beschikbaar. Google noemt dit zelf ‘Reviewoverzicht’. Voor hotels, bed & breakfasts en andere aanbieders van overnachtingen een belangrijk detail. De Googlegebruiker die een slaapplek zoekt, ziet in één oogopslag de positieve, maar ook de negatieve punten uit reviews die over hun zaak zijn achtergelaten. Hoe ziet dat Reviewoverzicht eruit en waar komt de informatie vandaan? En natuurlijk: hoe zorg je ervoor dat jouw hotel er zo goed mogelijk in naar voren komt? Oh, en: dat Google-recensies nog steeds relevant zijn, licht ik ook nog toe.
Google Reviewoverzicht voor hotels
Eind 2015 werd het Reviewoverzicht uitgerold in de Engelstalige versie van Google. Daarvoor werd in de Google Knowledge Graph Box van het hotel een aantal Google-reviews weergegeven. Het grote verschil is dat de gebruiker nu een snel overzicht heeft van de gemiddelde score van een hotel op een drietal punten. In de samenvatting worden de volgende onderdelen weergegeven:
- Kamers: hoe ervaart men het formaat van de kamers, zijn ze modern of gedateerd, zijn ze goed onderhouden, hoe is de hygiëne en hoe zijn de facilitaire voorzieningen?
- Locatie: is het hotel goed bereikbaar, hoe is de ligging, zijn er bezienswaardigheden en voorzieningen in de buurt?
- Services en voorzieningen: hoe ervaart men het personeel, hoe zijn de voorzieningen van het hotel zelf, zoals receptie, restaurant, zwembad en dergelijke?
Bij het overzicht staat per onderdeel het gemiddelde van het aantal sterren weergegeven. Daarnaast een korte samenvatting van de beoordelingen op bovenstaande punten. Dat ziet er dan zo uit:
Waar komen deze reviews vandaan?
Voor de hoteleigenaren en andere verantwoordelijken voor overnachtingsaanbieders, is het uiteraard van belang om te weten waar deze reviews op gebaseerd worden. In tegenstelling tot de meeste reviews in Google, komen deze niet van Google Mijn Bedrijf. Deze samenvattingen worden opgehaald vanaf TrustYou, een bedrijf dat gespecialiseerd is in hotelreviews. En zoals je ziet in het voorbeeld hierboven, komt niet ieder hotel er positief uit. Als je gemiddelde score in TrustYou niet goed is, wordt dat nu ineens heel erg zichtbaar in Google.
Eerst Engelse gebieden, nu Nederland
Zoals al aangehaald, werd deze wijziging in de zoekresultaten van Google eind 2015 al bekendgemaakt. Zoals gebruikelijk werd ook deze update als eerste uitgerold voor de Engelstalige zoekresultaten. En nu is deze dus ook in Nederland uitgerold. TrustYou heeft zelf ook trots op zijn website prijken dat zij bijdragen aan de sterren in de Google zoekresultaten:
Opvallende tegenstrijdigheden
Wat wel opvalt is dat er wat tegenstrijdigheden in de Reviewoverzichten zitten. In enkele gevallen is de gemiddelde score matig of slecht, wat resulteert in minder dan 3 sterren, maar komen er wel voornamelijk positieve punten op dat onderdeel naar voren in de samenvattingen. Dit zie je duidelijk naar voren komen bij het onderstaande voorbeeld:
Je ziet hier dat er voor de kamers en ‘Services en voorzieningen’ een relatief lage score is (respectievelijk 2,5 sterren en 2,8 sterren van de 5). Toch zijn de meeste punten uit de samenvattingen eronder ronduit positief. De vraag is dan: waar kijkt de Googlegebruiker vooral naar en neemt deze de moeite om het hotel op te zoeken in TrustYou? Er is (nog) geen mogelijkheid om direct door te klikken naar TrustYou, dus daar zal de gebruiker extra moeite voor moeten doen.
Wat moet je nu doen?
Voor zover het nog niet duidelijk was: allereerst natuurlijk zorgen dat je zelf je vermelding op TrustYou in beheer krijgt. Claim je hotel dus op TrustYou, als je dat nog niet in beheer hebt. Daarna is het natuurlijk van belang die reviews waar nodig te verbeteren. Dat doe je natuurlijk door eerst alle veel voorkomende kritiekpunten te verbeteren. Voor zover dat mogelijk is uiteraard. Uitzicht op een bouwput bijvoorbeeld, is niet iets dat je zelf zomaar oplost. Daarnaast is dat uiteraard een tijdelijk iets. Wel moet je iedere punt van kritiek serieus nemen en als verbeterpunt behandelen.
Verbeter je reviews in TrustYou
Aan de huidige reviews in TrustYou kun je niks (meer) doen. Het beste wat je nu kunt doen is zorgen voor nieuwe reviews, die -als dat tenminste nodig is voor jouw hotel- positiever uitpakken. Dat begint uiteraard met het verbeteren van de veel voorkomende kritiekpunten, zoals hiervoor genoemd. Zorg er wel voor dat de reviews echt zijn en niet louter positief, om de minder positieve punten maar te verbloemen. Het moet kloppen en echt zijn. Maar zorg dat je die reviews actief blijft werven.
Hoe krijg je die reviews?
Hoe je die reviews krijgt, laat ik graag aan jouw eigen creatieve brein over. Het is jouw onderneming, het zijn jouw klanten. Er zijn vele mogelijkheden om te zorgen dat je meer en positieve reviews krijgt. Eén tip geef ik je graag: zorg ervoor dat het je klanten zo weinig mogelijk moeite kost. En zoals hierboven vermeld: het moet echt zijn, dus niet alleen maar lovend, dat gelooft niemand. Zorg er dus voor dat je klant weet dat deze mag schrijven wat hij/zij wil.
Google reviews doen er ook nog toe
Met het reviewoverzicht vanuit TrustYou zijn de Google-recensies beslist niet waardeloos geworden. Sterker nog: de TrustYou reviews zijn (nog) niet zichtbaar in de mobiele zoekresultaten. Daar staat vooralsnog nog steeds het gemiddelde van de Google-recensies.
Sterker nog: wanneer je in de zoekresultaten op desktop doorklikt op ‘Meer over…’ in de Knowledge Graph van een hotel, krijg je een overzicht met enkel de Google-recensies. De recensies uit TrustYou worden hier niet weergegeven. Daarnaast geeft de meest logische zoekterm “hotel plaatsnaam” de Google Hotel Finder weer met Google-recensies:
Klik je door, kom je in de uitgebreide Hotel Finder, met daar wel weer een samenvatting van de TrustYou recensies, als je op een hotel klikt:
In mijn artikel over lokale vindbaarheid heb ik al benadrukt dat het belangrijk is om Google Reviews te ontvangen. Met de samenvattingen van TrustYou in de Reviewoverzichten van Google worden deze echter niet minder belangrijk.
Mijn advies
Naast de Google-recensies en TrustYou reviews zijn er vele andere platforms waar je reviews kunt ontvangen van je klanten. Mijn advies is:
- Breng in kaart waar je hotel al vermeld is en reviews ontvangen heeft
- Bepaal welke platforms als eerste aandacht nodig hebben, bekijk hiervoor eerst hoe alles in Google wordt weergegeven bij je bedrijfsnaam én bij ‘hotel plaatsnaam‘
- Verbeter de kritiekpunten die er nu staan en waar je zelf ook voor verbetering in kunt zorgen
- Stel een plan op om reviews te ontvangen van je klanten
- Reageer waar mogelijk ook op reviews, of ze nu positief of negatief zijn
- Blijf reviews monitoren, je bedrijf verbeteren en reviews vragen aan je klanten
Hulp nodig bij het in kaart brengen van de reviews? Laat het mij weten, ik help je graag.
Wat is jouw conclusie: inzetten op Google-recensies of TrustYou voor jouw hotel? Heb je wat anders te melden of te vragen, laat het dan hieronder weten in de reacties.
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!