Private blog networks: versla ze met echte SEO
Iedere week een nieuw artikel schrijven. Ik heb er gelukkig genoeg inspiratie voor, maar soms doet zich een buitenkansje voor. Dit artikel is namelijk geschreven door Matt Adams van Online Growth Guru en het past heel mooi bij mijn visie en eerdere blogs. Ik mocht het oorspronkelijke artikel over Private Blog Networks vertalen, zodat ook jij profiteert van zijn tips om deze PBN’s te herkennen. Ik heb er nog eigen kennis en ervaringen aan toegevoegd met Matts toestemming.
In dit artikel krijg je alle signalen mee waarmee je kunt bepalen of je een blogger moet afwijzen wanneer die vraagt om te betalen voor een link op hun site. Zeker wanneer ze niet de hoge kwaliteit website ze hebben die ze claimen te hebben.
-Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd op 4 oktober 2018 en geüpdatet en opnieuw gepubliceerd op 13 april 2023-
Manipulatie met onder andere Public Blog Networks
Domain Authority, de autoriteitsscore die Moz geeft om de “kracht” van een website te bepalen, wordt misbruikt door nepbloggers en linkbuilders. Dit gebeurt trouwens ook met de Domain Rating van Ahrefs. Dat moeten we dus zoveel mogelijk voorkomen. Wanneer je op de lange duur succesvol wilt zijn in SEO en online marketing is het superbelangrijk om private blog networks (PBN’s) of linkfarms te herkennen. Dit soort websites is er namelijk alleen maar om de zoekmachines te manipuleren en zo geld aan jou te verdienen.
Waarom je dit wilt voorkomen
Het is niets minder dan verstandig om dit te voorkomen omdat Google, de absolute marktleider in zoekmachineland, al snel gaat ontdekken waar deze netwerken te vinden zijn. En zodra dat gebeurt, verdwijnen deze uit hun zoekresultaten. En daarna verdwijn jij uit de zoekresultaten. Wat voorkomt dat jij succesvol kan ondernemen, want Google is voor veel ondernemingen een belangrijke manier om klanten te krijgen.
Nog een risico van PBN’s
Een ander risico is dat het hele private blog network door de eigenaren wordt opgeheven. Dat kan zomaar gebeuren, om wat voor reden dan ook. Weg links waarvoor je betaald hebt en waarvan jij dacht dat je er baat bij zou hebben.
Stel dat je klant bent (geweest) bij deze partij en die stopt ermee, waardoor alle links die jij vanaf hun websites krijgt, in een periode van een paar maanden verdwijnen:
> Lees hier meer over de risico’s van linkbuilding
Herken zelf Private Blog Networks
Ook jij herkent deze websites makkelijk als onderdeel van een PBN wanneer je dit een paar keer hebt gecheckt. Maar vergeet niet dat PBN’s niet de enige manier is waarmee mensen de zoekresultaten proberen te manipuleren. Een systeem als Keyboost van @iPower is een ander voorbeeld. Wanneer je hier gebruik van maakt is er een groot risico dat het organisch bezoek aan je website er zo uit gaat zien:
Waarom dit stuk over Private Blog Networks?
Waarom ik dit schrijf? Omdat ik jou met mijn ervaring wil helpen begrijpen wat er te overwegen valt, en welke goede en slechte kanten dit soort dingen heeft. Wanneer jouw website of onderneming groeit, krijg je regelmatig dit soort mails:
Veel mensen die dit soort mails sturen zeggen duizenden blogs te hebben waar jij jouw link kunt toevoegen. Ten eerste: hoe is dat überhaupt mogelijk? Ten tweede: het is BULLS**T.
Daarom krijg je in dit artikel duidelijke, praktische tips om goed van slecht en geweldig van smerig te onderscheiden. Te beginnen met een korte uitleg hoe blogs hun domeinautoriteit manipuleren.
Hoe Private Blog Networks werken en hoe ze domeinautoriteit manipuleren
Private Blog Networks (PBN’s) zijn er alleen maar om de zoekmachine-algoritmes te manipuleren en omdat de eigenaren rijk willen worden van oprechte bedrijfseigenaren zoals jij en ik. De eigenaren zetten een hoeveelheid aan websites op die weer flink onderling naar elkaar linken. Zo geven de websites linkjuice door aan elkaar, waarmee ze de domeinautoriteit (DA) van deze websites even snel manipuleren. En die DA gebruiken ze dan om hun links aan jou te verkopen.
Proactieve PBN’s
Sommige PBN’s zijn heel proactief. Ze sturen continu mails om bedrijven zoals de jouwe te interesseren voor een betaald artikel of betaalde links op hun netwerk. En daarbij zullen ze de domeinautoriteit vaak ook gebruiken. Een spreadsheet met daarin prijzen wordt ook vaak gebruikt.
Betaal in geen enkel geval voor deze links.
Ik zal niet beweren dat al deze websites nep zijn, maar áls er echte websites zijn die interessant zijn om backlinks van te krijgen, benader ze dan gewoon zelf. Doe het niet via deze onbekende persoon die jou een e-mail heeft gestuurd.
Reactieve PBN’s
Met de supersnelle groei van blogger outreach (het actief benaderen van bloggers voor linkbuilding) zijn er eigenaren van PBN’s die gewoon zitten te wachten op mails van mensen die als hongerige wolven op zoek zijn naar links. Als je dan een reactie krijgt, zal het iets zijn als: “Je kunt een link plaatsen voor € 100,-”
En ook al adviseer ik om het niet te doen, ben ik zelf weleens geneigd geweest om hier een zakelijke discussie van te maken. Dat hoort er een beetje bij als je opportunistisch bent.
Maar als je meer links wilt krijgen, weet dan in ieder geval hoe je een (onbetrouwbaar) private blog network herkent:
Hoe je een onbetrouwbaar PBN herkent
Het is nogal een lijst, dus eerst alles op een rijtje voor je. Kan je ofwel direct doorklikken naar wat jij wilt weten, ofwel snel zien wat er op jouw checklist hoort te staan om een PBN-website te herkennen:
- Het e-mailadres
- De kwaliteit van hun on-page SEO
- Matige tot slechte teksten
- Meerdere links naar dezelfde website
- Tekst in de footer
- Sites met hetzelfde design
- Veel verschillende onderwerpen
- Eerste artikel in correlatie met DA
- Vaagheid rondom contactgegevens
- Pagina met linkpartners (meestal in footer)
- Posities in Google
1. Het e-mailadres: al snel een afknapper
Aan een e-mailadres herken je al snel de types waar je beter niet mee in zee kunt gaan. Vaak zijn het Gmail- of Hotmailadressen of andere relatief anonieme e-mailadressen. Waarom zou je een e-mailadres vertrouwen dat niet eens gekoppeld is aan de website van een legitiem bedrijf? Wantrouw daarom mensen die niet mailen vanaf hun zakelijke e-mailadres.
In het voorbeeld hierboven zie je een mail.com e-mailadres. Wat ook opvalt is dat er een mail is gestuurd naar een info@-e-mailadres, dat bij ons niet in gebruik is. We ontvangen de mails wel, maar het e-mailadres wordt echt nergens vermeld of gepromoot. Het feit dat ze naar info@ e-mailen zegt dat ze gewoon maar op de gok (waarschijnlijk in bulk) e-mails sturen naar algemene e-mailadressen.
Oké, het betekent niet per se dat het onbetrouwbaar is. Het is één van de vele signalen, en met één signaal ben je er natuurlijk niet, dus loop ook de andere signalen na. Bekijk de websites eens die ze je voorstellen en bekijk die eens met enige gepaste zorgvuldigheid.
2. De kwaliteit van hun on-page SEO
Het eerste wat je doet op de websites is de kwaliteit van hun eigen SEO op de pagina’s zelf (on-page) eens kritisch bekijken. Vraag jezelf daarbij af:
Zijn de paginatitels automatisch gegenereerd of algemeen, of zijn ze uniek en weloverwogen?
Dat doe je zo:
Bezoek de homepagina van de website en ga dan met je muis op het tabblad staan. Wanneer je met de muis over het tabblad gaat, zie je iets dat eruitziet als hieronder. Dat is de paginatitel, die tot zo’n 60 leestekens lang mag zijn.
Voor het geval je het niet doorhad: het bovenstaande voorbeeld is behoorlijk slecht. Het is duidelijk een automatisch gegenereerde paginatitel, gebaseerd op de websitenaam. Hier is verder geen enkele tijd of moeite in gestoken, er staat niets om te omschrijven waar de website over gaat of zo. Wat je bij PBN-sites ook veel ziet is dat de titel van de homepagina bestaat uit ‘Home’, en daarvoor of daarna de naam van de website.
Een goede paginatitel ziet er ongeveer zo uit:
Je ziet dat hier iets staat waar over nagedacht is. Of het beter kan? Misschien wel, maar het is geen magere, weinigzeggende paginatitel.
3. Matige tot slechte teksten
Er zijn veel websites waarop de teksten matig zijn, dat zeker. Maar bij veel PBN-websites is het wel echt om te huilen wat je tegenkomt. Vreselijke kopteksten, inhoudelijk slechte teksten, kortom: je hebt er niks aan. Grote kans dat je dan te maken hebt met een website uit een Private Blog Network, zeker in combinatie met andere genoemde factoren. Kijk maar eens hoe “lekker” dit leest:
Stel je voor dat iemand zo tegen jou zou gaan praten. Dan zou je toch onmiddellijk het meldpunt verwarde personen bellen? ;-)
De volgende tekst heeft zelfs een kop waarbij je je afvraagt: “Is dit serieus?”
En wat hebben twijfels van ondernemers (tweede zin) in hemelsnaam te maken met online boerenkaas kopen? Dit is echt een totaal onsamenhangende woordenbrei.
Onderdeel van de matige content is ook welke titels de artikelen hebben. Wat opvalt is dat je op veel van dit soort websites titels ziet in de vorm van vragen, of andere titels die heel erg clichématig overkomen.
Is dit dan keihard bewijs dat je met een onbetrouwbare PBN-website te maken hebt? Niet per se, dus check ook even de andere factoren.
4. Meerdere links naar dezelfde website in één artikel
Als er iets is wat echt een signaal is dat een artikel ergens geplaatst is om links mee te oogsten, is het wel dat er meerdere links naar dezelfde website of domeinnaam gaan in één artikel. Ook wanneer er maar één uitgaande link in ieder artikel staat, is dat een signaal van een website die er alleen maar is om backlinks naar andere websites aan te leggen.
Nu moet ik zeggen dat ik in de afgelopen jaren heb geconcludeerd dat sommige PBN-organisaties dit niet meer toepassen. Dat zijn wel de slimmere PBN’ers moet ik toegeven. Deze PBN’ers publiceren betere artikelen dan we gewend zijn bij PBN’s én linken ook naar meerdere websites in één artikel. Bij deze PBN’s moet je het dus hebben van de andere signalen. En die zijn er nog voldoende. Vooral nummer 5, 7, 9 en 10 zijn bijna altijd aanwezig op ieder PBN.
5: Wat staat er in de footer?
Ook de footer geeft iets weg over de moeite die er in een website gestoken is. In een website uit een private blog network wordt natuurlijk weinig moeite gestoken. In vrijwel alle gevallen staan de details van het theme nog gewoon in de footer, zoals in dit voorbeeld:
6: Zien ze er allemaal hetzelfde uit qua design?
Grote kans dat verschillende websites uit een PBN er (nogal) hetzelfde uitzien. Misschien een enkele variatie qua kleuren, maar verder lijken ze wel heel erg op elkaar. En let op: als je goed zoekt, zie je ook nog wel eens dat er dezelfde artikelen artikelen op staan…
7: Staan er veel verschillende onderwerpen op?
Wat echt heel duidelijk weggeeft dat je te maken hebt met een website uit een private blog network is dat een website artikelen over (te) veel diverse onderwerpen heeft. Er zijn PBN-websites die wel echt 1 (hoofd)onderwerp hebben hoor, laat dat duidelijk zijn. Maar wanneer het van mode naar loodgieters en mediation gaat, is de website wel heel inconsistent qua inhoud. En dat is echt wel een heel duidelijk signaal dat het een PBN-website is.
8. Correspondeert de leeftijd van het eerste artikel met de DA?
Dit lijkt misschien moeilijk, maar dat valt gelukkig mee. Als jou een mooie domeinautoriteit wordt voorgespiegeld, kijk dan ook naar de datum van het eerste artikel op de website. Als het eerste artikel nog vrij recent is, is het vreemd als de website een hoge DA heeft. Je kunt er dan vanuit gaan dat het domein gekocht is toen deze weer vrijkwam nadat een vorige eigenaar de domeinnaam niet heeft verlengd, en dat de domeinautoriteit is opgebouwd door een vroegere website-eigenaar. PBN-ondernemers kopen vrijwel altijd websites op die ‘uit quarantaine’.
De publicatiedatum van artikelen (hoewel, het gaat vooral om de datum waarop er voor het laatst een update is gedaan) vind je in de XML-sitemap van een website. Niet iedere website heeft een XML-sitemap, maar als die er is, vind je die meestal door /sitemap.xml achter de domeinnaam te plaatsen. De sitemap voor artikelen is vaak /post-sitemap.xml.
Je kunt de domeinautoriteit niet in korte tijd enorm doen groeien. Daar gaat tijd, veel werk en een hoop promotie in zitten. Als het oudste artikel op een blog nog geen 12 maanden oud is, is een DA of DR van 40 echt het maximale. En zelfs dat is al heel veel.
9: Vaagheid rondom de mensen achter een website en de contactpagina
Als het moeilijk of zelfs onmogelijk is om een website-eigenaar te achterhalen, is de kans groot dat je met een PBN of een andere minder betrouwbare website te maken hebt. Alleen een contactformulier of e-mailadres om contact op te nemen moet eigenlijk al alarmbellen doen rinkelen. Het is in Nederland -in tegenstelling tot veel andere landen- sowieso verplicht om adresgegevens te vermelden op een website.
De vaagheid is geen vereiste. Ik kom ook PBN’s tegen waar de eigenaren gewoon hun bedrijfsnaam op vermelden. Of die hun gegevens niet afschermen wanneer je de domeinnaam checkt op SIDN.nl.
10. Pagina met linkpartners
Soms staan ze in de footer, soms zelfs gewoon in het hoofdmenu van de website: linkpartners. Een pagina met linkpartners is sowieso wel heel erg 2009, maar het is ook wel een heel duidelijk signaal dat er aan linkruil gedaan wordt. Vaak staat zo’n pagina vol met links, wat het onoverzichtelijk en onaantrekkelijk maakt. Wees eerlijk, hoeveel tijd zou jij besteden om een pagina als deze te bekijken en eventueel op een link te klikken?
En ga je dan nog scrollen om te zien wat hier allemaal onder staat? Lijkt me niet hè? Nutteloos dus, zo’n pagina. En je ziet ze nog op vrijwel iedere PBN-site staan. Waarmee het dus een van de signalen is die je kan afvinken om te checken of een website bij een private blog network hoort.
11: Check de posities in Google
Kijk eens of deze website op interessante zoektermen scoort in Google. Zo krijg je een duidelijk beeld of het verkeer naar hun website overeenkomt met hun domeinautoriteit. Staat de website wel ergens in de zoekmachines? Dat werkt het best en het snelst met een SEO-tool als Mangools, Ahrefs, Semrush, Ubersuggest of Moz. Je voert de domeinnaam in en krijgt een aantal organische posities te zien:
Je ziet in bovenstaande screenshot uit Ahrefs al dat de resultaten niet echt om over naar huis te schrijven zijn. Hoogste positie is 31, vooral zoektermen met minder dan 100 zoekopdrachten per maand, met als uitzondering de zoekterm ‘stalventilator’, met een zoekvolume van 150 en een positie in de onderste regionen van de zoekresultaten.
Geen betaald abonnement op een SEO-tool? Met de gratis versie van Ubersuggest krijg je ook al een aardig inkijkje. In dit geval vindt Ubersuggest zelfs wat meer organische posities, waar we alleen geen details van krijgen:
En ondanks dat Ubersuggest 25 organische posities voor deze website weet te achterhalen, zien we ook dat het aantal zoektermen aan het afnemen is. Kortom, echt scoren in de zoekmachines lukt niet echt met deze website.
Aan welke van deze punten voldoet een PBN nu?
Matt gaf al bij een aantal punten aan dat ze niet per se een signaal zijn voor een website uit een private blog network. Eén of enkele van deze punten op zich zijn inderdaad geen sluitend bewijs. Als een website aan een behoorlijk aantal van deze punten voldoet, en zeker ál deze punten tegelijk, wees dan op je hoede.
Als je regelmatig deze punten naast een vermoedelijke PBN-website houdt, weet je straks zelfs zonder de lijst ernaast te bepalen of het inderdaad een PBN-website is.
Meer artikelen over deze onderwerpen:
> Linkbuilding doe je niet zo
> Hoe Domain Rating geen invloed heeft op je SEO. En toch weer wel.
Aan het begin van dit artikel werd je al gewezen op de risico’s. Nu weet je ook hoe je PBN’s kunt herkennen. Heb je vragen of wil je hier iets anders over kwijt, laat je lekker gaan in de reacties hieronder ;-)
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Of je SEO nu interessant vindt of er helemaal geen interesse in hebt, als je een website hebt, heb je er nu eenmaal mee te maken. Juist omdat ik het leuk vind, schijf ik er graag en vaak over en uit reacties blijkt dat het zelfs mensen met een aversie tegen zoekmachine-optimalisatie helpt.
Begonnen in 2012 met het idee webteksten te schrijven, ben ik me steeds verder gaan verdiepen in SEO en het daarmee verbonden CRO (conversie-optimalisatie). In al mijn artikelen help ik je jouw website te verbeteren om er zo meer omzet uit te halen. Wedden dat je het nog leuk gaat vinden ook?
Dank je wel voor dit artikel. Zou je een voorbeeld kunnen noemen van een PBN die (op dit moment) wel geschikt is om artikelen op te plaatsen? Dus die naar alle waarschijnlijkheid niet hoeven te rekenen op een ban van Google.
Zelf geloof ik niet in PBN’s. Althans, uitgaande van de definitie dat het een blognetwerk is dat alleen maar is opgezet om zo backlinks te kunnen creëren voor jezelf, je eigen bedrijf en/of klanten. Dat soort websites voegt namelijk geen enkele waarde toe aan het internet en is daarmee enkel nuttig (voor zover dat woord van toepassing is) voor de backlinks. Dat het je op korte termijn wat kan opleveren in met name hogere posities sluit ik niet uit, maar het effect is waarschijnlijk miniem en de kans dat het effect uiteindelijk verdwijnt is groot.
Mooi artikel, kunt de gebruikte categorieën er ook nog aan toevoegen want bij het bezoeken van 100+ van zulke sites afgelopen dagen zag ik een nogal wat met exact dezelfde categorieën waaraan ik ze kon herkennen.
Kreeg het idee dat ze vooral hun eigen klanten op deze sites zetten maar zou inderdaad best kunnen dat ze tegen betaling ook artikelen van anderen accepteren.
Goede Tim, dank je. Je ziet inderdaad vaak dezelfde categorieën terugkomen als websites in hetzelfde blognetwerk zitten. Van een aantal partijen die flinke PBN’s hebben van honderden websites, weet ik dat ze die inderdaad inzetten voor hun eigen klanten. Maar wat ik daarbij ook zie is dat er volop geruild wordt tussen partijen die al dan niet wat met elkaar samenwerken.
En je kan inderdaad ook tegen betaling artikelen op een aantal PBN’s laten plaatsen. Als je weleens van die mails krijgt met linkruilverzoeken of aanbiedingen voor linkbuilding dan staan er in de spreadsheets die ze met je delen vaak ook de nodige websites uit PBN’s.