5 praktische SEO-tips die niemand je vertelt

5 praktische SEO-tips die niemand je vertelt

Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 12 juni 2014 en is geüpdatet en uitgebreid op 7 maart 2019

Er zijn online veel blogs en pagina’s met SEO-tips te vinden. Vele geven je dezelfde adviezen, maar als je goed zoekt, kom je ook regelmatig echt goede tips tegen. Er zijn er ook die je mooie dingen beloven, maar dat niet waarmaken. Ik gooi het eens over een andere boeg en geef je tips die je wellicht niet verwacht. Tips die je wellicht niet zo snel onder SEO-tips zou scharen. En toch hebben ze beslist met SEO te maken. De volgende tips licht ik hieronder elk uitgebreid toe:

  1. Zorg voor een betrouwbare website
  2. Vergeet de afbeeldingen niet
  3. Gebruik een goede tagline
  4. Schrijf niet voor Google
  5. Focus niet alleen op zoekvolume

1. Zorg voor een betrouwbare website

Wanneer er bezoekers op je site komen, wil je dat ze zo lang mogelijk op je site blijven. Een betrouwbare uitstraling is daar een belangrijke basis voor. Wanneer de bezoeker op een bepaald moment concludeert dat hij/zij jouw website niet voldoende vertrouwt, ben je hem of haar kwijt. Er zijn veel factoren waarmee jij de betrouwbaarheid van je website zelf kunt beïnvloeden. Ook Google houdt hier rekening mee. Zij willen relevante zoekresultaten geven aan jou en de andere gebruikers van hun zoekmachine. Dus beoordelen zij ook de kwaliteit van websites.

Zo zwart-wit als een panda

Onder de kwaliteit valt ook de betrouwbaarheid. Dit valt allemaal onder Google Panda, waar in mei 2014 een belangrijke update van plaatsvond. En let wel: net als de Panda is deze beoordeling heel zwart-wit. Het is goed of slecht, er is geen middenweg. Neem dus alle twijfel weg en zorg voor een website die er professioneel en betrouwbaar uitziet, bijvoorbeeld met persoonlijke foto’s.

Betrouwbare site - vergeet de afbeeldingen niet

Persoonlijke foto’s dragen bij aan de betrouwbaarheid van een website

2. Vergeet de afbeeldingen niet

Naast het feit dat afbeeldingen bijdragen aan de leesbaarheid van een tekst, hebben ze ook hun invloed op je vindbaarheid. Wanneer je de afbeeldingen dus op de juiste manier gebruikt, zijn ze een relevante SEO-factor. Vooropgesteld: Google traint de Googlebot om veel te begrijpen, maar afbeeldingen kunnen ze nog niet helemaal begrijpen. Dus ben jij er mede-verantwoordelijk voor dat de afbeeldingen worden “gelezen” door de Googlebot. Zorg er daarom voor dat je de afbeelding per pagina de juiste titel meegeeft. Het best doe je dat met het volgende driestappenplan:

  1. Geef de foto op je harde schijf een goede omschrijving, indien mogelijk/van toepassing inclusief de zoekterm voor de pagina waar deze op komt te staan
  2. Geef de afbeelding dezelfde (of een iets andere) titel wanneer je deze hebt geüpload; in WordPress wordt de titel automatisch overgenomen uit de bestandsnaam
  3. Schrijf een goede alt tekst; denk hierbij vooral aan hoe je de afbeelding zou omschrijven aan iemand die ‘m niet kan zien, inclusief context met het onderwerp van je pagina

Op deze manier krijgt de Googlebot de informatie over het onderwerp van de afbeelding en zullen ze de afbeelding ook als zodanig indexeren. En daarmee tikt het weer aan als SEO-factor voor jouw pagina, mits je dus wel de focus zoekterm hebt gebruikt.

3. Gebruik een goede tagline

Zoals vele vakgenoten schreef ik ook een betoog voor een goede tagline op je website. Nu is de tagline zelf niet direct een SEO-factor, maar deze kan wel weer iets bijdragen aan je vindbaarheid. Wanneer je namelijk (een van) je belangrijkste zoektermen in je tagline zet, wordt dit door de Googlebot gelezen en dus ook meegewogen. Zorg er wel voor dat de tagline echt als tekst op je site wordt vermeld en dus niet in een afbeelding staat.

4. Schrijf niet voor Google

Inderdaad: schrijf niet voor Google. En bedenk even dat ik dit advies in 2014 al gaf, toen ik dit artikel voor het eerst publiceerde. Al zolang ik webteksten schrijf, is dit mijn devies. In het kort: wanneer je jouw teksten volpropt met zoektermen, wordt de tekst daar uiteindelijk niet leesbaarder van. De kwaliteit van je pagina (en website) gaat hierdoor omlaag en met dank aan Google Panda (zie punt 1) gaat het je niet helpen in je rankings.

Daarnaast raak je jouw bezoekers snel kwijt wanneer je tekst weinig hout snijdt. Lange teksten, volgepropt met -vaak zelfs zo exact mogelijke- zoektermen worden er niet beter op en je bezoeker verlaat al snel je website. Schrijf dus vooral met de lezer in je achterhoofd. Wat komt hij of zij op deze pagina doen? Wat is relevante informatie voor de bezoeker van deze pagina? Schrijven voor Google loonde tot ongeveer 2010 misschien nog voor je vindbaarheid, maar Google wordt gelukkig steeds slimmer en trapt er niet meer zo makkelijk in. Schrijf dus voor je klant en als die tijdens het lezen .

SEO-tip 4 - schrijf niet voor Google

5. Focus niet alleen op zoekvolume

Doe je wat aan SEO, dan doe je zoektermenonderzoek. Toch? Lees anders dit artikel nog even, waarin ik uitleg waarom je echt moet beginnen met zoektermenonderzoek. Doe je dat onderzoek, focus dan niet alleen op zoekvolume. Want er kan best veel gezocht worden op een bepaalde zoekterm, maar wat als er minder op geklikt wordt dan erop gezocht wordt? En wat als er vooral op Google Ads geklikt wordt en niet op de organische zoekresultaten?

Jazeker, het gebeurt, zoektermen waar wel op gezocht wordt, maar fors minder op doorgeklikt wordt. Dat kan vele redenen hebben en daarom is het juist goed om dit goed te onderzoeken. Kijk bijvoorbeeld eens naar dit voorbeeld:

Enkel zoekvolume is niet alles: ook klikken in de zoekresultaten én de verdeling over betaalde en organische klikken zijn relevant

Wat valt er zoal op als je naar bovenstaande informatie kijkt? Ik zet het even voor je op een rijtje:

  1. Er wordt ongeveer 32.000 keer per maand gezocht op ‘adwords’
  2. Er wordt maar 13.014 doorgeklikt in de zoekresultaten: slechts 41% klikratio
  3. Van die 13.014 klikken is 86% op de betaalde zoekresultaten; slechts 1.822 klikken zijn organisch

Een snelle rekensom (oké: ik doe dat op de rekenmachine ;-) ) levert op dat maar 5,7% van alle mensen die googelt op ‘adwords’ doorklikt op de organische zoekresultaten. Loont het dan nog de moeite om dan vol in te zetten op SEO?

Deze data krijg je uit Ahrefs (aff.), wat mij betreft de meest complete tool voor SEO-professionals, zeker als je kijkt naar deze klikdata in hun Keywords Explorer.

Kies een zoekterm met meer potentie

Uit dit rijtje zou ik dus een zoekterm kiezen met meer potentie, in dit geval ‘google shopping’. Daarvan is het grootste deel van de klikken wel organisch. Of ik zou verder onderzoeken of ik niet meer heb aan bijvoorbeeld ‘adwords bureau’ of adwords+plaatsnaam. Grote kans dat de klikratio daarop hoger is en de potentiële klanten ook concreter zijn.

Meer hierover in ‘Waarom zoekvolume alleen niet voldoende is bij zoektermenonderzoek‘.

Heb jij wat aan deze tips?

Wat mij betreft geen standaard SEO-tips en dat is niet zo makkelijk, aangezien er al zoveel over dit vakgebied te vinden is online. Wat heb jij aan deze tips gehad? Ik ben benieuwd naar jouw reactie.

8 antwoorden
  1. Gijsbert
    Gijsbert zegt:

    Nathan, goeie tips. Het valt mij op dat de site niet mobiel vriendelijk is. Is dat niet iets wat voor de gebruiker beter is? Ook Google weegt dit mee.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Klopt Gijsbert. Mijn site is twee jaar geleden opgezet zonder de kennis die ik nu heb op het gebied van websites en SEO. Er komt een nieuwe site, die responsive moet zijn. Dit keer wordt het alleen een stuk beter voorbereid, dus nu gaat er veel tijd in de voorbereiding zitten :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dat vind ik fijn om te lezen Justin. Vooral dat je er wat mee kunt, maar dat je mijn website als favoriet opslaat is een mooie kers op de taart. Dank je wel! :-)

    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Als je begint met de afbeeldingen Gert, heb je al de eerste stap gezet. Volgens mij is dat nog wel te behappen, toch? Zorg dat je de afbeeldingen hernoemt tot een duidelijke omschrijving waar de foto’s over gaan, inclusief de zoektermen die relevant zijn voor de pagina waarop de afbeeldingen geplaatst worden.

      En met die betrouwbare site zit het bij jou wel goed. Je doet niet geheimzinnig, adresgegevens staan vermeld enzovoorts.

  2. Trudy Wehrmeijer
    Trudy Wehrmeijer zegt:

    Vond dit stuk min of meer bij toeval. Hier knapt een mens van op! Ik schrijf als hobby reisblogs en heb die inmiddels ondergebracht op één site. Zoals gezegd, het is een hobby maar ik wil WEL graag gevonden worden door Google om te kunnen worden gelezen door mogelijke geinteresseerden. Heb daarom al veel gelezen over SEO. Heel interessant maar vaak ook te technisch voor mij. Maar kijk, aan die afbeeldingen kan ik wat doen en bij veel foto’s heb ik inmiddels de ALT-code ingevuld. En ja, ik schreef al nooit voor Google maar voor mijn lezers. En dat dat kennelijk ook geldt, maakt mijn dag goed. Dankjewel.
    Al met al heb ik als leek en hobbyist langzamerhand bij het hele SEO-gedoe wel een kip-en-ei gevoel.: ik val meer op bij Google als ik word gelezen maar om te worden gevonden heb ik een hogere plek bi Google nodig!

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Nou, zo’n reactie als de jouwe mag er ook zijn hoor, dank je wel! :-)
      Ik heb natuurlijk even gekeken op de website en wat me wel opviel is dat de blogs over West-Amerika verwijzen naar een extern blog, die weliswaar ook van jullie is, maar daarmee minder bijdraagt aan de content van jullie hoofdsite.

      Twee tips nog:
      – Maak een menu bovenin naast ‘home’
      – Link (meer) tussen de blogs onderling en ook naar externe websites

      Vooral links die extra informatie geven en daarmee waarde toevoegen voor de lezer, gelden om juist die reden (waarde toevoegen) ook als goede signalen voor Google.

      En voor wat betreft gevonden en gelezen worden zijn er tegenwoordig gelukkig sociale media! :-)

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.