Zoekwoorden-onderzoek- een praktische handleiding.

Zoekwoorden-onderzoek: een praktische handleiding

Dat zoekmachine-optimalisatie begint met zoekwoorden-onderzoek lijkt me logisch. Zonder te weten op welke zoekwoorden (hier zo meer over) je gevonden wilt worden, ben je als een kapitein die geen specifieke haven heeft om naartoe te varen. Omdat je niet weet wat je uiteindelijke doel of eindbestemming is, is er geen route, geen strategie. Dus doe je je zoekwoordenonderzoek om die doelen te bepalen. En dat kun je zelf doen. Of in ieder geval de basis. Want wie staat er aan de basis van jouw website? En ik denk dat je er nog weleens lol aan zult beleven ook.

-Dit artikel werd oorspronkelijk gepubliceerd op 1 mei 2014 en is voor het laatst geüpdatet op 4 maart 2021-

Waarom ‘zoekwoorden onderzoek’?

Zonder zoekwoorden onderzoek ben je als een kapitein op een schip zonder duidelijke eindbestemming. Je zet koers, waarbij je wel een beetje idee hebt waarnaartoe, maar of je echt je doel bereikt is een kwestie van mazzel of toeval. Weet je waar mensen op zoeken, dan weet je waar je op moet inzetten om vindbaar te zijn in de zoekmachines. Het onderwerp van deze handleiding is daar een heel mooi voorbeeld van.

Zoekwoorden onderzoek versus zoektermen onderzoek (en meer)

Zoals je waarschijnlijk wel weet houd ik het zelf liever op ‘zoektermen’ dan ‘zoekwoorden’, omdat ‘zoekwoorden’ de suggestie kan wekken dat het om een enkel woord gaat. Zoektermenonderzoek dus ook, maar de meeste mensen blijken te zoeken op ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je ziet in onderstaande resultaten uit Ahrefs’ Keywords Explorer:

Varianten op 'zoekwoorden onderzoek' en 'zoektermen onderzoek' in Ahrefs, waarbij opvalt dat er vooral gezocht wordt op 'zoekwoorden onderzoek', met spatie dus, en fors minder op 'zoektermenonderzoek'.

En Google maakt ook nog een duidelijk verschil tussen ‘zoektermen onderzoek’ en ‘zoekwoorden onderzoek’, zoals je in de zoekresultaten ziet:

Google top 5 voor 'zoekwoorden onderzoek' maart 2021 met Google Zoekwoordplanner op 1, daarna doublesmart.nl, frankwatching.om, onlinemarketingagency.nl en ompro.nl.

Vergelijk bovenstaande top 5 voor ‘zoekwoorden onderzoek’ maar eens met de top 5 voor ‘zoektermen onderzoek’:

Google top 5 voor 'zoektermen onderzoek' maart 2021 met doublesmart.nl op 1, daarna de Zoekwoordplanner, onlinemarketingagency.nl, optimusonline.nl en imgemak.nl.

Er zijn wat overeenkomsten, maar vooral ook duidelijke verschillen. De zoekmachine maakt dus zelf al onderscheid. Dat weet je alleen wanneer je onderzoek doet. Waar zoeken mensen naar en hoe sluit jij daar dan op aan? Je krijgt een stappenplan met zowel het wat als het hoe.

Om aan te sluiten op de zoekterm moet ik dus toch rekening houden met ‘zoekwoorden onderzoek’ voor de vindbaarheid. Niet voor mijzelf, maar omdat ik ervan overtuigd ben dat deze handleiding voor iedereen nuttig is en dus vindbaar moet zijn. De overbodige spatie vervang ik door een koppelteken, dan weet je waarom je vanaf nu vooral ‘zoekwoorden-onderzoek’ leest in dit artikel.

Hoe doe je zoekwoorden-onderzoek?

In een eerder betoog om te beginnen met zoektermenonderzoek kreeg je al 3 opties om mee te werken. Die hoef je niet op te zoeken, je vindt ze hieronder gewoon weer. En daarna ontdek je hoe je deze zelf kunt inzetten. Maar er zijn nog wat stappen om de basis voor het eigenlijke onderzoek te leggen. Die krijg je zo als eerste. En daarmee kom ik ook tegemoet aan de reactie van Sebastiaan Hendriks op de eerste versie van dit artikel :-)

Het stappenplan

Het stappenplan dan, waarna we verschillende stappen en tools uitgebreid behandelen. Dit is hoe ik het aanpak:

  1. Zelf de eerste thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen
  2. Concurrentenanalyse uitvoeren
  3. Zoekwoordsuggesties verzamelen
  4. Data verzamelen
  5. Zoekintentie bepalen
  6. Strategie bepalen en website indelen

1. Thema’s, onderwerpen en mogelijke zoektermen bepalen

Je legt sowieso altijd zelf de basis voor het zoekwoorden-onderzoek. Het gaat om jouw bedrijf of organisatie, jouw website, dus jij kent de hoofdonderwerpen. Of je het daadwerkelijke onderzoek nu zelf doet of uitbesteedt, aan jou om een eerste lijst te maken met zoektermen. Let wel: hier is het echt essentieel om te focussen op woordcombinaties in plaats van losse woorden. De concurrentie op losse zoekwoorden is over het algemeen veel groter dan op specifiekere woordcombinaties. En de zoekintentie is duidelijker, daar komen we later op terug.

Zo leg je zelf de basis voor het zoektermenonderzoek:

1. Denk zelf goed na

Bedenk hoe jij zelf zou zoeken op jouw product of dienst. Wat bied je aan en zoekt je doelgroep daar ook op? Vooral bij dienstverlening is je klant vaak op zoek naar een oplossing voor een probleem en kent deze daarbij niet altijd de benaming voor die oplossing. Formuleer daarom het probleem of bedenk welke vraag je klant zou kunnen hebben. Bij producten is het makkelijker, want wie een product wil, zoekt over het algemeen wel naar merk, model en mogelijk wat specificaties.

Als je zelf goed nadenkt kom je uiteindelijk met een lijst met mogelijke zoektermen om verder te onderzoeken. Je kunt dit ook op papier of digitaal als een soort ideeënwolk uittekenen. Je begint met 1 of meerdere belangrijke woorden en werkt van daaruit verder naar specifieke zoektermen. Laat je hersens maar gewoon hun werk doen. De lijst die je dan maakt gebruik je voor het uitgebreide onderzoek.

2. Vraag het aan je doelgroep of directe omgeving

Hoe achterhaal je informatie die je zelf niet voorhanden hebt? Door het te vragen natuurlijk. En waarom zou je dat voor je zoektermen niet doen? Vraag je vrienden, familie en vooral je (potentiële) klanten waar ze op zouden zoeken. Wat is er nu waardevoller dan de informatie die je van buitenstaanders krijgt? Onderschat je vrienden en familie hierin niet, zij hebben vaak ook echt waardevolle input voor je. Dus schroom niet en vraag het. En daarna ga je verder met het daadwerkelijke zoekwoorden-onderzoek.

Een belangrijke tip: leg ze zo weinig mogelijk de woorden in de mond. Stel dus een zo neutraal mogelijke vraag, zoals bijvoorbeeld: “waarop zou jij zoeken als je jouw website beter vindbaar zou willen maken?” of “waar zou jij op zoeken als je een oplossing zou zoeken voor je rugpijn?”.

2. Concurrentenanalyse om zoektermen te vinden

Zelf het wiel uitvinden is idioterie natuurlijk. Als er concurrenten zijn, kun je de kunst afkijken, dus sla je slag! Dankzij betaalde tools als Ahrefs, Moz en Semrush kun je alle zoektermen en posities van je concurrenten ophalen. Dat scheelt je enorm veel tijd en zo heb je een bijzonder mooie lijst om je zoekwoorden-onderzoek mee te vervolgen.

Heb je geen toegang tot deze tools, kun je een proefperiode gebruiken (zie het onderdeel ‘Betaalde tools’) of een professional inschakelen die deze tools gebruikt.

Lees hier alles over de concurrentenanalyse voor SEO

3. Suggesties verzamelen

Met de lijst die je nu hebt ga je aan de slag om de zoektermen verder te onderzoeken. Dat levert je weer suggesties voor nieuwe zoekwoorden of zoekwoordcombinaties op waarmee je je lijst uitbreidt. Uiteindelijk wil je bepalen welke zoektermen relevant en interessant genoeg zijn om op gevonden te worden.  Daarvoor heb je 3 opties, die je individueel kunt gebruiken of juist in combinatie.

De drie opties zijn:

  1. Google (of een andere zoekmachine)
  2. Gratis tools
  3. Betaalde tools

Naast de beste werkwijze per optie geef ik je ook de nadelen mee. Als je de nadelen kent, kun je besluiten of je die optie inzet of bepalen hoe je met die nadelen omgaat.

Suggesties ophalen uit Google

Suggesties voor zoektermen ophalen uit Google zelf werkt heel simpel. Tik je zoekterm in zoals je normaal een zoekopdracht zou doen. Stel dat je coach bent in Apeldoorn, dan denk je waarschijnlijk als eerste aan “coach apeldoorn”. Naast het feit dat je daarbij flinke concurrentie hebt van een winkelketen die COACH heet*, zijn er ook veel verschillende soorten coaches. Het zoekwoord ‘coach’ raad ik je daarom al af. Toch is het wel een prima start van je onderzoek.

*Inmiddels is COACH hernoemd naar ‘Athlete’s Foot’ en gaat dit in de praktijk niet meer op. Toch blijft het voorbeeld relevant, en vooral duidelijk ;-)

In Google kun je gebruik maken van twee opties: Google Suggest en de gerelateerde zoekopdrachten. Google Suggest is de benaming van de suggesties die je ziet wanneer je begint met typen in de zoekbalk van Google. Deze optie kun je uitschakelen, maar komt in je zoektermenonderzoek natuurlijk wel goed van pas.

Typ je gewoon eerst “coach apeldoorn” in, dan kun je daarna doorscrollen naar het einde van de pagina. Je heb vast weleens gezien dat Google daar gerelateerde zoekopdrachten weergeeft:

Gerelateerde zoekopdrachten bij 'coach apeldoorn' in 2021: 'loopbaancoach apeldoorn' en 'psycholoog apeldoorn'.

 

Kennelijk koppelt de zoekmachine de term coach vooral aan loopbaancoaches en psychologen. Of dat zijn de meest voorkomende (gerelateerde) dienstverleners in Apeldoorn. In dit geval dus een karig resultaat, dat zal per zoekterm verschillen en misschien dat losse zoekwoorden zelfs meer suggesties opleveren. Ervaar het zelf.

De Google Ads Zoekwoordplanner

Tot september 2016 was de Google Ads Zoekwoordplanner (tot juni 2018 Google AdWords Zoekwoordplanner) een prima te gebruiken gratis tool. Althans, dat dacht ik. Tot ik vlak daarvoor ontdekte dat de data die je krijgt van Google helemaal niet zo sterk zijn. En in september 2016 wierp Google nog een drempel op om de tool te gebruiken: alleen als je echt een AdWords-campagne draait, krijg je nog “exacte” zoekvolumes te zien. Heb je geen Google Ads lopen, krijg je alleen nog “ranges” te zien.

Er is meer dan alleen die wijziging

Los van de wijziging in 2016 is er meer aan de hand. Google combineert namelijk vergelijkbare woorden, meervoud en enkelvoud en geeft zo niet gegarandeerd de data die je echt nodig hebt. Anders gezegd: de data zijn niet nauwkeurig genoeg om goede beslissingen op te baseren. Wat mij betreft is de Zoekwoordplanner dus vooral geschikt voor je Ads-campagnes en om suggesties op te halen. Want suggesties kun je wel gewoon ophalen om die later verder te onderzoeken:

Nieuwe zoekwoorden ontdekken of zoekvolume en prognoses bekijken in Googles Zoekwoordplanner.

Je hebt dus de optie om nieuwe zoekwoorden te ontdekken of zoekvolume en prognoses te bekijken. Waarbij ik me wel afvraag hoe goed de suggesties zijn als je de eerste optie kiest. Als Google synoniemen of meervoud en enkelvoud combineert, levert dat dan misschien ook minder ‘zoekwoordideeën’ op?

Want dit is wat Google doet:

Zoekvolume voor 3 woordcombinaties met daarin 'landelijk' en 'interieur' krijgen alle drie een zoekvolume van 260.

Bijzonder dat alle drie de zoektermen exact hetzelfde zoekvolume hebben, vind je ook niet? Je zou je maar rijk rekenen en denken dat je hiermee wel 780 potentiële klanten per maand mee kunt bereiken, terwijl dat dus niet zo is. Kijk maar wat Ahrefs voor data geeft:

Ahrefs geeft een specifieke verdeling van zoekvolume per zoekterm, wat bij elkaar opgeteld op 280 zoekopdrachten per maand komt.

Je ziet een duidelijk verschil per zoekterm en: het totale zoekvolume voor de 3 zoektermen is 280, waarmee het wel heel erg in de buurt komt van de 260 die de Zoekwoordplanner teruggeeft per zoekterm. Hier kun je toch wel betere beslissingen mee nemen.

En er is meer

Wil je echt alles weten, bekijk dan de video die Rand Fishkin van (toen nog) Moz maakte over de onbetrouwbaarheid van zoekvolumes in de Zoekwoordplanner:

Kort de belangrijkste punten uit de video opgesomd:

  1. De ‘range’ in de Zoekwoordplanner is zo breed dat het onbruikbaar is; als je geen Google Ads-campagne hebt draaien krijg je enkel containervolumes van 0-10, 10-100, 100-1.000, 1.000-10.000, etc. te zien.
  2. De zoekvolumes komen niet overeen met de werkelijkheid, laat staan cijfers in Google Trends.
  3. De Zoekwoordplanner combineert zoektermen die te veel van elkaar verschillen, bijvoorbeeld in zoekintentie.
  4. Je krijgt geen suggesties voor zoektermen die niet commercieel genoeg zijn volgens Google Ads; omdat die niet interessant zijn om mee te adverteren natuurlijk.

Nadelen:

  • veel handmatig werk; ideeën invoeren, zoektermen opschrijven, …
  • geen zoekvolumes of onbetrouwbare zoekvolumes
  • (relatief) weinig suggesties

Ik sla even over, maar als je geen of weinig budget hebt en wel voldoende tijd, kan het geen kwaad om hier te beginnen.

Gratis zoekwoordentools

Er zijn veel verschillende programma’s en (online) tools voor zoekwoorden-onderzoek. Of deze tools de moeite waard zijn, ligt aan de mate van verantwoordelijkheid die jij hebt voor een site. Heb je een specialist met kennis van SEO die je helpt, dan is het verstandig dit verder bij die specialist neer te leggen. Ga je het zelf verder onderzoeken, dan heb je de keuze uit verschillende tools. Sommige geven zeer uitgebreide rapportages met tientallen tot zelfs honderden suggesties, inclusief de zoekvolumes. Andere geven net iets meer dan je uit Google en de Zoekwoordplanner haalt.

Er zijn veel verschillende gratis tools voor verder onderzoek op je zoektermen. En gratis hebben we natuurlijk het liefst, want waarom zouden we geld uitgeven? Maar laten we ook eerlijk zijn: wat mag je verwachten als iets gratis is? Laten we eens een aantal gratis tools doornemen.

KWFinder: gratis volledige proefperiode

Van de betaalde tool KWFinder** waren tot oktober 2019 twee gratis varianten:

  • Zonder account: maximaal 3 zoekopdrachten per dag, maximaal 25 suggesties per zoekopdracht en maximaal 50 suggesties in totaal
  • Met account: maximaal 5 zoekopdrachten per dag, maximaal 50 suggesties per zoekopdracht en maximaal 250 suggesties in totaal

Dit is nu dus niet meer zo, je hebt nu een abonnement nodig om KWFinder (en de andere tools uit de Mangools toolsuite) te gebruiken. Je betaalt altijd voor de volledige toolset van Mangools, waarmee je een hoop krijgt voor een relatief laag bedrag.

Er is nu wel een gratis proefperiode**, waarvoor je geen creditcard nodig hebt. Eigenlijk is dit gewoon het vroegere gratis account dat ze dus hebben omgezet in een proefperiode van 10 dagen. Dat kan voor eenmalig gebruik voldoende zijn, als je regelmatig zoekwoorden-onderzoek doet zul je niet genoeg hebben aan zo’n gratis proefperiode.

De nadelen van de proefperiode

Je krijgt allereerst een beperkt aantal suggesties, wat je wel beperkt in de volledigheid van je onderzoek. Bij iedere zoekopdracht krijg je maximaal 50 suggesties. En 10 dagen zijn voorbij voor je het weet.

Algemene nadelen

KWFinder kun je niet als losse tool afnemen, je betaalt direct voor de complete toolset van Mangools. Daarnaast twijfel ik aan de nauwkeurigheid van de zoekvolumes. Ik heb ontdekt dat die deels uit Googles Zoekwoordplanner komen en daarvan weet je al dat die niet echt geschikt zijn om te gebruiken voor SEO.

Leuk om suggesties mee te verzamelen dus, wat mij betreft niet voor uitgebreid en gedegen zoektermenonderzoek.

Ubersuggest: ken de beperkingen

Ubersuggest was lange tijd een zelfstandige tool en is nu eigendom van Neil Patel. Los van mijn mening over Neil Patel is de tool wel fors verbeterd sinds hij deze heeft overgenomen. Waar Ubersuggest eerst alleen maar suggesties voor zoektermen gaf, krijg je nu ook zoekvolumes. Alleen: die komen weer uit Googles Zoekwoordplanner. Wel handig: de zoektermsuggesties komen ook uit Google Suggest. Daarnaast heeft Patel de mogelijkheid toegevoegd om andere kanalen zoals Google Images, YouTube en Shopping te onderzoeken.

Nadelen

Haalt sowieso de zoekvolumes uit Googles Zoekwoordplanner. Wat ik ook onhandig vind is dat je niet meerdere zoektermen kunt invoeren om data en suggesties voor te krijgen. Verder heeft de tool nu ook een betaalde versie. En in de gratis versie krijg je heel beperkte data, je wordt bijna gedwongen om een betaalde versie af te nemen.

Keyword Shitter (nu Keyword Sheeter): poept bizar veel zoektermen uit

Het was een grappige naam: Keyword Shitter. Misschien ook te ‘plat’ voor veel mensen, het heet tegenwoordig Keyword Sheeter. Dit is ook een behoorlijk handige tool, omdat je er enorme aantallen zoektermsuggesties uit krijgt. Wel zonder zoekvolumes en als je dan verder onderzoekt zit er op veel zoektermen geen zoekvolume.

Nadelen

Je krijgt zoveel zoektermen aangeleverd dat er veel irrelevante tussen zitten, inclusief zoektermen uit andere landen en talen. En je krijgt dus geen zoekvolume.

Probeer Keyword Sheeter zelf.

Answerthepublic: storende achtergrondvideo

Iedere keer als ik deze tool opende, moest ik aan Pierre Kartner/Vader Abraham denken (zie onderstaande screenshot). Die is inmiddels vervangen, al vind ik de blikken en het gedrag van de mensen in de achtergrondvideo op de site elke keer weer irritant. Verder is dit een heel handige tool die veel zoektermsuggesties geeft, gesorteerd op type zoekterm:

  • Vragen
  • Met voorzetsels
  • Vergelijkingen
  • Verwante zoektermen

En je krijgt ze netjes alfabetisch aangeboden ook nog. Alleen: weer geen zoekvolumes. Wel kun je je lijst weer netjes downloaden, zodat je die verder kunt onderzoeken.

Nadelen

Geen zoekvolumes en net als bij Keyword Sheeter veel suggesties die geen zoekvolume blijken te hebben.

Handig voor met name zoekvragen en daarmee ook vooral voor voice search. Het gaat hier wel vooral om longtail zoekopdrachten, dus vooral een aanvulling op de andere tools. Ik word zelf nogal kriegel van de ongeduldige mensen (sowieso van bewegend beeld op een website)…

Ik vind deze Pierr Kartner look-alike op answerthepublic.com behoorlijk irritant.

Probeer Answerthepublic zelf.

Gratis tools samengevat

Wat mij betreft is het aardig dat er gratis tools zijn, maar ze hebben wel allemaal hun beperkingen. Gebruik ze voor inspiratie om zo verder onderzoek te doen, maar baseer je SEO-strategie er niet op. Mijn werkwijze voor deze tools is: inspiratie en zoektermsuggesties krijgen uit deze tools, om die verder weer te onderzoeken in tools die uitgebreidere en meer nauwkeurige data geven.

Verder heb je vast ook al door dat gratis tools niet gegarandeerd gratis blijven. Of dat je alsnog moet gaan betalen wil je er echt voldoende uit halen.

Betaalde tools

De betaalde tools bieden meer dan je uit Google en de gratis tools haalt. Er zijn veel betaalde tools met elk hun voor- en nadelen. Als je overweegt om (een van) deze tools in te zetten, raad ik je aan om ze te testen door gebruik. De meeste hebben een gratis proefperiod.

Betaalde tools die je kunt overwegen zijn:

Enkele tools die ik heb gebruikt

Ik heb diverse tools geprobeerd en zelfs aangeschaft. Ik begon met Market Samurai, maar omdat Google geen API-toegang meer gaf werd Market Samurai onbruikbaar voor zoekwoorden-onderzoek. SEO Powersuite zag eruit alsof het sinds 2005 geen opfrisbeurt had gekregen en was daarnaast te complex om snel en gemakkelijk mee aan de slag te gaan.

SEMrush vond ik persoonlijk erg omslachtig qua werkwijze en de Keyword Explorer van Moz geeft ook een soort ‘ranges’, zoals Google dat nu doet. Deze zijn iets nauwkeuriger, maar zelf kan ik er niet veel mee. Maar hé, ieder zo zijn voorkeuren, mijn mening is heus niet heilig. Probeer dus vooral zelf de tools uit door te profiteren van hun proefperiodes.

En toen ontdekte ik Ahrefs

Oké, toegegeven: ik heb Ahrefs niet zelf ontdekt. Tijdens de opleiding tot SEO-specialist werd Ahrefs aanbevolen door Alain Sadon. En ik ben er weg van. Vooral omdat ik nu niet alleen behoorlijk nauwkeurige zoekvolumes krijg, maar ook nog eens weet hoeveel er doorgeklikt wordt in de zoekresultaten. Waardoor ik bijvoorbeeld weet dat het interessanter is om gevonden te worden op ‘SEO tekstschrijver’ dan op ‘SEO teksten’ ;-)

Daarom is goed zoektermenonderzoek belangrijk: data uit Ahrefs toont zoekvolume en aantal klikken op het zoekresultaat in Google

Zie hier hoe Ahrefs toont dat er meer geklikt wordt op ‘seo tekstschrijver’ dan op ‘seo teksten’. Ook daarom is goed zoektermenonderzoek belangrijk.

Dat Ahrefs een dure tool is, zal ik niet ontkennen. Het is alleen wel een enorm complete SEO-tool en daarmee zijn geld waard. Mits je het wekelijks gebruikt en ook alle andere onderdelen van de tool gebruikt. Voor alleen zoektermenonderzoek zijn de kosten te hoog. Of je huurt mij in om Ahrefs voor je in te zetten :-)

4. Data verzamelen: zoekvolumes en meer

Als je een van de betaalde tools gebruikt voor je zoekwoorden-onderzoek, heb je al zoekvolumes. Heb je gratis tools gebruikt en daarmee alleen een lijst met zoektermen, dan is het zaak om er data bij te verzamelen die je inzicht geven welke zoektermen echt relevant zijn. Daarbij is zoekvolume dus echt niet alles. Zoals je in enkele voorbeelden uit Ahrefs al zag, kun je namelijk ook achterhalen of er daadwerkelijk geklikt wordt op de zoekresultaten. En dat zegt iets.

Van zoekvolume naar klikken: ook daarom doe je zoekwoorden-onderzoek

Als je het voorbeeld van de inrichting erbij pakt, zie je dat er 150 keer per maand gezocht wordt op ‘inrichting woonkamer landelijk’, maar dat er maar 37 van die Google-gebruikers klikken op de zoekresultaten. Dat zet het zoekvolume ineens in een ander daglicht, vind je ook niet?

Een mooi voorbeeld vind ik zelf het zoekwoord (ja, deze mag ook echt zo heten) ‘fietsenwinkel’:

92.000 zoekopdrachten per maand voor 'fietsenwinkel', maar 41% van de klikken gaat naar de advertenties en 33% van de Google-gebruikers klikt niet op een van de zoekresultaten. Slechts 22% klikt op de organische zoekresultaten en 4% op zowel de betaalde als organische zoekresultaten.

De gemiddeld 92.000 zoekopdrachten per maand leveren 71.000 klikken op. Van die klikken is 41% op de betaalde zoekresultaten en 4% op betaalde én organische zoekresultaten. De 22% die alleen op de organische zoekresultaten klikt zal waarschijnlijk ook nog voor een heel groot deel naar de nummer 1 gaan, dus hoe interessant blijft die zoekterm nu nog?

Waarom wordt er zo weinig geklikt?

Dit is dus essentieel om te weten, dit zijn data die ertoe doen. Waarom leveren bepaalde zoektermen veel minder klikken op dan er zoekopdrachten zijn? Je kunt het niet altijd helemaal verklaren, maar met goed onderzoek kom je er meestal wel achter. En daarmee kun je uiteindelijk ook de zoekintentie bepalen.

5. Zoekintentie bepalen

Het klikgedrag zegt iets over de betrokkenheid bij de zoekresultaten in de zoekmachine. Waar zou de gebruiker nu echt naar op zoek zijn geweest en sloot de zoekresultatenpagina dan aan op die zoekintentie?

Verder is er nog een manier om die zoekintentie te achterhalen. Kijk eens naar wat voor pagina’s er in de top 10 staan. Zijn dat pagina’s met een informatieve inslag, verkooppagina’s of misschien een mix van die twee? Dat zegt iets over de zoekintentie die Google aan die zoekterm heeft gekoppeld. Wil jij met een webpagina waarop jij je producten of diensten aanbiedt ranken op een zoekterm waarvan Google denkt dat het juist een informationele zoekopdracht is, dan ga je de top 10 nooit bereiken op die zoekterm.

Dat is dus waarom je zoekwoorden-onderzoek doet.

6. Strategie bepalen en website indelen

Met je zoektermen in de hand kun je jouw strategie bepalen: op welke zoektermen ga je inzetten en welke pagina’s worden dat dan? Daarbij houd je natuurlijk rekening met de zoekintentie die je dankzij je zoekwoorden-onderzoek hebt vastgesteld. En je hebt -bijvoorbeeld dankzij de concurrentenanalyse- ook vast wel gezien welke zoektermen zodanig bij elkaar passen dat je met 1 pagina op al die zoektermen kunt ranken. Want iedere webpagina kan op enkele tot wel honderden of zelfs duizenden zoektermen ranken. De tijd van 1 zoekterm per pagina is echt allang voorbij.

Verdeel de resultaten in clusters of zelfs direct naar pagina’s die je wilt maken op je website. Als je in een spreadsheet werkt kun je daar mooi tabbladen voor aanmaken en daar per hoofdzoekterm alles uitwerken.

Zoekwoorden-onderzoek is meer dan even wat woordjes vinden

Je ziet het, er is wel wat meer dan wat zoekwoordjes vinden en daar zoekvolumes bij krijgen. Met gedegen zoekwoorden-onderzoek:

  • ontdek je zoektermen waar je zelf misschien nooit op gekomen was
  • voorkom je dat je inzet op zoektermen waarmee je geen kans maakt de top 10 te bereiken
  • weet je of mensen werkelijk klikken in de zoekresultaten; zover ik weet heeft alleen Ahrefs deze klikdata
  • bepaal je de indeling/structuur van je website
  • krijg je misschien nog ideeën voor blogs of andere pagina’s

Er gaat wel veel tijd in zitten als je dit echt grondig doet, maar het levert ook echt iets waardevols op zoals je ziet. Je voorkomt dat je tijd of zelfs geld investeert terwijl dat je niks gaat opleveren. En wie weet vind je wel gouden ideeën voor zoektermen waar je zelf nooit aan gedacht had.

**In dit artikel maak ik gebruik van enkele affiliate links; ga jij een tool gebruiken, dan krijg ik daar een vergoeding voor. Kost jou niks extra en ik krijg een kleine beloning voor de tijd die ik in mijn blogs steek.

Heb je nog wat interessants opgedaan uit dit stappenplan voor zoekwoorden-onderzoek? Laat me weten wat je aan hebt gehad. Of misschien heb je nog vragen of tips? Ik zeg: brand maar los met die reacties!

 

7 antwoorden
  1. Sebastiaan
    Sebastiaan zegt:

    Dag Nathan,
    Een prima artikel, maar slaan we op dit moment niet enkele belangrijke stappen over?
    Over het algemeen begint iedereen zijn/haar zoekwoorden onderzoek bij de Google Keywordplanner. Vrij logisch, het is een enorm handige tool, maar wel een tool die je in mijn ogen pas in een later stadium gebruikt.
    Als je het mij vraagt zijn de beste zoekwoorden, zoekwoorden die genoeg maandelijkse zoekopdrachten hebben, hun doel ondersteunen EN die vergeten zijn door de concurrent.
    Zo starten vele met een zoekwoorden analyse, in plaats van een onderzoek. In mijn ogen ligt daar een groot verschil. Een zoekwoorden onderzoek is bedoelt om zoveel mogelijk zoekwoordsuggesties te verzamelen, de analyse is om deze gevonden zoekwoorden te analyseren.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie Sebastiaan. Je hebt gelijk dat het begint met een analyse. Voor mij loopt dat gelijk aan het onderzoek, maar ik kan me er zeker in vinden dat het begint met een lijst met zoektermen. De tool die ik gebruik voor zoektermen-onderzoek is echter zo uitgebreid, dat deze mij wel helpt aan inspiratie voor nieuwe zoektermen en zo dus bijdraagt aan de analyse. Ik kom alternatieven tegen die ik weer verder kan onderzoeken of die mij weer inspireren om andere combinaties van woorden te gebruiken.

      Jouw artikel over beginnen met de analyse door zelf een lijst op te stellen vind ik een heel sterke. Stiekem doe ik dat natuurlijk ook al, en in mijn enthousiasme vergeet ik dat het met die lijst begint. Die lijst vraag ik ook altijd aan opdrachtgevers, want alleen daarmee kan ik zelf mijn onderzoek doen.

      Een waardevolle aanvulling, dank je wel!

  2. Mark van Tuel
    Mark van Tuel zegt:

    Sterk dat je begint met “1. Denk zelf goed na”. In de praktijk zie ik dit vaak anders lopen. Men begint en staart zich blind op de uitkomsten van de Zoekwoordplanner en op andere tools. Uiteraard geven ze een goede indicatie maar er gaat niets boven zoekwoorden onderzoek met je verstand. Als je gaat brainstormen (zelf of met de klant) dan kom je vaak op andere zoekwoord-combinaties en synoniemen die anders niet snel naar voren komen met zoekwoorden tools.

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Ere wie ere toekomt, want deze toevoeging is erbij gekomen met dank aan Sebastiaan Hendriks. Hoewel ik het uiteraard zelf altijd al doe, is het een voor mij (te) logische stap, waardoor ik deze vergeten was op te nemen. Sebastiaan heeft hier ook al eens een stuk over geschreven en attendeerde mij er subtiel op in zijn reactie in oktober 2014 ;-)

      Sowieso is het een kwestie van meer “outside the box” denken, hoe lastig dat vaak ook is. Men denkt vaak te veel in hun aanbod en te hoog concurrerende zoektermen. Sterker: vaak ook op losse zoekwoorden, waar de concurrentie veel te hoog op is en waarvan de relevantie vaak ook niet sterk is, omdat het eerder een informationele zoekopdracht is dan een transactionele zoekopdracht, terwijl die laatste -ondanks de overwegend lagere zoekvolumes- veel interessanter zijn, omdat de zoeker veelal in de koopfase zit, of anders in de oriënterende fase.

  3. Lariss
    Lariss zegt:

    Interessant artikel en zeker behulpzaam voor een ieder die zich bezig houdt met SEO. Waar ik echter tegen aan loop is het stuk uit de tekst rondom laag zoekverkeer. Als bedrijf met een heel specifiek product kan dit juist betekenen dat er vrijwel altijd een laag zoekverkeer is rondom jouw zoekterm. Juist omdat je te algemene woorden direct al uitsluit en meer op long-tail zoektermen gaat zitten. Heb je als bedrijf dan per definitie weinig kans om hoog te scoren vanwege het lage zoekverkeer rondom specifieke zoektermen?

    Beantwoorden
    • Nathan Veenstra
      Nathan Veenstra zegt:

      Dank voor je reactie, en interessante vraag Lariss.

      Een laag zoekvolume betekent niet per se lage concurrentie. Het is dus de concurrentie waar je naar moet kijken. Daar schreef ik overigens ook al een artikel over: https://optimusonline.nl/seo-concurrentieanalyse-misverstanden/

      Eigenlijk betreft het twee belangrijke stappen: allereerst zoektermen-onderzoek, waarbij je naast zoekvolume ook kijkt naar commercialiteit van de zoekterm. Is het een zogenaamde ‘transactionele zoekopdracht‘, wat kort gezegd inhoudt dat de kans bijzonder groot is dat de zoeker ook wil kopen? Dan is de zoekterm interessant genoeg om verder te onderzoeken en ga je dus stap 2 uitvoeren: de concurrentie-analyse die ik hierboven ook al noemde.

      Dus: laag zoekvolume? Niet per se een probleem als het bijvoorbeeld “tweedehands laptop” betreft, want uit “tweedehands” blijkt al dat er grote kans is op de intentie om te kopen en als je dan hoog komt, is de kans groot dat men ook echt koopt. Zijn er echter een paar grote aanbieders van tweedehands laptops, die ijzersterk zijn in hun online marketing en dus ook hun SEO goed voor elkaar hebben, gaat het lastig worden om die te verslaan.

      Kun je hiermee uit de voeten?

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.